BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 05 jan 2010, 17:29

De internals van een amerikaanse M zullen niet heel veel verschillen met een euro M52, onderdeel nummers van de krukas zijn wel anders maar dat is wel logisch ook met een grotere cilinderinhoud :lol: De US m3 levert iets van 240 pk, nog wel wat reserve dus in een M52.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 05 jan 2010, 17:52

Dat hok van mij loopt nog steeds te Arm Vincent :P

Al vanaf begin af aan dat ik em heb en dat is toch bijna 6 jaar nu.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 05 jan 2010, 17:57

Ik geloof die 25 PK er bij die sommigen claimen ook niet.

Het zal wel een beetje kloppen als je de waarde op papier vergelijkt met een uitdraai van een rollebank.

Maar ik heb zelf M52B28's op de bank gezien die 215 PK deden ipv de opgegeven 193 PK. Zet je er dan zo'n uitdraai naast van bijvoorbeeld Vincent met 226 PK samen met een M3 uitlaatsysteem en een M50 manifold dan denk ik waar hebben we het over eigenlijk ben je maar 10-15 PK oid opgeschoten. De karakteristiek van de motor veranderd wel en dat is wat je merkt maar ik denk dat als je overwegend dagelijks rijd de standaard setup niet zo gek is.

Ik denk dat het net als met die USA M3 motoren is, als je echt wat wilt dan moeten er ook andere nokkenassen in, dan gaat het zoden aan de dijk zetten. Die USA M3 blokken halen ook vaak wel 300 PK maar dan zit het overgrote deel van de winst in de nokkenassen. Dan komen dingen zoals die M50 inlaat en een uitlaatsysteem met meer flow ook gewoon beter tot hun recht. Je kan wel een inlaat hebben met meer flow en een uitlaat met meer flow maar als de kleppen niet langer open staan dan doet dat niet zo veel.

Die USA M3 nokkenassen zijn dacht ik 256 graden, dat kan ook nog in een 328i. Maar volgens mij wat hun in die M3 motoren steken is weer 284. Als je echt vermogen uit een 328i wilt halen zal je denk ik ook aan een scherpere nokkenas als 256 moeten.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 05 jan 2010, 18:50

En met die 256 graden nokkenassen heb je meteen zo'n auto die onderin helemaal niet wil blijven lopen?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joy » 05 jan 2010, 19:02

Nee die is nog vrij mild. Zelfs de Europese M3 heeft geen wilde nokken wat dat betreft.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 05 jan 2010, 19:16

265 is ook nog vrij mild, zelfs die US M3's met die 284 graden nokkenassen lopen nog redelijk netjes....

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door nielscoupe » 05 jan 2010, 20:41

wat ik overig wel vreemd vind

en wat voor theorie ik er op los laat blijf ik het vreemd vinden .

heb nu al een aantal keer tegen een andere m52 2,8 gereden zowel met m50 inlaat en ook zonder
maar sommige 2,8 motor lopen heel hard met de inlaat en de andere lopen slecht of weinig winst met de inlaat ?

mijn ervaring wat ik uit heb kunnen testen in het echt
maat van me had een 528 aut ik een 328 handbak hij kon mij redelijk bij blijven ( allebeide standaard )
standaard 528 tegen 328 met m50 inlaat werd het verschil groter dat ik verder uit liep
528 met m50 inlaat en 328 met m50 inlaat bleef ik nog steeds even ver voor als toen hij nog orgineel was
andere maat van me heeft een 328 handbak ( standaard )
en die heb ik er ook een aantal keer tegen gereden
en die blijft alleen de 1ste versnelling naast me rijden en zo gauw ik hem in de 2 zet dan loop ik uit

bijna alle keren zijn getest tot eind 4de versnelling ( 217km )
en heb ook een paar mensen gezien die hem nooit goed draaiend kregen op een m52

mijn set up nu
m50 inlaat
spagetti spruit stuk
green air filter met hitte schild
andere injectoren

en zou nooit meer naar de orginele set up terug willen , dit karakter van de motor is vele malen mooier en je hebt ook nog iets winst

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 05 jan 2010, 22:02

Wat had mijn GT dan, dat waren toch nog iets scherpere nokkenassen dan de standaard 3.0 M3?

Vergelijk is altijd moeilijk, wel grappig dat een 5 automaat nog redelijk bij blijft.

Mooiste is natuurlijk op de testbank, mod erop, zelfde temperatuur etc weer op dezelfde bank....

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 05 jan 2010, 22:29

M3 GT had idd scherpere nokkenassen. Waren die niet 276 graden???

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 05 jan 2010, 23:11

Nee valt wel mee, M3 GT had 264 graden ipv 256 van de M3.

Niet heel veel extremer dus. Schrick straatspul is 284 en bij het racespul heb je oa 296 en 304 maar die vragen meer aanpassingen aan je motor.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 06 jan 2010, 10:03

Bedankt Bert, ik ga die getallen eens proberen te onthouden....

Frank, heb jij ook die 284 graden erin dan?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 06 jan 2010, 13:03

Nee, iets mildere

267 of 276 iets in die trend..

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 27 jan 2010, 12:24

Even wat anders... heerlijk hoor AST met deze vorst. Je merkt duidelijk dat de ruiten het niet leuk vinden. Bij een koude start moet ik recht over uitritdrempels rijden anders hoor je met name de voorruit gewoon kraken!!

Ook toen de auto wat warmer was na 15km rijden zette ik een laffe drift in en het moment van opwekken overstuur hoorde je de voorruit weer zachtjes gaan kraken... dan merk je pas wat voor krachten er op de auto komen...

