Autoambulance tips & suggesties gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Paskal
Auto: meerdere

Autoambulance tips & suggesties gevraagd

Bericht door Paskal » 22 jan 2010, 21:43

Nu ik eindelijk een stalling heb waar ik fatsoenlijk een autoambulance kwijt kan, overweeg ik om binnen afzienbare termijn zo'n ding te kopen. Met mijn regelmatige weekendjes Ring is het ideaal en huren wordt uiteindelijk wel een kostbaar geheel nog los van het gedoe met ophalen en terugbrengen, technische defecten etc. E-rijbewijs heb ik uiteraard net zoals een autoke waar 2 ton achter mag hangen dus dat gaat wel goed komen. Een discussie over nut & noodzaak van een eigen ambu hoeft dus niet meer :) Ik zie het als een eenmalige investering waar ik vele jaren mee kan doen.

Nu ben ik op autoambulance-gebied uiteraard een leek en de keuze is reuze :? Wat me wel bijstaat is dat ik wel eens wat mensen heb horen roepen dat je zo'n ding beter nieuw kunt kopen dan 2e hands tenzij je 100% zekers weet dat hij perfect is. Zit namelijk niet echt te wachten op defecte remmerij, banden, verlichting etc. In 2006 op Spa wel eens van die dingen van Brian James gezien, maar volgens mij is dat spul reteduur (zie foto hieronder). Vrienden van me hebben de aanhanger zoals op de foto daaronder voor mijn Speedster en zijn daar tevreden over.

Waar te starten is lastig: nieuw.2e hands, welk materiaal, zwaar/licht, dichte bodem of niet, boven de wielen, tussen de wielen, kleine wielen, grote wielen, kantelbaar etc. Niet onbelangrijk is dat het apparaat stabiel achter de auto ligt.

Ik benieuwd naar juliie tips, suggesties, do's, don'ts en eventuele links.

Afbeelding

Afbeelding

Vdub

Re: Autoambulance tips & suggesties gevraagd

Bericht door Vdub » 22 jan 2010, 21:53

Ik heb een Brian James wel eens meegehad en dat is echt een te gekke ambulance, idd niet heel goedkoop, maar als je een wat grotere auto hebt(zoals mijn V8) is het een must.. hij past er erg ruim op, zowel in de breedte als in de lengte..

Probeer wel een kar te kopen met de wielen eronder.. is vaak makkelijker als je een lage auto hebt.. anders kun je niet meer uitstappen omdat de deur tegen de rand/wielkap komt.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 jan 2010, 22:01

Zijn echt heel veel verschillende opties denkbaar. O.a. het willen ernaast of eronder maakt al een groot verschil. Denk dat Steve nog wel ff zal reageren, die heeft destijds er redelijk wat tijd in gestoken en heeft echt een ideale hanger :).

Vdub

Bericht door Vdub » 22 jan 2010, 22:11

Afbeelding

L@urens

Bericht door L@urens » 22 jan 2010, 23:02

Ik zou altijd gaan voor tussen de wielen: meer spoorbreedte en lager zwaartepunt.

Tom V

Bericht door Tom V » 22 jan 2010, 23:05

Mocht er interesse zijn, onze trailer gaat binnenkort in de verkoop :

Afbeelding

Paar jaar meegereden, toendertijd nieuw gekocht. Hele fijne trailer, lekker breed en makkelijk oprijden. Zeer stabiel (ook achter kleinere auto's dan die bus op de foto) en zoals genoemd makkelijk uitstappen, lier erop etc.

Als het iets voor je zou zijn, let me know. ;)

Paskal

Bericht door Paskal » 22 jan 2010, 23:11

L@urens schreef:Ik zou altijd gaan voor tussen de wielen: meer spoorbreedte en lager zwaartepunt.
Was in theorie ook mijn gedachte, maar graag hoor ik wat ervaringsverhalen :) De Witteveen met dubellucht die op de "Speedster-foto" staat ligt bv ook retestrak achter die VW-bus dus tussen de wielen is geen must lijkt mij. Maar kan best zijn dat het stabiele gedrag bij die Witteveen komt door het dubbellucht.

