Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door RVV » 26 nov 2009, 18:04

Ben in de war met Kelek :wink:

Minerva, ging inderdaad wel een beetje treurig.. van leuke betaalbare manufacture, naar een high end merk binnen een half jaar.. zo bont maakte Zenith het nog niet eens :hmmm:

Joop

Bericht door Joop » 26 nov 2009, 22:26

Porsche Familie ruimt ook wat klokjes op, opbrengst ten goede aan het goede doel:

http://www.classicdriver.com/uk/magazin ... p?id=14383

de site van Bonhams, lot 136 tot 184:

http://www.bonhams.com/cgi-bin/public.s ... leNo=16896

RVV

Bericht door RVV » 27 nov 2009, 16:50

Ringetjes

Afbeelding

Topfuel

Bericht door Topfuel » 29 nov 2009, 12:10

Hey Rico, heb je je 2e boot al aangeschaft? :twisted: :mrgreen:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 01 dec 2009, 17:31

Nog even mijn zeer sportieve cartier onder de aandacht welke te koop staat:

Afbeelding

@ Rico, hoe ist nou met je 3900 meter duikboot? Toch stikum een erg mooie klok, iig de mooiste Rolex vanaf de voorkant gezien :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2009, 18:01

Ha, hij bevalt me na een kleine week dragen heel erg goed. Vanaf dag 1 was ik al gek van dit ding. Natuurlijk zijn de 40 mm modellen dikke prima, mooi in verhouding ed, maar ik miste altijd al een dikke Rolex. Zat wel eens wat te flirten met een Panerai of een dikke IWC, maar het zijn niet echt mijn "merken". Rolex vanwege het waardehoud, de kwaliteit staat buiten elke discussie en het servicenetwerk is gewoon goed.
De Deepsea had ik nog niet kunnen passen, S & C had hem niet liggen als ik een keer langskwam.. had ook mijn twijfels... kijk je leest de verhalen wel van de "tegenstanders" op het i net. Eerst passen dacht ik, totdat ik Robin een paar weken geleden tegen kwam bij de BMW dealer, en hij had de Deepsea om. Nou toen kon ik hem IRL bekijken, en passen,...maar ik werd niet helemaal bevangen door de Deepsea.. maar de klok moest in mijn beleving, gedachte gang groeien,, en dat gebeurde dus ook. En vorige week de knoop doorgehakt en gekocht. En geen seconde spijt.. De looks zijn Rolex klasiek, maar toch met een eigentijdse uitstraling. De kast is fors, mooi.. erg dik,, helemaal als ik mijn yacht master of GMT II pepsi er naast houd.. maar op de een of andere manier kloppen de verhoudingen IRL gewoon. De band lijkt wat aan de kleine kant, maar ook dat is in de praktijk weer niet echt het geval.
Het draagcomfort is echt geweldig, afstellen van de band, gaat met de nieuwe sluiting super, nooit te strak of te los, gewicht voelt nooit storend aan, gek genoeg vind ik dat bij de Yacht master wel als ik die wat langer draag (zo op het eind van de dag). die deed ik thuis ook altijd gelijk af.. de Deepsea doe ik pas af als ik ga slapen.
De looks.. op de foto's wat druk, in het echt eigenlijk niet.. de verguisde tekst original gas escape valve en ring lock systeem, waar de puristen bijna een hartverzakking van krijgen, die teksten zijn in het echt niet opvallend. Ze vallen weg als je je ogen focust op de wijzerplaat/wijzers. De draaiende bezel voelt aan als een kluis mechanisme, zo solide. Gebogen safieglas van 5.5 mm dik prachtig. Al met al de meest indrukwekkende Rolex. (vind ik). Een dikke blijver.. hoewel ik nog nooit een horloge heb weggedaan :D .. Na de GMT II pepsi, de yacht master steel/platinum 40 mm de derde topper binnen mijn collectie. Alleen ben ik bang dat de eerste 2 niet meer zo vaak zal dragen :P

dale vito

Bericht door dale vito » 01 dec 2009, 18:18

gefeliciteerd Rico, mooi dat ie zo goed bevalt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 dec 2009, 18:31

goed verhaal Rico, helemaal mijn idee.

