Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Snipe » 24 nov 2009, 12:07

Dutch schreef:- deel van de bespaarde miljarden voor het bigbrothersysteem inzetten voor compensatie pomphouders in de grensstreken
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Dutch » 24 nov 2009, 12:09

... als aanzetje om het er nu eens in EU-verband over eens te worden. :mrgreen:

Maar goed, laten we zeggen dat dat deel van het idee facultatief is... :wink:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door SteV6 » 24 nov 2009, 12:12

Een hele bijzondere, maar in mijn ogen zeer effectieve maatregel als alternatief voor het kilometerheffingssyteem:

- Invoering van het systeem gaat (minimaal) 3,4 miljard kosten.
- De AOW-leeftijd moet omhoog van 65 naar 67 om 4 miljard te kunnen bezuinigen

Waarom niet beide belachelijke plannen tegen elkaar wegstrepen?! :bag:


Stephan

(Ik hoop dat zowel de werkgevers als werknemersorganisaties hier meelezen)

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Sperdy » 24 nov 2009, 13:09

Dutch schreef:Mijn idee:

- accijnsverhoging, maar beperkt
- jaarlijks km-stand opnemen bij grote beurt c.q. apk
- deel van de bespaarde miljarden voor het bigbrothersysteem inzetten voor compensatie pomphouders in de grensstreken

Betalen per km doe je dan nog steeds, onzuinig rijden c.q. CO2-productie beboet je via de hogere brandstofprijs. Ook in het huidige plan doen de grensstreken niet mee, met pomphoudersubsidie bereik je hetzelfde doel. Als voor dit doel de apk weer jaarlijks wordt, heb je volgens mij de Bovag ook weer mee...

Het enige dat je daarmee mist, is een spitsheffing, maar zolang de overheid niet actief werktijdspreiding bevordert, gaat er niemand uit die file stappen, alle optimistische berekeningen ten spijt.
+1, lijkt mij al veel realistischer en beter haalbaar. Spitsheffing wordt overigens nu al niet breed door coalitiepartners (CDA) gedragen. Alleen wordt de ring rond A'dam getollereerd geloof ik.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door HansD » 24 nov 2009, 13:36

De opbrengst van de kmheffing zal 100% gebruikt gaan worden ten behoeve van de infrastructuur volgens het voorstel zonder dat dit ten koste zal gaan van de volledige investering vanuit de algemene middelen (??)
De opbrengsten van het in te voeren beprijzingssysteem komen uitsluitend ten goede aan het Infrastructuurfonds zonder dat dit gepaard gaat met een meer dan evenredige daling van de voeding uit de algemene middelen aan dit fonds’.
Als je nu al de volledige opbrengsten van de autobelastingen, het schijnt blijkbaar te kunnen, in het infrastructuurfonds stopt hoeft er niets geinvesteerd te worden en is er voldoende geld beschikbaar om de infrastructuur naar het benodigde nivo van de 21ste eeuw te brengen.
Geen kastje, geen km heffing, alleen een verschuiving van de geldstroom.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door daNpy » 24 nov 2009, 13:52

Maar dan mis je op nog meer andere fronten een héleboel geld :playcar:

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door HansD » 24 nov 2009, 14:10

Dat snap ik maar volgens de overheid schijnt het wel te kunnen als de kmheffing er is terwijl er ook dan geen verandering in de hoogte van de geldstroom is. Waarom dan nu al niet?

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Hans » 24 nov 2009, 16:25

HansD schreef:
Als je nu al de volledige opbrengsten van de autobelastingen, het schijnt blijkbaar te kunnen, in het infrastructuurfonds stopt hoeft er niets geinvesteerd te worden en is er voldoende geld beschikbaar om de infrastructuur naar het benodigde nivo van de 21ste eeuw te brengen.
Geen kastje, geen km heffing, alleen een verschuiving van de geldstroom.
Juist! En laat ze de brandstof accijnzen hier maar eens flink verlagen zodat de hele Duitse en Belgische grensstreek massaal hier komt tanken, doordat er meer liters verkocht worden vangt de staat uiteindelijk meer geld, verlaag ook de belasting op sigaretten en drank meteen flink zodat die buitenlanders daar ook flink van inslaan. En met die 4 miljard die ze dan niet in een big brother systeem hoeven te steken maken ze het wegennet van Nederland up to date.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Sperdy » 24 nov 2009, 17:43

Hans schreef:... verlaag ook de belasting op .. drank meteen flink zodat die buitenlanders daar ook flink van inslaan...
Lijkt me geen goed idee Hans. Nuchter begrijpen de Nieuwe Nederlanders de inburgering al niet, laat staan dronken.. :banaan:

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Hans » 24 nov 2009, 18:58

Ik bedoelde natuurlijk wel de buitenlanders die meteen weer naar huis gaan. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Dutch » 24 nov 2009, 19:14

Net zoals die buitenlanders die even een dagje Terneuzen of Heerlen komen doen, bedoel je?

