BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
- Knot
- Berichten: 40180
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Even de balans opgemaakt en toch nog aardig wat dagjes meegepakt.
29 maart 2009 Papenburg Driftdag
11 april 2009 Lelystad RDW Driftdag (DF)
19 april 2009 Papenburg Driftdag
31 mei 2009 Papenburg Driftdag
23 juni 2009 Zandvoort Trackday (Gummen)
30 augustus 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
12 september 2009 Papenburg Driftdag (GPelite)
19 september 2009 Papenburg Driftdag
11 oktober 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
15 oktober 2009 Zandvoort Trackday (DF)
25 oktober 2009 Papenburg Driftdag
28 november 2009 Papenburg Driftdag
29 november 2009 Papenburg Driftdag
05 december 2009 Zolder Trackday (Skylimitevents)
Kijken of we het in 2010 kunnen verbeteren met wederom Papenburg, Zandvoort, Nordschleife, Zolder, maar ook Spa en Assen!
29 maart 2009 Papenburg Driftdag
11 april 2009 Lelystad RDW Driftdag (DF)
19 april 2009 Papenburg Driftdag
31 mei 2009 Papenburg Driftdag
23 juni 2009 Zandvoort Trackday (Gummen)
30 augustus 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
12 september 2009 Papenburg Driftdag (GPelite)
19 september 2009 Papenburg Driftdag
11 oktober 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
15 oktober 2009 Zandvoort Trackday (DF)
25 oktober 2009 Papenburg Driftdag
28 november 2009 Papenburg Driftdag
29 november 2009 Papenburg Driftdag
05 december 2009 Zolder Trackday (Skylimitevents)
Kijken of we het in 2010 kunnen verbeteren met wederom Papenburg, Zandvoort, Nordschleife, Zolder, maar ook Spa en Assen!
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: BMW E36 328i sedan


- Mark 320iS
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW E36 328i sedan
Ga je ook wel eens driften? Das ook heel leuk!Knot schreef:Even de balans opgemaakt en toch nog aardig wat dagjes meegepakt.
29 maart 2009 Papenburg Driftdag
11 april 2009 Lelystad RDW Driftdag (DF)
19 april 2009 Papenburg Driftdag
31 mei 2009 Papenburg Driftdag
23 juni 2009 Zandvoort Trackday (Gummen)
30 augustus 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
12 september 2009 Papenburg Driftdag (GPelite)
19 september 2009 Papenburg Driftdag
11 oktober 2009 Nordschleife TF (15 ronden)
15 oktober 2009 Zandvoort Trackday (DF)
25 oktober 2009 Papenburg Driftdag
28 november 2009 Papenburg Driftdag
29 november 2009 Papenburg Driftdag
05 december 2009 Zolder Trackday (Skylimitevents)
Kijken of we het in 2010 kunnen verbeteren met wederom Papenburg, Zandvoort, Nordschleife, Zolder, maar ook Spa en Assen!

Mooi lijstje inderdaad!
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW E36 328i sedan
Prima banden voor de sneeuw.Knot schreef:http://link.marktplaats.nl/306206605
Stalen 15inch past volgens mij gewoon op een standaard E36 met die 286mm schijven...
Vredestein Snowtrac... niet ideaal maar beter als Pilot Sport PS2's toch?
Kan ik tenminste ook nog ff filmpjes en lol maken....

- vwk
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03
Re: BMW E36 328i sedan
Doe hetzelfde als Frank/Ikzelf en mss nog wel meer hier (Eric ook meen ik..)Knot schreef:Verder is de auto trouwens wel naar mn zin.
Trackday setup op PS2's is goed, driftsetup op PS2/Roadhog is ook naar mn zin.
Remmencombinatie ATE+HT10 en OEM+HP+ voldoet
AST onderstel met 90/70 veren is naar mn zin.
Waar moet ik mn volgende centen nu aan gaan besteden???
- Toch maar de M50 mod en eventueel afstellen (hoop geld) om m niet arm te laten lopen... mis wel het "drift" koppelonderin dan.
- Andere uitlaatlijn, downpipes, katvervanger etc en originele demper houden voor de Zolder 95dB etc?
Of moet het beter in 1x goed over een tijdje, Uitlaatspruitstuk, katvrevanger, M50 inlaat, nokkenas en dan chippen/afstellen?
M50 inlaat, M3 uitlaatsysteem.. En driftkoppel missen? Geen last van

(Mss als Peter-Paul dit leest, wij september naar de ring, A50 op bij de Mac in Heesch, mijn auto?

- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Als je persee meer koppel in het middengebied wilt kan je ook een Schrick inlaat nemen. Die geven een sterker middengebied maar zijn wel aan de prijs, dacht 1100 euro oid.
Zou het zelf overwegen als je toch aan de motortuning gaat, omdat koppel toch ook wel lekker is op een circuit.
Zou het zelf overwegen als je toch aan de motortuning gaat, omdat koppel toch ook wel lekker is op een circuit.
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW E36 328i sedan
Verlies je dan zoveel merkbaar koppel met een M50 inlaat mod?
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW E36 328i sedan
Andere optie is de M54-inlaat modificatie, zie Z3 Coupe van Fabian.
- Knot
- Berichten: 40180
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Volgens mij kan die M54 brug alleen op een M52B28TU... ik heb degene zonder technische snufjes (lees dubbel vanos).
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Die past ook en niet en het koppel dat je verliest is minimaal.
ICM met volledig M3 uitlaatlijn heb je dat zowiezo weer terug gewonnen!
ICM met volledig M3 uitlaatlijn heb je dat zowiezo weer terug gewonnen!
- Knot
- Berichten: 40180
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Alleen hebben we dit toch wel eens op rij gezet.
M50 brug 300 ofzo, uitlaatlijn M3 dik 1000 en de ECU moet opnieuw geprogrammeerd/afgesteld worden op arm lopen problemen. Ben je ruim 2000 verder lijkt me.
M50 brug 300 ofzo, uitlaatlijn M3 dik 1000 en de ECU moet opnieuw geprogrammeerd/afgesteld worden op arm lopen problemen. Ben je ruim 2000 verder lijkt me.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
€600,- volledig M3 uitlaatlijn
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: BMW E36 328i sedan
maat van me heeft net vandaag een m50 brug gekocht voor 50,-
dus als je goed oplet
vond laatst een - m3 uitlaat lijn voor 450,-
- m50 brug 50,-
- chip geen flauw idee
dus dan hoeft ut niet allemaal zo duur te zijn

dus als je goed oplet
vond laatst een - m3 uitlaat lijn voor 450,-
- m50 brug 50,-
- chip geen flauw idee
dus dan hoeft ut niet allemaal zo duur te zijn
- Knot
- Berichten: 40180
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Spul is bij mij wel goed en hard nu en de vraag is wat je ervoor terug krijgt, maar zal het eens in de gaten houden.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW E36 328i sedan
Offenga bellen. Die trekt met de regelmaat van de klok e36 M3s uit elkaar. Als ie er niet een heeft liggen kun je first dibbs krijgen op de eerst volgende. Inbouwen? Kan ie ook 

-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: BMW E36 328i sedan
@ knot : gewoon elke dag ff m50 op e bay / speurders / marktplaats in tikken 3sec" werk en spul is er soms voor een prikkie
en de onderdelen die er bij jou op zitten kun je ook nog goed verkopen
gewoon eindelijk die m50 brug er eens op zetten ( anders heeft je 328 adem nood
)
en de onderdelen die er bij jou op zitten kun je ook nog goed verkopen

