Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Re: Fotografie

Bericht door Mark Nauta » 22 nov 2009, 17:00

Deze vind ik ook erg fraai Martijn:
Afbeelding

En hier vind ik de combinatie van hoek en scherptediepte erg goed!!
Afbeelding

markk

Bericht door markk » 22 nov 2009, 17:16

Allemaal erg mooi, mijn favoriet is toch de eerste. Kan ik niet uitleggen vind ik gewoon de mooiste.
Foto 2 vind ik vooral foto technisch bijzonder vanwege de beweging die erin is gemaakt.

Mark.

MartijnS

Bericht door MartijnS » 22 nov 2009, 18:24

Mooie foto's weer. 1 is idd heel goed met dat gebouw en lucht ;)
2 ben ik wel benieuwd...net gestopt na het maken van deze foto, omdat je anders met je stellage tegen dat hek aan zit? :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 22 nov 2009, 19:17

Mark Nauta schreef:Foto 2 is erg fraai Martijn. Wel vind ik hem erg licht op de zijkant en rechts op de achterbumper.
De laatste foto is heel fraai, al komt er wel erg veel wit door de ruiten, zie de buitenspiegel links niet eens meer ;).
De spiegel is ook niet zichtbaar, want die zit achter het laken... :lol:
Tom schreef:Nice! maar die laatste foto vind ik wat minder, ben je wat doorgeslagen in de hoeveelheid contrast.
De hele serie heeft wat teveel contrast vind ik eigenlijk, maar ik wilde iets in de sfeer van de doorgeslagen Carros-foto's. Past wel bij de auto, en er mopperen teveel mensen dat ik andere dingen moet proberen. :P Ik overweeg zelfs om binnenkort foto's van een Jetta turbo zónder flitsers te maken. :shock: Of, nouja, in ieder geval deels...
MartijnS schreef:Mooie foto's weer. 1 is idd heel goed met dat gebouw en lucht ;)
2 ben ik wel benieuwd...net gestopt na het maken van deze foto, omdat je anders met je stellage tegen dat hek aan zit? :)
Ik heb ze nog wel dichter bij de brugreling, maar ik wilde de hele auto zichtbaar hebben. :)

De EXIF zit er trouwens nog in:

Camera Make: Canon

Camera Model: Canon EOS 5D

Image Date: 2009:11:12 14:40:04

Flash Used: No

Focal Length: 20.0mm

CCD Width: 6.58mm

Exposure Time: 0.300 s (1/3)

Aperture: f/22.0

ISO equiv: 200

White Balance: Auto

Metering Mode: Matrix

Exposure: aperture priority (semi-auto)

Zegt genoeg lijkt me? ;)

KW

Bericht door KW » 24 nov 2009, 23:59

Afgelopen weekend in zuid Limburg geweest. Daar heb ik ook wat rondgetourd en nog wat pics gemaakt. De reden dat ik ze hier post is omdat ik ze gemaakt heb met de tips en adviezen van dit topic in m'n achterhoofd, en dus benieuwd ben of ik het beetje goed heb weten uit te voeren ;)

Afbeelding

Afbeelding

Heb nog wat gespeeld met de manual diafragma voor verschil in scherptediepte, maar het verschil tussen f3,5 en f8,0 was niet zichtbaar. Het verschil wordt pas zichtbaar merk ik bij ver inzoomen, maar het lastige is dat dan vaak niet meer alles in beeld past. Het grootste diafragma is trouwens f2,7 maar die kan ik alleen gebruiken helemaal uitgezoomed. Met een beetje ingezoomed is het grootste nog maar f3,5. Daar komt ook bij dat m'n camera automatisch al zo groot mogelijk diafragma kiest als ik hem op P-stand (auto) heb staan, dus manual geeft daar geen voordelen in.

