
BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E36 328i sedan
De internals van een amerikaanse M zullen niet heel veel verschillen met een euro M52, onderdeel nummers van de krukas zijn wel anders maar dat is wel logisch ook met een grotere cilinderinhoud
De US m3 levert iets van 240 pk, nog wel wat reserve dus in een M52.

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Dat hok van mij loopt nog steeds te Arm Vincent 
Al vanaf begin af aan dat ik em heb en dat is toch bijna 6 jaar nu.

Al vanaf begin af aan dat ik em heb en dat is toch bijna 6 jaar nu.
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Ik geloof die 25 PK er bij die sommigen claimen ook niet.
Het zal wel een beetje kloppen als je de waarde op papier vergelijkt met een uitdraai van een rollebank.
Maar ik heb zelf M52B28's op de bank gezien die 215 PK deden ipv de opgegeven 193 PK. Zet je er dan zo'n uitdraai naast van bijvoorbeeld Vincent met 226 PK samen met een M3 uitlaatsysteem en een M50 manifold dan denk ik waar hebben we het over eigenlijk ben je maar 10-15 PK oid opgeschoten. De karakteristiek van de motor veranderd wel en dat is wat je merkt maar ik denk dat als je overwegend dagelijks rijd de standaard setup niet zo gek is.
Ik denk dat het net als met die USA M3 motoren is, als je echt wat wilt dan moeten er ook andere nokkenassen in, dan gaat het zoden aan de dijk zetten. Die USA M3 blokken halen ook vaak wel 300 PK maar dan zit het overgrote deel van de winst in de nokkenassen. Dan komen dingen zoals die M50 inlaat en een uitlaatsysteem met meer flow ook gewoon beter tot hun recht. Je kan wel een inlaat hebben met meer flow en een uitlaat met meer flow maar als de kleppen niet langer open staan dan doet dat niet zo veel.
Die USA M3 nokkenassen zijn dacht ik 256 graden, dat kan ook nog in een 328i. Maar volgens mij wat hun in die M3 motoren steken is weer 284. Als je echt vermogen uit een 328i wilt halen zal je denk ik ook aan een scherpere nokkenas als 256 moeten.
Het zal wel een beetje kloppen als je de waarde op papier vergelijkt met een uitdraai van een rollebank.
Maar ik heb zelf M52B28's op de bank gezien die 215 PK deden ipv de opgegeven 193 PK. Zet je er dan zo'n uitdraai naast van bijvoorbeeld Vincent met 226 PK samen met een M3 uitlaatsysteem en een M50 manifold dan denk ik waar hebben we het over eigenlijk ben je maar 10-15 PK oid opgeschoten. De karakteristiek van de motor veranderd wel en dat is wat je merkt maar ik denk dat als je overwegend dagelijks rijd de standaard setup niet zo gek is.
Ik denk dat het net als met die USA M3 motoren is, als je echt wat wilt dan moeten er ook andere nokkenassen in, dan gaat het zoden aan de dijk zetten. Die USA M3 blokken halen ook vaak wel 300 PK maar dan zit het overgrote deel van de winst in de nokkenassen. Dan komen dingen zoals die M50 inlaat en een uitlaatsysteem met meer flow ook gewoon beter tot hun recht. Je kan wel een inlaat hebben met meer flow en een uitlaat met meer flow maar als de kleppen niet langer open staan dan doet dat niet zo veel.
Die USA M3 nokkenassen zijn dacht ik 256 graden, dat kan ook nog in een 328i. Maar volgens mij wat hun in die M3 motoren steken is weer 284. Als je echt vermogen uit een 328i wilt halen zal je denk ik ook aan een scherpere nokkenas als 256 moeten.
- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E36 328i sedan
En met die 256 graden nokkenassen heb je meteen zo'n auto die onderin helemaal niet wil blijven lopen?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW E36 328i sedan
Nee die is nog vrij mild. Zelfs de Europese M3 heeft geen wilde nokken wat dat betreft.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
265 is ook nog vrij mild, zelfs die US M3's met die 284 graden nokkenassen lopen nog redelijk netjes....
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: BMW E36 328i sedan
wat ik overig wel vreemd vind
en wat voor theorie ik er op los laat blijf ik het vreemd vinden .
heb nu al een aantal keer tegen een andere m52 2,8 gereden zowel met m50 inlaat en ook zonder
maar sommige 2,8 motor lopen heel hard met de inlaat en de andere lopen slecht of weinig winst met de inlaat ?
mijn ervaring wat ik uit heb kunnen testen in het echt
maat van me had een 528 aut ik een 328 handbak hij kon mij redelijk bij blijven ( allebeide standaard )
standaard 528 tegen 328 met m50 inlaat werd het verschil groter dat ik verder uit liep
528 met m50 inlaat en 328 met m50 inlaat bleef ik nog steeds even ver voor als toen hij nog orgineel was
andere maat van me heeft een 328 handbak ( standaard )
