Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2006, 01:04

ErikKramer schreef:Een 330i sportiever dan een M6?
Daar ga ik niet in mee, de M6 staat te boek als de 'Ultimate ///M' Daar ben ik het op zich wel mee eens als we praten over de M's die nu in productie zijn, anders is het natuurlijk de M3 CSL die met kop en schouders overal bovenuit staat. De M6 mag dan wel zwaar zijn maar is ook weer niet extreem zwaar. De remmen zijn voor op straat gebruik meer dan prima en doen het op het circuit vast aardig voor de meeste die er uberhaupt het circuit mee op gaan. De handeling schijnt ook prima te zijn (heb er zelf helaas nog niet in gereden) zeker voor een toch vrij grote auto. En de power is al helemaal nix mis mee. Nee het is geen bijna 'racewagen' zoals een Gallardo o.i.d. maar daar doelt BMW ook niet op.

Ik denk echt dat we niet onder V8-en uitkomen, simpelweg omdat de auto een gunstige pk/kg verhouding moet krijgen, niet met een 6cilinder te bereiken is bij een auto van zo'n 1600kg of meer, betrouwbaar dan he ;)

Maar goed wat willen we eigenlijk voor een M3? Een behoorlijk sportieve auto of een race auto a la Dre edition?
Daar haal je een leuk voorbeeld aan, want als je met een Lambo gaat racen dan valt ie ook binnen de kortste keren uit elkaar.

Net wat ze bij topgear zeggen, acceleratievermogen van een M6 is zowat van bijbelse proporties.

99% van de M klanten zit gewoon niet te wachten op een bijna raceauto, maar willen gewoon hard over de snelweg sjeezen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 dec 2006, 08:32

Rico neem straks eerst een kop koffie , want het 330i vs M6 mag je me wel eens IRL uitleggen, hier heeft 't geen zin en gaat 't helemaal nergens over.

Femme sluit ik me 100% bij aan.

Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2006, 08:55

En er wordt naar mijn idee teveel in herhaling gevallen. Sportwagens zijn Radicals, Donkervoorts, GT3s etc. IMHO. BMW bouwt dat niet standaard. Ook een 330i(lol) en een E46 M3 of een 130i ofzo is dat niet. Om nu iedereen ervan voor de 80e keer te overtuigen dat ze 't WEL zijn, word ik een beetje moe van. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Whole package dit en dat. JA daarom kies ik dat ding. THe whole package is goed(voor de centen) en da's 'n M6 ook alleen erg duur. Alles wat hier voorbij komt is erg duur. Ik vond m'n ex M3 ook wel ns een dweil en te traag.

Ach laat maar. We bereiken hier niks mee denk ik....
Ik neem een kop koffie. :D

Daniel

Bericht door Daniel » 16 dec 2006, 09:09

Het is nu eenmaal een trend dat op een enkele uitzondering na elke auto groter, zwaarder en krachtiger is dan zijn voorganger.

E.e.a. leidt ertoe dat een opvolger van de E46 M3 om allerlei (marketing)technische redenen een V8 meekrijgt. Dat is echter niet de bron van het probleem. Die V8 is nodig als gevolg van andere keuzes die door BMW worden gemaakt omdat de markt dat voorschrijft: meer ruimte, meer veiligheid = hoger gewicht = meer vermogen nodig.
Helaas (?) is BMW zoals vele andere een volumemerk dat het zich niet kan veroorloven hardcore keuzes te maken zoals kleine fabrikanten dat wel kunnen. Uiteindelijk tellen de pure verkoopcijfers. Het maakt het model echter minder geschikt voor 'puristen' zoals Rico e.a. die zweren bij de hoogtoerige 6-in-lijn en het relatief lage gewicht van de E46 M3. Als de E46 mede om die redenen de ultieme auto voor je is zal de E92 minder geschikt zijn.

Gelukkig is de automarkt een vrij grote met voor ieder wat wils. Mocht merk A niet het gewenste model in de aanbieding hebben dan is er altijd nog merk B of merk C met model D en E.

'Sportief' is in mijn ogen een stapje boven 'normaal' en een stapje onder 'race'. Vergelijk het met een hardloper: iemand die alleen wandelt zit op normaal, iemand die regelmatig gaat hardlopen is sportief en iemand die marathons als ontbijt heeft is 'race'. In autotermen: het verschil tussen een Citroën Picasso, een BMW 650i en een Ferrari 360 CS. Of een 320d, een 335i en een M3 CSL, zo je wilt.
Natuurlijk zijn daarbinnen ook wel gradaties maar ik heb het idee dat er van bepaalde autotypes een race-instelling wordt verwacht terwijl ze nooit zijn bedoeld om iets anders dan sportief te zijn.