gewoon eindelijk die m50 brug er eens op zetten ( anders heeft je 328 adem nood




- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E36 328i sedan
Ik blijf van mening dat de M50 mod het vermogen verplaatst. Onderin lever je koppel in en vanaf de 4000rpm krijg je er een schepje bij, piekvermogen is misschien wel 25 pk meer, maar over de hele range schiet je er weinig mee op. Wel wat natuurlijk, maar voor het werk wat erin gaat niet genoeg. Heb zelf de handleiding van BMWsyndicat gebruikt, misschien is een aluminium adapter wel veel eenvoudiger om te monteren.
@VWK, heb wel eens een post gelezen waarin je meldde dat er een zeer eenvoudige manier was?
@VWK, heb wel eens een post gelezen waarin je meldde dat er een zeer eenvoudige manier was?
- Knot
- Berichten: 40180
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Vincent had een adapter ipv zelf een gat maken en dichtkitten, zag er wel simpeler uit toen hij het me liet zien zo even snel.
Yorick had het in zijn topic er inderdaad over dat hij 2 avonden aan het klooien was en de winst daar niet tegenop speelde.
Is wat Bert voorstelt dan wel een betere variant, de shrick inlaat, of is het allemaal rommelen in de marge?
De M50 brug haalt de 328 beter door naar de 6500, eventueel in combinatie met een M3 uitlaatlijn gaat dat natuurlijk nog vlotter/feller. Maar wil het blok dat eigenlijk wel? Je maakt de M50 inlaat / M3 uitlaat natuurlijk af met scherpere nokkenassen en een ECU geprogrammeerd op maat, dan heb je best een mooi setje met die 4 aanpassingen maar wat vinden de internals daarvan? Gaat het goed zolang je het blok niet arm laat lopen (verhaal wanneer je alleen de M50 mod doet en geen ECU aanpassing) en niet hoger gaat dan de 6500rpm redline? Kan je zelfs nog verder door de redline te verplaatsen naar 7000 als je toch scherpere nokkenassen etc hebt?
Waar zou de grens van het blok liggen als het gewoon heel moet blijven?
Yorick had het in zijn topic er inderdaad over dat hij 2 avonden aan het klooien was en de winst daar niet tegenop speelde.
Is wat Bert voorstelt dan wel een betere variant, de shrick inlaat, of is het allemaal rommelen in de marge?
De M50 brug haalt de 328 beter door naar de 6500, eventueel in combinatie met een M3 uitlaatlijn gaat dat natuurlijk nog vlotter/feller. Maar wil het blok dat eigenlijk wel? Je maakt de M50 inlaat / M3 uitlaat natuurlijk af met scherpere nokkenassen en een ECU geprogrammeerd op maat, dan heb je best een mooi setje met die 4 aanpassingen maar wat vinden de internals daarvan? Gaat het goed zolang je het blok niet arm laat lopen (verhaal wanneer je alleen de M50 mod doet en geen ECU aanpassing) en niet hoger gaat dan de 6500rpm redline? Kan je zelfs nog verder door de redline te verplaatsen naar 7000 als je toch scherpere nokkenassen etc hebt?
Waar zou de grens van het blok liggen als het gewoon heel moet blijven?
- Fabian
- Berichten: 7237
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW E36 328i sedan
Inderdaad. M54-mod gaat alleen op de M52B28TU!Knot schreef:Volgens mij kan die M54 brug alleen op een M52B28TU... ik heb degene zonder technische snufjes (lees dubbel vanos).
En een "chipje" is niet de oplossing voor de afstelling, dat zal toch echt een afstelling op maat moeten worden voor zo'm inlaatmod. Dat kost gewoon €600. Ik zal dit ook nog laten doen, twijfel alleen nog ofdat ik eerst nog een andere nokkenasje moet laten monteren vantevoren, maar dat kost ook een flinke duit denk ik.
- Knot
- Berichten: 40180
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Zou het wel doen Fabian, anders kost het straks nog een keer 600 euro, en het is toch waar je naartoe wilt, wat ik al zei, de 4 elementen.
- inlaatbrug
- uitlaatlijn
- nokkenassen
- ecu programmeren op maat.
Dan heb je in mijn ogen de 2.8 bom gemaakt.
Bas zei dat hij zich er nog wel eens in wilde verdiepen, die M50 mod, maar dan wilde hij het ook goed doen, met uitlaat, nokkenassen en herprogrammeren. Hij had het inderdaad ook over ruim 500 euro voor het afstelwerk.
- inlaatbrug
- uitlaatlijn
- nokkenassen
- ecu programmeren op maat.
Dan heb je in mijn ogen de 2.8 bom gemaakt.
Bas zei dat hij zich er nog wel eens in wilde verdiepen, die M50 mod, maar dan wilde hij het ook goed doen, met uitlaat, nokkenassen en herprogrammeren. Hij had het inderdaad ook over ruim 500 euro voor het afstelwerk.
- Mark 320iS
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW E36 328i sedan
Een collega van mij heeft hetzelfde laten doen, maar dan bij een 323ti. Dus: m50 inlaat, scherpere nokenassen, andere uitlaat, lichter vliegwiel + maatchip bij Kempower. Het resultaat kwam bij hem uit op zo'n 225pk. In de praktijk valt de extra snelheid hem echter tegen in relatie tot alle tijd en geld die erin gestoken is.
Als je extra vermogen wilt, waarom dan niet meteen een m3 blok erin?
Als je extra vermogen wilt, waarom dan niet meteen een m3 blok erin?
- Knot
- Berichten: 40180
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Zou wel makkelijk zijn, alleen vind ik dat dat eigenlijk pas mag als die blok geploft is. Vind het ook leuk om aan deze auto door te bouwen en hem een 2.8 te laten.
Die M50 mod zie ik als een borstvergroting, kleine ingreep, en kan best lekkerder aanvoelen. Een S50 blok erin is meer een harttransplantatie, dagenlang aan het ziekenhuisbedje zitten met een fruitmand of het allemaal wel goed zal komen..... het leven zal nooit meer zo zijn als voorheen, dat idee heb ik erbij.
Die M50 mod zie ik als een borstvergroting, kleine ingreep, en kan best lekkerder aanvoelen. Een S50 blok erin is meer een harttransplantatie, dagenlang aan het ziekenhuisbedje zitten met een fruitmand of het allemaal wel goed zal komen..... het leven zal nooit meer zo zijn als voorheen, dat idee heb ik erbij.
- Mark 320iS
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW E36 328i sedan
Haha, mafkees! m50 mod = borstvergroting, nokkenassen = liposuctie, uitlaat = lippen opspuiten, chippen = botox, en voor je het weet lig je met Marijke Helwegen in bedKnot schreef:Die M50 mod zie ik als een borstvergroting, kleine ingreep, en kan best lekkerder aanvoelen. Een S50 blok erin is meer een harttransplantatie, dagenlang aan het ziekenhuisbedje zitten met een fruitmand of het allemaal wel goed zal komen..... het leven zal nooit meer zo zijn als voorheen, dat idee heb ik erbij.

