Kilometerheffing klassiekers
- tommel
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26 jun 2009, 09:20
- Locatie: Breda, Netherlands
Re: Kilometerheffing klassiekers
ik zeg BMW e30
- cork
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:08
Re: Kilometerheffing klassiekers
Of een groene Manta Jonguh !!!

Eerlijk gezegd vind ik dat stiekem een serieus vet apparaat.....
Eerlijk gezegd vind ik dat stiekem een serieus vet apparaat.....
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Re: Kilometerheffing klassiekers
Hoe dan ook, ik wil NOOIT een verzonken carrosserie!


- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Kilometerheffing klassiekers
Nou, dit ligt iets genuanceerder door de recentelijke veranderende wetgeving. Er is nl. een absolute leeftijdsgrens (miv. 2012) vastgesteld voor belastingvrijstelling van auto's van 1987 (en daarvoor). Dus het is niet relatief 25 jaar, of ouder. Nee, de auto moet van uit het jaar 1987 zijn, of daarvoor. Anders gezegd, auto's na 1987 komen nooit meer in aanmerking voor belastingvoordeel.marz01 schreef:... Het is in Nederland nog goed mogelijk om legaal de wegenbelasting te ontduiken. Door simpelweg een chassis dat ouder is dan 25 jaar onder je auto te zetten, valt je wagen in de categorie 'klassiekers'. Je hoeft dan geen belasting meer te betalen en ook de verzekering wordt vaak een stuk goedkoper. ..
bericht uit2004
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
ik dacht dat het zelfs zo is van auto's tot en met 31-12-1986 
- marz01
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 okt 2007, 16:47
Re: Kilometerheffing klassiekers
idd t/m 31-12-1986 en verder kan je ook nog steeds een moderne motor erin gooien;
Je moet wel eerst nog je auto laten keuren bij de RDW om een kenteken te krijgen. Deze instantie bepaalt ook of je een klassieker hebt.
"Volgens een nieuwe wet uit 1999 moeten twee van de drie belangrijke onderdelen van de auto meer dan 25 jaar oud zijn en bijelkaar horen. Dan hebben we het over het chassis, de carosserie en de aandrijflijn", zo zegt W.D. Koppel, hoofd Divisie Voertuigtechniek van de RDW
Je moet wel eerst nog je auto laten keuren bij de RDW om een kenteken te krijgen. Deze instantie bepaalt ook of je een klassieker hebt.
"Volgens een nieuwe wet uit 1999 moeten twee van de drie belangrijke onderdelen van de auto meer dan 25 jaar oud zijn en bijelkaar horen. Dan hebben we het over het chassis, de carosserie en de aandrijflijn", zo zegt W.D. Koppel, hoofd Divisie Voertuigtechniek van de RDW
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
hmmarz01 schreef:idd t/m 31-12-1986 en verder kan je ook nog steeds een moderne motor erin gooien;
Je moet wel eerst nog je auto laten keuren bij de RDW om een kenteken te krijgen. Deze instantie bepaalt ook of je een klassieker hebt.
"Volgens een nieuwe wet uit 1999 moeten twee van de drie belangrijke onderdelen van de auto meer dan 25 jaar oud zijn en bijelkaar horen. Dan hebben we het over het chassis, de carosserie en de aandrijflijn", zo zegt W.D. Koppel, hoofd Divisie Voertuigtechniek van de RDW
in elk geval waar het oude nummer in staat geslagen
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Kilometerheffing klassiekers
Kijk eens wat een mooie blauwe platen 8) hij is toch echt in 1996 gebouwd en een chassisnr uit 1969, kwam zo uit Engeland daar mocht dit tot 1998 geloof ik, geen cent wegenbelasting betaald.. had ik hem toch moeten houden

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
staat hem goed..waar is de tijd gebleven

- Alain
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
- Locatie: Haaglanden
Re: Kilometerheffing klassiekers
FF iets 'heel' anders .. in Den Haag kennen we een zgn sloopregeling. De gemeente geeft je 1000,- (cash !!) als je een oude auto inlevert.
