Kilometerheffing klassiekers

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
tommel

Re: Kilometerheffing klassiekers

Bericht door tommel » 01 dec 2009, 21:21

ik zeg BMW e30

cork

Bericht door cork » 03 dec 2009, 22:55

Of een groene Manta Jonguh !!!

Afbeelding

Eerlijk gezegd vind ik dat stiekem een serieus vet apparaat..... :mrgreen:

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 07 dec 2009, 09:17

Hoe dan ook, ik wil NOOIT een verzonken carrosserie!
Afbeelding

:bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 dec 2009, 11:32

:lol: :clap:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 11 dec 2009, 21:55

marz01 schreef:... Het is in Nederland nog goed mogelijk om legaal de wegenbelasting te ontduiken. Door simpelweg een chassis dat ouder is dan 25 jaar onder je auto te zetten, valt je wagen in de categorie 'klassiekers'. Je hoeft dan geen belasting meer te betalen en ook de verzekering wordt vaak een stuk goedkoper. ..
bericht uit2004
Nou, dit ligt iets genuanceerder door de recentelijke veranderende wetgeving. Er is nl. een absolute leeftijdsgrens (miv. 2012) vastgesteld voor belastingvrijstelling van auto's van 1987 (en daarvoor). Dus het is niet relatief 25 jaar, of ouder. Nee, de auto moet van uit het jaar 1987 zijn, of daarvoor. Anders gezegd, auto's na 1987 komen nooit meer in aanmerking voor belastingvoordeel.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 dec 2009, 21:57

ik dacht dat het zelfs zo is van auto's tot en met 31-12-1986 :hmmm:

marz01

Bericht door marz01 » 12 dec 2009, 11:59

idd t/m 31-12-1986 en verder kan je ook nog steeds een moderne motor erin gooien;

Je moet wel eerst nog je auto laten keuren bij de RDW om een kenteken te krijgen. Deze instantie bepaalt ook of je een klassieker hebt.
"Volgens een nieuwe wet uit 1999 moeten twee van de drie belangrijke onderdelen van de auto meer dan 25 jaar oud zijn en bijelkaar horen. Dan hebben we het over het chassis, de carosserie en de aandrijflijn", zo zegt W.D. Koppel, hoofd Divisie Voertuigtechniek van de RDW

GTRene

Bericht door GTRene » 12 dec 2009, 12:06

marz01 schreef:idd t/m 31-12-1986 en verder kan je ook nog steeds een moderne motor erin gooien;

Je moet wel eerst nog je auto laten keuren bij de RDW om een kenteken te krijgen. Deze instantie bepaalt ook of je een klassieker hebt.
"Volgens een nieuwe wet uit 1999 moeten twee van de drie belangrijke onderdelen van de auto meer dan 25 jaar oud zijn en bijelkaar horen. Dan hebben we het over het chassis, de carosserie en de aandrijflijn", zo zegt W.D. Koppel, hoofd Divisie Voertuigtechniek van de RDW
hm :hmmm: dus chassis en carros zou dan al voldoende zijn :mrgreen: of chassis en aandrijflijn
in elk geval waar het oude nummer in staat geslagen :roll: dan kun je inderdaad nog best leuke dingen doen :mrgreen:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 13 dec 2009, 08:53

Kijk eens wat een mooie blauwe platen 8) hij is toch echt in 1996 gebouwd en een chassisnr uit 1969, kwam zo uit Engeland daar mocht dit tot 1998 geloof ik, geen cent wegenbelasting betaald.. had ik hem toch moeten houden :hmmm:

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 13 dec 2009, 12:44

staat hem goed..waar is de tijd gebleven :nerd: :lol:

Alain

Bericht door Alain » 13 dec 2009, 13:29

FF iets 'heel' anders .. in Den Haag kennen we een zgn sloopregeling. De gemeente geeft je 1000,- (cash !!) als je een oude auto inlevert.
Daar zijn echter een paar voorwaarden aan verbonden;
a) Je moet de auto minimaal 2 jaar in bezit en op naam hebben staan.
b) Je moet in de gemeente Den Haag wonen
c) Het in te leveren voortuig moet nog minimaal 3 maanden APK hebben.
d) Het wrak moet bij een erkende sloperij ingeleverd worden.