Ik zou juist bang zijn dat je na de m50 mod nog niet tevreden bent en dat je dan na al die moeite tot de conclusie komt dat je beter af was geweest als je het direct grondig had aangepakt.
Het goed aanpassen van je m52 blok zal ook zeker 2k kosten denk ik (dan bedoel ik dus de m50 mod, spaghetti, nokkenassen + maatchip)? Dan zou ik liever wat meer uitgeven en dan een m3 blok laten monteren. Ik ben er ook nog niet zo in thuis hoor, weet niet in hoeverre een m3 blok gewoon plug 'n play is en wat dat zou moeten kosten.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Als je zover gaat met een 328 dan krijg je het zelfde principe als dat de M3 3,0 behaalt.
Toen de 328i kwam is de M3 niet voor niets door ontwikkeld naar de 3,2 spec omdat het gat tussen de 3,0 en de 328 gewoon te klein was kwa vermogen bla bla bla and so on.
Toen de 328i kwam is de M3 niet voor niets door ontwikkeld naar de 3,2 spec omdat het gat tussen de 3,0 en de 328 gewoon te klein was kwa vermogen bla bla bla and so on.
- vwk
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03
Re: BMW E36 328i sedan
Dat van die inlaat is niet helemaal zo eenvoudig als ik dacht
Kleine vergissing, ik heb mijn 328i bewust uit '95 gekocht. Waarom: geen ASC+T!
Noem me arrogant, maar ik rij liever zonder. Knopjes uitzetten, nee dank je.
Wat het bij mij dus zo makkelijk maakte: M50 van een E36/E34 is nooit met ASC+T geleverd afaik.
Ik heb de complete inlaat overgeschroefd van een E34 525i, met gasklephuis er nog gewoon op. Slangen wel op maat moeten maken (die naar de stappenmotor), maar daar heeft Samco hele mooie standaardslangen (recht, knie, etc.) voor waar ik prima mee uitkwam. Gaskabel overzetten en klaar.
Als een 325i (al dan niet optioneel) wel met ASC+T is geleverd kan je dit natuurlijk ook gebruiken, of ASC+T eraf halen en dan geldt heel mijn verhaal weer.
Als je gaat voor een M3 uitlaatsysteem, probeer dan wel er een te nemen van een 3.2
Een 328i heeft standaard nml. de lambdasondes in het spruitstuk zitten, ik heb ze daarom moeten verlengen aangezien ik een 3.0 systeem heb waar de lambdasondes net voor de kat zitten.
Aangezien er natuurlijk wel eens wat kapot wil gaan aan een schadeauto, kan je ook de spruitstukken van een 3.2 nemen en dan wel de kat van een 3.0, daar kan je ook gewoon 2 bouten indraaien om het af te dichten.
En over PK's: 226PK 300Nm.
Naast de M50 mod en de M3 uitlaat geen chip of andere aanpassingen. Blok draait nu al 120K met deze modificaties, zonder problemen.
Auto loopt nu met 350K km (en 18") nog over de 250 op de teller, 6500rpm in z'n 5 in de redline.
Qua GPS is hoogst gereden snelheid (welliswaar op 17") 246 met 100kg bijrijder en 2 tenten en vakantiebagage....
Arm lopen ken ik in de praktijk alleen van Frank, witte puntjes op de bougies, maar dat was met alleen M50 mod en Schrick nokkenassen.
Mijn bougies zijn mooi bruin (volgens Bas zoals het hoort), en als 'ie echt te arm liep, was 'ie bij 250 wel kapot gelopen toch?
Echte IT-er hè, trial-and-error