Sper doet het trouwens ook niet meteen met deze kou, die olie moet ook op een bepaalde temperatuur komen heb ik het idee voordat het echt werkt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 27 jan 2010, 12:29

Waarschijnlijk zijn je schokbrekers sowieso harder met deze temperatuur, ik merk dat ook altijd bij mijn eigen auto. Als de olie in je dempers nog koud is dan is die veel dikker.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 27 jan 2010, 12:43

Christiaan met zijn AST set klaagt ook over stugge dempers na een nachtje vrieskou. Mijn wagen staat lekker in de loods :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 27 jan 2010, 12:45

Jou dempers hebben ook temperatuurscompensatie als het goed is.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Marco R. » 27 jan 2010, 13:08

Ik had bij een vorige auto een zonnedak wat lekker dichtbij de vooruit was geplaatst.
Zeker met de vrieskou (en ik had originele vering en al die ongein) kraakte het als een gek. Je merkt idd bij dat soort momenten hoeveel stress er op dingen komen te staan.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Patrick van Wijngen » 27 jan 2010, 13:55

Knot schreef:Even wat anders... heerlijk hoor AST met deze vorst. Je merkt duidelijk dat de ruiten het niet leuk vinden. Bij een koude start moet ik recht over uitritdrempels rijden anders hoor je met name de voorruit gewoon kraken!!
Haha dat heb ik dus ook :banaan:
Maar dan voornamelijk de rubbers van de deuren op de chromen lijsten en de achterruit. Of dat er wat bevroren sneeuw/ijs op de overgang van deur/dakstijl zit.. hele tijd dat getik en gekraak. De eerste keer schrok ik er nogal van.. totdat ik in de gaten had wat het nou was :P

en de dempers moeten ook idd wel een beetje opwarmen... de eerste paar meters zit er bijna geen beweging in.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Peric » 27 jan 2010, 15:28

Knot schreef:Even wat anders... heerlijk hoor AST met deze vorst. Je merkt duidelijk dat de ruiten het niet leuk vinden. Bij een koude start moet ik recht over uitritdrempels rijden anders hoor je met name de voorruit gewoon kraken!!

Ook toen de auto wat warmer was na 15km rijden zette ik een laffe drift in en het moment van opwekken overstuur hoorde je de voorruit weer zachtjes gaan kraken... dan merk je pas wat voor krachten er op de auto komen...

Sper doet het trouwens ook niet meteen met deze kou, die olie moet ook op een bepaalde temperatuur komen heb ik het idee voordat het echt werkt.
Dan is de tijd aangebroken dat je een doorgelaste kooi in moet laten bouwen Rody.. :)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 27 jan 2010, 19:11

Idd ben je toch beland bij het leegtrekken.

Zelf beide voordempers gesloopt. Was bezig om de veren en dempers te scheiden, zodat alles schoon gemaakt kon worden. De RSA demper heeft bovenop een moer met contramoer die de uniball van de camberplate op z'n plek houd. deze moer zat dermate vast (erg goede locktite) dat er een brander aan te pas kwam om de boel los te krijgen. Toen de moer een beetje warm werd, smolt een inwendig rubbertje waardoor de stikstof vulling eruit liep :bag: Mijn dempers compenseren even niets meer :) Beetje verhit een mail eruit naar Intrax, maar gelukkig is het een quick fix.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 27 jan 2010, 19:31

En daardoor heb je er 2 gesloopt? Met andere woorden als er 1 stuk gaat dan ga je het op de volgende nog een keer proberen? :mrgreen:


Balen, maar dat soort dingen heb je wel eens met klussen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 27 jan 2010, 20:12

Had em ff aan mij gegeven :P

Ik krijg die krengen wel los :mrgreen:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 27 jan 2010, 22:28

Bij de eerste ging het geleidelijk, maar had wel een vermoeden. De tweede was overduidelijk. Ik weet bijna zeker dat dit de enige manier was. De contramoer ging al zeer vervelend met een veel te groot verlengstuk, daarna moet de 1e moer zonder de zuigerstang tegen te kunnen houden :x enige optie die ik zag was heet stoken en de zware luchtsleutel erop. I.i.g weer wat geleerd.

Gebruikersavatar
Mark328i
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2009, 12:18

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Mark328i » 27 jan 2010, 22:32

Ik heb op mijn 328i sedan ook de M50 mod toegepast. En ik moet zeggen, ideaal.

Auto loopt voor me gevoel onderin het zelfde als voorheen, en bovenin hoor je hem nu gewoon brullen, trekt overduidelijk harder door.

Wat betreft het armer lopen, ik geloof er niet erg in. Rij er nu 15000km mee en had laatst bougies eruit en waren goed van kleur.

Wat mij betreft gewoon toepassen :banaan:

Zit momenteel nog in twijfel voor chip op maat, alleen de hoge kosten houden me voorlopig nog tegen. Had ook ergens gelezen
dat de 328i Ecu zich niet fijn verleend voor de chiptuning, de contact punten zouden snel bros worden (wat er van waar is geen idee) zou best eens kolder
kunnen zijn.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 27 jan 2010, 23:07

Ik rij al 120.000km met M50 mod :lol:

Alleen ik gebruik nog een Koude luchtinlaat met een open luchtfilter dinges ;)

En ja, dan gaan ze wel arm lopen. Zover kan je standaard ECU niet bijregelen iig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Godspeed, Mark, MHJVS, Rogerb, WillemBoer en 2 gasten