Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
duifjes.com

Re: Fotografie

Bericht door duifjes.com » 11 nov 2009, 00:19

KW schreef:
JohanH schreef:Een beetje moeite doen om een nette foto te maken voor je'm hier deelt mag wat mij betreft wel. Wat je verder op je hyves/weetikveelwatvoorprivesite plaatst moet je uiteraard zelf weten. Het hoeft echt geen professioneel hoogstaand werk te zijn (daar vallen mijn foto's ook bij lange na niet onder), maar een beetje kritisch naar je eigen foto's kijken kan geen kwaad imho ;)
Dat is dan toch echt een kwestie van beoordeling op eigen niveau. Jij zegt dat ik geen moeite doe, terwijl ik die wel degelijk doe.
Je moet om het simpel te zeggen geen foto's beoordelen op Universitair niveau terwijl ze op LBO niveau gemaakt zijn (om maar ff een groot verschil aan te geven), dan vind ik het niet gek dat je het allemaal niks vindt. Snap je wat ik bedoel? En zolang ik nergens lees dat dat hier in dit topic vereist is om universitaire foto's te posten...

Je zegt dat je best doet.....dat doen sommige ook tijdens Idols maar ook dan is het beter omwille van je omgeving te stoppen......

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 00:20

Kim schreef:wat een bagger kwaliteit die foto van die banaan, lijkt wel met een webcam gemaakt
Maar wel schuine horizon, dus artistiek. :wink:

Metchu

Bericht door Metchu » 11 nov 2009, 00:21

JohanH schreef:KW: Ik denk dat je wat in de war bent, Opels horen niet op het gras... dat is voorbehouden aan BMW's waar homo op staat:
Afbeelding

Mag ik je corrigeren Johan? Er staat namelijk HaMQ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 nov 2009, 00:21

Welterusten.....morgenochtend lees ik op mn gemak de rest van dit draadje... :goodnight:

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:22

Kim schreef:Compact cams, ook van een paar jaar oud, kunnen prima scherpe foto's maken, onder de juiste omstandigheden. Ik ben ook hobbyist, heb nog geen cursus van dichtbij gezien en mijn boek fotografie is nog steeds dicht. Ik let gewoon op wat anderen doen en probeer dat na te doen met hier en daar een beetje eigen inbreng. Dit fotografie topic is geen 'kiekjes' topic of een 'show je laatste foto'topic. het is bedoeld voor foto's van toch enige kwaliteit of als je echte adviezen wil over verbetering. het gaat dus om de kwaliteit van je plaatjes op fototechnisch gebied, niet omdat jouw auto, die jij helemaal geweldig vindt, erop staat.

Ik wou dat ik nog foto's te posten had om het ontopic te houden, maar even niet, ik wacht weer op een mooie dag (vrees dat dat nog wel even gaat duren)
Ik heb meerdere compact cams' in m'n handen gehad van verschillende merken (ook nieuwere) maar nog geen enkele gezien die DSLR-like scherpe foto's kunnen maken. Dat is gewoon een gigantisch verschil.

Verder wat jij over jezelf zegt is wat ik precies exact hetzelfde doe... doe het voor de hobby, geen cursus gehad, gewoon met compactcam, doe anderen na met beetje eigen inbreng... Met als gevolg dat de meeste mensen m'n foto's erg mooi vinden behalve hier ;)

Oh, het gaat me echt niet om de auto zelf, zo mooi is die niet.

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 00:22

duifjes.com schreef:Welterusten.....morgenochtend lees ik op mn gemak de rest van dit draadje... :goodnight:
Jij voelt de bui al weer hangen. :D

allen

Bericht door allen » 11 nov 2009, 00:24

Kw, misschien heb jij gewoon trillende klauwen. Koop eens voor 15 euri een statiefje en probeer het eens opnieuw. Wellicht dat de foto's dan scherp zijn. Best constructief, dus graag of niet... :idea:

En nu ophouden over die wagen of die camera. Daar ligt het gewoon niet aan.

---
edit: wees blij dat mensen hier nog eerlijk hun mening ventileren. Liever dat ze kritiek hebben met tips om het de volgende keer beter te doen dan het schijnheilige 'oeh gaaf goos' terwijl ze achter je rug om in een scheur liggen.
Laatst gewijzigd door allen op 11 nov 2009, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 nov 2009, 00:24

Kim schreef:wat een bagger kwaliteit die foto van die banaan, lijkt wel met een webcam gemaakt
Had je het nu over baggeren met een banaan???

