Help! Waar moet ik straks tanken???

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Help! Waar moet ik straks tanken???

Bericht door Youp » 06 nov 2009, 15:45

Arthur schreef:Ook al is het geen 98 (met 97 komt het wel in de buurt) maar V-power is overal te koop, bij elk Shellstation. Gooi je dat erin.
Dat is tegenwoordig ook al geen 97 meer, is me eerder in dit topic duidelijk gemaakt... :P

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 06 nov 2009, 15:46

Rico schreef:Dat klopt Tom, maar ik denk dat Jan met de pet, de particulier in zijn Opel er geen boodschap aan heeft.

50 x 10 cent is toch weer 5 euro teveel betalen.. en dat terwijl die mensen altijd al de goedkoopste pomp in de buurt opzoeken.

Voor de massa zijn brandstofkosten "domme" kosten.

Arthur, ik heb hier nergens in de buurt een Shell pomp.. je aan de A7, maar die is ook stervens duur.. tot nu toe doet de Gulf en die zit vlakbij nog steeds 98. Ook de Gulf bij Century.

Ze hopen gewoon dat het aantal milieuhippies in dit land groter is dan het aantal petrolheads....

Marco R.

Bericht door Marco R. » 06 nov 2009, 16:23

Ik snap alleen niet, waarom ze denken dat mensen wel een 95+ additief willen kopen, wat eigenlijk de effecten (volgens mij) van een 'simpele' 98 moet geven.

Youp

Bericht door Youp » 06 nov 2009, 16:32

Psychologisch moet dat het zelfde effect geven, technologisch helaas niet...

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 07 nov 2009, 07:49

Vergeet niet de kracht van marketing... Bovendien een premium 95 is logistiek ook veel goedkoper, merken zetten de toevoeging gewoon bij diverse depots en klaar, mixen ze gewoon bij de 95 (doet elk merk sowieso al) de opslagcapaciteit kan men zo optimaal benutten. 98 loopt gewoonweg heel langzaam, zelfs nu BP 1 van de weinge merken is welke nog 98 voert is de vraag niet gestegen.

Zelfs bij De Beier om de hoek (het mekka van het hoge noorden) loopt de 98 niet, blijkbaar toch veel 116i met groene labels daar :wink:
Ook bij een Df'er om de hoek is maar 1000 Liter verkocht na twee weken :bag:

mensen moeten wat minder typen en wat meer tanken :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 07 nov 2009, 08:38

Die 1000 liter in 2 weken was ik dus :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 07 nov 2009, 08:42

Jeroen dat logistieke kostenverhaal was me allang duidelijk, meer 98 tanken bij bepaalde pompen omdat de rest het niet meer aanbied, gebeurd ook niet, omdat het in de praktijk dik omrijden is. 98 is altijd al een vorm van service geweest voor de automobilist die het echt nodig heeft. En het bieden van die service hebben veel brandstofmaatschappijen nu lak aan.

wjn

Bericht door wjn » 07 nov 2009, 09:57

Waarom wordt in Duitsland dan wel alles aangeboden?

Wat al eerder gezegd is, het is gewoon een vraag aanbod verhaal, het gros van die zuinige hollanders tanken gewoon het goedkoopste. Al dan niet verplicht door de leasemaatschappijen. In NL is geen bestaansrecht meer voor 98, helaas.

Ik snap eigenlijk niet dat dingen als V-Power etc. zo goed lopen, want als je auto 95 nodig heeft (dus vanaf fabriek daarop ontworpen en afgesteld is), gaat ie echt niet beter lopen met V-Power etc. Ik snap wel dat je auto beter loopt met V-Power, als er eigenlijk 98 in moet en je normaal goedkopere 95 tankte. Maar ja, dan zou je dus gewoon 98 moeten blijven tanken.....

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 07 nov 2009, 11:43

Het is niet direct zo dat men lak heeft aan service, de vraag van de consument is zo goedkoop mogelijk tanken. Het is nu al zo dat veel kleine pompen omgebouwd worden naar een onbemand station. Bij BP heet dat solo men denkt daarover om dat ook te veranderen naar Express zelfde naam hanteert Shell. je merkt als er een Solo bij een bemand station in de buurt komt dat de liters op het bemande station teruglopen, mensen gaan toch voor de 3 cent korting ipv een shop met evt service.

Aangezien ik tijdens het lossen buiten de auto ben zie ik vaak dat er twee soort klanten voornamelijk zijn, de leaserijders en de €20 en lager bedrag klanten. De leaserijders tanken vrijwel uitsluitend normale diesel of euro 95, ultimate of andere premiums zijn vaak geblokkeerd. Als voor maar €20 tankt lijkt het mij verder duidelijk dat het dan ook geen premium soort brandstof wordt :lol: Het ligt ook nog een beetje aan de regio waar het station is, in Amstelveen/Aalsmeer is een Loogman gestopt met 98, gevolg is dat een aantal klanten nu bij de plaatselijke BP aldaar komt tanken. Er zijn relatief veel auto's waar men 98 voor tankt in die regio, dit station ziet dus wel een stijging in het aantal ultimate liters maar dan alsnog maakt het maar 8% uit van het aantal omzet in liters aan benzine, op het totaal aantal liters is het dus nog lager. In bijvoorbeeld Lelystad tankt men voornamelijk diesel, het aandeel 98 maakt daar vrijwel geen deel uit van het totaal aantal liters.

