Dutch schreef:- deel van de bespaarde miljarden voor het bigbrothersysteem inzetten voor compensatie pomphouders in de grensstreken
Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
... als aanzetje om het er nu eens in EU-verband over eens te worden. 
Maar goed, laten we zeggen dat dat deel van het idee facultatief is...
Maar goed, laten we zeggen dat dat deel van het idee facultatief is...
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Een hele bijzondere, maar in mijn ogen zeer effectieve maatregel als alternatief voor het kilometerheffingssyteem:
- Invoering van het systeem gaat (minimaal) 3,4 miljard kosten.
- De AOW-leeftijd moet omhoog van 65 naar 67 om 4 miljard te kunnen bezuinigen
Waarom niet beide belachelijke plannen tegen elkaar wegstrepen?!
Stephan
(Ik hoop dat zowel de werkgevers als werknemersorganisaties hier meelezen)
- Invoering van het systeem gaat (minimaal) 3,4 miljard kosten.
- De AOW-leeftijd moet omhoog van 65 naar 67 om 4 miljard te kunnen bezuinigen
Waarom niet beide belachelijke plannen tegen elkaar wegstrepen?!
Stephan
(Ik hoop dat zowel de werkgevers als werknemersorganisaties hier meelezen)
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
+1, lijkt mij al veel realistischer en beter haalbaar. Spitsheffing wordt overigens nu al niet breed door coalitiepartners (CDA) gedragen. Alleen wordt de ring rond A'dam getollereerd geloof ik.Dutch schreef:Mijn idee:
- accijnsverhoging, maar beperkt
- jaarlijks km-stand opnemen bij grote beurt c.q. apk
- deel van de bespaarde miljarden voor het bigbrothersysteem inzetten voor compensatie pomphouders in de grensstreken
Betalen per km doe je dan nog steeds, onzuinig rijden c.q. CO2-productie beboet je via de hogere brandstofprijs. Ook in het huidige plan doen de grensstreken niet mee, met pomphoudersubsidie bereik je hetzelfde doel. Als voor dit doel de apk weer jaarlijks wordt, heb je volgens mij de Bovag ook weer mee...
Het enige dat je daarmee mist, is een spitsheffing, maar zolang de overheid niet actief werktijdspreiding bevordert, gaat er niemand uit die file stappen, alle optimistische berekeningen ten spijt.
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
De opbrengst van de kmheffing zal 100% gebruikt gaan worden ten behoeve van de infrastructuur volgens het voorstel zonder dat dit ten koste zal gaan van de volledige investering vanuit de algemene middelen (??)
Geen kastje, geen km heffing, alleen een verschuiving van de geldstroom.
Als je nu al de volledige opbrengsten van de autobelastingen, het schijnt blijkbaar te kunnen, in het infrastructuurfonds stopt hoeft er niets geinvesteerd te worden en is er voldoende geld beschikbaar om de infrastructuur naar het benodigde nivo van de 21ste eeuw te brengen.De opbrengsten van het in te voeren beprijzingssysteem komen uitsluitend ten goede aan het Infrastructuurfonds zonder dat dit gepaard gaat met een meer dan evenredige daling van de voeding uit de algemene middelen aan dit fonds’.
Geen kastje, geen km heffing, alleen een verschuiving van de geldstroom.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Maar dan mis je op nog meer andere fronten een héleboel geld :playcar:
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Dat snap ik maar volgens de overheid schijnt het wel te kunnen als de kmheffing er is terwijl er ook dan geen verandering in de hoogte van de geldstroom is. Waarom dan nu al niet?
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Juist! En laat ze de brandstof accijnzen hier maar eens flink verlagen zodat de hele Duitse en Belgische grensstreek massaal hier komt tanken, doordat er meer liters verkocht worden vangt de staat uiteindelijk meer geld, verlaag ook de belasting op sigaretten en drank meteen flink zodat die buitenlanders daar ook flink van inslaan. En met die 4 miljard die ze dan niet in een big brother systeem hoeven te steken maken ze het wegennet van Nederland up to date.HansD schreef:
Als je nu al de volledige opbrengsten van de autobelastingen, het schijnt blijkbaar te kunnen, in het infrastructuurfonds stopt hoeft er niets geinvesteerd te worden en is er voldoende geld beschikbaar om de infrastructuur naar het benodigde nivo van de 21ste eeuw te brengen.