Kleine vergissing, ik heb mijn 328i bewust uit '95 gekocht. Waarom: geen ASC+T!
Noem me arrogant, maar ik rij liever zonder. Knopjes uitzetten, nee dank je.
Wat het bij mij dus zo makkelijk maakte: M50 van een E36/E34 is nooit met ASC+T geleverd afaik.
Ik heb de complete inlaat overgeschroefd van een E34 525i, met gasklephuis er nog gewoon op. Slangen wel op maat moeten maken (die naar de stappenmotor), maar daar heeft Samco hele mooie standaardslangen (recht, knie, etc.) voor waar ik prima mee uitkwam. Gaskabel overzetten en klaar.
Als een 325i (al dan niet optioneel) wel met ASC+T is geleverd kan je dit natuurlijk ook gebruiken, of ASC+T eraf halen en dan geldt heel mijn verhaal weer.
Als je gaat voor een M3 uitlaatsysteem, probeer dan wel er een te nemen van een 3.2
Een 328i heeft standaard nml. de lambdasondes in het spruitstuk zitten, ik heb ze daarom moeten verlengen aangezien ik een 3.0 systeem heb waar de lambdasondes net voor de kat zitten.
Aangezien er natuurlijk wel eens wat kapot wil gaan aan een schadeauto, kan je ook de spruitstukken van een 3.2 nemen en dan wel de kat van een 3.0, daar kan je ook gewoon 2 bouten indraaien om het af te dichten.
En over PK's: 226PK 300Nm.
Naast de M50 mod en de M3 uitlaat geen chip of andere aanpassingen. Blok draait nu al 120K met deze modificaties, zonder problemen.
Auto loopt nu met 350K km (en 18") nog over de 250 op de teller, 6500rpm in z'n 5 in de redline.
Qua GPS is hoogst gereden snelheid (welliswaar op 17") 246 met 100kg bijrijder en 2 tenten en vakantiebagage....
Arm lopen ken ik in de praktijk alleen van Frank, witte puntjes op de bougies, maar dat was met alleen M50 mod en Schrick nokkenassen.
Mijn bougies zijn mooi bruin (volgens Bas zoals het hoort), en als 'ie echt te arm liep, was 'ie bij 250 wel kapot gelopen toch?
Echte IT-er hè, trial-and-error

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Kocheler en 12 gasten