Wat de foto's zelf betreft... De 1e foto, wellicht nog iets van de onderkant afknippen? Heb al wat geprobeerd maar ben er zelf nog niet over uit. 2e foto, het riet op de voorgrond had ik waziger willen hebben, maar daar had m'n camera geen zin in blijkbaar.
Laatst gewijzigd door KW op 25 nov 2009, 01:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 nov 2009, 00:07

Foto is duidelijk beter dan je oudere shots. :wink: Dat bruine/dooie gras onderaan idd croppen in photoshop doet 't foto weinig goed.
Een belangrijk aandachtspunt is dat jouw kleuren blijven warmte, diepte en sfeer missen. Is veels te 'harsh' zo.

Tom

Bericht door Tom » 25 nov 2009, 00:29

Stuk beter Luuk.
Alleen zijn ze beide wat overbelicht. Zie de lucht, vooral in de tweede foto is het wit helemaal uitgebeten.

Afbeelding

Dat je weinig scherptediepte krijgt ligt aan de camera, de sensor is daarvoor te klein. Wat dat betreft zijn de mogelijkheden bij een dSLR weer een stuk groter (is alleen een dure hobby ;)).

KW

Bericht door KW » 25 nov 2009, 01:52

In zuid Limburg, heb ik nog wat sfeer impressies proberen te maken van het station in Simpelveld, dat in stijl 1920 gerestaureerd is.

Zelf vind ik de foto's geen van alle echt geweldig gelukt, maar met Photoshop heb ik ze nog een stuk kunnen verbeteren door filmgrain toe te voegen en ze sepia te maken. Zoals gezegt waren ze allemaal flets, begin me af te vragen of dat niet aan m'n camera ligt, of dat het hier bij kwam door raar (tegen)licht.

Ik ben er zelf niet over uit welke ik de mooiste vind, dus dan de meesten maar in clickable tumbnailformaat.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 25 nov 2009, 07:22

Ik vind dit op zich wel aardige fotos. 1 tip, houdt de horizon recht.
Op al je foto's houd je je kamera iets teveel naar rechts gekanteld... dat probleem heb ik zelf meestal ook als ik er niet op let :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 nov 2009, 10:35

Deze vind ik het meest geslaagd:
Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 nov 2009, 12:40

Die foto's vind ik wel cool KW! Lekker oud sfeertje door de bewerking. Alsof 't uit een oude camera, met oud rolletje komt. Gewoon geen perfecte foto's, maar daarom wel erg leuk om te zien. Als je zoiets op een modern station had geschoten en ze zo had bewerkt, dan klopte 't niet. Nu wel. Op zich geen kunst aan, maar ik kijk er graag naar. Tnx4sharing zeg ik dan. :)

Madness

Bericht door Madness » 25 nov 2009, 13:02

Hier een aantal vanaf mijn kant, al weer wat ouder, maar een hele tijd al geen foto's meer gemaakt :goodnight:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste eentje waar iets gebeurt met een mes op de voorbumpert van 1:10 Rc wagens :P
Afbeelding

KW

Bericht door KW » 25 nov 2009, 15:31

^^ die eerste vind ik wel vet! :thumbup:
Die 2e en 3e missen snelheidseffect
En verder vind ik nog die schuine van die crossmotoren wel creatief :) camera net zo schuin als de motoren...

Patrick van Wijngen schreef:Ik vind dit op zich wel aardige fotos. 1 tip, houdt de horizon recht.
Op al je foto's houd je je kamera iets teveel naar rechts gekanteld... dat probleem heb ik zelf meestal ook als ik er niet op let :D
Vreemd, daar let ik juist altijd al op. Ben met je eens dat sommige een beetje schuin lijken maar da's toch echt perspectief.

Dennis Cavallino schreef:Die foto's vind ik wel cool KW! Lekker oud sfeertje door de bewerking. Alsof 't uit een oude camera, met oud rolletje komt. Gewoon geen perfecte foto's, maar daarom wel erg leuk om te zien. Als je zoiets op een modern station had geschoten en ze zo had bewerkt, dan klopte 't niet. Nu wel. Op zich geen kunst aan, maar ik kijk er graag naar. Tnx4sharing zeg ik dan. :)
Thanx :thumbup:

Dit is het station van Simpelveld, onderdeel van de ZLSM (Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij). Jammer dat de stoomtreinen alleen in de zomer rijden, en alleen met kerst. Het donkerrode dieseltreintje rijdt wel het hele jaar. Helaas dus geen stoomlocomotief erop ;) Heb van die stoomlocomotieven wel nog veel meer foto's van langer geleden, maar die vind ik geen van alle echt goed genoeg om hier te posten.

