BMW E36 328i Coupe

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 328i Coupe

Bericht door vwk » 31 dec 2009, 02:48

Zowel sedan als coupé komt de gordel van het midden af naar buiten toe. Vraag me eigenlijk af waarom :roll:
Maar los daarvan, dan is het wel een mooie oplossing. Mag ik vragen wat je er voor kwijt was?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E36 328i Coupe

Bericht door Tom V » 31 dec 2009, 16:07

vwk schreef:Zowel sedan als coupé komt de gordel van het midden af naar buiten toe. Vraag me eigenlijk af waarom :roll:
Maar los daarvan, dan is het wel een mooie oplossing. Mag ik vragen wat je er voor kwijt was?
€ 139 euro + nog wat verzendkosten. Op zich een mooie oplossing en geeft je een stuk meer stabiliteit, ook in de normale sportstoelen.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke remmen???

Bericht door Topfuel » 17 mei 2010, 19:49

Zo, net genoten van 3092km Freude am Fahren met de e36. Heb (vanuit omg. Barcelona) 1400km afgelegt in 12uur en 15min met de 328i (alleen 2x 10min gestopt om te tanken). Heerlijke rit zonder problemen. De standaard (met leer beklede) stoelen blijken voor de lange duur zeer geschikt gezien het ontbreken van pijn in de rug... :thumbup: Sta nog steeds versteld van de auto, wat een comfort en kwaliteit voor die leeftijd! Hij doet weinig onder voor de 4 weken oude 320d Eff. dynamics...

Maargoed, de remmen waren al voor de rit matig, nu na een paar keer goed door remmen voor de beruchte Franse Gendarmerie (gewapend met WRC blauwe WRX'en) + een idiote hoeveelheid camara's in de middenberm is het echt gedaan. Ze zijn op, levensmoe en zien het niet meer zitten. Nu was ik eigenlijk van plan een stoptech, ap of brembo set te gaan bestellen, echter zie ik dat toch niet zitten voor de enkele circuit dag per jaar die ik er mee hoop te gaan rijden. Met andere woorden, ik ga het wat minder grondig aanpakken dan dat ik op voorhand gepland had bij aanschaf van de auto. ( dus geen quaife, brembo, kw v2, bbs'en en recaro's e.d. maar gewoon wat meer basic)

Concreet: welke remmen voldoen goed als je de klauwen en het formaat schijven origineel wilt houden? Ik zit te denken aan fatsoenlijke schijven, blokken, stalen leidingen i.c.m. 5.1 olie.

Er is wat dit betreft genoeg kennis hier ik ben nieuwschierig naar de (beste)oplossing! Bert, Rody, Tristan en alle andere E36 kenners, brand maar los...

Gr. TF

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Tristan » 17 mei 2010, 20:00

M3 3.2 schijven + Hawk HT10 blokken. Prima voor op de weg en circuit.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Erik K. » 17 mei 2010, 20:19

Sinds een paar 100km zitten er nieuwe schijven en blokken onder mijn M3, de schijven orgineel en de blokken zijn Pagid Yellow's. De blokken had ik nog liggen en voldoen tot nu toe goed. Zal nog wel even duren voordat ze echt goed ingeremt zijn. Enige is dat met rustig remmen ze iets piepen, maar niet hinderlijk.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door indobesar » 17 mei 2010, 20:31

Tristan schreef:M3 3.2 schijven + Hawk HT10 blokken. Prima voor op de weg en circuit.
Dat betekend dus ook direct andere klauwen...?

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door GarreTT » 17 mei 2010, 20:48

M3 3.2 schijven + Hawk HT10 blokken. Prima voor op de weg en circuit.
Helemaal mee eens. Ik ben er in elk geval erg tevreden over. Maar dan moeten de klauwen er inderdaad wel bij.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Steven N. » 17 mei 2010, 21:55

Zoals Tristan terecht oppert, een M3 setje nemen.