@ Tom, pb send :)

busby

Bericht door busby » 22 jan 2010, 23:44

Ik heb zelf een Brian James, kost een goed maandsalaris, maar daar heb je dan ook wat voor.
Ik koos voor een kantelbare, dit scheelt het plaatsen van de rijplaten en het sturen van een 2e mannetje.
Bovendien loopt de BJ enorm goed achter de auto en doordat hij zo laag is scheelt het ook weer beschadigingen aan de onderkant van je auto. Een echte aanrader dus.

Er zijn mogelijkheden om zelf een nieuwe BJ in Engeland, je kunt dit gewoon via de officiele BJ fabriek kopen.
Het scheelt behoorlijk veel geld tov de Nederlandse importeur die de veranderingen in de wisselkoersen nog niet helemaal heeft teruggerekend naar het schijnt.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 23 jan 2010, 00:43

Altijd voor een trailer gaan met de bak tussen de wielen ipv boven. Touareg + E30 achterop easy 140 op de snelweg :bag:

Ik heb er een gehad, tweede hands gekocht. Heb hem toen door het bedrijf laten opknappen en alu rijplaten erbij gekocht. Was in totaal ongeveer de helft kwijt t.o.v. een Brian James. Die van mij was 2.53 breed. Denk dat ik nu wel een Brian James kantelbaar zou kopen, als je hem veel gebruikt wil je zo snel mogelijk laden en lossen.

steve smith

Bericht door steve smith » 23 jan 2010, 02:02

Kasteel schreef:Zijn echt heel veel verschillende opties denkbaar. O.a. het willen ernaast of eronder maakt al een groot verschil. Denk dat Steve nog wel ff zal reageren, die heeft destijds er redelijk wat tijd in gestoken en heeft echt een ideale hanger :).
Kan hier pagina's over volschrijven, maar doe dit nu ff niet. Als je details wilt bel je maar, je hebt m'n nummer vast wel ergens.

Ben het in theorie eens met de stelling "altijd bak tussen de wielen" maar die begint achterhaald te worden doordat een aantal merken fatsoenlijke assen + schokbrekers beginnen te gebruiken en de Alko-meuk laten voor wat het is. Knott all the way! En het scheelt ook wat je er op gaat zetten. 205je van 800 kg of een Z8 van 1600kg... Bij die laatste is dat lage zwaartepunt een heel stuk boeiender dan bij de eerste. Waar je niemand over hoort maar je best ff over na kunt denken is met wat voor haak je gaat rijden. Als ik net ff snel op je foto's kijk is zo'n star topladertje best leuk maar als je die gaat laden zonder ondersteuning achter sta je met een kilotje of 700 aan je afneembare haakje te trekken, OMHOOG. Daar kunnen ze dus niet tegen, en na een paar keer laden heb je speling op je afneembare kogel en kun je die weggooien. Op een vaste haak van een bestelwagen is dit veel minder kritisch, al vind je anti-slingerkop (en die heb je nodig voor tempo100 icm een beetje laadvermogen) het echt niet fijn om omhoog getrokken te worden.

Zoals je zelf al zegt is er veel keus, en hangt e.e.a. wel wat af van je budget. Brian James is imho highly overrated, is technisch ouderwetse zooi en zien er niet uit na een paar jaar. Lagermaten zijn engels dus prettige wedstrijd als je in Duitsland spullen nodig hebt. Zou dan nog eerder een Hapert overwegen met de optie schokdempers-af-fabriek of als je echt geld wilt uitgeven een (Rolls onder autoambu's) Fitzel maar dat is waarschijnlijk wat te gek. We hebben goed jaar geleden de sprong in het diepe gemaakt met een Fitzel voor twee auto's en die bevalt zo goed dat er nu sprake van is om ipv de Hapert H ook een kleine Fitzel te gaan gebruiken. Jammer dat de Hapert H die ik volgende week ga adverteren voor jouw gebruik veel en veel te groot is!

