Astra Ringtool !

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Astra Ringtool !

Bericht door Niels Boer » 19 dec 2009, 01:40

Uiteraard zijn van Astra's erg leuke ringtools te maken. De 2.0 16V C20XE motor is met 150 pk en 196nm koppel al niet echt kinderachtig. De auto weegt 1070 op kenteken, strip daat het nodige uit tot de 1000 kilo, doe een paar kleine wijzigingen aan de motor en je zit al snel op een 5 kilo per pk verhouding. Op straat banden doet hij BTG op de ring rond de 9 minuten, met de oude setup van +- 175 pk. Wat is er veranderd ?

- Onderstel koni geel hardheid instelbaar ( gaat waarschijnlijk een proflex setje worden)
- Camberplates
- 330mm 6pots voor
- 17" 7,5 ET 35 BBS le mans ( replica )
- RVS Groep A uitlaat met 100 cell race kat
- 4-1 groep A spaghetti
- 270ccm injectoren
- 272 graden nokkenassen
- Verstelbare poulie's
- Cold air intake
- Direct air intake
- ABS systeem verwijderd, remdruk handmatig instelbaar
- Carbon beplating in de auto
- Stuurkolom verlaagd en verlengd
- Race stuur
- 2 kuiptoelen met 3" gordels
- Pirelli Zero Nero rondom


Maar uiteraard moet de motor toch nog wat meer pit krijgen, wil straks toch naar een 210 pk ( zonder throttlebodies en vrij programmeerbaar )

- Cilinderkop bewerkt ( porten groter gefreesd, uit geliterd )
- Verzwaarde klepveren
- Vaste stoters
- Titanium veerschotels en spie's
- 276 graden nokkenassen met verstelbare poulie's
- Handgemaakte airbox met 80mm V6 gasklep en 80 mm turbo luchtmassameter
- 330ccm injectoren
- Stalen span en looprollen
- Nieuwe groep A spaghetti 4-2-1 ( oude is een beetje aan puin )
- Drysump systeem
- Platensper
- Aandrijfas met tussenlager om het torque steer te verminderen
- Groep A draagarmen
- Chip op maat geschreven

Zuigers en drijgstangen laat ik voor nu nog even origineel, in de toekomst komen er nog wel H profiel drijgstangen in met nieuwe zuigers ( standaard zitten er ook al gesmeede in ) De compressie is al 10,5:1 dus daar wil ik niet teveel aan veranderen, heb geen zin elke dag op race benzine te moeten rijden met octaan 105 ofzo :mrgreen:

Het wrak zoals ik hem kocht

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Schade aan het voorscherm gefixt

Afbeelding

Nieuw onderstel

Afbeelding

Kuip + verlaagde en verlengde stuurkolom

Afbeelding

Na het verwijderen van de "tuning" rommel

Afbeelding

Afbeelding

Carbon beplating

Afbeelding

Cilinderkop frezen en flowen

Afbeelding

Afbeelding

Drysump systeem van Spiess uit de formule 3 8)

Afbeelding


Dat was het eerst wel ff !

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Xave30 » 19 dec 2009, 01:50

Welkom hier Niels?

Hoeveel mm is je BBk?

Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels Boer » 19 dec 2009, 11:25

Schijven zijn 330x32mm

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Ar » 19 dec 2009, 11:29

Van een gare bak naar iets goeds. Super.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Roy » 19 dec 2009, 14:17

Zonde dat je die vleugels eraf hebt gehaald, creeer je veel meer downforce!






:wink:

Welkom hier! Goed dat je hem weer mooi maakt ipv een Sjonnie Edition.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels » 20 dec 2009, 11:57

Niels Boer schreef:Zuigers en drijgstangen laat ik voor nu nog even origineel, in de toekomst komen er nog wel H profiel drijgstangen in met nieuwe zuigers ( standaard zitten er ook al gesmeede in ) De compressie is al 10,5:1 dus daar wil ik niet teveel aan veranderen, heb geen zin elke dag op race benzine te moeten rijden met octaan 105 ofzo :mrgreen:
Met scherpe nokken kan die compressie verhouding wel een stukkie omhoog hoor. Sterker nog, om je compressie einddruk te halen met andere scherpe nokken moet je de compressie verhouding wel aanpassen. Tenzij de scherpe nokken qua timing nagenoeg gelijk zijn aan de originele en alleen meer lift hebben. Gezien jouw kennis neem ik aan dat je je daar wel bewust van bent :wink:
Niels Boer schreef: Drysump systeem van Spiess uit de formule 3 8)

Afbeelding
Dry sump :?: Ik zie een inlaat collecter en throttle bodies :hosanna:

Geen half werk verder :thumbup:

Paul

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Paul » 20 dec 2009, 12:05

Niels welkom ouwe..