Ik denk het kwalitatief meest robuuste in serie vervaardigde mechanische horloge wat je kunt kopen. By far. :thumbup:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 02 dec 2009, 19:27

Mooi om te lezen... Vind bij Rolex de waardevastheid en oerdegelijke techniek ook erg prettig. Met zo'n klok kun je het iig echt niet maken om te laat te komen... :lol: Moet zeggen dat de dikte me eigenlijk ook best mee viel toen ik hem om de pols had. Echter niet tot aankoop over gegaan toen.

Gr. TF

Marc R

Bericht door Marc R » 02 dec 2009, 20:48

Top Rico,

K vind een Pepsi machtig mooi :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 02 dec 2009, 21:08

Rico heb jij ook een Daytona gehad ofzo (ivm nickname op autoweek)?

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2009, 21:40

Ha Tom, nee nooit een Daytona gehad. Wel altijd willen hebben, maar dat is nu eigenlijk niet meer het geval. Machtig horloge, icoon, erg waardevast, maar de hype is een beetje over.. jaren 2000,2001,2002..gingen Daytona's in het staal voor ca, 5000 euro boven de list prijs van de hand..veel schaarste, maar dat gold ook toen voor de andere stalen sportmodellen (de schaarste bedoel ik). Toen ik in 2001 de GMT II kocht, was de Submariner ook erg lastig te verkrijgen, iig niet op stock bij de juwelier. Nu zitten de Daytona's bij de handelaren ca. 500 euro boven list prijs. Maar gewoon bij S & C liggen ze nog steeds niet in de etalage.

Waarom (nog) geen Daytona.. de belangrijkste reden is dat ik nooit boven list prijs wil betalen. (dus boven de door Rolex vastgestelde verkoopprijs). Gewoon een principekwestie. Ander punt is dat de Daytona, eigenlijk een heel onpraktisch horloge is. Er zit geen datum op (must voor mij) en de chronograaf is niet snel te gebruiken, je moet eerst de pushers "losdraaien" voordat de start/stop functie beschikbaar is. Even snel iets timen is dus niet mogelijk, tenzij je de pushers open laat, maar dan is het horloge niet meer volledig waterdicht. Ander punt, vind ik, is de afleesbaarheid, de Daytona is niet heel goed afleesbaar. Je moet echt kijken om de tijd goed af te lezen.

Mocht ik toch een keer een stalen Daytona voor de list prijs kopen, dan doe ik het toch, ondanks de nadelen, want eigenlijk mag die niet ontbreken in een Rolex verzameling.

Rolex kopen ? Kijk eens op het http://www.rolexforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staan meerdere forumsponsoren die voor interessante prijzen Rolexen aanbieden. http://www.rolexforum.nl/topiclist.php?forum=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 02 dec 2009, 21:50

Die hype om die daytona heb ik nooit begrepen, vind het een lelijk ding

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2009, 21:57

Ik sprak een verkoper (grijze handel) en de Daytona in het staal is aan de straatstenen niet meer te slijten in Nederland. De Duitsers zijn er nog wel gek van, die houden de prijzen nog hoog.

Tom

Bericht door Tom » 02 dec 2009, 22:16

Aha duidelijk.
Vanwaar de hype rond die tijd, omdat ze toen een eigen uurwerk kregen?

En nee ik ga geen Rolex kopen. De Daytona vind ik wel erg mooi (zeker in zwart+rood) maar te duur. Rest van de modellen vind ik minder (ondanks dat Rolex qua merk wel kan waarderen), puur qua looks. Vooral dat vergrootglasje op veel modellen vind ik een misser.. zo oud ben ik niet om dat nodig te hebben :) En dat duikthema bij veel horloges spreekt mij minder aan.. al komt dat bij erg veel merken terug. Wil dus nog wel ooit een knap horloge maar weet nog steeds niet wat. Zo'n Daytona vind ik mooi maar veel te duur(voor mij.. doen we wel als die GT3 voor de deur staat ;)). Een Omega Speedmaster vind ik fraai (en is nog betaalbaar..). Tag Heuer Monaco blijf ik ook mooi vinden (houd wel van vierkante horloges). Die Gulf vond ik stoer, had em half jaar terug bijna gekocht maar toch besloten niet te doen, gaat misschien snel vervelen, het is niet zo tijdloos (al is dat ook weer z'n charme, 't is geen klok die je veel ziet zoals de meer bescheiden modellen.. ik houd wel van iets afwijkends). Vond em ook iets aan de kleine kant. Die nieuwere Monaco's zijn wel wat groter geloof ik. IWC Aquatimer met zwart+geel vind ik ook stoer, al is dat geen chronograaf(vind ik over het algemeen wat mooier/sportiever).