Luuk

Bericht door Luuk » 25 nov 2009, 19:41

Tom schreef:Stuk beter Luuk.
Alleen zijn ze beide wat overbelicht. Zie de lucht, vooral in de tweede foto is het wit helemaal uitgebeten.

Afbeelding

Dat je weinig scherptediepte krijgt ligt aan de camera, de sensor is daarvoor te klein. Wat dat betreft zijn de mogelijkheden bij een dSLR weer een stuk groter (is alleen een dure hobby ;)).
Oud-Heuschden! Lekkere plaat, Tom. :wink:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 25 nov 2009, 21:10

Heusden Luuk, Heusden.

A.K.A. Heusden-Vesting.
Oud-Heusden ligt gelegen onder Heusden. Don't let the Oud fool you 8)

Kijk anders even op maps.google.nl

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 25 nov 2009, 21:14

Luuk, Oud-Huizden is een mooi plaatsje ja!

Luuk

Bericht door Luuk » 26 nov 2009, 00:01

Mathieu schreef:Heusden Luuk, Heusden.

A.K.A. Heusden-Vesting.
Oud-Heusden ligt gelegen onder Heusden. Don't let the Oud fool you 8)

Kijk anders even op maps.google.nl

Afbeelding
Oké! (had ik toch maar wat minder moeten slapen bij Aardrijkskunde! :bag: )
Thanks voor de info!

LOL @ Tom!! :lol:

Inne

Bericht door Inne » 26 nov 2009, 08:53

Madness schreef:Hier een aantal vanaf mijn kant, al weer wat ouder, maar een hele tijd al geen foto's meer gemaakt :goodnight:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hé Staphorst SOBW race... long time ago :clap:

Madness

Bericht door Madness » 26 nov 2009, 09:31

Zwolle ipv. staphorst :wink: :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 26 nov 2009, 10:24

Luuk schreef:Oké! (had ik toch maar wat minder moeten slapen bij Aardrijkskunde! :bag: )
Waarschijnlijk heb je juist te goed opgelet, want als je uit het raam had zitten staren had je het kunnen zien liggen.

markk

Bericht door markk » 29 nov 2009, 11:17

Resultaten van vanochtend.

Foto 1 vind ik de kleuren / zonsopgang erg mooi.

Foto 2 vind ik ook erg geslaagd. Beweging in de windmolen, mooie wolken, etc. Leuk zo'n polarisatie filter :-)
Alleen die foeilijke blauwe jerrycan links heb ik even gemist en achteraf gezien had ik de hele bocht van het slootje mee moeten nemen.
Als iemand weet hoe ik de jerrycan weg kan halen ---> GRAAG.

Commentaar ter verbetering is altijd welkom...

1
Afbeelding
2
Afbeelding

MartijnS

Bericht door MartijnS » 29 nov 2009, 13:45

Even snel met de clone tool in Photoshop de jerrycan en paal weggehaald :)

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 29 nov 2009, 15:03

Idd mooie foto, alleen vind ik het gras, grove onkruid en riet-resten iets terommelig uit zien vergeleken de rest van de foto. Maar als ik het eraf knip wordt het totaal plaatje er niet veel beter op (teveel lucht te weinig groen). Ligt dus niet aan je foto maar aan de locatie zelf.

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2009, 15:15

Mooi op pad geweest Markk :)

markk

Bericht door markk » 29 nov 2009, 16:37

MartijnS schreef:Even snel met de clone tool in Photoshop de jerrycan en paal weggehaald :)

Afbeelding
Ik zie 'em niet !!!

Plaats reactie