Voldoe je aan die eisen, dan schrijf de gemeente Den Haag 1000,- op je rekening bij en je hebt niet de verplichting iets anders ervoor terug te kopen.

Nu heb ik een 'bang' voorgevoel ...

Iedereen gaat/wil straks (als rekeningrijden idd doorgaat) in een auto van uiterlijk 1986 gaan rondrijden, om zo in aanmerking te komen voor de kilometerheffingvrijstelling.

Maar wat als ze straks nou straks de eis gaan overnemen dat je -om in aanmerking te komen voor de vrijstelling- je oldtimer minimaal 2 jaar in bezit moet hebben, of dat de oldtimer een orgineel Hollands kenteken moet hebben ?? Een aantal jaar geleden hebben ze een soortgelijk kunstje geflipt met het grijs kenteken voor particulieren. Kocht je -als eerste eigenaar- bv een Porsche 944 Turbo en ging daaarmee op grijs kenteken rijden, dan was daar niks mee aan de hand. In die tussentijd zijn de regels aangescherpt en kon een tweede eigenaar de auto niet meer grijs rijden en moest het 'dure' gele tarief gaan betalen.
Eerste eigenaar grijs kenteken auto's uit die jaren zijn er dus nu niet meer ....

GTRene

Bericht door GTRene » 13 dec 2009, 13:59

:hmmm: hm...je hebt gelijk daar worden vast weer dat soort voorwaarden aan gesteld...we zullen zien, met de huidige media en internet tijden kan er sneller actie worden genomen...ik hoop dat ze dat met rust laten...maja wanneer laten ze wat met rust in NL... :bag:

das geen leuk bericht Alain :lol: maja wel reëel in NL, echter daar zit altijd wel een overgangsperiode in en ze hebben er nog niks over gesproken dus....we hebben nog wat speling hopelijk.

Alain

Bericht door Alain » 13 dec 2009, 14:09

De grijs kenteken beperking werdt toen ook met terugwerkende kracht ingevoerd Rene :|

Ik zal me straks niks verbazen dat dat al allemaal geregeld is .. er is immers nu bekend dat auto's t/m 1986 ontheffing krijgen,
dus misschien ben je al te laat ...

GTRene

Bericht door GTRene » 13 dec 2009, 14:29

Alain schreef:De grijs kenteken beperking werdt toen ook met terugwerkende kracht ingevoerd Rene :|

Ik zal me straks niks verbazen dat dat al allemaal geregeld is .. er is immers nu bekend dat auto's t/m 1986 ontheffing krijgen,
dus misschien ben je al te laat ...
als dat werkelijk zo zou zijn of straks naar buiten komend (waar ze in NL inderdaad meester in zijn) dan zijn de rapen gaar kan ik je zeggen :'( :twisted:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 dec 2009, 22:18

Voor de liefhebber;

Woensdag ga ik zo'n dame ophalen

Afkomstig van de eerste duitse eigenaar met slechts 150.000km op de teller. Auto stond al in Dld op een sloop en zou gesloopt worden.
Gelukkig heeft de huidige eigenaar hem kunnen redden, naar NL gehaald en hem vervolgens in de verkoop gezet.

Deze komt te koop op korte termijn :bignews:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 dec 2009, 22:49

stond ie daar niet vanwege de duitste slooppremie? en dus ilegaal nu? eneuh schijnt een dure auto te zijn in onderhoud met bepaalde zaken I believe :roll: anyway wel apart :df:

Luco

Bericht door Luco » 29 dec 2009, 22:51

Goed nieuws voor de mensen die een auto uit 87 hebben die denken dat die niet belastingvrij wordt.

