Ben JIJ tegen kilometerheffing?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Ben JIJ tegen kilometerheffing??

Ja, ik ben tegen kilometerheffing!
32
52%
Nee, ik ben voor kilometerheffing zoals Eurlings dat voorstelt
0
Geen stemmen
Nee, ik ben voor kilometerheffing. De gebruiker mag betalen maar NIET zoals Eurlings dat voorsteld.
29
47%
Anders namelijk...
1
2%

Totaal aantal stemmen: 62

Tom

Re: Ben JIJ tegen kilometerheffing?

Bericht door Tom » 29 nov 2009, 13:03

luco hornsveld schreef:Kom op zeg 17 draadjes over de km heffing :bag: :bag:
In elk draadje komt hetzelfde terug en met de dag worden er argumenten en verhalen verzonnen die nergens op slaan.
Zo zal je niet snel meer serieus genomen worden.
Ben je ongesteld? Er is een subforum speciaal voor de kmheffing in het leven geroepen, onzin om het dan bij 2 topics te moeten houden.

Een systeem waar je meer gaat betalen als je meer van de weg gebruik maakt vind ik an sich eerlijk. Maar dat is totaal anders dan nu voorgesteld is. Nadeel vind ik dat de hele overheid voor geen meter te vertrouwen is dat iets in mij zegt dat je maar beter tegen het hele kilometerheffing idee kan zijn. En dat is nog even los hogere kosten, want duurder zal het sowieso wel worden. Bovendien denk ik dat het een spel is... dat ze met opzet 'hoog' inzetten omdat ze weten dat mensen ertegen zijn. Vervolgens geven ze iets toe om mensen tegemoet te komen en uiteindelijk duwen ze de oorspronkelijke plannen er in de loop van de tijd door. Ander punt waarom ik tegen ben is dat de overheid sowieso meer controle krijgt over waar je bent en naar toe gaat. Of ze nou met of zonder kastje gaan werken (denk aan trajectcontrole en andere camera's omwille veiligheid langs de weg). Ik vind de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt belangrijk. Het is steeds meer een land waar ze je in de gaten gaan houden en dat is iets waar ik jeuk van krijg.

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2009, 13:15

Als je serieus genomen wilt worden met zon actie, dan is 17 topics waarin elke keer hetzelfde terugkomt en waarbij elke dag dingen verzonnen worden die niet kloppen of halve waarheden bevatten niet slim en wenselijk.

Heeft niks met ongesteld zijn te maken.

Je kan het beter bij feiten houden en kort en bondig zijn.
Ik denk dat het de actie geen goed doet, maar dat is just my 2 cents :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 nov 2009, 13:36

Wel mee eens, het raakt te versplinterd en het overzicht zoek, te veel te vaak de zelfde opsommingen.............IMHO

Te veel ruis op de lijn is niet duidelijk, laten we vooral pragmatisch blijven...................

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 nov 2009, 13:42

Vandaar ook deze stellingen Romo. Kilometerheffing is niet meteen kilometerheffing a la Eurlings :wink: Een hoop mensen zijn tegen maar waar tegen eigenlijk?

ff splitsen van zaken zeg maar.

Peric

Bericht door Peric » 29 nov 2009, 13:46

Die 17 topics is helemaal het probleem niet, op de site http://www.redonzeprivacy.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staan voorlopig alleen argumenten waarom het rekeningrijden er niet doorkomt.
En hoe dat bereikt wordt is eigenlijk beetje van ondergeschikte orde.
Ik heb liever 180 topics en dat het rekeningrijden afgeblazen wordt dan 1 groot topic en dat het tóch doorgaat.
Zie het probleem niet zo.
Mee eens dat het een beetje onoverzichtelijk is, maar de heren achter de site filteren toch wel.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 29 nov 2009, 13:54