Afbeelding

:P ;) :df:

JohanH

Bericht door JohanH » 11 nov 2009, 00:27

KW schreef:Dat is dan toch echt een kwestie van beoordeling op eigen niveau. Jij zegt dat ik geen moeite doe, terwijl ik die wel degelijk doe.
Je moet om het simpel te zeggen geen foto's beoordelen op Universitair niveau terwijl ze op LBO niveau gemaakt zijn (om maar ff een groot verschil aan te geven), dan vind ik het niet gek dat je het allemaal niks vindt. Snap je wat ik bedoel? En zolang ik nergens lees dat dat hier in dit topic vereist is om universitaire foto's te posten...
Nee, ik snap niet wat je bedoelt. Volgens mij raaskal je maar wat. Slechte camera blabla, onscherp blabla, wel moeite voor gedaan blabla. Prima, maar kijk je ook kritisch naar je eigen foto's? Ben je serieus tevreden over de foto's waar kritiek op is? Of zijn het alleen willekeurige snapshots die iemand met zijn telefoon-camera in een opwelling had kunnen maken?

Sorry als het wat Allenesque hard klinkt, maar je schiet wel erg en onnodig in de verdedigende rol. Zoals Mark al aangeeft zijn er ook met 'antieke' digicams prima foto's te maken. Ik maak ondertussen veel betere foto's dan 2-3 jaar geleden, maar dat is simpelweg een leerproces.

JohanH

Bericht door JohanH » 11 nov 2009, 00:28

Metchu schreef:
JohanH schreef:KW: Ik denk dat je wat in de war bent, Opels horen niet op het gras... dat is voorbehouden aan BMW's waar homo op staat:
Afbeelding

Mag ik je corrigeren Johan? Er staat namelijk HaMQ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Het is al laat, tijd voor wat nachtrust ;)
HAMQ uiteraard na correctie door de eigenaar ;)

Metchu

Bericht door Metchu » 11 nov 2009, 00:32

JohanH schreef:
Metchu schreef:
Afbeelding

Het is al laat, tijd voor wat nachtrust ;)
HAMQ uiteraard na correctie door de eigenaar ;)
Ook hier moet ik je weer corrigeren, het was een correctie van RenéRosé, nadat ik er Homo op had gezet :mrgreen: Ja ik weet het, ik heb een goed geheugen :mrgreen: :mrgreen:

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:33

JohanH schreef:Nee, ik snap niet wat je bedoelt. Volgens mij raaskal je maar wat. Slechte camera blabla, onscherp blabla, wel moeite voor gedaan blabla. Prima, maar kijk je ook kritisch naar je eigen foto's? Ben je serieus tevreden over de foto's waar kritiek op is? Of zijn het alleen willekeurige snapshots die iemand met zijn telefoon-camera in een opwelling had kunnen maken?
Ja serieus, ik heb hier alleen foto's gepost waar ik serieus tevreden over ben. Ik begrijp dat je de rest dan al helemaal niet wil zien ;-)

Sorry als het wat Allenesque hard klinkt, maar je schiet wel erg en onnodig in de verdedigende rol. Zoals Mark al aangeeft zijn er ook met 'antieke' digicams prima foto's te maken. Ik maak ondertussen veel betere foto's dan 2-3 jaar geleden, maar dat is simpelweg een leerproces.
Nou, dat is het voor mij ook. Vanaf begin al, en nog steeds. Maar op de schuine horizon en het grasveld na heb ik nog geen tips gehad waar ik concreet iets mee kan. Onscherpte zit hem echt in de camera, niet in mijn hand (heb overigens zeer stabiele handen en zelfs met 1-2 sec sluitertijd krijg ik nog pics die maar weinig bewogen zijn).
Laatst gewijzigd door KW op 11 nov 2009, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 11 nov 2009, 00:33

KW schreef: Ik heb meerdere compact cams' in m'n handen gehad van verschillende merken (ook nieuwere) maar nog geen enkele gezien die DSLR-like scherpe foto's kunnen maken. Dat is gewoon een gigantisch verschil.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met alle respect, maar ik zie hier een groter verschil in scherpte tussen jouw compact en de mijne dan tussen mijn compact en mijn EOS.

