BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 03 jan 2010, 14:53

Even de balans opgemaakt en toch nog aardig wat dagjes meegepakt.

29 maart 2009 Papenburg Driftdag
11 april 2009 Lelystad RDW Driftdag (DF)
19 april 2009 Papenburg Driftdag
31 mei 2009 Papenburg Driftdag
23 juni 2009 Zandvoort Trackday (Gummen)
30 augustus 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
12 september 2009 Papenburg Driftdag (GPelite)
19 september 2009 Papenburg Driftdag
11 oktober 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
15 oktober 2009 Zandvoort Trackday (DF)
25 oktober 2009 Papenburg Driftdag
28 november 2009 Papenburg Driftdag
29 november 2009 Papenburg Driftdag
05 december 2009 Zolder Trackday (Skylimitevents)

Kijken of we het in 2010 kunnen verbeteren met wederom Papenburg, Zandvoort, Nordschleife, Zolder, maar ook Spa en Assen!

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Kasteel » 03 jan 2010, 15:16

:D, mooi lijstje, DF-koploper van 2009 denk ik :D.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Mark 320iS » 03 jan 2010, 15:19

Knot schreef:Even de balans opgemaakt en toch nog aardig wat dagjes meegepakt.

29 maart 2009 Papenburg Driftdag
11 april 2009 Lelystad RDW Driftdag (DF)
19 april 2009 Papenburg Driftdag
31 mei 2009 Papenburg Driftdag
23 juni 2009 Zandvoort Trackday (Gummen)
30 augustus 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
12 september 2009 Papenburg Driftdag (GPelite)
19 september 2009 Papenburg Driftdag
11 oktober 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
15 oktober 2009 Zandvoort Trackday (DF)
25 oktober 2009 Papenburg Driftdag
28 november 2009 Papenburg Driftdag
29 november 2009 Papenburg Driftdag
05 december 2009 Zolder Trackday (Skylimitevents)

Kijken of we het in 2010 kunnen verbeteren met wederom Papenburg, Zandvoort, Nordschleife, Zolder, maar ook Spa en Assen!
Ga je ook wel eens driften? Das ook heel leuk! :D

Mooi lijstje inderdaad!

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door indobesar » 03 jan 2010, 15:20

Knot schreef:http://link.marktplaats.nl/306206605

Stalen 15inch past volgens mij gewoon op een standaard E36 met die 286mm schijven...

Vredestein Snowtrac... niet ideaal maar beter als Pilot Sport PS2's toch?

Kan ik tenminste ook nog ff filmpjes en lol maken....
Prima banden voor de sneeuw. :thumbup:

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door vwk » 04 jan 2010, 00:26

Knot schreef:Verder is de auto trouwens wel naar mn zin.

Trackday setup op PS2's is goed, driftsetup op PS2/Roadhog is ook naar mn zin.
Remmencombinatie ATE+HT10 en OEM+HP+ voldoet
AST onderstel met 90/70 veren is naar mn zin.

Waar moet ik mn volgende centen nu aan gaan besteden???

- Toch maar de M50 mod en eventueel afstellen (hoop geld) om m niet arm te laten lopen... mis wel het "drift" koppelonderin dan.
- Andere uitlaatlijn, downpipes, katvervanger etc en originele demper houden voor de Zolder 95dB etc?

Of moet het beter in 1x goed over een tijdje, Uitlaatspruitstuk, katvrevanger, M50 inlaat, nokkenas en dan chippen/afstellen?
Doe hetzelfde als Frank/Ikzelf en mss nog wel meer hier (Eric ook meen ik..)

M50 inlaat, M3 uitlaatsysteem.. En driftkoppel missen? Geen last van :mrgreen:
(Mss als Peter-Paul dit leest, wij september naar de ring, A50 op bij de Mac in Heesch, mijn auto? :angel:)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9417
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 04 jan 2010, 14:16

Als je persee meer koppel in het middengebied wilt kan je ook een Schrick inlaat nemen. Die geven een sterker middengebied maar zijn wel aan de prijs, dacht 1100 euro oid.

Zou het zelf overwegen als je toch aan de motortuning gaat, omdat koppel toch ook wel lekker is op een circuit.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door HSR » 04 jan 2010, 14:41

Verlies je dan zoveel merkbaar koppel met een M50 inlaat mod?

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door indobesar » 04 jan 2010, 14:43

Andere optie is de M54-inlaat modificatie, zie Z3 Coupe van Fabian.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 04 jan 2010, 14:44

Volgens mij kan die M54 brug alleen op een M52B28TU... ik heb degene zonder technische snufjes (lees dubbel vanos).

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 04 jan 2010, 15:04

Die past ook en niet en het koppel dat je verliest is minimaal.
ICM met volledig M3 uitlaatlijn heb je dat zowiezo weer terug gewonnen!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 04 jan 2010, 15:39

Alleen hebben we dit toch wel eens op rij gezet.