Wat ik er niet aan snap, op welke manier kun je nu eigenlijk al dat gejat verantwoorden en goedkeuren?
Ik ben echt wel bereid te betalen voor wat ik gebruik, maar op geen enkele manier om bestolen te worden.
Heel simpel:
Wegennet zou betaald moeten worden vanuit de wegenbelasting.
Dat is al tig jaar zo, maar de staat kan (wil) gewoon niet leveren waar we wel voor betalen?
Dat is op zich al belachelijk natuurlijk en is een omgekeerde wereld.
Als blijkt dat ze niet kunnen waarmaken wat nodig is, waardoor file's etc onstaan,
gaan ze de consument pesten om vooral maar de schuld bij zichzelf te zoeken?
Niks ervan, er is vraag naar 12 baanse snelwegen, daar betalen we ook al ettelijke jaren voor, dus leg neer die hap.
2x6 banen 3x4, in de hoogte, diepte of whatever. Doen wat nodig is, want als betalende rijders verdienen we dat!.
Nu hebben we betaald en krijgen we een pak slaag als we er gebruik van willen maken.

Na het bespelen van allerlei onderzoeken hebben ze het mileu er ook nog maar bijgepakt,
beetje bijgeschaaft zodat iedereen die onder de douche staat zich al schuldig voelt en als "groen" moordenaar bekend staat.
Hoe kun je in godsnaam het voor elkaar krijgen om openlijk te zeggen:
De energie gaat met x procent omhoog, omdat wij vinden dat jullie als kopers teveel kopen?
Huh? Ik betaal al 4 jaar voor groene energie, of riekt dit er nu naar dat ik voor de gek ben gehouden?

Je ziet dat het volk gewoon bespeeld wordt. Kijk maar naar Luco,
(Sorry Luco, niks persoonlijk, maar alleen een aanwijsbaar voorbeeld, zoals 75% van de bevolking reageerd)
Elk voorstel wordt heel hoog ingezet, daarop wordt gereageerd en worden er net zo lang discussie's gevoerd tot iedereen moe is.
Verd*mt, weer een topic, nu wordt het te veel, ik haak af. Door dat te bereiken ga je al snel akoord met elke deal, als dat gemier maar klaar is.
We worden allemaal moe gestreden, waardoor we de hoofdzaak uit het oog verliezen en mee gaan in elk voorstel wat beter is dan de inzet.
Vergeet 1 ding niet, de hoofdzaak van het km rijden is ervoor te zorgen dat ze daadwerkelijk per minuut weten waar we zitten.
Elk ander voorstel wordt van tafel geveegd.
Kost het wegennet 3 miljard per jaar, dan moeten we als rijders dit gewoon ophoesten. Daar is niks extra's voor nodig dan de acceptgiro welke we nu binnenkrijgen per kwartaal.
Is er nog een extra miljard nodig om meer asvalt aan te leggen? Stuur die rekening maar, maar dan wel aanleggen !!.
Een veelgebruiker (veelal zakelijk) meer laten betalen? Van mij hoeft dat niet.
We zijn toch 1 volk, daarbij, als we het bedrijfsleven daarmee kunnen helpen, zodat ze kunnen concureren tegen de buitenlanders is dat toch oke?
Beter dan de polenfirma's het te laten winnen, waardoor we veel werklozen krijgen, want die maandelijks een check geven kost veel meer, maar vooral chagarijn.
Dus voor mij geen KM-heffing, tolwegen, volgsystemen, brandstofprijs verhogingen alleen maar om er voor te zorgen dat we gedwongen thuis moeten blijven en allemaal wegkwijnen achter de geraniums. Trouwens, dat zal ook niet lang meer nog mogen, als lekker badderen al niet mag is een plantje water geven wel heel erg fout.....

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2009, 14:21

Je ziet dat het volk gewoon bespeeld wordt. Kijk maar naar Luco,
(Sorry Luco, niks persoonlijk, maar alleen een aanwijsbaar voorbeeld, zoals 75% van de bevolking reageerd)
Geeft niks.
Maar ik ben fanatiek tegen, maar het is nu gewoon onoverzichtelijk en naar mijn mening wordt er teveel bijgehaald wat niet relevant is.