edit zie nu dat ze die IWC met zwart+geel ook als chronograaf hebben (Aquatimer Split Minute Chronograph).. staat niet op de site.. (gebruikte) prijzen zijn ook te hoog...
Laatst gewijzigd door Tom op 02 dec 2009, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 dec 2009, 22:25

Vooral dat vergrootglasje op veel modellen vind ik een misser.
+ oneindig.......................verschrikkelijk idd.................

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2009, 23:22

Ha, mooie reactie, Tom, zo keek ik er ook en beetje tegen aan in 1997, Toen oriënteerde ik me voor het eerst op een "echt" Zwitsers horloge. Rolex kende ik wel, maar ik had eigenlijk een negatief beeld over het merk, ingegeven door vooroordelen en te weinig tot geen kennis betreffende het merk. Verschillende merken had ik op het oog en mijn keuze viel op een Omega, speedmaster day/date in het staal/goud..gewoon omdat ik hem mooi vond. Maar achteraf eigenlijk een onverstandige aankoop. Want ik begon me sindsdien echt in horloges te intereseren, en ik kwam tot de conclusie dat de Omega eigenlijk helemaal niet zo'n bijzonder horloge was. Er zat gewoon een standaard ETA/valjoux 7751 uurwerk in. (zeg maar de tdi onder de uurwerken) De speedmaster zoals ik hem had was nooit op de maan geweest, en staal/goud was achteraf eigenlijk wel een beetje "fout".. ik heb het horloge trouwens nog steeds, omdat het mijn eerste was, maar ook als herinnering dat ik bij aanschaf van een volgend horloge een wel overwogen keuze moet maken. Een miskoop is namelijk snel gemaakt, maar eigenlijk zijn ze te duur om een miskoop te doen.

Dan terug naar Rolex.. als je gewoon interesse hebt in horloges en Rolex niet als iets "bijzonders" beschouwd dan kan ik me best voorstellen dat het merk niet echt pakt.. maar ik wil best proberen om je inzicht te geven in het waarom.. Waarom een Rolex een hele verstandige en daaruit voortvloeiend een hele emotionele aankoop is..

De iconen van Rolex, zoals de Datejust, de Daydate (altijd goud of platina) en natuurlijk de sportmodellen zoals de Explorer, de Submariner, de GMT II.. etc.. zijn horloge's die zo'n dik 50 jaar in praktisch ongewijzigde vorm op de markt zijn. Ja details bijschaven, maar er bestaat nooit een misverstand over of het een Rolex is. Die herkenbaarheid maakt het een bijzonder merk. Geen 1 ander merk kan hier aan wederijveren. De hallmarks van een Rolex, zijn ondermeer met vergrootglas voor de datum, de wijzers, de oysterkast en de kroon. Het vergrootglas werd in 1954 al in exact dezelfde vorm zoals nu toegepast op de GMT. Het is geen gimmick, maar bewust functioneel toegepast
(meer dan 50 jaar kun je niet echt een misser noemen, dan zijn de nieren op een BMW of de vorm van een Porsche 911 ook een misser). net als alle andere zaken op een Rolex. Rolex is eigenlijk nooit met de mode meegegaan. iig niet met de sport modellen. Pak bv IWC eens.. wel tientallen modellijnen gehad afgelopen 50 jaar.. Rolex slechts 1.. Een Rolex is geen mode artikel, maar een Rolex blijft altijd actueel. Daardoor zal het ook nooit een miskoop worden. Voorbeeld,mijn GMT II pepsi..uit 2001, gekocht voor 3500 euro.. handelswaarde nu.. ook 3500 euro..en die zal op termijn toenemen, om de simpele reden dat ze schaars zullen worden, en er is grote schare groep Rolex vintage liefhebbers die veel geld over hebben voor oudere Rolexen.. modellen uit de jaren 60.. die in de basis er uitzien als de huidige modellen gaan soms voor bedragen van de hand waarvoor je een knappe nieuwe BMW kan kopen. Niet dat dat de focus moet zijn als je een Rolex koopt.. absoluut niet, want een Horloge als investering is ook een gok. Maar aan de andere kant.. een Rolex blijft ALTIJD minimaal de helft van zijn waarde houden. En is het een populair model dan krijg je uiteindelijk altijd 70 tot 90 procent van de aanschafwaarde als je hem van de hand moet doen.. Daar komt geen enkel ander merk mee weg (behalve Patek).