en die heb ik er ook een aantal keer tegen gereden
en die blijft alleen de 1ste versnelling naast me rijden en zo gauw ik hem in de 2 zet dan loop ik uit
bijna alle keren zijn getest tot eind 4de versnelling ( 217km )
en heb ook een paar mensen gezien die hem nooit goed draaiend kregen op een m52
mijn set up nu
m50 inlaat
spagetti spruit stuk
green air filter met hitte schild
andere injectoren
en zou nooit meer naar de orginele set up terug willen , dit karakter van de motor is vele malen mooier en je hebt ook nog iets winst
en wat voor theorie ik er op los laat blijf ik het vreemd vinden .
heb nu al een aantal keer tegen een andere m52 2,8 gereden zowel met m50 inlaat en ook zonder
maar sommige 2,8 motor lopen heel hard met de inlaat en de andere lopen slecht of weinig winst met de inlaat ?
mijn ervaring wat ik uit heb kunnen testen in het echt
maat van me had een 528 aut ik een 328 handbak hij kon mij redelijk bij blijven ( allebeide standaard )
standaard 528 tegen 328 met m50 inlaat werd het verschil groter dat ik verder uit liep
528 met m50 inlaat en 328 met m50 inlaat bleef ik nog steeds even ver voor als toen hij nog orgineel was
andere maat van me heeft een 328 handbak ( standaard )
en die heb ik er ook een aantal keer tegen gereden
en die blijft alleen de 1ste versnelling naast me rijden en zo gauw ik hem in de 2 zet dan loop ik uit
bijna alle keren zijn getest tot eind 4de versnelling ( 217km )
en heb ook een paar mensen gezien die hem nooit goed draaiend kregen op een m52
mijn set up nu
m50 inlaat
spagetti spruit stuk
green air filter met hitte schild
andere injectoren
en zou nooit meer naar de orginele set up terug willen , dit karakter van de motor is vele malen mooier en je hebt ook nog iets winst
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Wat had mijn GT dan, dat waren toch nog iets scherpere nokkenassen dan de standaard 3.0 M3?
Vergelijk is altijd moeilijk, wel grappig dat een 5 automaat nog redelijk bij blijft.
Mooiste is natuurlijk op de testbank, mod erop, zelfde temperatuur etc weer op dezelfde bank....
Vergelijk is altijd moeilijk, wel grappig dat een 5 automaat nog redelijk bij blijft.
Mooiste is natuurlijk op de testbank, mod erop, zelfde temperatuur etc weer op dezelfde bank....
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
M3 GT had idd scherpere nokkenassen. Waren die niet 276 graden???
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Nee valt wel mee, M3 GT had 264 graden ipv 256 van de M3.
Niet heel veel extremer dus. Schrick straatspul is 284 en bij het racespul heb je oa 296 en 304 maar die vragen meer aanpassingen aan je motor.
Niet heel veel extremer dus. Schrick straatspul is 284 en bij het racespul heb je oa 296 en 304 maar die vragen meer aanpassingen aan je motor.
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Bedankt Bert, ik ga die getallen eens proberen te onthouden....
Frank, heb jij ook die 284 graden erin dan?
Frank, heb jij ook die 284 graden erin dan?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Nee, iets mildere
267 of 276 iets in die trend..
267 of 276 iets in die trend..
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Even wat anders... heerlijk hoor AST met deze vorst. Je merkt duidelijk dat de ruiten het niet leuk vinden. Bij een koude start moet ik recht over uitritdrempels rijden anders hoor je met name de voorruit gewoon kraken!!
Ook toen de auto wat warmer was na 15km rijden zette ik een laffe drift in en het moment van opwekken overstuur hoorde je de voorruit weer zachtjes gaan kraken... dan merk je pas wat voor krachten er op de auto komen...
Sper doet het trouwens ook niet meteen met deze kou, die olie moet ook op een bepaalde temperatuur komen heb ik het idee voordat het echt werkt.
Ook toen de auto wat warmer was na 15km rijden zette ik een laffe drift in en het moment van opwekken overstuur hoorde je de voorruit weer zachtjes gaan kraken... dan merk je pas wat voor krachten er op de auto komen...
Sper doet het trouwens ook niet meteen met deze kou, die olie moet ook op een bepaalde temperatuur komen heb ik het idee voordat het echt werkt.
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Waarschijnlijk zijn je schokbrekers sowieso harder met deze temperatuur, ik merk dat ook altijd bij mijn eigen auto. Als de olie in je dempers nog koud is dan is die veel dikker.
- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E36 328i sedan
Christiaan met zijn AST set klaagt ook over stugge dempers na een nachtje vrieskou. Mijn wagen staat lekker in de loods 

- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Jou dempers hebben ook temperatuurscompensatie als het goed is.
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: BMW E36 328i sedan
Ik had bij een vorige auto een zonnedak wat lekker dichtbij de vooruit was geplaatst.
Zeker met de vrieskou (en ik had originele vering en al die ongein) kraakte het als een gek. Je merkt idd bij dat soort momenten hoeveel stress er op dingen komen te staan.
Zeker met de vrieskou (en ik had originele vering en al die ongein) kraakte het als een gek. Je merkt idd bij dat soort momenten hoeveel stress er op dingen komen te staan.
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW E36 328i sedan
Haha dat heb ik dus ook :banaan:Knot schreef:Even wat anders... heerlijk hoor AST met deze vorst. Je merkt duidelijk dat de ruiten het niet leuk vinden. Bij een koude start moet ik recht over uitritdrempels rijden anders hoor je met name de voorruit gewoon kraken!!
Maar dan voornamelijk de rubbers van de deuren op de chromen lijsten en de achterruit. Of dat er wat bevroren sneeuw/ijs op de overgang van deur/dakstijl zit.. hele tijd dat getik en gekraak. De eerste keer schrok ik er nogal van.. totdat ik in de gaten had wat het nou was

en de dempers moeten ook idd wel een beetje opwarmen... de eerste paar meters zit er bijna geen beweging in.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW E36 328i sedan
Dan is de tijd aangebroken dat je een doorgelaste kooi in moet laten bouwen Rody..Knot schreef:Even wat anders... heerlijk hoor AST met deze vorst. Je merkt duidelijk dat de ruiten het niet leuk vinden. Bij een koude start moet ik recht over uitritdrempels rijden anders hoor je met name de voorruit gewoon kraken!!
Ook toen de auto wat warmer was na 15km rijden zette ik een laffe drift in en het moment van opwekken overstuur hoorde je de voorruit weer zachtjes gaan kraken... dan merk je pas wat voor krachten er op de auto komen...
Sper doet het trouwens ook niet meteen met deze kou, die olie moet ook op een bepaalde temperatuur komen heb ik het idee voordat het echt werkt.

- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E36 328i sedan
Idd ben je toch beland bij het leegtrekken.
Zelf beide voordempers gesloopt. Was bezig om de veren en dempers te scheiden, zodat alles schoon gemaakt kon worden. De RSA demper heeft bovenop een moer met contramoer die de uniball van de camberplate op z'n plek houd. deze moer zat dermate vast (erg goede locktite) dat er een brander aan te pas kwam om de boel los te krijgen. Toen de moer een beetje warm werd, smolt een inwendig rubbertje waardoor de stikstof vulling eruit liep
Mijn dempers compenseren even niets meer
Beetje verhit een mail eruit naar Intrax, maar gelukkig is het een quick fix.
Zelf beide voordempers gesloopt. Was bezig om de veren en dempers te scheiden, zodat alles schoon gemaakt kon worden. De RSA demper heeft bovenop een moer met contramoer die de uniball van de camberplate op z'n plek houd. deze moer zat dermate vast (erg goede locktite) dat er een brander aan te pas kwam om de boel los te krijgen. Toen de moer een beetje warm werd, smolt een inwendig rubbertje waardoor de stikstof vulling eruit liep


- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
En daardoor heb je er 2 gesloopt? Met andere woorden als er 1 stuk gaat dan ga je het op de volgende nog een keer proberen?
Balen, maar dat soort dingen heb je wel eens met klussen.

Balen, maar dat soort dingen heb je wel eens met klussen.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Had em ff aan mij gegeven 
Ik krijg die krengen wel los

Ik krijg die krengen wel los

- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E36 328i sedan
Bij de eerste ging het geleidelijk, maar had wel een vermoeden. De tweede was overduidelijk. Ik weet bijna zeker dat dit de enige manier was. De contramoer ging al zeer vervelend met een veel te groot verlengstuk, daarna moet de 1e moer zonder de zuigerstang tegen te kunnen houden
enige optie die ik zag was heet stoken en de zware luchtsleutel erop. I.i.g weer wat geleerd.

- Mark328i
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 okt 2009, 12:18
Re: BMW E36 328i sedan
Ik heb op mijn 328i sedan ook de M50 mod toegepast. En ik moet zeggen, ideaal.
Auto loopt voor me gevoel onderin het zelfde als voorheen, en bovenin hoor je hem nu gewoon brullen, trekt overduidelijk harder door.
Wat betreft het armer lopen, ik geloof er niet erg in. Rij er nu 15000km mee en had laatst bougies eruit en waren goed van kleur.
Wat mij betreft gewoon toepassen :banaan:
Zit momenteel nog in twijfel voor chip op maat, alleen de hoge kosten houden me voorlopig nog tegen. Had ook ergens gelezen
dat de 328i Ecu zich niet fijn verleend voor de chiptuning, de contact punten zouden snel bros worden (wat er van waar is geen idee) zou best eens kolder
kunnen zijn.
Auto loopt voor me gevoel onderin het zelfde als voorheen, en bovenin hoor je hem nu gewoon brullen, trekt overduidelijk harder door.
Wat betreft het armer lopen, ik geloof er niet erg in. Rij er nu 15000km mee en had laatst bougies eruit en waren goed van kleur.
Wat mij betreft gewoon toepassen :banaan:
Zit momenteel nog in twijfel voor chip op maat, alleen de hoge kosten houden me voorlopig nog tegen. Had ook ergens gelezen
dat de 328i Ecu zich niet fijn verleend voor de chiptuning, de contact punten zouden snel bros worden (wat er van waar is geen idee) zou best eens kolder
kunnen zijn.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Ik rij al 120.000km met M50 mod
Alleen ik gebruik nog een Koude luchtinlaat met een open luchtfilter dinges
En ja, dan gaan ze wel arm lopen. Zover kan je standaard ECU niet bijregelen iig.

Alleen ik gebruik nog een Koude luchtinlaat met een open luchtfilter dinges

En ja, dan gaan ze wel arm lopen. Zover kan je standaard ECU niet bijregelen iig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Alex, Bing [Bot], Godspeed, Rogerb, WillemBoer en 4 gasten