Peric, op de website staat ook een link naar df, als mensen 17 topics lezen met daarin:
onwaarheden
gebral
stemmingmakerij
gescheld
enz
enz

Dan denk ik dat het geen gunstige invloed heeft, ik heb een duidelijke mening, maar de mensen die je juist nog zou moeten overtuigen jaag je naar mijn mening weg met al deze onduidelijkheden.

KW

Bericht door KW » 29 nov 2009, 14:31

Fernando schreef:In de basis vind ik de kilometerheffing een goed idee maar niet met dat verwerpelijke kastje. Dan liever brandstofaccijns als kilometerheffing.
Precies, dat heb ik ook aangeklikt, ook mijn reden.

Van mij mag het ook blijven zoals het nu is, tis niet zo dat ik er echt voor ben. Maar het mag er zeerzeker niet komen zoals het nu is voorgesteld!

De Sjack

Bericht door De Sjack » 29 nov 2009, 16:14

luco hornsveld schreef: Maar ik ben fanatiek tegen, maar het is nu gewoon onoverzichtelijk en naar mijn mening wordt er teveel bijgehaald wat niet relevant is.
eric, op de website staat ook een link naar df, als mensen 17 topics lezen met daarin:
onwaarheden
gebral
stemmingmakerij
gescheld
enz
enz
Dan denk ik dat het geen gunstige invloed heeft, ik heb een duidelijke mening, maar de mensen die je juist nog zou moeten overtuigen jaag je naar mijn mening weg met al deze onduidelijkheden.
Sorry, dat had ik er even bij moeten zetten, betreffende forum indeling heb je wel gelijk hoor, het wordt er allemaal niet duidelijker op allemaal.
En dat bedoelde ik juist aan te geven, door de bomen zien we het bos niet meer en haken af of laten het maar gebeuren.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 29 nov 2009, 18:34

Wanneer ik er financieel op achteruit ga ben ik sowieso tegen. Ik weet wel dat alles steeds duurder word, maar dat wil niet zeggen dat ik er voor ben.

Blijf van m'n beurs, het leven is al duur genoeg!

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2009, 18:41

De Sjack schreef:
luco hornsveld schreef: Maar ik ben fanatiek tegen, maar het is nu gewoon onoverzichtelijk en naar mijn mening wordt er teveel bijgehaald wat niet relevant is.
eric, op de website staat ook een link naar df, als mensen 17 topics lezen met daarin:
onwaarheden
gebral
stemmingmakerij
gescheld
enz
enz
Sorry, dat had ik er even bij moeten zetten, betreffende forum indeling heb je wel gelijk hoor, het wordt er allemaal niet duidelijker op allemaal.
En dat bedoelde ik juist aan te geven, door de bomen zien we het bos niet meer en haken af of laten het maar gebeuren.
No problem Sjack :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 29 nov 2009, 20:00

Een systeem waar je meer gaat betalen als je meer van de weg gebruik maakt vind ik an sich eerlijk

Tom WIJ de automobilisten hebben het gebruik van de weg afgelopen 20 jaar al tig tig tig voudig betaald.. waarom is het eerlijk dat ik meer moet betalen ?

En dat mensen weinig rijden.. ach die betalen ook veel minder accijns..

Niels

Bericht door Niels » 29 nov 2009, 22:24

Moet je meer gaan betalen als de verdeling anders wordt Rico? Zo veel rij je toch niet :hmmm:

Even los van de praktische invulling is er imho niets mis met een systeem waarbij de gebruiker betaald. Los van de discussie dat je dat eigenlijk al doet vanwege de brandstof prijzen die in NL gehanteerd worden en dat je met een regering zit die niet te vertrouwen is enz. enz.