Dan het belangrijkste.. de techniek. de robuustheid en de afwerking.. heel simpel een Rolex gaat gewoon niet kapot bij normaal tot extreem, en zelfs extreem gebruik. Het uurwerk behoort tot het beste qua robuustheid wat de Zwitserse horloge industrie kan maken. Rolexen zijn op de Mount Everest geweest, afgezonken tot de diepste plek in de zee (meer dan 10km diepte) Op de maan geweest.... jaja de speedmaster was danwel het officiele horloge van de NASA, maar de meeste astronauten hadden gewoon hun GMT om de pols. De kwaliteitscontrole die komt kijken bij Rolex voor, tijdens en na productie behoort tot de hoogste standaard die er te verkrijgen is.

De heritage achter een Rolex maakt het merk zo bijzonder. Verdiep je je daarin, werk toe naar de eerste aanschaf van een kwaliteits horloge..lees je in.. voel aan hoe het merk word ervaren door liefhebbers.. en je komt tot de conclusie dat een Rolex als eerste horloge je beste horloge aankoop zal zijn.

Een horloge is vooral gevoel.. je moet gepakt worden door dat gevoel..het uiterlijk is niet bepalend voor het gevoel..een horloge uitsluitend op basis van de looks en het uiterlijk kopen, is bijna altijd spijt hebben achteraf.

Aha duidelijk.
Vanwaar de hype rond die tijd, omdat ze toen een eigen uurwerk kregen?
Nog even over Daytona.. de hype werd veroorzaakt door de Italianen die allemaal eentje wilde heben.. dit gebeurde als begin jaren 90. Tot die tijd was de Daytona zo'n beetje de slechts lopende Rolex. De juweliers zagen met lede ogen toe als ze weer eentje "verplicht" binnnen kregen van Rolex.

Tom

Bericht door Tom » 02 dec 2009, 23:46

Rico goede en duidelijke post :)
Ik lees dit topic trouwens al sinds pagina 1 mee(vind het wel interessant). Post alleen zelden, maar begrijp jullie horlogegekken inmiddels wel. Verhaal over Speedmaster was hier ook al eerder aan bod gekomen, was al bekend bij mij. Je verhaal over Rolex geeft ook wel aan waarom het merk mij aanspreekt. De 'onderkant' is ook nog enigzins betaalbaar. Blijft alleen wel dat ik het vergrootglas suf vind. Kan er niks aan doen maar telkens trekken mijn ogen daarheen en denk ik 'bah'. waarom nou... :oops:
Maargoed, ben ook een beetje zoekende(al veel langer), weet niet wat ik wil. Is ook 0,0 haast hoor. Draag nu relatief goedkope horloges die ik gewoon mooi vind maar die ergens uit china komen en te duur verkocht worden vanwege een hip merkje. Vind het prima want zo kun je nog es wat afwisselen of spontaan een nieuwe kopen.
Als er een echte klok komt moet het wel iets zijn wat meer tijdloos is en langer meegaat. Aan de andere kant vind ik iets 'aparts' altijd wel leuk, beetje anders dan anders. Sowieso niet te klassiek (ben ik te jong voor), beetje 'sportief'/jeugdig mag wel. Alleen is dat allemaal weer gevoeliger voor mode of gaat sneller vervelen. Daarom die Gulf ook niet gekocht... is net te duur voor iets waar je over drie jaar misschien op uitgekeken bent. Zo'n Speedmaster vind ik bijvoorbeeld mooi, geen kermishorloge (zoals sommige Tag Heuers of Breitlings), niet saai omdat het een chronograaf is. Rolex Daytona vind ik een beetje zoals de 911, is tijdloos mooi en geen oude lullen klok. Die IWC vond ik wel stoer, gewoon omdat het dan weer net-niet standaard is.

