Mazda MX5 1.8T --> nieuwe foto's op pagina 13

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Mazda MX5 1.8T --> nieuwe foto's op pagina 13

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 11:56

Aangezien de Elise binnekort de verkoop in gaat (om meerdere redenen die er voor dit topic niet toe doen) en ik toch een fun/race wagentje wil heb ik een tijdje geleden een Mazda MX5 van het 2e type opgepikt in België.

Afbeelding

Het wagentje heeft al flink wat km's op de teller staan maar het 1.6 blokje is onlangs vervangen door een 1.8 blokje met 145k km. Tevens zijn onlangs de volgende zaken vervangen:

Remblokken en schijven voor/achterzijde
Koppeling
Distributieriem
Banden (liggen om licht gewicht Enkei velgjes)
Olie + filter
Radiateur
Softtop (incl. glazen achterruitje en achterruitverwarming)
Nieuwe oem dempers met nieuwe Eibach veren

Kortom een prima basis voor 'maar' 4800€. Om dit wagentje op te bouwen heb ik mezelf een budget gegeven van €10k.

Begi turboset + IC - ~1500€
4x R888 - 300€ (Heb ik al, met dank aan Michiel H.)
Grotere injectoren, van RX7 oid - 75€
ECU - 500€
4x Bilstein B6 dempers - ~350€ (na verkoop huidige, nieuwe oem dempers)
PU voor onderstel - 450€
Remblokken voorzijde - 75€
Koppeling - 300€
Stoel + gordel - 200€
3" uitlaat vanaf de downpipe (al besteld) - 400€
Afstellen op bank - ?xxx€

Als er nog geld over is komt er nog een rolbeugel op.

Er zit nu nog een nichtennetje achter de stoelen, die gaat de verkoop in, zal zo'n 75-100€ opleveren. Bridgestone Turanza bandjes gaan ook de verkoop in, 200€ ofzo?

Ik heb er absoluut geen haast mee en hoop eind dit jaar, begin volgend jaar klaar te zijn.
Laatst gewijzigd door RobS op 23 mei 2010, 14:49, 11 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 02 jun 2008, 11:59

Zo erg leuke plannen Rob! De mx5 is een erg leuke basis voor een circuit racer, met 250pk moet dat ook helemaal goed komen.

Ben benieuwd of je het allemaal binnen je budget houdt! Hoe zit het verder met het interieur? Blijft dit erin, of alleen andere stoelen/kuipen?
Is een turbo + ic trouwens niet duurder?
Laatst gewijzigd door Steven N. op 02 jun 2008, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 02 jun 2008, 12:01

Nice, keep us posted, ziet er top uit allemaal!

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 12:02

Er komt in ieder geval 1 andere stoel in. Wat ik met het interieur ga doen weet ik nog niet. De Mx5 is ook lekker om gewoon mee rond te toeren in de zomer en dan wil ik eigenlijk niet een herrie makende rammelbak zitten. Die paar kg neem ik wel voor lief :)

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 02 jun 2008, 12:07

Gaaf Rob! Moet vast wel gaan met 250 pk.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jun 2008, 12:09

Leuk project!
Zijn de aandrijfassen net als bij de Mk1 MX5 verschillend tussen de 1.6 en 1.8? Zo ja, dan zou ik die ook aanpassen. En een sper, is die ook standaard op de 1.8? Dan zou ik die ook overzetten bij zoveel pk's.
Houd ook onze site www.ringmazda.com in de gaten voor tips&trucs.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 12:10

Ruben schreef:Gaaf Rob! Moet vast wel gaan met 250 pk.
Die 250pk zijn streefpk's, stel dat er na goed afstellen 230pk uit komt dan ga ik er niet (ten koste van de betrouwbaarheid) alles aan doen om toch op 250 uit te komen.
Dennis Cavallino schreef:Leuk project!
Zijn de aandrijfassen net als bij de Mk1 MX5 verschillend tussen de 1.6 en 1.8? Zo ja, dan zou ik die ook aanpassen. En een sper, is die ook standaard op de 1.8? Dan zou ik die ook overzetten bij zoveel pk's.
Houd ook onze site www.ringmazda.com in de gaten voor tips&trucs.
Het diff en de aandrijfassen zijn van de 1.8, de vorige eigenaar heeft alleen de 1.6 bak hergebruikt. Dus misschien dat die nog voor problemen gaat zorgen maar dat verwacht ik niet.
Laatst gewijzigd door RobS op 02 jun 2008, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 12:13

dubbel

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 02 jun 2008, 12:14

ik hoor altijd van iedereen dat de mx5 echt heel veel fun is, dus het zal zeker goed zitten ;) veel plezier ermee en succes!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 02 jun 2008, 12:22

Ah, weer een leuk project op df. 8)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 02 jun 2008, 12:52

Leuk hoor, ben erg benieuwd naar het verdere verloop! 8)

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 13:08

Metchu schreef:ik hoor altijd van iedereen dat de mx5 echt heel veel fun is, dus het zal zeker goed zitten ;) veel plezier ermee en succes!
Klopt, ik heb er al 1 gehad, voor de Elise.

