Porsche verkocht. Wat nu ?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
David R.

Porsche verkocht. Wat nu ?

Bericht door David R. » 27 nov 2009, 10:46

IK heb de gele Porsche op dit moment te koop staan. Na alle ellende van afgelopen jaar was ik hem gewoon zat. Ik heb wat rondgekeken voor alternatieven en dit zou ik kunnen doen.

Porsche 997 GT3 cup van 2006 aanschaffen. Staan op het ogenblik te kop vanaf ca 70 k.Ik heb echter grote angst voor de servicekosten en dan met name voor het bakgedeelte.
Porsche 997 GT3 van 2008 aanschaffen. Ik weet er een te staan met gewone bak en verder geheel met body vanuit Weissach vorig jaar nieuw opgebouwd. Heeft na die tijd bijna geen wedstrijden meer gedaan.
BMW M3 e92 ophalen in Dld of GB en deze gaan ombouwen naar trackdayauto. M3 weegt echter 1650 kg en ik denk dat het aardig in de papieren gaat lopen om deze naar de ca 1200 kg te krijgen. Als je hem echt naar een volwaardige circuitauto wil ombouwen gaat het snel richting de 80 tot 90k. Bouw je hem om als trackdayauto en wil je toch een goede kooi remmen onderstel etc gaat het al snel richting de 65 k. Ik ben echter bang dat zoiets later bijna niet meer te verkopen is.

Een andere optie is om de gele toch te houden. De motor is bijna nieuw (1500 km) en het is eigenlijk zonde om hem weg te doen gezien de investeringen die afgelopen jaar gedaan zijn (ombouw van lucht naar watergekoeld). Problemen die dan aangepakt moeten worden zijn een nieuw motormanagement en andere bakverhoudingen.

Wat is wijsheid (andere hobby zoeken).
Laatst gewijzigd door David R. op 31 dec 2009, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Porsche verkopen en wat anders of ??

Bericht door Eric H » 27 nov 2009, 10:52

Tja, het gevaar wat je loopt als je de gele weg doet is dat de volgende eigenaar de vruchten gaat plukken van de karrevrachten met geld die je er in hebt gestopt. Denk dat je dan nog wel voor je kop zal slaan....

Mijn inschatting is dat je nu toch wel de ergste dingen hebt gehad, ECU en bak zijn denk ik ( mits uitgevoerd door de juiste mensen ) een eitje vergeleken met de ellende die je al achter de rug hebt.
Van je eigen wagen weet je nu wat er goed is en wat niet, dat moet je nog maar afwachten als je weer een andere koopt.

Het zou mijn eer te na zijn om een wagen waar ik zo veel in geinvesteerd heb, weg te doen zonder er ooit plezier aan gehad te hebben.
( in de vorm van voor langere periode er met een grijns in gereden te hebben )
Als je hem nu weg doet verlies je er echt alleen maar op.

Mijn advies : zorgen dat dat ding gewoon gaat doen wat jij wil, er nog veel plezeir aan beleven, en over een aantal maanden blij zijn dat je hem niet hebt weg gedaan.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 nov 2009, 11:07

Voor mijn gevoel heb je ook zo maar niet een track car naar wens en kom je altijd wel wat tegen. Het probleem is dat je het pas tegen komt bij een track day. Een nieuwe M3 opbouwen daarin zijn maar weinig je voor gegaan en dus moet je het wiel gaan uitvinden en dat wil je niet. Met de Porsche heb je een hoop pech gehad maar als ergens veel kennis aanwezig is dan is het in die hoek.

Ik ben bang dat je wanneer je wat anders koopt eenzelfde traject in gaat :hmmm:

David R.

Bericht door David R. » 27 nov 2009, 11:19

Je hebt daar wel een goed punt Niels. Waar ik nu zit met onderhoud etc voel ik me goed. Deze persoon voelt zich enorm rot over de ellende die ik met deze al heb gehad en doet er alles aan om mij onbezorgd te laten rijden. Uurtarieven die hij hanteert zijn zeer netjes en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat hij de zaak belazerde. Met zo'n BMW moet je maar weer zien waar je terechtkomt en of je daar een zelfde service krijgt.

Emiel

Bericht door Emiel » 27 nov 2009, 11:29

Je redenatie doet mij denken aan een oude kameraad van me.

Hij kocht dingen met wielen, stopte er kapitalen in, dan beviel het niet en ruimde hij het op. De mensen die NA hem kochten hadden een netjes terug opgebouwde auto/motor met veel nieuwe onderdelen.

Je weet wat je nu hebt, wat je erin hebt gestopt verdien je niet terug door te verkopen maar wel door de auto te gebruiken.
Als je een nieuw project begint of je koopt een terug opgebouwde race auto weet je niet wat je weer op je bord krijgt en wat het gaat kosten.

