Mazda MX5 1.8T --> nieuwe foto's op pagina 13

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
NSXRS

Re: Mazda MX5 - Budget racer - nieuwe velgen besteld

Bericht door NSXRS » 05 nov 2009, 21:00

Oscar29 schreef:stuuruitslag blijft hetzelfde, je hoeft alleen minder te draaien. Win en win.

Maargoed, ik hoef jou niet te overtuigen. Ik weet zelf wat ik lekkerder vind sturen en jij ook ga ik vanuit :)
Sorry hoor, kan het toch niet laten.... nog kleine opmerking :wink: : minder draaien met zelfde stuuruitslag hoeft helemaal geen win win te zijn. Op circuit wil je ook een bepaalde rust in je besturing, een te korte overbrenging kan een zeer onrustig karakter geven waardoor je kans hebt erg te gaan "hoeken" je de rust uit je rijstijl haalt, is mijn idee....
Ter illustratie: de NSX welke mede is afgesteld door één van de grootste coureurs aller tijden, dat zal niemand denk tegenspreken, heeft een enorm lange stuuroverbrenging. Gaf mij in het begin zelfs lichte irritatie bij het nemen van rotondes ed. Toen ik echter daarmee eens op volle snelheid over Zandvoort boenderde kwam een heel ander karakter boven: op hoge snelheid het circuit nemen met een rust in de besturing welke ik nog met geen enkele andere auto ooit zo heb ervaren, alles leek een stuk rustiger en gemakkelijker te gaan dan ik in andere auto's gewend was, was echt een eyeopener.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 nov 2009, 01:06

Kreeg de nsx dan ook niet bij top gear een keer het verwijt dat hij te goed reed? ;) En te makkelijk te besturen was ;)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 06 nov 2009, 08:58

Tom Westendorp schreef:Kreeg de nsx dan ook niet bij top gear een keer het verwijt dat hij te goed reed? ;) En te makkelijk te besturen was ;)
Topgear als referentie.... :lol:

VLA

Bericht door VLA » 06 nov 2009, 09:06

Tom Westendorp schreef:Kreeg de nsx dan ook niet bij top gear een keer het verwijt dat hij te goed reed? ;) En te makkelijk te besturen was ;)
Hoe kan dat nou een verwijt zijn ? Dat is juist de doel van de wagen, een sportwagen bouwen die voor iedereen goed te rijden is, en dat is ze goed gelukt.

En Top Gear kun je ook met een korrel zout nemen btw.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 nov 2009, 10:56

Echt een verwijt was het ook niet, maar de nsx was in de ogen van top gear zo goed dat hij bijna saai werd.

VLA

Bericht door VLA » 20 nov 2009, 11:15

Doet de mazda al Pssshhhh Pshhhhh ? :df:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 nov 2009, 14:00

NSXRS schreef:
Oscar29 schreef:stuuruitslag blijft hetzelfde, je hoeft alleen minder te draaien. Win en win.

Maargoed, ik hoef jou niet te overtuigen. Ik weet zelf wat ik lekkerder vind sturen en jij ook ga ik vanuit :)
Sorry hoor, kan het toch niet laten.... nog kleine opmerking :wink: : minder draaien met zelfde stuuruitslag hoeft helemaal geen win win te zijn. Op circuit wil je ook een bepaalde rust in je besturing, een te korte overbrenging kan een zeer onrustig karakter geven waardoor je kans hebt erg te gaan "hoeken" je de rust uit je rijstijl haalt, is mijn idee....
Ter illustratie: de NSX welke mede is afgesteld door één van de grootste coureurs aller tijden, dat zal niemand denk tegenspreken, heeft een enorm lange stuuroverbrenging. Gaf mij in het begin zelfs lichte irritatie bij het nemen van rotondes ed. Toen ik echter daarmee eens op volle snelheid over Zandvoort boenderde kwam een heel ander karakter boven: op hoge snelheid het circuit nemen met een rust in de besturing welke ik nog met geen enkele andere auto ooit zo heb ervaren, alles leek een stuk rustiger en gemakkelijker te gaan dan ik in andere auto's gewend was, was echt een eyeopener.
Mooi verhaal en het klopt exact. Bij M3's heeft iedereen het bijvoorbeeld ook altijd over een te lange overbrenging van het stuurhuis etc.

Maar in de praktijk is het wel zo dat je het snelst gaat door juist heel rustig te sturen, en zelfs met een standaard stuurhuis moet ik me bijvoorbeeld inhouden om niet te snel aan het stuur te willen trekken. Maw mijn conclusie is dat het langere stuurhuis dus eigenlijk gewoon prima werkt, zeker met straatbanden.