Als je dan bedenkt dat voor bijvoorbeeld een station in Goes die met 98 bevoorraad moet worden. verloopt dat als volgt; een lege tankwagen vertrekt vanuit regio Rotterdam, rijdt naar Amsterdam, gaat daar laden, vertrekt met 6 adressen in de regio Goes en rijdt deze vervolgens uit. Met de files momenteel is de tankwagen dus bijna 12 uur in totaal op pad, de wagen heeft dan 38 liter weg gebracht en ongeveer 500 km afgelegd. Normaal legt een tankwagen 250 km af en brengt men gemiddeld 140.000 weg in dezelfde tijd, vaak korter. Het is dus relatief duur voor de maatschappijen om dat te doen, plus dat de brandstofmaatschappijen elke KM als risico zien. Dus een 95 met een toevoeging met een tankje wat ze zo kunnen plaatsen op de depots is de beste oplossing. En Exellium of ander label is geboren, het aantal liters loopt niet of nauwelijks terug.

Nog een goede reden om 98 te tanken is trouwens dat er geen ethanol aan toegevoegd is, wat trouwens ook een reden is dat 98 aan het uitsterven is. Vanwege milieueisen stoppen brandstofmaatschappijen ook met 98.

http://www.utb.nl/k/n193/news/view/337/ ... nzine.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.utb.nl/k/n193/news/view/1805 ... RBAAR.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral met een wat oudere auto zou ik 98 blijven tanken aangezien niet alle auto's even goed tegen de ethanol toevoeging kunnen, er zijn trouwens ook wel wat problemen met recente auto's. Als men binnenkort aan de 10% ethanol toevoegen gaat beginnen (in Frankrijk doet men dat al) zijn er denk ik nog meer auto's die hier problemen mee krijgen.

Youp

Bericht door Youp » 07 nov 2009, 16:43

Jeroen Bosman schreef:Vergeet niet de kracht van marketing... Bovendien een premium 95 is logistiek ook veel goedkoper, merken zetten de toevoeging gewoon bij diverse depots en klaar, mixen ze gewoon bij de 95 (doet elk merk sowieso al) de opslagcapaciteit kan men zo optimaal benutten. 98 loopt gewoonweg heel langzaam, zelfs nu BP 1 van de weinge merken is welke nog 98 voert is de vraag niet gestegen.

Zelfs bij De Beier om de hoek (het mekka van het hoge noorden) loopt de 98 niet, blijkbaar toch veel 116i met groene labels daar :wink:

Nieuwe BMW's met HPI motoren krijgen wel eens kuren van 95... We hebben al een exemplaar (118i) binnen gehad dat niet netjes meer liep, BMW schrijft voor : 98 of 100 tanken... :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 nov 2009, 16:49

Youp schreef:
Jeroen Bosman schreef:Vergeet niet de kracht van marketing... Bovendien een premium 95 is logistiek ook veel goedkoper, merken zetten de toevoeging gewoon bij diverse depots en klaar, mixen ze gewoon bij de 95 (doet elk merk sowieso al) de opslagcapaciteit kan men zo optimaal benutten. 98 loopt gewoonweg heel langzaam, zelfs nu BP 1 van de weinge merken is welke nog 98 voert is de vraag niet gestegen.

Nieuwe BMW's met HPI motoren krijgen wel eens kuren van 95... We hebben al een exemplaar (118i) binnen gehad dat niet netjes meer liep, BMW schrijft voor : 98 of 100 tanken... :lol:
In mijn M3 tankklepje staat toch echt dat ie geschikt is voor RON 95 en 98.................

Youp

Bericht door Youp » 07 nov 2009, 16:52

Jep, alleen op 95 daalt je rendement en het vermogen.

Voor de HPI motoren is ook aangegeven dat ze op 95 kunnen draaien, alleen wanneer er problemen komen schrijft BMW gewoon keihard voor dat er 98 of 100 in moet als oplossing. :lol: In Duitsland is dat geen probleem, autoland bij uitstek. Maar Nederland... Hier is het woord auto een scheldwoord onderhand... :?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 nov 2009, 16:54

Voor mij is het simpel;

Lukt het hier niet mee, dan tank ik wel over de grens.........................

Youp

Bericht door Youp » 07 nov 2009, 16:58

Ik tank ook vaak over de grens. In mijn onderhoudsboekje staat namelijk ook 98. :)

Joy

Bericht door Joy » 07 nov 2009, 17:07

Hmm vandaag de laatste witte pomp ook 98-loos. Vanaf heden geen 98 meer, excuses voor het ongemak...