Sowieso de Porsche afbouwen en rijden. Daarna kun je altijd nog besluiten dat het niks is. Maar ik vermoed dat als je uiteindelijk de dingen op orde hebt dat het wel goed komt.

KMS heb ik wel vertrouwen in, dus daar zou ik het niet van laten afhangen. Als jij vertrouwen hebt in het blok en in de auto dan komt dat goed.

Heb je echter geen vertrouwen meer in de auto en is de zin en motivatie voor de auto over, dan is het moeilijk om er weer echt snel mee te gaan rijden. Dat zul je of terug moeten winnen of moeten verkopen en opnieuw beginnen.

Ik zeg afbouwen, opnieuw leren vertrouwen en genieten. Motormanagment systeem doen en bak verhoudingen even op de lange baan schuiven.

allen

Bericht door allen » 27 nov 2009, 11:40

Zo even een verhaaltje van iemand die nu voor de tweede keer dingen aan het herhalen is. Begon met een BMW, daarna een Speedster en nu een Caterham. Als ik je een tip mag geven, dan zou ik die gele maar gewoon houden. Afgezien van het geld dat je er steeds in moet pompen is het vooral de tijd die het kost om alles steeds opnieuw te moeten doen. Je investering in een iedere tracktool krijg je (uiteindelijk) alleen uitbetaald in betrouwbare rijtijd.
Of je moet nu liever doedelzak willen gaan spelen. Verkoop dan je 911 en koop een groot schaap. 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 27 nov 2009, 11:44

oooh het is zo gaaf af en toe wat anders te rijden.... :hosanna:

maja in jou geval me wat jij al achter de rug hebt zegt verstand houden...

maja emotie zegt ik wil een keer wat anders :mrgreen:

ligt aan je beurs, als je genoeg hebt ist maar een deel geld en kun je dus daarvoor een stuk plezier kopen :hmmm:

ik zou (ook al lijkt het stom misschien) een wagn naar men hart kopen, kijk er zullen altijd snellere zijn met dan weer en nieuwe GT3 RS of R of RSR dus waarom niet back to basis, een auto die z'n geld waard blijft.

koop een mooie Ford GT40 replica racer, die dingen wegen weinig hebben super looks zijn erg snel bv die Superformance GT40 hebben 550pk en ding weegt iets van max 1100kg met airco en al maar kunnen onder de 1000kg komen.

misschien niks voor jou maar heerlijk genieten en tijdloos en nog snel ook :df:

http://www.gt40continuation.co.uk/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

type mk1 en mk2 die is wat wilder qua looks.

bovendien met de superformance kan je FIA wedstrijden mee doen zitten vaak oude jaren 60 kentekens op maar is verder compleet nieuw :hosanna:

mk1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mk2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo ff GT40 spammen :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 27 nov 2009, 12:13

Zou hem lekker weg doen,

Dat lucht op.
Je krijgt toch met een trackcar steeds weer andere dingen, deze auto heeft dat gewoon verpest nou!

Waarom moet het een E92 M3 zijn, als het met een E46 M3 ook kan?
Dan kom je voordeliger uit, en kan je toch super knallen!

Marco R.

Bericht door Marco R. » 27 nov 2009, 12:16

Misschien een domme opmerking maar, aangezien je nu elke keer problemen hebt met je motor en je bak en electronica..

Waarom niet een auto kopen die gewoon met standaard bak, standaard motor en standaard electronica al goed vlot is. Een BMW //M of een Porsche zoals je GT3 die je nu ook rijdt. Trek daar het gewicht uit (voor zover mogelijk), goede vering/ophanging, rolkooi erin..? Misschien minder 'racy' maar je kan er tenminste wel vol trackday's mee rijden, iets waarvoor de auto an sich voor is aangeschaft.
Dat een volgende persoon misschien de 'vruchten' plukt van jou investering, tsjah als JIJ tevreden bent met de prijs die je ervoor vangt, who gives a fuck:). Ding staat niks voor niks te koop denk ik dan.

Just my
Afbeelding

David R.

Bericht door David R. » 27 nov 2009, 13:30

Het verhaal dat je met een gewone straatauto met wat lichte aanpassingen veelvuldig trackdays kan doen is een bullshitverhaal. Remmen onderstel etc krijgen zoveel te verduren dat na 2 of 3 dagen het hele spul vervangen moet worden. Tevens geloof ik niet in de kwaliteit van een schroefkooi hoe goed ze ook zijn. Ik zou altijd voor een officiele fia gekeurde kooi gaan. Laats met iemand staan praten die een 997 GT3 RS had waar die vaak mee op het circuit reed. Zo aan de buitenkant zag het er allemaal vrij staandaard uit maar er was toch het nodige gedaan om alles heel te houden. Kijk maar eens op zo'n dag hoeveel er zijn die problemen met de remmen krijgen.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 27 nov 2009, 13:49

Uiteraard ook je remmen aanpassen en dergelijke. Maar de voornaamste problemen bij jou zitten nu in de motor/bak/electronica toch?
Als je dat gewoon 'standaard' houdt en de rest trackdayproof maakt..

