ben pas net begonnen met de opleiding dus blijkt dat ik nog een hoop kan leren en had deze csl gekozen omdat deze redelijk goedkoop was, was me er niet van bewust dat deze dan onder de categorie afgestampte hokken viel.steve smith schreef:Best weggegooid geld zo'n opleiding als dit het resultaat is.sammie schreef:Hier mijn inbreng, heb dan wel geen echte race ervaring maar lees wel heel veel mee op forums en weet waar ik het over heb angezien ik met mijn opleiding (HBO automotive engineering) hier ook het een en ander over leer.
een m3 csl uit engeland geimporteerd. €30000,-
mobile.de csl
hier zitten al ap 6pots remmen op voor dus achter nog aanpassen €3000,-
kooi er in dit is afhankelijk van je keuze maar zelf zou ik zeggen degelijke gelaste kooi €7000,-
extra setje velgen met banden slicks €2500- +setje regenbanden €1000
diff reviseren of quaife diff er in €1500,-
brandblusser er in €700,-
kuipstoelen + gordels €1600,-
dashboard flocken €100
interieur + kooi spuiten €400,-
sportstuur indien gewenst €200,-
dan kom ik op een totaal van €48000,-
en dan zit ik ruim onder de voorbeelden van hierboven genoemd(gt3 cup) en dan heb je een hele leuke trackday circuit auto.
daar zou ik dan tijdje mee rond rijden en dan later mischien
onderstel nog een keer aanpassen
andere uitlaat
lichte motorische tuning + andere chip of vrijporgrameerbare ecu
en als de smg bak niet bevalt hand sport bak van quaife ofzo
De auto die je aanhaalt is bekend als de bonte hond bij eenieder die ook maar iets van CSL's weet. Een goede kost een stuk meer. 98k km Andy-style is best een hoop als meer dan 50% circuit gebruik is. Zelfs Mathieu is je voor geweest, dan bedank je toch?Goed onderhoud doet wonderen, maar "there's only so much a machine can take" zoals Knot ook altijd iets in die richting zegt. Er past maar 1 zo'n baasje in een autoleven...
-Je prijs voor een stuurombouw slaat nergens op omdat er schakelflippers ingesoldeerd moeten worden. Doe maar x3 of x4, dan kom je in de richting.
-Zelfde verhaal voor strak maken binnenkant. Bel anders ff naar een spuiter die al eens een e46 interieur kaal gemaakt heeft om te vragen hoelang ze aan het bikken, slijpen en schuren zijn voordat het strak is. Ik heb me daar ook enigzins in vergist een paar maanden geleden. Sorry G!
-Setje CSL-wielen of BBS CH red je niet onder de 1600 dus waar jij voor 900 een set 19" slicks vandaan trekt is me een raadsel. Een set nwe regenbanden red jij misschien voor 1000 piek maar daar komt wel een set wielen bij. Over de 6-pots die je noemt past geen 18" dus een setje cheapie ebay 18" m3 kun je schudden. Verdubbel dus je postje banden en wielen ook maar vast. Nog los van de losse wielen die je bij gaat sprokkelen om je 80% versleten banden op te zetten anders sta je na 1 spin of 1 lekke band alsnog te tobben omdat je geen spares hebt.
-Vrij programeerbare ecu op een CSL is totaal zinloos gezien een CSL al vrij-aanzuigend is en er dus weinig tot geen vermogenswinst te behalen is. CSL heeft 10x de rekencapaciteit van een gewone M3 omdat er geen LMM is, dus die doet al wat je normaal met Alpha N wilt bereiken. De enige logische rede om dit te doen zou zijn omdat CSL-electronica een vrijgave van de SMG bak nodig heeft, en je SMG wilt verwisselen voor een normale bak waarmee je de CSL 10 jaar terug in tijd brengt. Hozanna, dan was een e36 toch een stuk goedkoper geweest. En dan zeg je dog box/sequentieel Quaife?Wellicht moet je daar eens wat onderhoudsrekeningen van zien....
-Op een auto met een ton erop zoals je mee wilt beginnen kun je het onderstel meteen doen, anders heb je dat 1e jaartje echt geen lol. Dat is dus nog 2K meteen out of pocket, en niet later.
-S54 met een ton erop die zwaar circuitgebruik gezien heeft zoals de auto die je noemt heeft een set lagerschalen nodig. Is weer 1000 piek. Beter dan een krat-motor die 11K in Dld kost ex alles.
Dan mis ik nog:
Draagarmen voorzijde + rubbers + stuurkogels vernieuwen, langsdraagarm achterzijde vernieuwen voor de kogel en het rubber omzetten naar PF-zwart, wiellagers rondom vernieuwen, en als dat diff aan opfrissen toe is kun je de aandrijfassen ook wegflikkeren evenals de trekstangen achter. Dan nog versterking kofferbakvloer en opnieuw verbussen van het achtersubframe.
Ik denk al met al dat je er 7,5 tot 10k naast zit, nog los van de 10k die je basis al te goedkoop is. Verder mis ik het postje "BPM", of anders het postje "Trailer" en niet te vergeten de armoe van elke trackday met jerrycans benzine te moeten sjouwen omdat je niet even naar de pomp mag rijden ermee en de pompen op het circuit niet open zijn op een trackdaytje. No TF for you sir....
Best zonde van een CSL om 'm zo te verprutsen, dan kun je beter een gewone pakken! Die kosten 15k en London staat er vol mee. En dan zit je na een kleine grindbak-escapade niet een jaar (OK, 13 maanden) te wachten tot iemand bij BMW besluit dat het tijd wordt weer eens een paar voorbumpers te laten produceren, zoals bij een CSL wel het geval is, waar je dan bij gratie g*ds 2400eu voor mag betalen t.o.v. 400 voor een gewone M3. Don't get me wrong: een CSL is een fantastisch apparaat, maar een cheap tracktool zal het nooit worden.
- en wat betreft stuur ombouw ging ik er van uit dat de flippers aan de stuurkolom zaten en niet aan het stuur dus sorry voor die fout.
- en interieur strippen ging ik van uit dat je dat zelf doet aangezien je hem eerst naar een kooi bouwer brengt, maar dit kan aan mijn denk stijl liggen omdat ik zelf ook trackday car wil gaan opbouwen op basis van bmw 1502 en deze nog gerestaureerd moet worden en mijnbudget klein is dus veel zelf gedaan wordt.
- wat de wielen en banden betreft dat is dan een inschattings fout en voor de regenbanden ging ik er van uit dat je de orignelen velgen gebruikt.
- en wat de rest betreft heb je helemaal gelijk het is wat goed koop ingeschat dus onderstel achterwegen gelaten en probleem over lagerschallen van s54 was me bekend maar niet bij welke kmstand ongeveer.
en verder ben ik het helemaal met je eens dat je beter een m3 als basis kunt pakken want ze zijn goed koper er zijn er meer van, en een m3 csl is te uniek om om te bouwen naar trackday car.
zal volgende keer wat beter over mijn reactie nadenken inplaats van zomaar wat te schatten en dit hier neer te plaatsen.
maar toch bedankt dat je mijn op mijn foute wijst was een leerzame les.
david toch suces met je zoek toch naar iets nieuws.