M50 brug 300 ofzo, uitlaatlijn M3 dik 1000 en de ECU moet opnieuw geprogrammeerd/afgesteld worden op arm lopen problemen. Ben je ruim 2000 verder lijkt me.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 04 jan 2010, 15:52

€600,- volledig M3 uitlaatlijn

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door nielscoupe » 04 jan 2010, 19:10

maat van me heeft net vandaag een m50 brug gekocht voor 50,- :lol:


dus als je goed oplet

vond laatst een - m3 uitlaat lijn voor 450,-
- m50 brug 50,-
- chip geen flauw idee

dus dan hoeft ut niet allemaal zo duur te zijn

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 04 jan 2010, 19:17

Spul is bij mij wel goed en hard nu en de vraag is wat je ervoor terug krijgt, maar zal het eens in de gaten houden.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door FreudeamFahren » 04 jan 2010, 19:26

Offenga bellen. Die trekt met de regelmaat van de klok e36 M3s uit elkaar. Als ie er niet een heeft liggen kun je first dibbs krijgen op de eerst volgende. Inbouwen? Kan ie ook :-)

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door nielscoupe » 04 jan 2010, 19:31

@ knot : gewoon elke dag ff m50 op e bay / speurders / marktplaats in tikken 3sec" werk en spul is er soms voor een prikkie

en de onderdelen die er bij jou op zitten kun je ook nog goed verkopen :D

gewoon eindelijk die m50 brug er eens op zetten ( anders heeft je 328 adem nood :nana: :nana: :mrgreen: :hosanna: )

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 04 jan 2010, 20:46

Ik blijf van mening dat de M50 mod het vermogen verplaatst. Onderin lever je koppel in en vanaf de 4000rpm krijg je er een schepje bij, piekvermogen is misschien wel 25 pk meer, maar over de hele range schiet je er weinig mee op. Wel wat natuurlijk, maar voor het werk wat erin gaat niet genoeg. Heb zelf de handleiding van BMWsyndicat gebruikt, misschien is een aluminium adapter wel veel eenvoudiger om te monteren.

@VWK, heb wel eens een post gelezen waarin je meldde dat er een zeer eenvoudige manier was?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 04 jan 2010, 20:56

Vincent had een adapter ipv zelf een gat maken en dichtkitten, zag er wel simpeler uit toen hij het me liet zien zo even snel.

Yorick had het in zijn topic er inderdaad over dat hij 2 avonden aan het klooien was en de winst daar niet tegenop speelde.

Is wat Bert voorstelt dan wel een betere variant, de shrick inlaat, of is het allemaal rommelen in de marge?

De M50 brug haalt de 328 beter door naar de 6500, eventueel in combinatie met een M3 uitlaatlijn gaat dat natuurlijk nog vlotter/feller. Maar wil het blok dat eigenlijk wel? Je maakt de M50 inlaat / M3 uitlaat natuurlijk af met scherpere nokkenassen en een ECU geprogrammeerd op maat, dan heb je best een mooi setje met die 4 aanpassingen maar wat vinden de internals daarvan? Gaat het goed zolang je het blok niet arm laat lopen (verhaal wanneer je alleen de M50 mod doet en geen ECU aanpassing) en niet hoger gaat dan de 6500rpm redline? Kan je zelfs nog verder door de redline te verplaatsen naar 7000 als je toch scherpere nokkenassen etc hebt?

Waar zou de grens van het blok liggen als het gewoon heel moet blijven?

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7237
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Fabian » 04 jan 2010, 20:57

Knot schreef:Volgens mij kan die M54 brug alleen op een M52B28TU... ik heb degene zonder technische snufjes (lees dubbel vanos).
Inderdaad. M54-mod gaat alleen op de M52B28TU!

En een "chipje" is niet de oplossing voor de afstelling, dat zal toch echt een afstelling op maat moeten worden voor zo'm inlaatmod. Dat kost gewoon €600. Ik zal dit ook nog laten doen, twijfel alleen nog ofdat ik eerst nog een andere nokkenasje moet laten monteren vantevoren, maar dat kost ook een flinke duit denk ik.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 04 jan 2010, 21:05

Zou het wel doen Fabian, anders kost het straks nog een keer 600 euro, en het is toch waar je naartoe wilt, wat ik al zei, de 4 elementen.

- inlaatbrug
- uitlaatlijn
- nokkenassen
- ecu programmeren op maat.

Dan heb je in mijn ogen de 2.8 bom gemaakt.

Bas zei dat hij zich er nog wel eens in wilde verdiepen, die M50 mod, maar dan wilde hij het ook goed doen, met uitlaat, nokkenassen en herprogrammeren. Hij had het inderdaad ook over ruim 500 euro voor het afstelwerk.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Mark 320iS » 04 jan 2010, 21:47

Een collega van mij heeft hetzelfde laten doen, maar dan bij een 323ti. Dus: m50 inlaat, scherpere nokenassen, andere uitlaat, lichter vliegwiel + maatchip bij Kempower. Het resultaat kwam bij hem uit op zo'n 225pk. In de praktijk valt de extra snelheid hem echter tegen in relatie tot alle tijd en geld die erin gestoken is.