Met een M3 en VR6 als 3e en 4e auto wil ik heel erg graag een variabele kostprijs en helemaal geen vaste kosten betalen. Er zijn maanden bij dat ik ze (of tenminste 1 v.d. 2) niet gebruik maar wel wegenbelasting moet aftikken. Met de Touring en Arosa tikken we in totaal zo'n 45000 - 50000km per jaar weg dus dat het in totaal goedkoper zou zijn verwacht ik niet :wink: Maar op zich zou ik daar geen moeite mee hebben, wordt het te duur dan moet je maar zorgen dat je de auto laat staan. Met name met het track & trace kastje heb ik moeite, niet met een betalende gebruiker.

Het gaat dus niet om de absolute kosten en de hoogte er van, ook niet om de discussie dat het duurder dan wel goedkoper wordt..... Dat we al jaren worden kaal geplukt als auto rijder staat als een paal boven water. Het gaat er om of je liever alleen variabele kosten of deels variabele kosten en vaste kosten (=huidige situatie) prefereert.

Wat vervolgens een goede kilometerprijs zou zijn is ook weer de discussie op zich. Bij hoeveel kilometers wordt je geacht meer te gaan betalen t.o.v. de huidige situatie bijvoorbeeld? Hoeveel CO2 "mag" je als automobilist ongestraft uitstoten?

wjn

Bericht door wjn » 29 nov 2009, 23:56

@Niels, dat is meteen ook waarom ik voor kilometer heffing ben, maar tegen de manier waarop dat nu ingevoerd gaat worden volgens de plannen.

Ik denk dat de meesten op dit forum erop vooruit gaan (nieuwere auto's, meerdere auto's, minder kosten met kilometer heffing, omdat je maar één auto tegelijk rijdt).
Het zijn juist de mensen die net een 8 jaar oud 2e handsje kunnen (moeten!) kopen die meer gaan betalen. En geen gezeur over het openbaar vervoer en zo, dat is gewoon buiten de randstad/steden slecht geregeld in NL.
(In de voormalige oostbloklanden doen ze dat nog beter, ook omdat de vraag naar flexibel openbaar vervoer hoger is.)

Peric

Bericht door Peric » 30 nov 2009, 09:18

wjn schreef:En geen gezeur over het openbaar vervoer en zo, dat is gewoon buiten de randstad/steden slecht geregeld in NL.
IN de randstad ook hoor. Als ik met openbaar vervoer naar Utrecht zou moeten ben ik 1,5 uur onderweg om op m'n werk te komen. Nu 40 minuten.
Ik woon in een vrij klein dorp, van daar uit gaat 3 keer per dag een bus naar Woerden. En zeker niet al om 07:15.

Ik kreeg onlangs een verzoek of ik mee wilde doen aan dat project om de spits te mijden, 4,- EU per dag. Maar helaas pindkaas, ik moet om 08:00 - 08:30 op m'n werk zijn.

Niels

Bericht door Niels » 30 nov 2009, 12:25

@WJN: Of je er uiteindelijk op achteruitgaat hangt natuurlijk af van de hoogte van de kilometerheffing. Ik ga er vanuit dat als je in de Randstad woont en werkt dat je gewoon mega gesuckt bent en openbaar vervoer in NL is gewoon echt geen alternatief. Het wordt tijd dat ze dat budgetair eens bij elkaar gaan nemen misschien dat ze het totale verlies op zowel verkeer als OV kunnen terug dringen. Echt weer mega Nederlands om beide individueel te willen laten renderen... :bag:

Maar goed, ik ga er idd vanuit dat ik met mijn 9 jaar oude 320D meer zou moeten betalen en toch zou ik geen moeite hebben met een dergelijk systeem mits het tarief enigzins redelijk is.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 dec 2009, 10:58

Ik ben absoluut voor kilometerheffing. De Eurlingsmethode gaat 'm alleen helemaal niet worden, gewoonweg veel te veel onzekerheden.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 01 dec 2009, 11:04

Ik ben na mijn studie in Amsterdam van Utrecht naar het Oosten verhuisd.
Als ik weer terug ben in Amsterdam, dan snap ik niks van wat daar gebouwd
wordt. De Zuidas, dat hele complex aan het begin van de A9 niet... welke
idioot geeft toestemming om op een plek met zo'n congestie nog ff een paar
duizend forensen hun bestemming te laten vinden?