Heeft Andre (kan mij vergissen) niet zoiets nu met een E9x M3 gedaan? Of die 130i racer van hem? Motorisch en bak standaard, en gewoon goede remmen en onderstel enz..

k33z

Bericht door k33z » 27 nov 2009, 13:58

Het is wel heel wat anders, maar is een 130i cup auto (of standaard 130i welke je zelf kan aanpassen) geen optie?

Natuurlijk niet zo bruut als een Porsche of een M3, maar wel bombproof en een stuk voordeliger.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 27 nov 2009, 14:07

Het "enige" wat aan de gele nog gedaan moet worden zijn een goed motormanagementsysteem en andere bakverhoudingen. Dat eerste lijkt me zeker van belang en zal een stuk minder kosten dan alle andere opties die je noemt. Bakverhoudingen kunnen altijd nog gedaan worden en lijkt me niet zo'n heel groot gemis op dit moment. Als ik het goed gevolgd heb zijn de versnellingen nu te lang toch?

Andere auto is altijd leuk en iets van scratch opbouwen geeft ook veel voldoening, maar ik denk dat je toch even zult moeten slikken als je het bedrag onderaan de streep ziet.

Nee, ik zou je huidige auto gewoon houden en de huidige problemen op proberen te lossen :thumbup:

Emiel

Bericht door Emiel » 27 nov 2009, 14:14

David R. schreef:. Tevens geloof ik niet in de kwaliteit van een schroefkooi hoe goed ze ook zijn. Ik zou altijd voor een officiele fia gekeurde kooi gaan.
En zo is dat.

Heb gisteren te horen gekregen dat diegene waar ik evt kooi wil laten maken ook de kooi heeft gemaakt voor die BMW rijder die na spinnen en dergelijke op nordschleiffe enkel zijn arm had gebroken. (die zwarte met graspollen in motorblok)

Ik zou echt het motormanagement doen en de bak even laten zitten. Eerst het 1 tot het klaar is en dan het ander.

Je zegt het zelf al, er moet zoveel gebeuren aan een auto voor hij goed trackdays kan rijden, de Porsche is zo goed als klaar.... net voor de Finish lijn wil je omdraaien ? ;)

Emiel

David R. schreef:. Tevens geloof ik niet in de kwaliteit van een schroefkooi hoe goed ze ook zijn. Ik zou altijd voor een officiele fia gekeurde kooi gaan.
En zo is dat.

Heb gisteren te horen gekregen dat diegene waar ik evt kooi wil laten maken ook de kooi heeft gemaakt voor die BMW rijder die na spinnen en dergelijke op nordschleiffe enkel zijn arm had gebroken. (die zwarte met graspollen in motorblok)

Ik zou echt het motormanagement doen en de bak even laten zitten. Eerst het 1 tot het klaar is en dan het ander.

Je zegt het zelf al, er moet zoveel gebeuren aan een auto voor hij goed trackdays kan rijden, de Porsche is zo goed als klaar.... net voor de Finish lijn wil je omdraaien ? ;)

Emiel

En zo is dat.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 27 nov 2009, 14:17

k33z schreef:Het is wel heel wat anders, maar is een 130i cup auto (of standaard 130i welke je zelf kan aanpassen) geen optie?

Natuurlijk niet zo bruut als een Porsche of een M3, maar wel bombproof en een stuk voordeliger.
Lang geen gek idee, met een stuk lagere running costs dan GT3's

Om de kosten van een M3 in te kunnen schatten zou ik contact opnemen met André. Hij heeft al eerdere ervaringen met het opbouwen van een E90 M3 en nu zijn ze er weer één aan het bouwen. Ook weet hij je veel te vertellen over 130i's en het rijgedrag van een GT3 tov een 130i. Misschien kan je hierdoor een betere keuze maken voor jezelf.

Ik zou natuurlijk altijd een GT3 aanraden vanut m'n hart, maar running costs zijn belachelijk hoog.

Rupie

Bericht door Rupie » 27 nov 2009, 14:23

Wow, je bent wel heel overtuigd van je zaak Emiel!