Edit: ook eens met Robin verder, tijd voor koffie :)

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 16 dec 2006, 09:56

Een V8? Heerlijk. Heb er twee mogen hebben. En als de centen het toelaten komt er over twee jaar weer één. De trekkracht van onderuit, de soepelheid en de prachtige loop hebben mij overtuigd. Jammer dat sommige merken door de onstekings volgorde niet de prachtige V8 roffel laten horen zoals de Amerikanen dat doen, maar al met al zeg ik graag!

Dat de nieuwe M3 een V8 krijcht krijgt is in mijn ogen simpelweg een evolutie. Je ziet er overal en dus kan BMW niet achterblijven. En als ze het goed doen is iedereen straks weer kompleet lyrisch. Al zal het moeilijk worden de 6.2 van AMG te verslaan. Als deze straks in de nieuwe C-klasse is het feest natuurlijk kompleet.

Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2006, 09:56

@ Daniel:
koekje erbij?

prima betoog wat mij betreft.

Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2006, 09:58

Dick Hoekendijk schreef:Een V8? Heerlijk. Heb er twee mogen hebben. En als de centen het toelaten komt er over twee jaar weer één. De trekkracht van onderuit, de soepelheid en de prachtige loop hebben mij overtuigd. Jammer dat sommige merken door de onstekings volgorde niet de prachtige V8 roffel laten horen zoals de Amerikanen dat doen, maar al met al zeg ik graag!

Dat de nieuwe M3 een V8 krijcht krijgt is in mijn ogen simpelweg een evolutie. Je ziet er overal en dus kan BMW niet achterblijven. En als ze het goed doen is iedereen straks weer kompleet lyrisch. Al zal het moeilijk worden de 6.2 van AMG te verslaan. Als deze straks in de nieuwe C-klasse is het feest natuurlijk kompleet.
Ja die C63(?) AMG dat is ook een ding waar niet te licht :P over gedacht moet worden.

Leve de kracht onderin, haleluja! :D

Andre

Bericht door Andre » 16 dec 2006, 10:11

Een truck heeft ook veel kracht onderin.

Ik neem nu ook een bakkie.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 dec 2006, 10:17

Afhankelijk van je behoefte kies je of 4,6,8,10,12.

Hoe lichter hoe beter! voor racewerk

Als je dagelijkse behoefte trekkracht is kies je een diesel of een v8
etc
etc

Als je een wannabmw bent kies je een 4 cilinder.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 16 dec 2006, 10:35

Krijg hoofdpijn van al die koffie :?

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 16 dec 2006, 10:42

Volgens mij missen we hier overigens nog wat kleine dingen. Ook die 6-in-lijn S54 is natuurlijk deels uit marketing aangehouden. Ze hadden er ook de M5 motor in kunnen leggen, maar dat zou het vlaggenschip zelfs bij acceleratie trager maken dan het sub-vlaggenschip. Bovendien was de 5 liter v8 zwaarder dan de 3,2 liter i6 met een vermogensverschil van 'slechts' 60 pk. Goede redenen dus. Qua koppel scheelde het procentueel iets meer natuurlijk.

Gaan we 8 jaar verder in de tijd, dan is de motor van de M5 gegroeid, dus mag de M3 motor ook groeien. In die tijd werd het mogelijk dezelfde 400pk uit een 1 liter kleinere en dus ook lichtere motor te halen. Je kan dan blijven voortborduren op de i6, maar de rek is daar gewoon uit en de argument om dat vast te houden(M5 heeft 400pk V8 en dat moet de sterkste zijn) is bijgesteld(van 5 liter 400pk v8 naar 5 liter 500pk v10). Qua balans moet ik ook nog maar zien of de nadelen zo groot zijn(als ze er al zijn), de enige reden om dan die oude aan te houden is heritage en dat lijkt mij niet genoeg.

Dus de 'heilige' 6-in-lijn is in mijn ogen ook deels marketing. De klant laten denken dat een v8 veel minder sportief is dan een i6 en ondertussen zelf met een v8 gaan racen omdat ie blijkbaar genoeg voordelen heeft om een eigenlijk niet te homologeren model te racen. En dat in een wagen die lichter is dan een standaard E30 M3.

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 11:05

Prachtige bijdrages allemaal serieus. nog even over die M6, vooral rechtuit gaat ie HEEEEEEL hard, alleen merk je er zo weinig van.