[img:800:533]http://i12.tinypic.com/434ru3d.jpg[/img]

[img:800:600]http://i10.tinypic.com/4hmfp5t.jpg[/img]
Steven Nauta schreef:Is een turbo + ic trouwens niet duurder?
Met de huidige dollarkoers niet ;)

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 02 jun 2008, 13:23

Ey heel leuk projectje man. Blijf het erg coole wagens vinden.

Tom
Berichten: 22287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 02 jun 2008, 13:26

Leuk, maar jammer dat de Elise het veld moet ruimen... vind ik toch net iets aparter :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 jun 2008, 13:31

Tom schreef:Leuk, maar jammer dat de Elise het veld moet ruimen... vind ik toch net iets aparter :)
+1`

Succes met het project.

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 jun 2008, 13:33

mooi, goed kleurtje, type 2? is dat met de vaste koplampen? zo ja die vind ik wel leuk 8) en rond de 250pk in dat ding klinkt erg goed! nette prijs trouwens, daar vind je ze volgens mij hier 8) niet voor

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 13:42

Dit is inderdaad het model met de vaste koplampen :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 jun 2008, 13:44

Rob Schouten schreef:Dit is inderdaad het model met de vaste koplampen :)
Dan is het zeker netjes 8) en het mooiere model, tevens geen extra luchtverstoring en snelheids verlies als bij de klapkoplampen, gaaf hoor, ben benieuwd hoe het verloopt, succes alvast 8)

Wouter81
Berichten: 9435
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 02 jun 2008, 13:47

Toch is de oude volgens de puristen leuker schijnt, een stukje lichter. Maar dat weet jij ongetwijfeld beter als ex-bezitter van het eerste model.

Succes, jammer dat de Lotus weggaat/moet.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 14:30

Het klaplampmodel met 1.8 weegt inderdaad 10kg minder ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jun 2008, 14:34

:lol:

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 02 jun 2008, 16:43

Er zit nu nog een nichtennetje achter de stoelen
:D

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Bericht door aapje » 02 jun 2008, 16:48

Wat voor peut wou je erin gooien dan? Ik kan me niet voorstellen dat je vrolijk met 1 bar overdruk en standaard compressie kan rijden?

Geen 8.5 zuigers oid?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jun 2008, 16:55

Leuke plannen, word in grote lijnen hetzelfde als die rode zeker :)

Alleen 450E voor PU bussen en 350 voor schokdempers, ik zou dan denk ik die PU bussen nog even laten voor wat het is en betere schokdempers + veren kopen. Tenzij de bussen die er nu onder zitten echt slecht zijn natuurlijk :)

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 17:15

aapje schreef:Wat voor peut wou je erin gooien dan? Ik kan me niet voorstellen dat je vrolijk met 1 bar overdruk en standaard compressie kan rijden?

Geen 8.5 zuigers oid?
Tot 250pk hoef je in principe niks aan het blok aan te passen, op een oliekoelertje en andere radiateur na als het echt een track only wagen moet worden.
Bert ///M3 schreef:Leuke plannen, word in grote lijnen hetzelfde als die rode zeker :)
Inderdaad, alleen bij deze ga ik ze wel echt uitvoeren ;)
Alleen 450E voor PU bussen en 350 voor schokdempers, ik zou dan denk ik die PU bussen nog even laten voor wat het is en betere schokdempers + veren kopen. Tenzij de bussen die er nu onder zitten echt slecht zijn natuurlijk :)
Ik heb nog niet veel met de auto gereden omdat er nog geen kenteken op zit maar na 225k km zijn de standaard bussen aardig heen verwacht ik. Zwarte Powerflex hebben me vorige keer bij Dick 500€ gekost, dat kan denk ik nog wel wat goedkoper met de huidige dollarkoers.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, Kasteel, Mark 320iS, matthyssie, StefanW, Wimo en 14 gasten