Ik heb ook een set van een M3 3,2 onder mijn 325i. Bijvoorbeeld bij Holtrop http://www.holtrop-demontage.nl/ kan je complete setje krijgen. Je hebt dan fuseestukken + stofkappen + remklauwen + schijven en blokken. Voor het circuit een setje Carbone Lorraine RC6 remblokken en als ik op straat rij dan heb ik er standaard blokken onder. Ben nog altijd erg tevreden en heeft nog geen krimp gegeven.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Knot » 18 mei 2010, 13:46

Zoals overal reeds gepost (kijk even in mijn 328i topic), standaard formaat schijven, ATE powerdiscs (150-200 euro) 286mm, Hawk HT10 blokken (150-200 euro), Stalen remleidingen en ATE blue vloeistof, remt super en geen gekloot met fuseestukken enzo, minutenwerk en ik vind het de beste oplossing voor een E36. Dan rij ik nog met een zwaar ding vol interieur etc, gestript moet het helemaal goed remmen!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door frank de jonge » 18 mei 2010, 17:42

Fussee overzetten is ook minutenwerk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Bert ///M3 » 18 mei 2010, 17:51

Ik probeer het nu eerst eens met PFC Z-Rated.

Race blokken op straat hebben meestal weer allerlei nadelen. Dat OEM spul zoals Textar/Lucas/TRW etc etc rij ik kapot (vaak trillingen in het stuur door smeren en op een gegeven moment laat het gewoon van de backing plate los door temperatuur) maar ik hoop dat die Z rated wel heel blijft. Kost wel wat meer als dat spul van autopartsonline oid maar dan heb je wel wat. Qua remkracht is het ook wel in onder maar ze hebben niet echt de bite van race spul.

Achter kan standaard spul wel redelijk mee, dat slijt niet zo hard.

Enige is dat ik geen circuit meer rij met die auto daarvoor zou ik er PFC97 of PFC01 in steken.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: BMW E36 328i Coupe

Bericht door EG » 18 mei 2010, 19:41

yorick schreef:Mijne deed idd ook 255 op de teller met het 2.93 diff. Nu ook een 3.15 met een top van krap 245.
Loopt zo een 328i gewoon 255 op de klok? Standaard? Zonder modificaties?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Knot » 19 mei 2010, 07:32

Alles is aan te passen natuurlijk maar de 3.2 schijven zullen ook weer duurder zijn. Waar ik mijn ATE powerdiscs voor gehaald hebt krijg je bij lange na geen 3.2 schijven voor, en ik vind mijn setup echt goed remmen. GP strecke, Zandvoort en Zolder pakte ik het merendeel echt op uitremmen terwijl ik met vol interieur en subwoofers op pad ben!

ATE powerdiscs voor + Hawk HT10
OEM schijven achter + Hawk HPplus

Ik wil niet meer anders.... voor deze centen!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Knot » 19 mei 2010, 07:36

Over de topsnelheid, heb ik nooit getest omdat een naaf eruit liep vlak na aanschaf (heb ik altijd, die geintjes, naaf/lager eruit, of een dynamo en accu die opblazen....).

Heb met het wong-wong geluid een keer naar 240 doorgehaald met nog genoeg toeren over toen het 2.93 diff erop zat, en dan loopt dat lager nog zwaar ook.

Nu met 3,15 diff in acceptabele tijd naar 245 wat ook meteen de begrenzer is. Misschien is de 255 haalbaar maar dan moet je wel 3x zo lang wachten. Ritjes van en naar Papenburg gooi ik m vaak even naar top, even een minuutje stuiteren op 6500rpm en dan is ie wel weer doorgebrand. Zo spannend zijn deze snelheden eigenlijk niet meer ;)

Afbeelding

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door EG » 19 mei 2010, 19:48

Dat ie dik in het rood zit komt door die andere diff toch? Lijkt me sterk dat ie al zo snel dik in de begrenzer zit.(met standaard overbrenging).

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22521
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Niels » 19 mei 2010, 20:18

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen M3 3.0 en 3.2 voorremmen? Op hbase.nl kom ik voor beide auto's dezelfde maten tegen :hmmm:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door frank de jonge » 19 mei 2010, 20:22

Die van de 3,2 zijn zwevende schijven en de 3,0 niet.

Maar ik krijg mn naald in dat digitale stuk waar de km's staan :banaan:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2010, 20:22

Alleen de schijven zijn anders, 3,2 heeft zwevende met een alu hart, alleen bij de dealer te krijgen.