Laat de mensen hier eens wat meer van je werk zien... zoals je laswerk/cad werk etc... dan liggen de meeste mondjes hier op de grond van wat deze tovenaar allemaal "zelf" kan. en hoe ongelooflijk strak en mooi werk die leverd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels » 20 dec 2009, 12:13

Ik ben erg benieuwd :D Op de site stonden ook al een aantal leuke projecten die goed uitgevoerd zijn imho :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Knot » 20 dec 2009, 12:39

Ik schrok even van de vleugel maar je hebt m netjes gemaakt. Blok/inlaat is indrukwekkend alleen die stap naar koni geel is hopelijk een tijdelijke oplossing? ;)

Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels Boer » 20 dec 2009, 19:22

@ Niels

De zuigers die voor de C20XE leverbaar zijn groep A zitten op 12,5:1 dat gaat prima alleen dan moet je sowieso altijd op race benzine gaan rijden, heb al behoorlijk wat motoren kapot zien lopen. Ik draai meestal de zuigers iets af tot een compressie verhouding van 11,5 of 12 dat gaat wel goed. De vaste stoters gaat er nu ook nog niet in aangezien ik dan andere nokkenassen moet hebben, en als ik toch weer wat anders koop ga ik toch voor een volledige groep A/kitcar motor die leveren 280 pk uit een 2.0. Maar dan komt er weer zoveel bij kijken, moet de kosten ook een beetje onder controle houden aangezien ik nog steeds geen milionair ben. Sowieso moet je de nokkenassen uit klokken om de timing weer te laten kloppen. Oja tis alleen de drysump die er onder hangt, helaas gaat die inlaat in de Astra niet passen :mrgreen:

@ Knot

Ja koni geel is tijdelijk, had nog een nieuw setje liggen. De planning is een Proflex evo 3

Bij deze nog een aantal foto´s van het werk op speciaal verzoek voor Paul :mrgreen:

Astra Turbo

Afbeelding

Met een eigen hobby bob downpipe

Afbeelding

Afbeelding

De sierra, rest van de bodem moet er ook nog uit maar er moet eerst een rolkooi in voor ik alles er uit kan slijpen

Motorsteunen gemaakt

Afbeelding

Bus gemaakt waar ik weer een rubber in geperst heb

Afbeelding

Motorsteunen

Afbeelding

Templates maken van hard karton

Afbeelding

Tunnel maken (moeten nog verstevigings ribbels in gerold worden)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder ben ik nog bezig met een C Kadett met 500pk

Zo krijg je alles binnen...

Afbeelding

Afbeelding

Iemand had ooit een olie aanzuigbuis geprobeerd te maken....

Afbeelding

En dit krijg je als je normaal slager bent en nu probeert een motor te bouwen

Afbeelding

Nieuwe aanzuigbuis maken

Afbeelding

En vast lassen

Afbeelding

Onderstel gesraald

Afbeelding

Ook hier had iemand wat "geprobeerd"

Afbeelding

Nieuwe plaat er in gezet

Afbeelding

Airbox getekend V1.0

Afbeelding

Afbeelding

Voor een 500 pk motor kun je niet met een standaard 1.2 radiateur aan komen. En aangezien er bij het ontwerp van de kadett niemand aan had gedacht dat er ooit nog eens een radiateur voor een 500 pk motor in moest, moesten we zelf wat ontwerpen.

Afbeelding

Afbeelding

Onderstel gepoedercoat

Afbeelding

Heb nog wel meer foto's van de Kadett maar nu zo ff niet bij de hand.

Huidige project waar ik nu mee bezig ben is een Rokord A van 1963, auto wordt compleet gerestaureerd en er komt i.p.v. de 1.5 motor met caburateur een 2.0 in met injectie

Afbeelding

Afbeelding

FF een oude motor passen

Afbeelding

Deze gaat er in

Afbeelding

En zo moet hij gaan worden, weliswaar in het zwart

Afbeelding

Afbeelding

Auto gaat eerst gestraald worden met droog ijs, alle zooi er af, nieuw plaat werk er in en strak maken.

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Astra Ringtool !

Bericht door GarreTT » 21 dec 2009, 17:51

Knap werk allemaal :clap:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Astra Ringtool !

Bericht door duifjes.com » 21 dec 2009, 18:05

Ik ben geen techneut.....maar ziet er allemaal gaaf uit....

ps. wat doet die Previa op de brug.... :mrgreen:

Maarten Godschalk
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
Locatie: regio Amsterdam

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Maarten Godschalk » 21 dec 2009, 18:16

Prachtig hoe je van een lelijk sjonniehok een sportieve racer hebt gemaakt :thumbup:

Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels Boer » 22 dec 2009, 01:29

Die Previa had een kapotte kat, dus die heb ik gereviseerd. Heb ook nog wel een wat ander staan dan alleen Opels hoor :mrgreen:

SL500 ( moest ook een gereviseerde kat )

Afbeelding

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Dennis Huijsman » 22 dec 2009, 09:54

heel knap werk allemaal

Gebruikersavatar
Tinus_TDI
Berichten: 292
Lid geworden op: 25 apr 2008, 13:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Tinus_TDI » 22 dec 2009, 13:31

Welke blokken heb je op de XYZ remmen zitten.