Geen kastje, geen km heffing, alleen een verschuiving van de geldstroom.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Lijkt me geen goed idee Hans. Nuchter begrijpen de Nieuwe Nederlanders de inburgering al niet, laat staan dronken.. :banaan:Hans schreef:... verlaag ook de belasting op .. drank meteen flink zodat die buitenlanders daar ook flink van inslaan...
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Ik bedoelde natuurlijk wel de buitenlanders die meteen weer naar huis gaan. 
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Net zoals die buitenlanders die even een dagje Terneuzen of Heerlen komen doen, bedoel je?
Nou, graag! Welkom! Kom erbij!
Nou, graag! Welkom! Kom erbij!
- wim breman
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
- Locatie: Schiedam
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Via de belachelijk hoge brandstof accijns ( + kwartje van Kok ) betalen we al ruim voldoende.
In plaats van spitsrijden nog extra te belasten zou je ook kunnen bezien of het ook andersom kan en het NIET in de spits rijden te belonen, daar zijn in Amerika al prima resultaten mee behaald.
Er zijn in Nederland ook al proeven mee gedaan en lopen zelfs nog.
Bij grotere wegwerk klussen die langere tijd duren worden automobilisten beloond om niet in die periode te rijden.
In plaats van spitsrijden nog extra te belasten zou je ook kunnen bezien of het ook andersom kan en het NIET in de spits rijden te belonen, daar zijn in Amerika al prima resultaten mee behaald.
Er zijn in Nederland ook al proeven mee gedaan en lopen zelfs nog.
Bij grotere wegwerk klussen die langere tijd duren worden automobilisten beloond om niet in die periode te rijden.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Beste alternatief is de werkgever woon-werk en werk reistijd te laten vergoeden aan de medewerker. Kijken wat de werkgever dan doet met flexibele werktijden en lange reistijden door verre opdrachten.
- KW
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Niet jaarlijks, maar maandelijks, desnoods wekelijks de km-stand doorgeven. Daar zou ik prma vrede mee hebben. Alles beter dan die vervloekte GPS-registratie.Robertdj schreef:Jaarlijks de km-stand opnemen lijkt me niet echt handig, dan wordt het wel erg verleidelijk om de boel terug te draaien.
De tellerafwijking kan vrij minimaal gemaakt worden, technisch helemaal niet moeilijk. En die paar halve procenten die het evt nog afwijkt is op de grote berg inkomsten te verwaarlozen. Door het maandelijks of zelfs wekelijks door te geven kan er vrijwel niet meer teruggedraaid worden. En het aantal mensen dat zich daar mee bezig zal houden is ook al te verwaarlozen. Dus dat zal echt geen inkomstenstrop voor de overheid zijn.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Dat is wel een goede, reistijd = werktijd. Moet je wel om het zuiver te huiden een gemiddelde reistijd vaststellen en het aantal uren per week optrekken (is dan incl. reistijd). En dan leg je het weer bij de werkgevers neer.RutgerK schreef:Beste alternatief is de werkgever woon-werk en werk reistijd te laten vergoeden aan de medewerker. Kijken wat de werkgever dan doet met flexibele werktijden en lange reistijden door verre opdrachten.
Mwa, de belastingdienst weet waar je woont en werkt, waar je collega's wonen en werken, lijkt me simpel om de grootste afwijkingen eruit te filteren. (De meeste filerijders zijn mensen naar/van het werk, en dat was toch de reden voor dat kastje?)Robertdj schreef:Jaarlijks de km-stand opnemen lijkt me niet echt handig, dan wordt het wel erg verleidelijk om de boel terug te draaien.