De M van marketing heeft op sommige hiero nog meer vat dan mij :wink:

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 11:25

Nouja hier nog even mijn M6 ervaringen voor wie het vergeten is;
we gingen rijden en er vielen gelijk een paar dingen op, de auto voelt niet sportief aan, en isoleert de passagiers behoorlijk. Alles is zo perfect gedempt dat je niet heel veel meekrijgt van het rijden zelf. Van het fameuze motorgeluid blijft weinig over als je in de auto zit. Oké je hoort de auto wel, maar niet op een manier die kippenvel veroorzaakt zoals je wel als omstander zou krijgen. Jammer een gemiste kans, maar mischien zoekt de clientèle dit wel niet?
We gingen er af en we pakte high speed de befaamde “godverdomme wat mooi” afrit die normaliter meestal in een drift word gepakt, maar nu even niet, wat opvalt is de massa die verplaats word, vooral bij hoge snelheidsbochten voelt het aan als of de auto van het asfalt wil glijden maar het onderstel, banden houden de auto in het gareel. Met hoge snelheid de mini rotonde om en wederom voel je de massa als een gek aan je trekken. Lichtvoetig is die niet bepaald. Voor het korte stuurwerk is de auto niet bedoeld, een willekeurige 1 serie maakt daarin gehakt van een M6,
Andre drifte nog een paar bochten en de immense power zorgde voor leuke slides, en wederom voelde je de massa werken op de auto. Onervaren handen zouden weinig kunnen met het toepassen van de power in drifts, want van het zwieren met de vele kilo’s lijkt auto niet echt van te houden.
Binnendoor nog wat stukjes gereden en alles lijkt pas leuk als het heel snel gaat, de auto geeft weinig feed back als het om snelheidservaring gaat bij lagere snelheden (lees tot 160 km/h).
Terug aangekomen bij de dealer nog even nagepraat. Deze auto is perfect in wat die kan en waar die voor gemaakt is, maar de auto is geen entertainer, agiliteit moet die ontberen. De besturing is te licht, lijkt wel “overbekrachtigd” daardoor heb je de neiging om te vroeg in te sturen, je voelt gewoon dat de massa van de auto met een lichte besturing gecompenseerd moet worden. Binnendoor op landweggetjes is niet echt fijn, daar is hij domweg te groot en te log voor. Als bestuurder word je teveel geïsoleerd en gepamperd door de luxe uitstraling en afwerking. De auto is groot, bijna majestueus, Ook gaf de auto me geen “M” gevoel
Zo sportief is dus een M6. Ik vrees dat de aankomende M3 ook die kant op gaat :?

Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2006, 11:53

Allemaal alleen in JOUW beleving Rico(gelukkig maar)en in Andre's beleving die als racer daar een groot punt van maakt, waar nog wat van te zeggen valt idd.

:P

Een M3 E46 staat to een M6 als een Donkervoort tot een????

vul zelf maar in.

Ik hou er mee op.Klaar.
Ik bel nu ff Douwe want de prut is op :D

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 11:57

zucht

Je moet ook genoeg koffie inkopen :wink:

Robin even off topic, Miranda vond het leuk om je vrouw te ontmoeten op de kartbaan. Ondanks de taalbariere prima kontakt gehad.

Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2006, 11:57

wederzijds hoor :D
GF is ook gek met (jullie)kindertjes

Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2006, 12:00

ONTOPIC, idd is een std E60 5 serie een dikke dweil in vergelijking tot een E90(en dus zou ik die NEVER EVER aanschaffen) ik heb nog niet in een M5/6 gerden dus ik kan daar zeer zeker inkomen Rico/Andre, betr het boot gedeelte.

De RS6 waarin Ruurd en ik toen reden had ook zo'n remote factor, maar da's Audi(vaak) eigen :twisted:

muv Sportquattro S1 :D

Martijn

Bericht door Martijn » 16 dec 2006, 12:18

Robin schreef:Allemaal alleen in JOUW beleving Rico(gelukkig maar)en in Andre's beleving die als racer daar een groot punt van maakt, waar nog wat van te zeggen valt idd.

:P

Een M3 E46 staat to een M6 als een Donkervoort tot een????

vul zelf maar in.

Ik hou er mee op.Klaar.
Ik bel nu ff Douwe want de prut is op :D
Sluit ik me wel aan, het bezwaar tav de V8 (vooral in termen van gewicht en aanschafprijs) wat ik uit jouw mond hoor (Rico) is net zo goed van toepassing op je eigen E46M3. Die weegt ook meer (en kost ook heel wat meer) dan een 130i wat kennelijk het agielst sturende nieuwe hok uit de BMW range is (door jou toegegeven)

Waarom is die E9xM3 dan "slechter/minder" e.d. dan die E46 van jou? Dat is immers ook niet de lichtste/agielste/goedkoopste in termen van race-value-per-euro.

Ik heb sterk het gevoel dat je leunt op de mening van Andre, die nu eenmaal een heel andere auto zoekt dan 99% van de autokopers.

Was het echt zó belangrijk voor je, koos je niet voor de E46M3 als totaalpackage/droomwagen (wat de nieuwe E9xM3 ook zal zijn), maar voor een aangepaste 130i.