Als je extra vermogen wilt, waarom dan niet meteen een m3 blok erin?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 04 jan 2010, 21:53

Zou wel makkelijk zijn, alleen vind ik dat dat eigenlijk pas mag als die blok geploft is. Vind het ook leuk om aan deze auto door te bouwen en hem een 2.8 te laten.

Die M50 mod zie ik als een borstvergroting, kleine ingreep, en kan best lekkerder aanvoelen. Een S50 blok erin is meer een harttransplantatie, dagenlang aan het ziekenhuisbedje zitten met een fruitmand of het allemaal wel goed zal komen..... het leven zal nooit meer zo zijn als voorheen, dat idee heb ik erbij.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Mark 320iS » 04 jan 2010, 22:14

Knot schreef:Die M50 mod zie ik als een borstvergroting, kleine ingreep, en kan best lekkerder aanvoelen. Een S50 blok erin is meer een harttransplantatie, dagenlang aan het ziekenhuisbedje zitten met een fruitmand of het allemaal wel goed zal komen..... het leven zal nooit meer zo zijn als voorheen, dat idee heb ik erbij.
Haha, mafkees! m50 mod = borstvergroting, nokkenassen = liposuctie, uitlaat = lippen opspuiten, chippen = botox, en voor je het weet lig je met Marijke Helwegen in bed :D , of dat nou zo'n wenselijk vooruitzicht is...

Ik zou juist bang zijn dat je na de m50 mod nog niet tevreden bent en dat je dan na al die moeite tot de conclusie komt dat je beter af was geweest als je het direct grondig had aangepakt.

Het goed aanpassen van je m52 blok zal ook zeker 2k kosten denk ik (dan bedoel ik dus de m50 mod, spaghetti, nokkenassen + maatchip)? Dan zou ik liever wat meer uitgeven en dan een m3 blok laten monteren. Ik ben er ook nog niet zo in thuis hoor, weet niet in hoeverre een m3 blok gewoon plug 'n play is en wat dat zou moeten kosten.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 04 jan 2010, 22:57

Als je zover gaat met een 328 dan krijg je het zelfde principe als dat de M3 3,0 behaalt.

Toen de 328i kwam is de M3 niet voor niets door ontwikkeld naar de 3,2 spec omdat het gat tussen de 3,0 en de 328 gewoon te klein was kwa vermogen bla bla bla and so on.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door vwk » 05 jan 2010, 00:59

Dat van die inlaat is niet helemaal zo eenvoudig als ik dacht :bag:
Kleine vergissing, ik heb mijn 328i bewust uit '95 gekocht. Waarom: geen ASC+T!
Noem me arrogant, maar ik rij liever zonder. Knopjes uitzetten, nee dank je.

Wat het bij mij dus zo makkelijk maakte: M50 van een E36/E34 is nooit met ASC+T geleverd afaik.
Ik heb de complete inlaat overgeschroefd van een E34 525i, met gasklephuis er nog gewoon op. Slangen wel op maat moeten maken (die naar de stappenmotor), maar daar heeft Samco hele mooie standaardslangen (recht, knie, etc.) voor waar ik prima mee uitkwam. Gaskabel overzetten en klaar.

Als een 325i (al dan niet optioneel) wel met ASC+T is geleverd kan je dit natuurlijk ook gebruiken, of ASC+T eraf halen en dan geldt heel mijn verhaal weer.

Als je gaat voor een M3 uitlaatsysteem, probeer dan wel er een te nemen van een 3.2
Een 328i heeft standaard nml. de lambdasondes in het spruitstuk zitten, ik heb ze daarom moeten verlengen aangezien ik een 3.0 systeem heb waar de lambdasondes net voor de kat zitten.
Aangezien er natuurlijk wel eens wat kapot wil gaan aan een schadeauto, kan je ook de spruitstukken van een 3.2 nemen en dan wel de kat van een 3.0, daar kan je ook gewoon 2 bouten indraaien om het af te dichten.

En over PK's: 226PK 300Nm.
Naast de M50 mod en de M3 uitlaat geen chip of andere aanpassingen. Blok draait nu al 120K met deze modificaties, zonder problemen.
Auto loopt nu met 350K km (en 18") nog over de 250 op de teller, 6500rpm in z'n 5 in de redline.
Qua GPS is hoogst gereden snelheid (welliswaar op 17") 246 met 100kg bijrijder en 2 tenten en vakantiebagage....
Arm lopen ken ik in de praktijk alleen van Frank, witte puntjes op de bougies, maar dat was met alleen M50 mod en Schrick nokkenassen.
Mijn bougies zijn mooi bruin (volgens Bas zoals het hoort), en als 'ie echt te arm liep, was 'ie bij 250 wel kapot gelopen toch?
Echte IT-er hè, trial-and-error :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Kocheler en 11 gasten