De grote fout die een gemiddelde weggebruiker maakt is dat als ze er een keer voor gaan zitten, en ze bijvoorbeeld met 50 over de rotonde willen ipv 30 dat ze dan ook ineens veel meer aan het stuur gaan zitten rukken en dat moet je nou juist niet doen. Auto's gaan niet harder de hoek om naarmate je sneller bent met de controls, is geen playstation :lol:

Die korte stuurhuizen enz werkt wel, maar dan moet je eigenlijk een auto op slicks hebben waarbij alles gewoon veel sneller gaat.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 20 nov 2009, 17:06

Korte stuur overbrenging heeft onder sommige omstandigheden zeker zin, bijv. bij rally auto's, daarmee wordt wel gehoekt en die moeten "gezet" worden voor de bochten. Met korte overbrenging gaat dat gemakkelijker.

RobS

Bericht door RobS » 26 nov 2009, 12:54

Gister weer wat vorderingen gemaakt, het gaat allemaal heel erg moeizaam :( Dit komt vooral door de zeer gebrekkige handleiding en ontbrekende of gewijzigde onderdelen. (onderdelen die in eerste instantie blijken te ontbreken, maar toch aanwezig zijn in een compleet andere vorm die niet in de handleiding staat) Alle onderdelen zijn geleverd in een stuk of 15 plastic zakjes, alle zakjes zijn netjes genummerd, maar deze nummers komen niet terug in de handleiding. In de handleiding worden tevens dingen beschreven met een verwijzing naar een foto waarop vervolgens te zien is dat een slang de andere kant op loopt :blabla:

De hele waterhuishouding is inmiddels geregeld op 1 ontbrekend stukje pijp na. Ik ga vanavond met de olieaan/afvoer aan de gang.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 26 nov 2009, 17:12

Misschien een paar tips van mij als MX-5 Turbo bezitter:
Ik zou als extra temp beveiliging een lage temp thermostaat (71c) monteren, heb je minder kans op warmte stuwing.
Je moet zie ik de turbo olieleidingen nog aanleggen.
Denk er aan dat de diameter van de olie retour heel belangrijk is, beslist niet te klein nemen. Best is rechtstreeks afvoer naar de carterpan dmv een slangaansluiting in de carterpan boren.
Ik heb al vaak eigenbouw turbo installaties gezien waar diverse delen rond de turbo verschroeid waren. Maak een goed hitteschild om de turbo, met name aan de bovenkant/zijkant/achterkant zodat je kachelslangen niet verbranden en je de hoofdremcilinder, remvloeistof reservoir, remleidingen ed niet te heet maakt. Omwikkel de remleidingen vanaf de hoofdremcilinder met hittewerend materiaal.

Heb ik ook een vraag: ik zie dat je grotere 11' brembo schijven en brackets voor de klauwen gemonteerd hebt, waar heb je die vandaan?
Wat is de wielmaat waar je dit onder hebt?

L@urens

Bericht door L@urens » 26 nov 2009, 17:39

Rob, als je specifieke vragen hebt over de BEGI kit, mag je mij ook PMen of mailen. Ken de kit nu redelijk, alleen dan voor een NA.

RobS

Bericht door RobS » 26 nov 2009, 19:55

NSXRS schreef:Misschien een paar tips van mij als MX-5 Turbo bezitter:
Ik zou als extra temp beveiliging een lage temp thermostaat (71c) monteren, heb je minder kans op warmte stuwing.
Je moet zie ik de turbo olieleidingen nog aanleggen.
Denk er aan dat de diameter van de olie retour heel belangrijk is, beslist niet te klein nemen. Best is rechtstreeks afvoer naar de carterpan dmv een slangaansluiting in de carterpan boren.
Ik heb al vaak eigenbouw turbo installaties gezien waar diverse delen rond de turbo verschroeid waren. Maak een goed hitteschild om de turbo, met name aan de bovenkant/zijkant/achterkant zodat je kachelslangen niet verbranden en je de hoofdremcilinder, remvloeistof reservoir, remleidingen ed niet te heet maakt. Omwikkel de remleidingen vanaf de hoofdremcilinder met hittewerend materiaal.

Heb ik ook een vraag: ik zie dat je grotere 11' brembo schijven en brackets voor de klauwen gemonteerd hebt, waar heb je die vandaan?
Wat is de wielmaat waar je dit onder hebt?
De olie afvoer is groot genoeg en gaat direct de carterpan in. Er zit een hitteschild bij en de kachelslangen zijn al ingepakt, remvloeistofreservoir moet ik nog doen.

De bracket voor de remmen komt hier vandaan:

http://www.etdracing.com/m-tuned/index.php?cPath=13" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt er minimaal 15" velgen voor nodig.