Als ik met jouw e39 vaak een lichte (sub 1000kg) auto moest vervoeren zou ik bij onbeperkt budget een Fitzel 20/20-41 gebruiken omdat die met standaard dempers en echte torsieassen (nee rubber) de nadelen van een hogere kar vrijwel opheft. Smalle kar heeft qua zicht en hanteerbaarheid wel een pre. Indien het voor normaal budget moet waarschijnlijk een klassieke autoambu ala Hapert K, simpelweg omdat die een lagere bak combineert met een enigzins handzaam formaat en een leuk tarief. Wel ff af fabriek pootjes achter en schokdempers mee laten komen. Een hoge stalen kar zoals de Witteveen die je laat zien vind ik achter een personenauto niet fijn. Achter een busje is het nog wel aardig. Hydraulisch kantelbaar wordt echt een stuk duurder, en lijkt me voor 205-vervoer echt onzin. Een kar met wielen naast de bak en zijbakken over de hele breedte (Hapert H, laatste BJ's) kun je eigenlijk alleen achter een bestelauto of hele grote SUV zonder opzetspiegels rijden. Heb m zelf ook wel achter de M5T gehad maar je ziet echt geen reet in je spiegels.

Moet de keuze voor de Fitzel dan wel ff toelichten: In principe druist het in tegen alles wat ik fijn vind aan een autoambu, nl een hoge laadvloer, een zelfkantelend system zonder hydrauliek en rijplanken. Ik haat rijplanken, vandaar de keuze voor de Hapert H zonder. Echter is het de eerste fabrikant waarbij het WERKT. Rijplanken zitten in gelagerde sledes in de vloer waarbij je ze niet op hoeft te tillen. Een trap op het pedaal en de rijplanken worden klemgezet met gasdrukveren waardoor ze niet rammelen. En nooit gaan rammelen. Afbinden gaat dmv stangen en Tuv goedgekeurde spanbanden die je staand kunt monteren, en een auto staat er op VAST. Laden op de cm en nooit meer naar kijken. Het kost minder tijd om 2 CSL's op de Fitzel te laden en sjorren dan 1 CSL op de Hapert. Heb tot nu toe met Witteveen, Ansems, Hapert, Brian James en Fitzel gewerkt en niets komt ook maar in de buurt van een Fitzel. Nu snap ik waarom het met Scuderia altijd vol staat met die dingen :mrgreen: Die Duitsers zijn niet gek....

PS Als er zo'n gare GM-automaat onder die e39 zit zou ik 'm handmatig schakelen en met aanhanger niet onder 2200 a 2500 toeren laten komen. Of nog liever inruilen voor een handbak. Die automaten vinden trekken absoluut niet fijn, ze gaan te vaak de koppelomvormer gebruiken ipv terug te schakelen dus de olie wordt veel en veel te warm. Koeler monteren en toeren draaien!

Paskal

Bericht door Paskal » 23 jan 2010, 20:22

Steve,

Thanx voor je zeer uitgebreide antwoord. Daar kan ik zekers wat mee :thumbup:
En mijn gebruik op afzienbare termijn is idd 530d touring + licht 205-je op de ambu erachter, maar wie zegt dat ik over een aantal jaren nog steeds in dat Franse gebakkie rij :) Om dan weer een andere ambu te kopen gaat me wat ver. Dus beter nu wat oversized lijkt mij. Dieselboot is van juni '02 en weet niet uit mijn hoofd of eern ZF of GM-bak onder zit. Dat er gare automaten onder die e39's zitten weet ik en daarom heb ik onlangs ook maar even nieewe olie erin gekiept en filtertje vervangen.