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 00:35

KW schreef: Nou, dat is het voor mij ook. Vanaf begin al, en nog steeds. Maar op de schuine horizon en het grasveld na heb ik nog geen tips gehad waar ik concreet iets mee kan. Onscherpte zit hem echt in de camera, niet in mijn hand (heb overigens zeer stabiele handen en zelfs met 1-2 sec sluitertijd krijg ik nog pics die maar weinig bewogen zijn).
Dat is onzin. Ik zie zo het verschil tussen een focusfout, en een bewogen plaat. Deze is duidelijk wat bewogen. ;)

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:38

Snipe schreef:Met alle respect, maar ik zie hier een groter verschil in scherpte tussen jouw compact en de mijne dan tussen mijn compact en mijn EOS.
Ik zeg het voor de laatste keer: die onscherpte in mijn foto's zit 100% in de camera en nergens anders in. Je wil niet weten hoeveel ruis er met zo'n compactding op de foto komt, zelfs op de laagste ISO-waarde.

Die A70 heb ik al een paar jaar niet meer, gelukkig. Maar ook de Powershot S3-IS die ik nu heb maakt best onscherpe foto's. Kan er niks aan doen.
Laatst gewijzigd door KW op 11 nov 2009, 00:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 00:38

KW schreef:Ik zeg het voor de laatste keer: die onscherpte zit 100% in de camera en nergens anders in. Je wil niet weten hoeveel ruis er met zo'n compactding op de foto komt, zelfs op de laagste ISO-waarde.
En wat heeft ruis in hemelsnaam met onscherpte te maken?

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:40

Ruis maakt de foto onscherp. Hoe meer ruis hoe onscherper die lijkt.
En zo'n compactcam heeft een klein rotlensje (slecht voor de belichting), een CCD ipv CMOS (dus veel ruis) en slechte autofocus... het recept om vanuit professioneel oogpunt een onscherpe foto te krijgen.
Laatst gewijzigd door KW op 11 nov 2009, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 11 nov 2009, 00:40

Even een willekeurige foto uit de collectie getrokken!

Foto gemaakt met een Sony DSC-P51, met 2.0 megapixel:
Afbeelding

Ga dus niet nogmaals zeggen dat het aan de cam ligt.......

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:42

Mark Nauta schreef:Ga dus niet nogmaals zeggen dat het aan de cam ligt.......
Wel aan mijn cam, daar ging het toch over.

Snipe

Bericht door Snipe » 11 nov 2009, 00:44

KW schreef:
Snipe schreef:Met alle respect, maar ik zie hier een groter verschil in scherpte tussen jouw compact en de mijne dan tussen mijn compact en mijn EOS.
Ik zeg het voor de laatste keer: die onscherpte in mijn foto's zit 100% in de camera en nergens anders in. Je wil niet weten hoeveel ruis er met zo'n compactding op de foto komt, zelfs op de laagste ISO-waarde.

Die A70 heb ik al een paar jaar niet meer, gelukkig. Maar ook de Powershot S3-IS die ik nu heb maakt best onscherpe foto's. Kan er niks aan doen.
Dat kun je best voor de eerste keer of voor de laatste keer of voor de zoveelste keer zeggen, maar de foto's van Mark en van mij bewijzen dat je met een compactcamera prima een scherpe foto kunt maken. Beweging of ruis of onscherpte ligt in de meeste gevallen gewoon aan jezelf.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 11 nov 2009, 00:46

KW schreef:
Mark Nauta schreef:Ga dus niet nogmaals zeggen dat het aan de cam ligt.......
Wel aan mijn cam, daar ging het toch over.
Prima. Als je dat allemaal nog steeds wilt geloven....fine with me....ga dan niet verwachten dat je nu nog constructieve tips op je
foto's zal krijgen als dit je instelling zal blijven!!

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:46

Snipe schreef:Dat kun je best voor de eerste keer of voor de laatste keer of voor de zoveelste keer zeggen, maar de foto's van Mark en van mij bewijzen dat je met een compactcamera prima een scherpe foto kunt maken. Beweging of ruis of onscherpte ligt in de meeste gevallen gewoon aan jezelf.
Goed, dan maak jij met mijn camera maar foto's die beter zijn ;-) succes

Luuk

Bericht door Luuk » 11 nov 2009, 00:46

KW schreef:Ruis maakt de foto onscherp. Hoe meer ruis hoe onscherper die lijkt.
Toch maar een cursus-je gaan volgen?

KW

Bericht door KW » 11 nov 2009, 00:47

Mark Nauta schreef: Prima. Als je dat allemaal nog steeds wilt geloven....fine with me....ga dan niet verwachten dat je nu nog constructieve tips op je
foto's zal krijgen als dit je instelling zal blijven!!
Ok, ik moet dus een spiegelreflex aanschaffen voor ik pas pics kan posten die door jullie geaccepteerd worden... Helaas dan.

Kim

Bericht door Kim » 11 nov 2009, 00:48

wat een onzin, dat zegt niemand

Plaats reactie