Nou, graag! Welkom! Kom erbij! :mrgreen:

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door wim breman » 24 nov 2009, 22:19

Via de belachelijk hoge brandstof accijns ( + kwartje van Kok ) betalen we al ruim voldoende.
In plaats van spitsrijden nog extra te belasten zou je ook kunnen bezien of het ook andersom kan en het NIET in de spits rijden te belonen, daar zijn in Amerika al prima resultaten mee behaald.

Er zijn in Nederland ook al proeven mee gedaan en lopen zelfs nog.
Bij grotere wegwerk klussen die langere tijd duren worden automobilisten beloond om niet in die periode te rijden.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door RutgerK » 24 nov 2009, 23:24

Beste alternatief is de werkgever woon-werk en werk reistijd te laten vergoeden aan de medewerker. Kijken wat de werkgever dan doet met flexibele werktijden en lange reistijden door verre opdrachten.

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door KW » 24 nov 2009, 23:31

Robertdj schreef:Jaarlijks de km-stand opnemen lijkt me niet echt handig, dan wordt het wel erg verleidelijk om de boel terug te draaien.
Niet jaarlijks, maar maandelijks, desnoods wekelijks de km-stand doorgeven. Daar zou ik prma vrede mee hebben. Alles beter dan die vervloekte GPS-registratie.

De tellerafwijking kan vrij minimaal gemaakt worden, technisch helemaal niet moeilijk. En die paar halve procenten die het evt nog afwijkt is op de grote berg inkomsten te verwaarlozen. Door het maandelijks of zelfs wekelijks door te geven kan er vrijwel niet meer teruggedraaid worden. En het aantal mensen dat zich daar mee bezig zal houden is ook al te verwaarlozen. Dus dat zal echt geen inkomstenstrop voor de overheid zijn.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door wjn » 25 nov 2009, 08:39

RutgerK schreef:Beste alternatief is de werkgever woon-werk en werk reistijd te laten vergoeden aan de medewerker. Kijken wat de werkgever dan doet met flexibele werktijden en lange reistijden door verre opdrachten.
Dat is wel een goede, reistijd = werktijd. Moet je wel om het zuiver te huiden een gemiddelde reistijd vaststellen en het aantal uren per week optrekken (is dan incl. reistijd). En dan leg je het weer bij de werkgevers neer.
Robertdj schreef:Jaarlijks de km-stand opnemen lijkt me niet echt handig, dan wordt het wel erg verleidelijk om de boel terug te draaien.
Mwa, de belastingdienst weet waar je woont en werkt, waar je collega's wonen en werken, lijkt me simpel om de grootste afwijkingen eruit te filteren. (De meeste filerijders zijn mensen naar/van het werk, en dat was toch de reden voor dat kastje?)

Misschien is het beste alternatief dat onze regering(en) eens goed gaan kijken wat er binnenkomt, voordat ze allerlei leuke dingen met het geld gaan doen. Als je geen geld in je portemonnee hebt, kun je het ook niet uitgeven. Leuke dingen is natuurlijk sarcastisch bedoeld, Betuwe-lijn, HSL-lijn, etc. Verder blijft het vreemd dat er nooit wat gebeurd, als budgetten grof overschreden worden. Blijkbaar voelt niemand zich verantwoordelijk, het is toch maar overheidsgeld? Uiteindelijk zijn het de kiezers die bepalen, want die stemmen blijkbaar op de partijen die het meeste beloven. (Of stemt er soms iemand op de partij die de lasten wil gaan verzwaren?) Cirkeltje is weer rond.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27167
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door romo » 25 nov 2009, 09:29

SteV6 schreef:Een hele bijzondere, maar in mijn ogen zeer effectieve maatregel als alternatief voor het kilometerheffingssyteem:

- Invoering van het systeem gaat (minimaal) 3,4 miljard kosten.
- De AOW-leeftijd moet omhoog van 65 naar 67 om 4 miljard te kunnen bezuinigen

Waarom niet beide belachelijke plannen tegen elkaar wegstrepen?! :bag:


Stephan

(Ik hoop dat zowel de werkgevers als werknemersorganisaties hier meelezen)

Goed idee....................en we leven allemaal nog lang en gelukkig.................

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door KW » 29 nov 2009, 02:02

Audi6 schreef:
Betere alternatieven in deze topic
Uh, alternatieven? Er hoeft helemaal geen alternatief te komen. Waarom niet dit onzalige, geldverslindende plan intrekken, géén alternatief ervoor in de plaats, en verder onmiddellijk de benzineprijs en de BPM omlaag? Dit moet gefinancierd worden door het afschaffen van andere geldverslindende hobby's van de overheid :bag: Belastingdruk is al veel te hoog.
+1000 !!!