Eigenlijk zoek ik iets (of twijfel tussen) de Z4 en 911 onder de horloges... :)
Z4: relatief betaalbaar maar niet dat je ze op elke straathoek ziet... design waarover wel nagedacht is (imho) met aparte lijnen.. beetje hate it or love it ontwerp...
911: perfectie en blijft eeuwig mooi zonder grote updates.
Laatst gewijzigd door Tom op 03 dec 2009, 00:00, 2 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2009, 23:56

Tom.. als ik je post lees.. dan denk ik gelijk aan 1 horloge...
:whistle:

http://www.rolexforum.nl/topic.php?id=8688" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom

Bericht door Tom » 03 dec 2009, 00:03

Rico schreef:Tom.. als ik je post lees.. dan denk ik gelijk aan 1 horloge...
:whistle:

http://www.rolexforum.nl/topic.php?id=8688" onclick="window.open(this.href);return false;
Die vind ik inderdaad mooi. Zoals een mooie 911. Maar dan liever als chronograaf.. een 911 zonder spoiler erop is ook kaal... :) (sorry, we zitten hier op een autoforum, moet ergens vergelijkingen mee maken ;))

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 03 dec 2009, 00:11

:?: De Rolex Submariner heb je als perpetual date en als no date, niet als chrono.

Het mooie aan de submariner vind ik juist dat hij niet druk is. Liefst zonder date, zoals op
de link hierboven, is hij het mooist imho.

Tom

Bericht door Tom » 03 dec 2009, 00:16

De Deepsea is min of meer hetzelfde idee, alleen dan een grotere kast, wat "lomper"/dikker? (en zo te lezen beter tegen water bestand, dikker glas; boeit mij niet verder want ik duik niet). Zo op de foto's maakt dat em net wat stoerder. Bij die vind ik chronograaf(zo even vanaf de foto's hoor :oops: ) niet nodig.

edit: lol, die prijzen, laat maar :mrgreen:
edit 2: bovendien is die ook weer te lomp.

RVV

Bericht door RVV » 03 dec 2009, 00:22

Tom ik was ook altijd erg into de chrono's.. hoe meer wijzerplaatjes hoe leuker ik het vond.. ik heb er ook 2, de speedmaster en de Zenith El primero rainbow flyback. Maar sinds ik mijn eerste 3 wijzers horloge kocht ben ik een beetje klaar met chrono's.Veel liever een instelbare lunet (draairing) omdat die voor korte tijdmetingen veel effectiever is als een chronograaf. De tijd is veel rustiger af te lezen, en al die subdials.. maken het in de praktijk een rommelig geheel.

De submariner hierboven is ook gewoon top.. dit model is dus al 55 jaar ongewijzigd (op details na) in de collectie bij Rolex. Icoon. Hij staat ook om mijn lijst.. voor in de toekomst.

RVV

Bericht door RVV » 03 dec 2009, 00:24

3000 euro voor die Submariner lijkt veel geld maar is gewoon een koopje (relatief).. zoveel horloge met die "status" als klasieker vind je nergens..

Tom

Bericht door Tom » 03 dec 2009, 00:31

Ja maar ik keek even naar die Deep sea/sea-dweller. Die begint bij 5k ofzo. Vind em op de foto's ook te lomp. Tussen de 2-3k zou ik voor mezelf nog eraan uit kunnen geven denk ik (als ik zeker van m'n zaak ben). Moet zeggen dat ik die Submariner zonder datum inderdaad mooi vind:

Afbeelding

Maargoed, topic gaat niet over mij, ik lees wel weer op de achtergrond (dit topic 't is sowieso leerzaam voor een leek) verder ;)
Is voor mij relatief veel geld dus het moet toch 'groeien', ben ook nog erg zoekende.

Plaats reactie