Ha, mooie reactie, Tom, zo keek ik er ook en beetje tegen aan in 1997, Toen oriënteerde ik me voor het eerst op een "echt" Zwitsers horloge. Rolex kende ik wel, maar ik had eigenlijk een negatief beeld over het merk, ingegeven door vooroordelen en te weinig tot geen kennis betreffende het merk. Verschillende merken had ik op het oog en mijn keuze viel op een Omega, speedmaster day/date in het staal/goud..gewoon omdat ik hem mooi vond. Maar achteraf eigenlijk een onverstandige aankoop. Want ik begon me sindsdien echt in horloges te intereseren, en ik kwam tot de conclusie dat de Omega eigenlijk helemaal niet zo'n bijzonder horloge was. Er zat gewoon een standaard ETA/valjoux 7751 uurwerk in. (zeg maar de tdi onder de uurwerken) De speedmaster zoals ik hem had was nooit op de maan geweest, en staal/goud was achteraf eigenlijk wel een beetje "fout".. ik heb het horloge trouwens nog steeds, omdat het mijn eerste was, maar ook als herinnering dat ik bij aanschaf van een volgend horloge een wel overwogen keuze moet maken. Een miskoop is namelijk snel gemaakt, maar eigenlijk zijn ze te duur om een miskoop te doen.
Dan terug naar Rolex.. als je gewoon interesse hebt in horloges en Rolex niet als iets "bijzonders" beschouwd dan kan ik me best voorstellen dat het merk niet echt pakt.. maar ik wil best proberen om je inzicht te geven in het waarom.. Waarom een Rolex een hele verstandige en daaruit voortvloeiend een hele emotionele aankoop is..
De iconen van Rolex, zoals de Datejust, de Daydate (altijd goud of platina) en natuurlijk de sportmodellen zoals de Explorer, de Submariner, de GMT II.. etc.. zijn horloge's die zo'n dik 50 jaar in praktisch ongewijzigde vorm op de markt zijn. Ja details bijschaven, maar er bestaat nooit een misverstand over of het een Rolex is. Die herkenbaarheid maakt het een bijzonder merk. Geen 1 ander merk kan hier aan wederijveren. De hallmarks van een Rolex, zijn ondermeer met vergrootglas voor de datum, de wijzers, de oysterkast en de kroon. Het vergrootglas werd in 1954 al in exact dezelfde vorm zoals nu toegepast op de GMT. Het is geen gimmick, maar bewust functioneel toegepast
(meer dan 50 jaar kun je niet echt een misser noemen, dan zijn de nieren op een BMW of de vorm van een Porsche 911 ook een misser). net als alle andere zaken op een Rolex. Rolex is eigenlijk nooit met de mode meegegaan. iig niet met de sport modellen. Pak bv IWC eens.. wel tientallen modellijnen gehad afgelopen 50 jaar.. Rolex slechts 1.. Een Rolex is geen mode artikel, maar een Rolex blijft altijd actueel. Daardoor zal het ook nooit een miskoop worden. Voorbeeld,mijn GMT II pepsi..uit 2001, gekocht voor 3500 euro.. handelswaarde nu.. ook 3500 euro..en die zal op termijn toenemen, om de simpele reden dat ze schaars zullen worden, en er is grote schare groep Rolex vintage liefhebbers die veel geld over hebben voor oudere Rolexen.. modellen uit de jaren 60.. die in de basis er uitzien als de huidige modellen gaan soms voor bedragen van de hand waarvoor je een knappe nieuwe BMW kan kopen. Niet dat dat de focus moet zijn als je een Rolex koopt.. absoluut niet, want een Horloge als investering is ook een gok. Maar aan de andere kant.. een Rolex blijft ALTIJD minimaal de helft van zijn waarde houden. En is het een populair model dan krijg je uiteindelijk altijd 70 tot 90 procent van de aanschafwaarde als je hem van de hand moet doen.. Daar komt geen enkel ander merk mee weg (behalve Patek).
Dan het belangrijkste.. de techniek. de robuustheid en de afwerking.. heel simpel een Rolex gaat gewoon niet kapot bij normaal tot extreem, en zelfs extreem gebruik. Het uurwerk behoort tot het beste qua robuustheid wat de Zwitserse horloge industrie kan maken. Rolexen zijn op de Mount Everest geweest, afgezonken tot de diepste plek in de zee (meer dan 10km diepte) Op de maan geweest.... jaja de speedmaster was danwel het officiele horloge van de NASA, maar de meeste astronauten hadden gewoon hun GMT om de pols. De kwaliteitscontrole die komt kijken bij Rolex voor, tijdens en na productie behoort tot de hoogste standaard die er te verkrijgen is.
De heritage achter een Rolex maakt het merk zo bijzonder. Verdiep je je daarin, werk toe naar de eerste aanschaf van een kwaliteits horloge..lees je in.. voel aan hoe het merk word ervaren door liefhebbers.. en je komt tot de conclusie dat een Rolex als eerste horloge je beste horloge aankoop zal zijn.
Een horloge is vooral gevoel.. je moet gepakt worden door dat gevoel..het uiterlijk is niet bepalend voor het gevoel..een horloge uitsluitend op basis van de looks en het uiterlijk kopen, is bijna altijd spijt hebben achteraf.
Aha duidelijk.
Vanwaar de hype rond die tijd, omdat ze toen een eigen uurwerk kregen?
Nog even over Daytona.. de hype werd veroorzaakt door de Italianen die allemaal eentje wilde heben.. dit gebeurde als begin jaren 90. Tot die tijd was de Daytona zo'n beetje de slechts lopende Rolex. De juweliers zagen met lede ogen toe als ze weer eentje "verplicht" binnnen kregen van Rolex.