Ik hoop niet dat je de standaard XYZ blokken erop heb gezet?

Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels Boer » 22 dec 2009, 20:14

Originele blokken zitten er nog op, wist van te voren al dat dat niet veel soeps zou zijn dus heb hier DS3000 blokken liggen die ik volgens seizoen ga monteren. Standaard blokken zijn leuk voor op de straat, maar voor het circuit kun je ze beter bij het afval gooien.

Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels Boer » 24 dec 2009, 17:46

Vond nog wat leuks op Ebay, eens kijken of ik daar nog geschikt op mee kan bieden. AP race koppeling met 2 platen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Astra Ringtool !

Bericht door yorick » 24 dec 2009, 19:17

Mooie projecten :clap: Die downpipe ziet er ook strak uit.

Die verticale lassen aan het plaatwerk, hoe heb je die gelast en welk proces?

Richardt.
Berichten: 6764
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Richardt. » 24 dec 2009, 19:40

Diep respect dat je/jullie dit allemaal zelf kunnen. Op de foto's lijkt het allemaal strak en makkelijk, maar er zal heel wat bloed zweet en tranen in zitten.

Blijf maar posten met je projecten, mag ik graag lezen. Alhoewel ik de ballen verstand van techniek heb :mrgreen:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Astra Ringtool !

Bericht door indobesar » 24 dec 2009, 21:56

Zo, schitterend werk Niels! :thumbup:

Zet je die itb's niet over op je Astra? :love:

Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels Boer » 24 dec 2009, 23:23

yorick schreef:Mooie projecten :clap: Die downpipe ziet er ook strak uit.

Die verticale lassen aan het plaatwerk, hoe heb je die gelast en welk proces?
Gewoon met co2, en je kunt het beste je las apparaat zo instellen dat hij net te hoog staat om aan een stuk door te lassen. Als ik nu aan een stuk door zou lassen zou i ker zo een gat in branden, in plaats daar van punt ik hem heel snel achter elkaar. Ik laat dus de las niet helemaal af koelen maar ik punt hem ongeveer met een seconde tussentijds, zo vloeit de las net nog iets in elkaar weg en weet je zeker dat hij goed in gebrand is. Mensen hebben vaak het apparaat te laag staan waardoor de las niet goed inbrand en je dus een slappe constructie krijgt.

@indobesar

Eerst nog ff niet, mag dan misschien wel een eigen bedrijf hebben maar om nu ineens 15k neer te leggen voor een hele motor gaat me toch iets te gek :| Ik ga eerst een handgemaakte inlaat box maken. Uiteraard ga ik voor en na de montage van de box een vermogens test doen. Erg leuk om iets er op te bouwen, maar als het niet werkt heb je er niets aan en kan ik het ook niet aan klanten verkopen. Probeer de meeste onderdelen die ik maak altijd eerst zelf uit en zorg dat ik er test rapporten bij heb voor ik ze aan klanten verkoop.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Astra Ringtool !

Bericht door yorick » 25 dec 2009, 13:38

Ziet er iig netjes uit, kon aan de structuur van de las niet goed zien met welk proces het was gedaan. Is dat een gebruikelijke methode om plaatwerk te lassen? Of heb je dat zelf proefondervindelijk uitgedokterd?

Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Re: Astra Ringtool !

Bericht door Niels Boer » 26 dec 2009, 01:45

Geen idee of dat een gebruikelijke methode is, heb alles zelf geleerd aangezien ik op mijn 16e al van school gegaan ben :mrgreen: Uiteraard wel genoeg zelfstudie gedaan om overal kennis van te krijgen, maar met een beetje technisch inzicht kun je een eind komen.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Astra Ringtool !

Bericht door raymondw » 26 dec 2009, 15:20

Niels,

Knap werk. :beer:

Die blauwe Corsa B op achtergrond van de eerste foto's; is dat niet toevallig LB-XB-xx ? Van 1995-2002 heeft mijn vrouw ook exact z'on ding gehad; met die Corsa A velgjes erop die van haar vorige auto kwamen. Ook in dezelfde blauwe kleur. In 2002 hebben we deze aan een handelaar verkocht en vervangen door een Audi S2 Avant (ABY) van hetzelfde bouwjaar.

Als dat dezelfde Corsa is -> wel toevallig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], RJK, Rogerb en 4 gasten