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Maik » 29 nov 2009, 10:38

Als er een "volledig" alternatief voorgesteld moet worden, dan moet het systeem wel kunnen differentieren naar tijd en plaats waarop/waar gereden wordt.
Ik had in een ander topic een aardige variant op het huidig voorgestelde kastje gelezen, één met een prepaid kaart erin (wie stelde dat nou ookalweer voor?). Zo blijft alle info in het kastje en wordt realtime alle "kosten" afgeschreven. Hierdoor kan ook alle plaats en tijd gegevens gelijk uit het geheugen gewist worden.
Wat wel heel belangrijk is met deze methode is dat de GPS 100% goed moet werken, want als er door een fout teveel wordt afgeschreven heeft de burger geen bewijs meer om op terug te vallen. Maar met GPRS en slimme software die continue checks doet op abnormale registraties moet dit makkelijk mogelijk zijn (bij twijfel in het systeem zelf wordt in het voordeel van de burger gerekend).

De precieze vorm van die "prepaidkaart" moet dan nog wel verder over nagedacht worden, hoe moet je opwaarderen en hoe maak je dat niet te moeilijk en zorg je dat mensen niet te snel per ongeluk zonder tegoed rondrijden (en zonder tegoed rijden betekent een felle rode led op het kastje en dat een poortje een signaal oppikt en eventueel een foto van je auto maakt).

Misschien dat hierover nog wat verder te brainstormen valt?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door SteV6 » 29 nov 2009, 13:51

Tolpoorten als in Italie, Frankrijk, Chili enz. enz.

Niets te doen met volledige registratie van elke voertuigbeweging. Maar alleen 1x registratie van vaste plaats (het tolpoortje) en klaar. Houdersschapsbelasting blijft dan bestaan. BPM wordt namelijk al vervangen door CO2 tax ...

Want de variabele kosten van meer of minder gebruik zitten al in je brandstofkosten.


Stephan

(voordeel van tolpoortjes is ook dat je ziet dat ambtenaren voor het geld aan het werk zijn :bag: )

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Maik » 29 nov 2009, 14:39

Als je volledige dekking in NL wilt hebben dan is bovenstaande geen optie. Dat worden veel te veel tolpoorten. Ook in de steden willen ze namelijk extra belastingsgeld op kunnen strijken... :wink:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door wjn » 29 nov 2009, 15:43

Dus zoals bv. in Londen, als je de stad in wilt, moet je (extra) betalen.

Met een combi van reeds werkende (dus beproefde) systemen kom je er ook, bovendien spaar je extra ontwikkelingskosten e.d. uit.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door SteV6 » 29 nov 2009, 17:11

Maik schreef:Als je volledige dekking in NL wilt hebben dan is bovenstaande geen optie. Dat worden veel te veel tolpoorten. Ook in de steden willen ze namelijk extra belastingsgeld op kunnen strijken... :wink:
In Italie kom je zonder tolpoortje de Autostrada niet op of af. In Frankrijk geldt voor de Peage hetzelfde Maik. Elke op- en afrit poortjes. Of alleen de te drukke stukken van de snelweg beprijzen. Maar dan kom je bij het probleem wat Gijs te Kaat al in een ander topic aanhaalde, er is in Nederland geen bruikbaar secundair wegennet als alternatief ...


Stephan

(edit = achternaam van Gijs gecorrigeerd van ten naar te Kaat)
Laatst gewijzigd door SteV6 op 29 nov 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 35153
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door JP » 29 nov 2009, 17:18

Verder heb je in NL na elke scheet een afrit, in het buitenland kan daar wel eens 15km tussen zitten. Ook vergt het aanleg van meer viaducten, want 1 afrit heeft maar 1 tolpoortje du je moet naar de overkant geleidt worden om het tolpoortje door te kunnen.

En idd het secundaire wegennet is in Frankrijk tig keer beter dan NL.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door Maik » 29 nov 2009, 20:02

SteV6 schreef:
Maik schreef:Als je volledige dekking in NL wilt hebben dan is bovenstaande geen optie. Dat worden veel te veel tolpoorten. Ook in de steden willen ze namelijk extra belastingsgeld op kunnen strijken... :wink:
In Italie kom je zonder tolpoortje de Autostrada niet op of af. In Frankrijk geldt voor de Peage hetzelfde Maik. Elke op- en afrit poortjes. Of alleen de te drukke stukken van de snelweg beprijzen. Maar dan kom je bij het probleem wat Gijs te Kaat al in een ander topic aanhaalde, er is in Nederland geen bruikbaar secundair wegennet als alternatief ...


Stephan

(edit = achternaam van Gijs gecorrigeerd van ten naar te Kaat)

Ik krijg het idee dat ze niet 1 stadstarief willen invoeren maar in de stad weer verschillende tarieven? Met alle toegangswegen en aftakkingen lijkt het mij behoorlijk omslachtig om dat met tolporten te doen. Ik denk dat je dan bv in en rond Amsterdam al meer dan 1000 van die krengen moet installeren, en die zijn niet gratis....

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Is dat kastje wel nodig? Betere alternatieven in dit topic.

Bericht door SteV6 » 29 nov 2009, 21:17

Toch geen 3.4 miljard Maik :!:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Crookie, EvdP, Gert-jan, Kadett, KoenM, maurizio, tomgtr, WJ en 6 gasten