Rupie

Bericht door Rupie » 27 nov 2009, 14:26

Steven Nauta schreef:Ik zou natuurlijk altijd een GT3 aanraden vanut m'n hart, maar running costs zijn belachelijk hoog.
Das relatief he. Ben wel heel benieuwd naar de motivaties van David voor de Porsche, of het nou de huidige of een nieuwe is.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 nov 2009, 14:32

Andre heeft laatst nog een stukje over de gt3 en zijn runningcosts geschreven.
Al met al toch wel een dure bedoening en hij had toch ook wel zijn bedenkingen over het rijden met zo`n ding.....

Iets wat ik natuurlijk al lang wist :bag:

GlennN

Bericht door GlennN » 27 nov 2009, 14:39

Is een corvette niet een optie?

suc6 Glenn

David R.

Bericht door David R. » 27 nov 2009, 14:40

Ik heb er al vaker over gesproken met meerdere mensen of dat het mogelijk is met deze auto trackdays te doen, zonder dat daar een heel leger aan monteurs met laptops aan te pas hoeven te komen. Allemaal bevestigen ze dat dat mogelijk moet zijn. Motor is op de nokkenassen na standaard. Bak is een standaard cup bak. Eigenlijk dus een gewone bak die op sommige punten sterker is gemaakt. Achilleshiel blijft volgens mij het motormanagement. Ik heb nog een oud systeem zonder lambasonde's. De wat nieuwere systemen passen het programma continu aan aan de hand van de waardes van lambasonde's. De snelheid waarmee het programma wordt aangepast verschilt van systeem tot systeem Het beste wat je hiervoor kunt gebruiken is het systeem van Bosch wat door Porsche zelf ook wordt gebruikt. Dit systeem is echter niet vrij programeerbaar en vrij kostbaar. Als ik zeker wist dat dit het probleem zou oplossen had ik dat al lang gedaan. Het vreemde is echter dat zodra de motor uit de auto is en op de testbank staat hij op het oude DTA systeem perfect loopt. Ik weet dus nog steeds niet wat het probleem is.
Weet iemand wat de servicekosten zijn bij een 997 GT3 cup

David R.

Bericht door David R. » 27 nov 2009, 14:50

Ruben schreef:
Steven Nauta schreef:Ik zou natuurlijk altijd een GT3 aanraden vanut m'n hart, maar running costs zijn belachelijk hoog.
Das relatief he. Ben wel heel benieuwd naar de motivaties van David voor de Porsche, of het nou de huidige of een nieuwe is.
Mijn motivatie voor een Porsche is als volgt. De formule van Porsche heeft zichzelf al lang bewezen net zoals BMW dat ook heeft. Als je wat moet zoeken voor een Porsche of een BMW inzake onderdelen voor de racerij is dat relatief eenvoudig. Voor een Mercedes oid is gewoon minder te krijgen. Tevens voel ik mij prettig bij de mensen die het onderhoud doen zoals ik hierboven al had beschreven. Ik wil wel graag een achterwiel aangedreven auto dus dan blijft er niet zoveel over. Het is dus of een BMW of een Porsche. Corvette is ook in opkomst maar onderdelen etc zijn wat minder te krijgen. Als je bijv op racecars direct een bak voor een Porsche zoekt staan er wel een paar op wat bij de meeste andere merken nog niet het geval is. Daarnaast wil het oog ook wat en vind ik Porsche gewoon een mooie auto om te zien.
Laatst gewijzigd door David R. op 27 nov 2009, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 nov 2009, 15:17

En die ex- 130i cup auto die hier op het forum te koop staat?

Ben je hem zat kwa vermogen hang je er een M3 blok in?! :mrgreen:

Ik vind het heerlijke wagens in ieder geval!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 nov 2009, 15:36

Een andere auto betekent het wiel opnieuw uitvinden hetgeen gewoon tijd kost. Je kunt allerhande auto's voorbij laten komen met welke motoren combi dan ook en wat voor prachtig spul er ook te koop is, het verhaal wordt er niet anders van. Ook al koop je een nieuwe wagen dan nog kun je tegen problemen aanlopen, het spul krijgt gewoon veel voor de kiezen op de baan.

In de basis zit je met die gele gewoon goed. Een ex wedstrijd wagen heeft in principe gewoon alles op orde. De winter staat voor de deur en daarmee is het ook juist de periode om dit probleem op te lossen. Neem hiervoor een maand of 4 de tijd en dan kun je volgend seizoen gewoon rijden met dat ding. Nu wat anders kopen wordt een aankomend seizoen van puzzelen, problemen ontdekken en tijd inversteren in oplossingen zoals je afgelopen jaar ook hebt gedaan.

Een straatwagen ombouwen naar track car is het niet in vergelijking tot deze volledig geprepareerde 911. No way, in de verste verte niet.

Plaats reactie