Misschien is het beste alternatief dat onze regering(en) eens goed gaan kijken wat er binnenkomt, voordat ze allerlei leuke dingen met het geld gaan doen. Als je geen geld in je portemonnee hebt, kun je het ook niet uitgeven. Leuke dingen is natuurlijk sarcastisch bedoeld, Betuwe-lijn, HSL-lijn, etc. Verder blijft het vreemd dat er nooit wat gebeurd, als budgetten grof overschreden worden. Blijkbaar voelt niemand zich verantwoordelijk, het is toch maar overheidsgeld? Uiteindelijk zijn het de kiezers die bepalen, want die stemmen blijkbaar op de partijen die het meeste beloven. (Of stemt er soms iemand op de partij die de lasten wil gaan verzwaren?) Cirkeltje is weer rond.
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
SteV6 schreef:Een hele bijzondere, maar in mijn ogen zeer effectieve maatregel als alternatief voor het kilometerheffingssyteem:
- Invoering van het systeem gaat (minimaal) 3,4 miljard kosten.
- De AOW-leeftijd moet omhoog van 65 naar 67 om 4 miljard te kunnen bezuinigen
Waarom niet beide belachelijke plannen tegen elkaar wegstrepen?!![]()
Stephan
(Ik hoop dat zowel de werkgevers als werknemersorganisaties hier meelezen)
Goed idee....................en we leven allemaal nog lang en gelukkig.................
- KW
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
+1000 !!!Audi6 schreef:Uh, alternatieven? Er hoeft helemaal geen alternatief te komen. Waarom niet dit onzalige, geldverslindende plan intrekken, géén alternatief ervoor in de plaats, en verder onmiddellijk de benzineprijs en de BPM omlaag? Dit moet gefinancierd worden door het afschaffen van andere geldverslindende hobby's van de overheidBetere alternatieven in deze topicBelastingdruk is al veel te hoog.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Als er een "volledig" alternatief voorgesteld moet worden, dan moet het systeem wel kunnen differentieren naar tijd en plaats waarop/waar gereden wordt.
Ik had in een ander topic een aardige variant op het huidig voorgestelde kastje gelezen, één met een prepaid kaart erin (wie stelde dat nou ookalweer voor?). Zo blijft alle info in het kastje en wordt realtime alle "kosten" afgeschreven. Hierdoor kan ook alle plaats en tijd gegevens gelijk uit het geheugen gewist worden.
Wat wel heel belangrijk is met deze methode is dat de GPS 100% goed moet werken, want als er door een fout teveel wordt afgeschreven heeft de burger geen bewijs meer om op terug te vallen. Maar met GPRS en slimme software die continue checks doet op abnormale registraties moet dit makkelijk mogelijk zijn (bij twijfel in het systeem zelf wordt in het voordeel van de burger gerekend).
De precieze vorm van die "prepaidkaart" moet dan nog wel verder over nagedacht worden, hoe moet je opwaarderen en hoe maak je dat niet te moeilijk en zorg je dat mensen niet te snel per ongeluk zonder tegoed rondrijden (en zonder tegoed rijden betekent een felle rode led op het kastje en dat een poortje een signaal oppikt en eventueel een foto van je auto maakt).
Misschien dat hierover nog wat verder te brainstormen valt?
Ik had in een ander topic een aardige variant op het huidig voorgestelde kastje gelezen, één met een prepaid kaart erin (wie stelde dat nou ookalweer voor?). Zo blijft alle info in het kastje en wordt realtime alle "kosten" afgeschreven. Hierdoor kan ook alle plaats en tijd gegevens gelijk uit het geheugen gewist worden.
Wat wel heel belangrijk is met deze methode is dat de GPS 100% goed moet werken, want als er door een fout teveel wordt afgeschreven heeft de burger geen bewijs meer om op terug te vallen. Maar met GPRS en slimme software die continue checks doet op abnormale registraties moet dit makkelijk mogelijk zijn (bij twijfel in het systeem zelf wordt in het voordeel van de burger gerekend).
De precieze vorm van die "prepaidkaart" moet dan nog wel verder over nagedacht worden, hoe moet je opwaarderen en hoe maak je dat niet te moeilijk en zorg je dat mensen niet te snel per ongeluk zonder tegoed rondrijden (en zonder tegoed rijden betekent een felle rode led op het kastje en dat een poortje een signaal oppikt en eventueel een foto van je auto maakt).
Misschien dat hierover nog wat verder te brainstormen valt?