Daniel

Bericht door Daniel » 16 dec 2006, 12:40

Rico v Velzen schreef: Zo sportief is dus een M6. Ik vrees dat de aankomende M3 ook die kant op gaat :?
Waar de crux zit is dat jij een geheel andere perceptie van sportief hebt dan het gros van de autokopers. Sportief is voor jou licht, agiel en toerengretig, hence vooral snel in bochtenwerk. Verder wil je vooral veel beleving: veel merken van wat er buiten gebeurt.
Een M6 is dat alles vooral niet: dat is gewoon een bot snelle GT, heel erg goed in hard rechtdoor rammen over brede autobahnen. Mijn 6 weegt nog eens 120 kilo minder dan een M6 en ik merk al dat er erg veel gewicht en omvang de hoek om moet. Dus logisch dat je dat niet als een sportieve auto ziet.

In die zin is het nog een godswonder dat de E46 M3 zo goed aansluit bij wat je wil, gezien het feit dat dat ook niet echt een lichtgewicht is (~1450 kilo)

Ik denk dat je vrees terecht is dat de E9x M3 meer de GT kant op gaat dan richting hardcore sportwagen. Het feit dat er een V8 in gelepeld gaat worden is echter meer gevolg dan oorzaak daarvan.

david

Bericht door david » 16 dec 2006, 12:55

Robin, je hebt het over de sportquattro. De blauwe uit oudehaske is gekocht door een bekende van me. Afgelopen disndag even flink bewonderd. man wat een beest!! Dat ding is een en al bruutheid

Martijn

Bericht door Martijn » 16 dec 2006, 12:56

[quote="Daniel"]
In die zin is het nog een godswonder dat de E46 M3 zo goed aansluit bij wat je wil, gezien het feit dat dat ook niet echt een lichtgewicht is (~1450 kilo)[quote]

Daar zet ik dus m'n vraagtekens bij: óf Rico dat gewicht nu wel echt zo belangrijk vindt (in de zin van: gewicht erbij voor lief nemen omdat het totaalpakket zo goed is, maar zó belangrijk is het niet (doorslaggevende factor) anders reed hij wel wat anders denk ik)

Van Andre weten we het en zien we het: gooit M3 eruit voor lichter/kleiner/agieler (en praktische voordelen uiteraard)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 16 dec 2006, 13:02

Even een ander puntje m.b.t. de power van de M3 V8.
Voor vele misschien niet zo spannend, maar we hebben het hier tenslotte met name over de motoren.

Ik ben wel benieuwd wat de nieuwe M3 gaat doen als het gaat om de brute acceleratiekracht!
Vanaf de BMW e34 M5 en BMW e36 M3 is de M3 altijd sneller of zo'n beetje gelijk in de acceleratie van 0-200km/u. Even in het achterhoofd houdend dat de e60 M5 in zo'n 13.5s(snelste wat ik heb gelezen) van 0-200km/u gaat, ben ik benieuwd of BMW deze trend volhoud :mrgreen:
Die acceleratie zou in ieder geval voldoende zijn de concurrentie ver achter zich te laten. Even afwachten of de C63AMG er gaat komen en wat die gaat presteren natuurlijk.

raymondw

Bericht door raymondw » 16 dec 2006, 14:13

Mari Oh Oh! schreef:Volgens mij missen we hier overigens nog wat kleine dingen. Ook die 6-in-lijn S54 is natuurlijk deels uit marketing aangehouden.
Niet alleen daarom! Zowel bij de E36 als bij de E46 is het plaatsen van een V8 geen sinecure. De ervaringen die Alpina heeft opgedaan bij de B8 4.6 hebben er toe geleid dat er geen E46 opvolger meer kwam.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 dec 2006, 14:49

Het gaat uiteraard gewoon over menselijk nare trekjes genaamd HEBZUCHT..........................meer, harder, sneller............................maaar das ook de prikkel voor welke industrie dan ook om de lat (technisch) steeds verder te verleggen...........................is dat erg? Ik denk het niet......................je doet er aan mee, of niet, dat maak je zelf maar uit ( of je portomonais)

Anyway Rico..........................je koopt weer wat nieuws als je bent uitgestoeid met je M3 ( dan wel dat ie is weg geroest), of je koopt een huifkar ( met plenty ruimte voor de kids dus) en 2 PK ervoor, en klaar ben je :lol: :wink:

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 15:00

Martijn schreef:
Ik heb sterk het gevoel dat je leunt op de mening van Andre, die nu eenmaal een heel andere auto zoekt dan 99% van de autokopers.

Was het echt zó belangrijk voor je, koos je niet voor de E46M3 als

totaalpackage/droomwagen (wat de nieuwe E9xM3 ook zal zijn), maar voor een aangepaste 130i.
Martijn Andre heeft zijn mening en ik heb mijn mening. Ik kan het niet helpen dat die met elkaar overeenkomen :wink:

Plaats reactie