Waarom, waarom is het voor een klein kutland als nederland ZO'N grote opgaaf
om grote bedrijven te dwingen zich naar drente, overijssel etc. te verplaatsen?

Alles en iedereen concentreert zich op de randstad, de overheid past geen spreiding
toe, en de files die er dan ontstaan zijn ineens te wijten ana de automobilist.

Als je AL het forensend verkeer van nederland evenredig wist te spreiden over het hele land,
dan had je echt geen files gehad, was de milieudruk lagen vanwege de mindere concentratie
van uitstoot en waren we met z'n allen veel minder lang onderweg naar huis, vrouw, man
of kinderen.

Oh en nee ik ben niet tegen de heffing an sich, omdat ik vind dat stilstaande auto's niet belast
zouden mogen worden. Alleen vind ik dat de kilometerheffing in de brandstof nu al tot lagere
prijzen zou moeten leiden.

Niels

Bericht door Niels » 01 dec 2009, 11:32

Erg goede post imho :thumbup:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 dec 2009, 11:33

Ben het eens met sommigen onder ons dat de posts zich extreem herhalen met nauwelijks enige zinnige toevoeging. Argumenten herhalen zich. Ik zou de moderatoren willen oproepen om er gewoon een topic van te maken, waarover je alles terug vindt over de kilometerheffing. Daarin kun je roepen wat je wilt.

KW

Bericht door KW » 02 dec 2009, 01:46

wjn schreef: Het zijn juist de mensen die net een 8 jaar oud 2e handsje kunnen (moeten!) kopen die meer gaan betalen. En geen gezeur over het openbaar vervoer en zo, dat is gewoon buiten de randstad/steden slecht geregeld in NL.
8 jaar is niks. M'n Vectra is 16 jaar en TransAm is 22 jaar.
Dan wil ik niet weten wat die per kilometer zouden moeten opbrengen? :evil:

Ravin ///M schreef: Als je AL het forensend verkeer van nederland evenredig wist te spreiden over het hele land,
dan had je echt geen files gehad, was de milieudruk lagen vanwege de mindere concentratie
van uitstoot en waren we met z'n allen veel minder lang onderweg naar huis, vrouw, man
of kinderen.
Nog niet zo over nagedacht, maar inederdaad! :thumbup:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 02 dec 2009, 16:09

Beginnersvraag: Hoe zit dat met het berekenen van je kilometerprijs? Gaat dat per auto(groep) hoeveel je per kilometer gaat betalen? Dus een 135i heeft een duurdere prijs per kilometer van bijv. en hybride daihatsu Curore 1.0? Zal wel zeker.

Het lijkt wel of dure auto's, die je soms gebruikt, veel gunstiger uitkomen met de kilometerprijs. De BPM vervalt, je kilometerprijs is wel wat duurder, maar je rijdt er minder mee omdat je die auto's voor de fun gebruikt. En de alledaagse goedkope auto's, die wel een lagere kilometerprijs hebben blijven toch wel veel op de weg, ook nog eens in de spits. Dus voor de massa, gaat het zeker duurder worden. Het is zoals met alle belastingen, een kleine verhoging voor een grote groep loont veel meer dan een grote verhoding voor een kleine groep. Voor ons DF-ers (waarbij ik bedoel dat je als DF alleen soms een auto inzet voor de fun: racedag, een dagje cruisen, vakantie, etc.) het in de toekomst loont om een dure auto te kopen.

kan iemand hier iets op zeggen?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 02 dec 2009, 16:13

Ik ben hiermee bezig, ik ga wat cijfers op een rijtje zetten.

Plaats reactie