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Tolpoorten als in Italie, Frankrijk, Chili enz. enz.
Niets te doen met volledige registratie van elke voertuigbeweging. Maar alleen 1x registratie van vaste plaats (het tolpoortje) en klaar. Houdersschapsbelasting blijft dan bestaan. BPM wordt namelijk al vervangen door CO2 tax ...
Want de variabele kosten van meer of minder gebruik zitten al in je brandstofkosten.
Stephan
(voordeel van tolpoortjes is ook dat je ziet dat ambtenaren voor het geld aan het werk zijn
)
Niets te doen met volledige registratie van elke voertuigbeweging. Maar alleen 1x registratie van vaste plaats (het tolpoortje) en klaar. Houdersschapsbelasting blijft dan bestaan. BPM wordt namelijk al vervangen door CO2 tax ...
Want de variabele kosten van meer of minder gebruik zitten al in je brandstofkosten.
Stephan
(voordeel van tolpoortjes is ook dat je ziet dat ambtenaren voor het geld aan het werk zijn
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Als je volledige dekking in NL wilt hebben dan is bovenstaande geen optie. Dat worden veel te veel tolpoorten. Ook in de steden willen ze namelijk extra belastingsgeld op kunnen strijken... 
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Dus zoals bv. in Londen, als je de stad in wilt, moet je (extra) betalen.
Met een combi van reeds werkende (dus beproefde) systemen kom je er ook, bovendien spaar je extra ontwikkelingskosten e.d. uit.
Met een combi van reeds werkende (dus beproefde) systemen kom je er ook, bovendien spaar je extra ontwikkelingskosten e.d. uit.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
In Italie kom je zonder tolpoortje de Autostrada niet op of af. In Frankrijk geldt voor de Peage hetzelfde Maik. Elke op- en afrit poortjes. Of alleen de te drukke stukken van de snelweg beprijzen. Maar dan kom je bij het probleem wat Gijs te Kaat al in een ander topic aanhaalde, er is in Nederland geen bruikbaar secundair wegennet als alternatief ...Maik schreef:Als je volledige dekking in NL wilt hebben dan is bovenstaande geen optie. Dat worden veel te veel tolpoorten. Ook in de steden willen ze namelijk extra belastingsgeld op kunnen strijken...
Stephan
(edit = achternaam van Gijs gecorrigeerd van ten naar te Kaat)
Laatst gewijzigd door SteV6 op 29 nov 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
- Berichten: 35153
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Verder heb je in NL na elke scheet een afrit, in het buitenland kan daar wel eens 15km tussen zitten. Ook vergt het aanleg van meer viaducten, want 1 afrit heeft maar 1 tolpoortje du je moet naar de overkant geleidt worden om het tolpoortje door te kunnen.
En idd het secundaire wegennet is in Frankrijk tig keer beter dan NL.
En idd het secundaire wegennet is in Frankrijk tig keer beter dan NL.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
SteV6 schreef:In Italie kom je zonder tolpoortje de Autostrada niet op of af. In Frankrijk geldt voor de Peage hetzelfde Maik. Elke op- en afrit poortjes. Of alleen de te drukke stukken van de snelweg beprijzen. Maar dan kom je bij het probleem wat Gijs te Kaat al in een ander topic aanhaalde, er is in Nederland geen bruikbaar secundair wegennet als alternatief ...Maik schreef:Als je volledige dekking in NL wilt hebben dan is bovenstaande geen optie. Dat worden veel te veel tolpoorten. Ook in de steden willen ze namelijk extra belastingsgeld op kunnen strijken...
Stephan
(edit = achternaam van Gijs gecorrigeerd van ten naar te Kaat)
Ik krijg het idee dat ze niet 1 stadstarief willen invoeren maar in de stad weer verschillende tarieven? Met alle toegangswegen en aftakkingen lijkt het mij behoorlijk omslachtig om dat met tolporten te doen. Ik denk dat je dan bv in en rond Amsterdam al meer dan 1000 van die krengen moet installeren, en die zijn niet gratis....
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.
Toch geen 3.4 miljard Maik :!:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Darudevampire, ErikS, RJK, WillemBoer, wjt en 9 gasten