Want niet de datum op het kentekenbewijs is relevant maar het bouwjaar.
Als je dus kan bewijzen dat je auto voor 1-1-87 de fabriek heeft verlaten krijg je vrijstelling en is die dus belasting/kmheffings vrij.
Dit is al met succes door alpinebezitters gedaan.
Renault werkt iig mee aan de bewijslast.
Ik ga dit dus ook doen, aangezien mijn alpine een 87er kenteken heeft. :banaan: :banaan:

GTRene

Bericht door GTRene » 30 dec 2009, 00:50

ow jij bedoelt kenteken is wel 1987 maar verliet de fabriek al in eind 1986....

maar stel je koopt een GT40 waar een oud sixties chassisnummer bij zit en is als dat bj in de states genoteerd (ook al is ie opgebouwd in zeg 2007 maar oud nummer en motor) dat het dan wel al zoiets gezien wordt of...

hoef je trouwens ook geen 10% te betalen en 19% btw maar nog maar 6% als ie dus ouder is dan 30 jaar?

RobS

Bericht door RobS » 30 dec 2009, 16:06

GTRene schreef:ow jij bedoelt kenteken is wel 1987 maar verliet de fabriek al in eind 1986....

maar stel je koopt een GT40 waar een oud sixties chassisnummer bij zit en is als dat bj in de states genoteerd (ook al is ie opgebouwd in zeg 2007 maar oud nummer en motor) dat het dan wel al zoiets gezien wordt of...

hoef je trouwens ook geen 10% te betalen en 19% btw maar nog maar 6% als ie dus ouder is dan 30 jaar?
Ik denk niet dat dit gaat werken als alleen het plaatje waar het chassisnummer op staat 30 jaar is, en de rest maar 2 :P

GTRene

Bericht door GTRene » 30 dec 2009, 16:42

RobS schreef:
GTRene schreef:ow jij bedoelt kenteken is wel 1987 maar verliet de fabriek al in eind 1986....

Ik denk niet dat dit gaat werken als alleen het plaatje waar het chassisnummer op staat 30 jaar is, en de rest maar 2 :P
alleen het chasisnr en de motor zijn te chekken op leeftijd...stel beide jaren zestig....ook al is de rest nieuw, maja daar staat niks op verder net als bv bij een totaal restauratie vaneen compleet weggerotte oldtimer waar echt alles vernieuwd is...
In dat oogpunt kunnen ze denk ik niet anders dan het accepteren...of met de juiste mensen als zo laten noteren :mrgreen:
In de states staat ie dan bv ook al op een oud papier als Ford GT (van een oude ford gt (geen gt40) als je een beetje mazzel hebt zou het dan moeten lukken toch?

Tristan

Bericht door Tristan » 30 dec 2009, 16:49

luco hornsveld schreef:Goed nieuws voor de mensen die een auto uit 87 hebben die denken dat die niet belastingvrij wordt.

Als je dus kan bewijzen dat je auto voor 1-1-87 de fabriek heeft verlaten krijg je vrijstelling en is die dus belasting/kmheffings vrij.
Ik ga dit dus ook doen, aangezien mijn alpine een 87er kenteken heeft. :banaan: :banaan:
Zeker, want mijn E30 M3 is in begin '87 op kenteken gezet, maar is gebouwd eind '86.

tommel

Bericht door tommel » 01 jan 2010, 15:53

Tristan schreef:
luco hornsveld schreef:Goed nieuws voor de mensen die een auto uit 87 hebben die denken dat die niet belastingvrij wordt.

Zeker, want mijn E30 M3 is in begin '87 op kenteken gezet, maar is gebouwd eind '86.
Hoe ga je dat dan bewijzen? ik heb 2 e30's uit '87 maar geen idee wanneer ze daadwerkelijk uit de fabriek kwamen?

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2010, 16:34

via bmw dealer en chassisnummer gegevens opvragen?

Tristan

Bericht door Tristan » 04 jan 2010, 14:35

Hoe ga je dat dan bewijzen? ik heb 2 e30's uit '87 maar geen idee wanneer ze daadwerkelijk uit de fabriek kwamen?
Volgens mij staat er in de achterklep de bouwmaand en jaar.

Alain

Bericht door Alain » 04 jan 2010, 15:02

Daar geloof ik dus geen reet van ..

De huidige vrijstellingsregels zijn ooit bepaald opdat een voertuig 25 jaar gekentekend en dus ook wegenbelasting betaald zou moeten hebben om in aanmerking te komen voor vrijstelling. Bij een bouwjaar van 1986, maar bij een te naamstelling in 1987 voldoe je dus niet aan die regel.

Ik geef het weinig kans van slagen.

Plaats reactie