steve smith

Bericht door steve smith » 23 jan 2010, 20:48

Paskal Morriën schreef:Steve,

En mijn gebruik op afzienbare termijn is idd 530d touring + licht 205-je op de ambu erachter, maar wie zegt dat ik over een aantal jaren nog steeds in dat Franse gebakkie rij :) Om dan weer een andere ambu te kopen gaat me wat ver. Dus beter nu wat oversized lijkt mij. Dieselboot is van juni '02 en weet niet uit mijn hoofd of eern ZF of GM-bak onder zit. Dat er gare automaten onder die e39's zitten weet ik en daarom heb ik onlangs ook maar even nieewe olie erin gekiept en filtertje vervangen.
Als je verwacht met iets zwaarders op de kar te gaan rijden icm een personenauto als trekker zou ik dan gaan kijken naar iets laags. Kantelbaar of niet ligt aan hoe laag de Ringtool wordt. Ter info: de lange kar waar 2 CSL's op gaan krijg je de Alfa enkel met kunst en vliegwerk op, die staat net een paar cm te laag.

Paskal

Bericht door Paskal » 23 jan 2010, 20:59

Thanx wederom :thumbup:

MIjn 205-je is toch niet zo extreem laag maar mede door de extra frontlip van een cm of 3 had ik om op deze aanhanger te komen toch wat extra stoeptegels nodig om te voorkomen dat ik mijn frontlip eraf zou rijden.

Twijfel wel mbt de kantelbare ivm beperkte zicht waar je het over had. Zou zoiets bv. wat zijn?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 23 jan 2010, 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 jan 2010, 21:00

steve smith schreef:
Paskal Morriën schreef:Steve,

Als je verwacht met iets zwaarders op de kar te gaan rijden icm een personenauto als trekker zou ik dan gaan kijken naar iets laags. Kantelbaar of niet ligt aan hoe laag de Ringtool wordt. Ter info: de lange kar waar 2 CSL's op gaan krijg je de Alfa enkel met kunst en vliegwerk op, die staat net een paar cm te laag.
LOL, dan is het zeker helemaal lachen met de UK auto's.

Bumper met snelsluitingen vast zetten is wellicht een oplossing, is bij mij ook anders kom ik never nooit niet een trailer op :lol:

levi
Auto: Clio RS 197

Bericht door levi » 23 jan 2010, 21:53

Ik (had) dus ook een trailer waar de laadvloer tussen de wielen stond, het is niet alleen het gewicht van de auto, die de gehele last "top zwaar" maakt, maar ook eventueel een banden rek (zie 1 van de bovenstaande foto's), je heb je racer afgetankt, eventueel nog wat gereedschap, en xtra jerrycans met benzine en voila, er staat bijna twee ton aan gewicht op je aanhangwagen, dus hoe lager het gewicht, hoe beter.
In een rechte lijn, en een makkie an gangetje (80/90) km/u is dat ook geen probleem.
Maar op het moment dat het dreigt fout te gaan, moet er een flinke bus voor staan om de boel weer op te vangen, anders gaat de combie geheid slingeren, en dan is er geen houden meer aan.
Als je op Spa bent wezen rijden, en je begint aan de terugreis, dan kom je wat downhill heuveltjes tegen, dan is het veel afremmen geblazen, zijn jouw remmen daarop berekend? ze hebben daar van die prachtige "run offs" gemaakt, met grind en al erin, maar daar wil je echt niet in terecht komen.
Een dikke Transporter, of een Sprinter zal daar niet zoveel last van hebben, maar een station die twee ton mag hebben, met een x aantal mensen en toebehoren erin :hmmm:
Er zijn zat tweedehands trailers te koop, en een nieuwe kabelboom kost 230 euro incl. stekker, en lichten, remmen vervangen kost ook niet zo gek veel, maar het gaat denk ik ook een beetje om het gehele pakket, en niet alleen om een goede trailer.
Ik ben er al genoeg zwalkend tegen gekomen, waarvan ik al zoiets had van: "als dat maar goed gaat" :goodnight:

Madness

Bericht door Madness » 25 jan 2010, 12:13

K lees ook regelmatig wat over Hapert Ambu's

Stond er nog een te koop op Driftforum, helaas al verkocht, maar het verbreed je kijk meschien ;)
Lekker laag, en kantelbaar, enige probleem wat je meschien zou kunnen hebben is de deuren tegen de zijkant van de trailer aan bij openen?
Hapert kantelbare autoambulance, super laag speciaal voor verlaagde, race of driftauto's

Type H2000 11
Bouwjaar 2000
Maximaal totaalgewicht 2000kg

aanhanger is in zeer goede staat, remmen, verlichting en assen zijn nagekeken.
door zijn lage bouw rijd de aanhanger super
oprij gedeelte is kantelbaar dus geen gezeur met rijplaten en plankjes, kantelen en rijden!
demontabele lier, deze is zowel links als rechts van de aanhanger te monteren.

Vaste prijs 2250,- euro

Vragen of reactie's graag via 0652640890 of PM

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn 327i
Auto: X3 M40i // M Performance

Bericht door Martijn 327i » 26 jan 2010, 10:50

Ik heb een multitransporter van Henra 2700kg uitvoering.
Ik vind dat ideaal. lekker laag, zelfs mijn ex E30 (extreem laag kreeg ik er gewoon op. Had wel een paar plankjes voor nodig, maar het was geen probleem. Ik vind hem stabiel mits je de auto goed plaatst.
Verder is het heel handig omdat ie voor veel doeleinden geschikt is. Je kunt er veel meer mee als alleen een auto op zetten. Misschien verkoop ik hem wel, maar dan moet ik eerst even mijn schoonbroer vragen of hij hem niet wil overnemen. Hij gebruikt hem af en toe nog eens vandaar. Zelf heb ik hem niet meer nodig.

Mocht je interesse hebben hoor ik het wel, dan ga ik er achteraan.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 26 jan 2010, 11:11

M'n Buurman heeft op het moment een mooie kar te koop..
volledig vlakke vloer met zijschotten, kun je dus inderdaad meer mee dan alleen auto's vervoeren,
Vloer is 50cm hoog, met oprijplaten moet het prima te doen zijn om daar op te komen.
Max laadvermogen 2080 kg., afmetingen laadvloer 4x2m.
Zitten nog geen rijplaten bij.

http://link.marktplaats.nl/314126124" onclick="window.open(this.href);return false;

leonard

Bericht door leonard » 26 jan 2010, 19:48

Ik heb zelf ook een Hapert. Vind het een topding, kantelt makkelijk en spoort prima (140 met E30 erop). Let wel op dat je deuren nog open kunnen. Hij is ook lekker laag waardoor de oprijhoek niet zo stijl is.

Ik heb de mijne gekocht bij Boer in Berkel. http://www.boerberkel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; prima adres en kreeg een nette prijs.

Paskal

Bericht door Paskal » 26 jan 2010, 20:07

Madness schreef:K lees ook regelmatig wat over Hapert Ambu's

Stond er nog een te koop op Driftforum, helaas al verkocht, maar het verbreed je kijk meschien ;)
Lekker laag, en kantelbaar, enige probleem wat je meschien zou kunnen hebben is de deuren tegen de zijkant van de trailer aan bij openen?
Die kantelbare Hapert stond 1 dag op MP, mail gestuurd, maar was al verkocht... Was inderdaad een zeer goede optie, maar je ziet dus ook wel dat die de deur uitvliegen....