Daar zijn echter een paar voorwaarden aan verbonden;
a) Je moet de auto minimaal 2 jaar in bezit en op naam hebben staan.
b) Je moet in de gemeente Den Haag wonen
c) Het in te leveren voortuig moet nog minimaal 3 maanden APK hebben.
d) Het wrak moet bij een erkende sloperij ingeleverd worden.
Voldoe je aan die eisen, dan schrijf de gemeente Den Haag 1000,- op je rekening bij en je hebt niet de verplichting iets anders ervoor terug te kopen.
Nu heb ik een 'bang' voorgevoel ...
Iedereen gaat/wil straks (als rekeningrijden idd doorgaat) in een auto van uiterlijk 1986 gaan rondrijden, om zo in aanmerking te komen voor de kilometerheffingvrijstelling.
Maar wat als ze straks nou straks de eis gaan overnemen dat je -om in aanmerking te komen voor de vrijstelling- je oldtimer minimaal 2 jaar in bezit moet hebben, of dat de oldtimer een orgineel Hollands kenteken moet hebben ?? Een aantal jaar geleden hebben ze een soortgelijk kunstje geflipt met het grijs kenteken voor particulieren. Kocht je -als eerste eigenaar- bv een Porsche 944 Turbo en ging daaarmee op grijs kenteken rijden, dan was daar niks mee aan de hand. In die tussentijd zijn de regels aangescherpt en kon een tweede eigenaar de auto niet meer grijs rijden en moest het 'dure' gele tarief gaan betalen.
Eerste eigenaar grijs kenteken auto's uit die jaren zijn er dus nu niet meer ....
Daar zijn echter een paar voorwaarden aan verbonden;
a) Je moet de auto minimaal 2 jaar in bezit en op naam hebben staan.
b) Je moet in de gemeente Den Haag wonen
c) Het in te leveren voortuig moet nog minimaal 3 maanden APK hebben.
d) Het wrak moet bij een erkende sloperij ingeleverd worden.
Voldoe je aan die eisen, dan schrijf de gemeente Den Haag 1000,- op je rekening bij en je hebt niet de verplichting iets anders ervoor terug te kopen.
Nu heb ik een 'bang' voorgevoel ...
Iedereen gaat/wil straks (als rekeningrijden idd doorgaat) in een auto van uiterlijk 1986 gaan rondrijden, om zo in aanmerking te komen voor de kilometerheffingvrijstelling.
Maar wat als ze straks nou straks de eis gaan overnemen dat je -om in aanmerking te komen voor de vrijstelling- je oldtimer minimaal 2 jaar in bezit moet hebben, of dat de oldtimer een orgineel Hollands kenteken moet hebben ?? Een aantal jaar geleden hebben ze een soortgelijk kunstje geflipt met het grijs kenteken voor particulieren. Kocht je -als eerste eigenaar- bv een Porsche 944 Turbo en ging daaarmee op grijs kenteken rijden, dan was daar niks mee aan de hand. In die tussentijd zijn de regels aangescherpt en kon een tweede eigenaar de auto niet meer grijs rijden en moest het 'dure' gele tarief gaan betalen.
Eerste eigenaar grijs kenteken auto's uit die jaren zijn er dus nu niet meer ....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
das geen leuk bericht Alain
- Alain
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
- Locatie: Haaglanden
Re: Kilometerheffing klassiekers
De grijs kenteken beperking werdt toen ook met terugwerkende kracht ingevoerd Rene
Ik zal me straks niks verbazen dat dat al allemaal geregeld is .. er is immers nu bekend dat auto's t/m 1986 ontheffing krijgen,
dus misschien ben je al te laat ...
Ik zal me straks niks verbazen dat dat al allemaal geregeld is .. er is immers nu bekend dat auto's t/m 1986 ontheffing krijgen,
dus misschien ben je al te laat ...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
als dat werkelijk zo zou zijn of straks naar buiten komend (waar ze in NL inderdaad meester in zijn) dan zijn de rapen gaar kan ik je zeggenAlain schreef:De grijs kenteken beperking werdt toen ook met terugwerkende kracht ingevoerd Rene![]()
Ik zal me straks niks verbazen dat dat al allemaal geregeld is .. er is immers nu bekend dat auto's t/m 1986 ontheffing krijgen,
dus misschien ben je al te laat ...