RobS

Bericht door RobS » 26 nov 2009, 22:16

Het ontbrekende stukje pijp/buis

Afbeelding

Afbeelding

Laurens, zit dit goed? Dit bochtje staat NERGENS in de handleiding maar kan volgens mij alleen maar op deze plek. De slang die er op vast zit gaat naar de rechter aansluiting op het schutbord naast de rembekrachtiging.

handleiding :sealed:

L@urens

Bericht door L@urens » 26 nov 2009, 22:33

RobS schreef:Het ontbrekende stukje pijp/buis
Bij mij zit hier een stukje rechte buis en een 90* pvc bocht.

Dat zwarte T-stuk dat jij nu bij de radiator hebt zitten zou hier bij de radiator outlet passen met daarop de kachel retour, maar zoals je het nu hebt lijkt me logischer: kachelretour boven de radiator in. Dat is de 'eenvoudige' reroute van BEGI. Geeft wel een (veel) langere warmup.

L@urens

Bericht door L@urens » 26 nov 2009, 22:47

Zie fig 22 en 23 in de handleiding. Dat T-stuk is bij jou dat zwarte geval. Kleine aansluiting is de kachel retour.

RobS

Bericht door RobS » 27 nov 2009, 07:26

L@urens schreef:
Die 2 dingen staan inderdaad in de handleiding maar ontbreken bij mijn set, ik heb hierover al mailcontact met Stephanie.
Dat zwarte T-stuk dat jij nu bij de radiator hebt zitten zou hier bij de radiator outlet passen met daarop de kachel retour, maar zoals je het nu hebt lijkt me logischer: kachelretour boven de radiator in. Dat is de 'eenvoudige' reroute van BEGI. Geeft wel een (veel) langere warmup.
Hoeveel langer? :bag:

L@urens

Bericht door L@urens » 27 nov 2009, 08:17

RobS schreef:
L@urens schreef:
Die 2 dingen staan inderdaad in de handleiding maar ontbreken bij mijn set, ik heb hierover al mailcontact met Stephanie.
Hoeveel langer? :bag:
Normaal is een Mazda na twee straten al uit het nulpunt en een blok verder al bijna warm (die van mij althans). Als je al het koelwater _altijd_ voor de radiator laat lopen gok ik op 5-10min. Beetje als een diesel zonder bijverwarming.

RobS

Bericht door RobS » 27 nov 2009, 08:19

Gister trouwens de olie aanvoer geregeld, het duurde even voor ik de oliedruk sensor eruit had, nippeltje erin, T stukje erop, slang erop en dat op een onbereikbare plek. Volgende stap is het boren van een gat in de carterpan voor de olieafvoer, doodeng! :bag:

RobS

Bericht door RobS » 27 nov 2009, 08:22

L@urens schreef: Normaal is een Mazda na twee straten al uit het nulpunt en een blok verder al bijna warm (die van mij althans). Als je al het koelwater _altijd_ voor de radiator laat lopen gok ik op 5-10min. Beetje als een diesel zonder bijverwarming.
Oh, daar kan ik wel mee leven. :beer:

Heb je foto's voorhanden waarop de sleuf in je motorkap goed te zien is? Van onder en boven?

RobS

Re: Mazda MX5 - Budget racer - turbo opbouw 36%

Bericht door RobS » 01 dec 2009, 10:28

Gisteravond zelf het probleem met de onderste radiatoraansluiting opgelost :D In de onderdelen die ik eraf heb gehaald vond ik nog een 90 graden bochtje, een recht stukje pijp was ook zo gevonden dus dat is ook opgelost :) Vanavond of morgen het gat in de carterpan boren en draad tappen. Daarna spruitstuk, turbo, downpipe, intercooler, luchtfilter, slangetjes aansluiten, hitteschildjes, injectoren, klaar :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 08 dec 2009, 10:31

Het schiet mooi op of niet Rob?

RobS

Bericht door RobS » 08 dec 2009, 11:22

Tom Westendorp schreef:Het schiet mooi op of niet Rob?
Het gaat inderdaad vrij aardig. Als het goed is komt vandaag de oil filter relocation kit binnen, ik denk dat ik maar meteen een oliekoeler monteer. Verder nog weinig nieuws te melden.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 08 dec 2009, 11:37

Ga je hem nog af laten stellen op een rollenbank of doe je het zelf?

RobS

Bericht door RobS » 08 dec 2009, 11:48

Tom Westendorp schreef:Ga je hem nog af laten stellen op een rollenbank of doe je het zelf?
Als alles klaar is laat ik 'm inderdaad afstellen, het moet een betrouwbaar geheel gaan worden. Op den duur gaat de Micra van mijn vrouw eruit en ga ik m'n woon-werk met de Mazda doen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 08 dec 2009, 12:03

Zou ook jammer zijn dat na zoveel werk je blok binnen een paar K kilometer ploft.

Plaats reactie