Wacht nu nog op foto's + prijs van '07 kantelbare Eduard met anti-slingerkoppeling van een mede-forummer. Vervolgens inderdaad even testen of de deuren nog open kunnen als de 205 op de kar staat. De Hapert van Tom inclusief bandenrek is overigens ook een goede optie.

Voordeel van het kantelbare lijkt me persoonlijk dat je bij zo'n kar de wagen er wat makkelijker in je eentje oprijdt. Ik zie me dat eerlijk gezegd nog niet doen op een 50 cm hoge wagen met oprijplaten...... Ok, al doende leer je maar toch :)

@Martijn: pb send
@Niels: dat ding lijkt wel nieuw ondanks dat uit 98 is! Of zijn het foto's uit 1999 ;) ? Een setje oprijplaten wordt ook al snel duur en dan is de aanhanger van Tom een beter alternatief :)

leonard

Bericht door leonard » 27 jan 2010, 11:20

Paskal Morriën schreef:[Wacht nu nog op foto's + prijs van '07 kantelbare Eduard met anti-slingerkoppeling van een mede-forummer. Vervolgens inderdaad even testen of de deuren nog open kunnen als de 205 op de kar staat. De Hapert van Tom inclusief bandenrek is overigens ook een goede optie.

Voordeel van het kantelbare lijkt me persoonlijk dat je bij zo'n kar de wagen er wat makkelijker in je eentje oprijdt. Ik zie me dat eerlijk gezegd nog niet doen op een 50 cm hoge wagen met oprijplaten...... Ok, al doende leer je maar toch :)

@Martijn: pb send
@Niels: dat ding lijkt wel nieuw ondanks dat uit 98 is! Of zijn het foto's uit 1999 ;) ? Een setje oprijplaten wordt ook al snel duur en dan is de aanhanger van Tom een beter alternatief :)

Let op dat de Eduard niet te breed is!! Ik heb er zo 1 gehad maar die stak aan alle kanten naast m'n auto. Een Hapert is toch wel wat smaller en ook lager!!

Leen

Bericht door Leen » 30 jan 2010, 17:28

heb alleen ervaring met de Brian James , heb hem in 2005 nieuw gekocht met "automatisch" kantelsysteem en kan er geen negatieve dingen van zeggen .

Afbeelding

steve smith

Bericht door steve smith » 30 jan 2010, 17:41

Bert ///M3 schreef:
LOL, dan is het zeker helemaal lachen met de UK auto's.

Bumper met snelsluitingen vast zetten is wellicht een oplossing, is bij mij ook anders kom ik never nooit niet een trailer op :lol:
De UK's is idd nog wat meer kunst en vliegwerk. Gelukkig past de hele trailer+platen plus te laden auto in Spa binnen in een box dus je staat niet in de regen te pielen :mrgreen:

Bumper is trouwens niet het probleem. Dorpels & uitlaten van de auto lopen op de vloer van de aanhanger vast. Is met blokken onder de bus + luchtvering omhoog wel uit te vullen zodat de kont van de kar zakt maar toevalligerwijs is dat nou net waar de oplooprem van de kar van krom gaat :cry: Maar we worden inventiever! Met 225/45 18 en 255/40 erop gaat het al een stuk makkelijker, da's al weer bijna een cm extra hoogte!

busby

Bericht door busby » 03 feb 2010, 16:53

ik heb eventueel mijn Brian James te koop staan, ivm overstap naar gesloten trailer

http://link.marktplaats.nl/318319442

steve smith

Bericht door steve smith » 03 feb 2010, 17:55

busby schreef:ik heb eventueel mijn Brian James te koop staan, ivm overstap naar gesloten trailer

http://link.marktplaats.nl/318319442
Witte platen??????? Alles boven de 750kg totaalgewicht moet toch echt eigen kenteken hebben. Dus je kan eerst naar het RDW om te keuren waar je vervolgens aan mag tonen van wie die kar geweest is tussen nieuw en nu. Prettige wedstrijd!

Plaats reactie