Dus nu alleen nog de BP. Die blijft het ook gewoon voeren, meteen maar even nagevraagd. Ze merken wel een toename in de afname van Excellium 98, dus dat is een goed teken. Dan zijn er toch mensen die zoeken naar 98,

Best treurig dat het zo moet.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 nov 2009, 17:37

En hier in de omgeving is dus geen BP te vinden :wtf:

Ik moet het dus doen met V-Power, maar dat is het ook net niet in mijn ogen :(

wjn

Bericht door wjn » 07 nov 2009, 17:40

Af en toe Yerrycans meenemen dus.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 nov 2009, 17:55

Als ik er nou af en toe eens langs kwam was dat best een optie, zoveel kilometers maak ik niet meer.

Maar de dichtstbijzijnde zit op een half uur rijden, net even teveel werk om daar heen te rijden.

Verhuizen is de beste optie denk ik, of emigreren naar Duitsland. Zijn en de auto's goedkoper en hebben ze Shell RON100 :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 nov 2009, 12:15

Youp schreef:
Arthur schreef:Ook al is het geen 98 (met 97 komt het wel in de buurt) maar V-power is overal te koop, bij elk Shellstation. Gooi je dat erin.
Dat is tegenwoordig ook al geen 97 meer, is me eerder in dit topic duidelijk gemaakt... :P
Daar is "fuelsave euro95" toch voor? Dan kan V-power wel achterwege blijven(?). Dit staat nog altijd op de site daar:

http://www.shell.nl/home/content/nld/pr ... _spec.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom de samenstelling van Shell V-Power een grote verbetering voor uw auto is.
Wat onze brandstoffen onderscheidt van andere brandstoffen is dat uw auto dankzij onze brandstoffen in staat is tot het leveren van bijzondere prestaties.
Shell V-Power is ook een brandstof met een hoog oktaangetal (97 RON) die het vermogen van vele moderne motoren maximaliseert door een aangepaste ontstekingstijd.

Hoog octaangehalte
Shell V-Power is een brandstof met hoog oktaangetal (97 RON). Dit zorgt ervoor dat er meer vermogen wordt geleverd en dat autobezitters meer kunnen halen uit hun op oktaan reagerende motoren. Zelfs voertuigen die geschikt zijn voor standaard oktaangetal kunnen profiteren van Shell V-Power.

Hans

Bericht door Hans » 08 nov 2009, 12:20

Joy schreef:Ze merken wel een toename in de afname van Excellium 98, dus dat is een goed teken.
Alleen heeft Excellium geen octaan van 98, maar van 95.

http://www.total.nl/nl/sitenl.nsf/VS_SW ... L=7&#12BDE" onclick="window.open(this.href);return false;

Youp

Bericht door Youp » 08 nov 2009, 13:21

Arthur schreef:
Youp schreef:
Daar is "fuelsave euro95" toch voor? Dan kan V-power wel achterwege blijven(?). Dit staat nog altijd op de site daar:

http://www.shell.nl/home/content/nld/pr ... _spec.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom de samenstelling van Shell V-Power een grote verbetering voor uw auto is.
Wat onze brandstoffen onderscheidt van andere brandstoffen is dat uw auto dankzij onze brandstoffen in staat is tot het leveren van bijzondere prestaties.
Shell V-Power is ook een brandstof met een hoog oktaangetal (97 RON) die het vermogen van vele moderne motoren maximaliseert door een aangepaste ontstekingstijd.

Hoog octaangehalte
Shell V-Power is een brandstof met hoog oktaangetal (97 RON). Dit zorgt ervoor dat er meer vermogen wordt geleverd en dat autobezitters meer kunnen halen uit hun op oktaan reagerende motoren. Zelfs voertuigen die geschikt zijn voor standaard oktaangetal kunnen profiteren van Shell V-Power.
Oh toch... Naja, iemand hier op DF, volgensmij in dit draadje zelfs zei me dat V-power tegenwoordig ook 95 was... Ik ging ook uit van 97. :)

Youp

Bericht door Youp » 08 nov 2009, 13:22

Hans schreef:
Joy schreef:Ze merken wel een toename in de afname van Excellium 98, dus dat is een goed teken.
Alleen heeft Excellium geen octaan van 98, maar van 95.

http://www.total.nl/nl/sitenl.nsf/VS_SW ... L=7&#12BDE" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat ook duidelijk "Excellium 95" op de pompen...

romo

Bericht door romo » 08 nov 2009, 13:45

Ik tankte ook vaak bij Total, maar daar is ook al sinds enige tijd echt geen 98 meer verkrijgbaar......................mij hebben ze sindsdien dan ook niet meer gezien................ :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 08 nov 2009, 14:16

Oh wacht ik ben scheel, Ultimate 98 natuurlijk het is bij de BP niet bij de Total. :stom:

Plaats reactie