En de fusee heeft een andere geometrie, dus belangrijk bij remmen swaps naar een gewone E36.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Jesper » 20 mei 2010, 00:01

Op ebay hebben wij laatst nieuwe ate powerdisc schijven besteld voor 120 euro incl verzenden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Knot » 20 mei 2010, 11:15

EG schreef:Dat ie dik in het rood zit komt door die andere diff toch? Lijkt me sterk dat ie al zo snel dik in de begrenzer zit.(met standaard overbrenging).
Standaard loopt ie rustiger idd, reken maar terug, 2,93 tegen 3,15 iets van 7,5% uit mn hoofd. Vond het 2,93 diff lekkerder rijden op snelweg, lekker 140 knorren met 3000, kan nu niet meer, maar driften is leuker.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Topfuel » 22 mei 2010, 16:06

Bedankt voor de reacties, hier kan ik uiteraard wel wat mee. Ik neig op voorhand eigenlijk naar een M3 3.2 setje, echter na wat nadenken kies ik toch voor Knot zijn set-up. Dan heb ik de set 15'' niet voor niets aangeschaft, het kost wat minder en het blijft origineel. Ik ben alleen benieuwd naar het piepen? Die HT10 zijn race blokken en de HPplus straat?

@ Topsnelheid posts, ik zal de mijne morgen vroeg eens gaan testen met camera en tomtom...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Knot » 22 mei 2010, 16:51

HPS is de straat variant met een vleugje maggie
HP+ is de straat + trackday eens per jaar versie
HT10 ligt wat stappen hoger en is een trackday/race blok. Piepen wen je aan, valt mee, ik dacht ook dat het erger was. Koud remt het als een oem bmw blok dus geen zorgen. Eenmaal warm is het voorruit koppen voor je gevoel.

Als ik wat voor de M5 zou moeten kiezen worden het ook HP+ denkik, allround zonder mega remstof en piepen en toch een stuk beter dan standaard.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Tom V » 22 mei 2010, 16:54

M'n 328i touring liep laatst met 2.93 diff 230 gps, kon nog wel wat bij maar moest lossen. Niets aan de motor gedaan.

Remmen kan ik ook de M3 set aanraden met bijvoorbeeld HT10's, stoffen wel als de ziekte. ATE Racing Blue erin en gaan.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door Topfuel » 23 mei 2010, 16:23

Hierbij wat filmpjes, teller bleef steken op 242 echte km p.uur. Valt me niet tegen van een 12 jarige auto die volgens de specificaties opgegeven staat voor 236km p.uur! De tellerafwijking is ook minimaal, slechts 1 á 2km op topsnelheid.


1e run, max. 238km

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x9XK3-21 ... re=channel[/youtube]



2e run, max 242km

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gCTsmZlh ... re=channel[/youtube]


0-140km

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rphslwVn ... re=channel[/youtube]



Ik denk zelf dat er nog wel wat meer in zit, dit aangezien er nu originele 15inchers onderliggen, de temperatuur boven de 21C zat en het feit dat de (Duitse)snelweg niet vlak was, je ziet op de filmpjes dat de snelheid even niet toeneemt, dan gaat de weg omhoog...

Iemand een idee of het veel uitmaakt, 17´´ t.o.v. 15´´?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E36 328i Coupe ~ 17-05: welke (voor)remmen??

Bericht door steve smith » 23 mei 2010, 16:49

Knot schreef:Zoals overal reeds gepost (kijk even in mijn 328i topic), standaard formaat schijven, ATE powerdiscs (150-200 euro) 286mm, Hawk HT10 blokken (150-200 euro), Stalen remleidingen en ATE blue vloeistof, remt super en geen gekloot met fuseestukken enzo, minutenwerk en ik vind het de beste oplossing voor een E36. Dan rij ik nog met een zwaar ding vol interieur etc, gestript moet het helemaal goed remmen!
Dan heb ik hier een kleine toevoeging op: De hardware is nu goed, maar het formaat blijft gehandicapped.

Haal op een sloop de zadels van een e46 320d/320i/325i facelift, hergebruik je eigen klauwen en gebruik de 300mm schijven van bovengenoemde e46. Je blokken en klauwen blijven hetzelfde, enkel het formaat schijf wordt ietsje reeeler, Z3 3.0 gebruikte dezelfde setup. De schijven die je nu hebt kunnen toch in de container, dus wat let je om 1 maatje groter te gaan voor hetzelfde geld?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], CWATR, Jan Terwolde, Joost H., Semrush [Bot], SlowCo en 9 gasten