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Kilometerheffing klassiekers
Voor de liefhebber;
Woensdag ga ik zo'n dame ophalen
Afkomstig van de eerste duitse eigenaar met slechts 150.000km op de teller. Auto stond al in Dld op een sloop en zou gesloopt worden.
Gelukkig heeft de huidige eigenaar hem kunnen redden, naar NL gehaald en hem vervolgens in de verkoop gezet.
Deze komt te koop op korte termijn
Woensdag ga ik zo'n dame ophalen
Afkomstig van de eerste duitse eigenaar met slechts 150.000km op de teller. Auto stond al in Dld op een sloop en zou gesloopt worden.
Gelukkig heeft de huidige eigenaar hem kunnen redden, naar NL gehaald en hem vervolgens in de verkoop gezet.
Deze komt te koop op korte termijn
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
stond ie daar niet vanwege de duitste slooppremie? en dus ilegaal nu? eneuh schijnt een dure auto te zijn in onderhoud met bepaalde zaken I believe
anyway wel apart 
-
Luco
Re: Kilometerheffing klassiekers
Goed nieuws voor de mensen die een auto uit 87 hebben die denken dat die niet belastingvrij wordt.
Want niet de datum op het kentekenbewijs is relevant maar het bouwjaar.
Als je dus kan bewijzen dat je auto voor 1-1-87 de fabriek heeft verlaten krijg je vrijstelling en is die dus belasting/kmheffings vrij.
Dit is al met succes door alpinebezitters gedaan.
Renault werkt iig mee aan de bewijslast.
Ik ga dit dus ook doen, aangezien mijn alpine een 87er kenteken heeft. :banaan: :banaan:
Want niet de datum op het kentekenbewijs is relevant maar het bouwjaar.
Als je dus kan bewijzen dat je auto voor 1-1-87 de fabriek heeft verlaten krijg je vrijstelling en is die dus belasting/kmheffings vrij.
Dit is al met succes door alpinebezitters gedaan.
Renault werkt iig mee aan de bewijslast.
Ik ga dit dus ook doen, aangezien mijn alpine een 87er kenteken heeft. :banaan: :banaan:
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
ow jij bedoelt kenteken is wel 1987 maar verliet de fabriek al in eind 1986....
maar stel je koopt een GT40 waar een oud sixties chassisnummer bij zit en is als dat bj in de states genoteerd (ook al is ie opgebouwd in zeg 2007 maar oud nummer en motor) dat het dan wel al zoiets gezien wordt of...
hoef je trouwens ook geen 10% te betalen en 19% btw maar nog maar 6% als ie dus ouder is dan 30 jaar?
maar stel je koopt een GT40 waar een oud sixties chassisnummer bij zit en is als dat bj in de states genoteerd (ook al is ie opgebouwd in zeg 2007 maar oud nummer en motor) dat het dan wel al zoiets gezien wordt of...
hoef je trouwens ook geen 10% te betalen en 19% btw maar nog maar 6% als ie dus ouder is dan 30 jaar?
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Kilometerheffing klassiekers
Ik denk niet dat dit gaat werken als alleen het plaatje waar het chassisnummer op staat 30 jaar is, en de rest maar 2GTRene schreef:ow jij bedoelt kenteken is wel 1987 maar verliet de fabriek al in eind 1986....
maar stel je koopt een GT40 waar een oud sixties chassisnummer bij zit en is als dat bj in de states genoteerd (ook al is ie opgebouwd in zeg 2007 maar oud nummer en motor) dat het dan wel al zoiets gezien wordt of...
hoef je trouwens ook geen 10% te betalen en 19% btw maar nog maar 6% als ie dus ouder is dan 30 jaar?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
alleen het chasisnr en de motor zijn te chekken op leeftijd...stel beide jaren zestig....ook al is de rest nieuw, maja daar staat niks op verder net als bv bij een totaal restauratie vaneen compleet weggerotte oldtimer waar echt alles vernieuwd is...RobS schreef:Ik denk niet dat dit gaat werken als alleen het plaatje waar het chassisnummer op staat 30 jaar is, en de rest maar 2GTRene schreef:ow jij bedoelt kenteken is wel 1987 maar verliet de fabriek al in eind 1986....
maar stel je koopt een GT40 waar een oud sixties chassisnummer bij zit en is als dat bj in de states genoteerd (ook al is ie opgebouwd in zeg 2007 maar oud nummer en motor) dat het dan wel al zoiets gezien wordt of...
hoef je trouwens ook geen 10% te betalen en 19% btw maar nog maar 6% als ie dus ouder is dan 30 jaar?
In dat oogpunt kunnen ze denk ik niet anders dan het accepteren...of met de juiste mensen als zo laten noteren
In de states staat ie dan bv ook al op een oud papier als Ford GT (van een oude ford gt (geen gt40) als je een beetje mazzel hebt zou het dan moeten lukken toch?
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
Zeker, want mijn E30 M3 is in begin '87 op kenteken gezet, maar is gebouwd eind '86.luco hornsveld schreef:Goed nieuws voor de mensen die een auto uit 87 hebben die denken dat die niet belastingvrij wordt.
Want niet de datum op het kentekenbewijs is relevant maar het bouwjaar.
Als je dus kan bewijzen dat je auto voor 1-1-87 de fabriek heeft verlaten krijg je vrijstelling en is die dus belasting/kmheffings vrij.
Dit is al met succes door alpinebezitters gedaan.
Renault werkt iig mee aan de bewijslast.
Ik ga dit dus ook doen, aangezien mijn alpine een 87er kenteken heeft. :banaan: :banaan:
- tommel
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26 jun 2009, 09:20
- Locatie: Breda, Netherlands
Re: Kilometerheffing klassiekers
Hoe ga je dat dan bewijzen? ik heb 2 e30's uit '87 maar geen idee wanneer ze daadwerkelijk uit de fabriek kwamen?Tristan schreef:Zeker, want mijn E30 M3 is in begin '87 op kenteken gezet, maar is gebouwd eind '86.luco hornsveld schreef:Goed nieuws voor de mensen die een auto uit 87 hebben die denken dat die niet belastingvrij wordt.
Want niet de datum op het kentekenbewijs is relevant maar het bouwjaar.
Als je dus kan bewijzen dat je auto voor 1-1-87 de fabriek heeft verlaten krijg je vrijstelling en is die dus belasting/kmheffings vrij.
Dit is al met succes door alpinebezitters gedaan.
Renault werkt iig mee aan de bewijslast.
Ik ga dit dus ook doen, aangezien mijn alpine een 87er kenteken heeft. :banaan: :banaan:
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
via bmw dealer en chassisnummer gegevens opvragen?
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Kilometerheffing klassiekers
Zeker, want mijn E30 M3 is in begin '87 op kenteken gezet, maar is gebouwd eind '86.
Volgens mij staat er in de achterklep de bouwmaand en jaar.Hoe ga je dat dan bewijzen? ik heb 2 e30's uit '87 maar geen idee wanneer ze daadwerkelijk uit de fabriek kwamen?
- Alain
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
- Locatie: Haaglanden
Re: Kilometerheffing klassiekers
Daar geloof ik dus geen reet van ..luco hornsveld schreef:Goed nieuws voor de mensen die een auto uit 87 hebben die denken dat die niet belastingvrij wordt.
Want niet de datum op het kentekenbewijs is relevant maar het bouwjaar.
Als je dus kan bewijzen dat je auto voor 1-1-87 de fabriek heeft verlaten krijg je vrijstelling en is die dus belasting/kmheffings vrij.
Dit is al met succes door alpinebezitters gedaan.
Renault werkt iig mee aan de bewijslast.
Ik ga dit dus ook doen, aangezien mijn alpine een 87er kenteken heeft. :banaan: :banaan:
De huidige vrijstellingsregels zijn ooit bepaald opdat een voertuig 25 jaar gekentekend en dus ook wegenbelasting betaald zou moeten hebben om in aanmerking te komen voor vrijstelling. Bij een bouwjaar van 1986, maar bij een te naamstelling in 1987 voldoe je dus niet aan die regel.
Ik geef het weinig kans van slagen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Nico e39, WillemBoer en 17 gasten
