Het is niet direct zo dat men lak heeft aan service, de vraag van de consument is zo goedkoop mogelijk tanken. Het is nu al zo dat veel kleine pompen omgebouwd worden naar een onbemand station. Bij BP heet dat solo men denkt daarover om dat ook te veranderen naar Express zelfde naam hanteert Shell. je merkt als er een Solo bij een bemand station in de buurt komt dat de liters op het bemande station teruglopen, mensen gaan toch voor de 3 cent korting ipv een shop met evt service.
Aangezien ik tijdens het lossen buiten de auto ben zie ik vaak dat er twee soort klanten voornamelijk zijn, de leaserijders en de €20 en lager bedrag klanten. De leaserijders tanken vrijwel uitsluitend normale diesel of euro 95, ultimate of andere premiums zijn vaak geblokkeerd. Als voor maar €20 tankt lijkt het mij verder duidelijk dat het dan ook geen premium soort brandstof wordt

Het ligt ook nog een beetje aan de regio waar het station is, in Amstelveen/Aalsmeer is een Loogman gestopt met 98, gevolg is dat een aantal klanten nu bij de plaatselijke BP aldaar komt tanken. Er zijn relatief veel auto's waar men 98 voor tankt in die regio, dit station ziet dus wel een stijging in het aantal ultimate liters maar dan alsnog maakt het maar 8% uit van het aantal omzet in liters aan benzine, op het totaal aantal liters is het dus nog lager. In bijvoorbeeld Lelystad tankt men voornamelijk diesel, het aandeel 98 maakt daar vrijwel geen deel uit van het totaal aantal liters.
Als je dan bedenkt dat voor bijvoorbeeld een station in Goes die met 98 bevoorraad moet worden. verloopt dat als volgt; een lege tankwagen vertrekt vanuit regio Rotterdam, rijdt naar Amsterdam, gaat daar laden, vertrekt met 6 adressen in de regio Goes en rijdt deze vervolgens uit. Met de files momenteel is de tankwagen dus bijna 12 uur in totaal op pad, de wagen heeft dan 38 liter weg gebracht en ongeveer 500 km afgelegd. Normaal legt een tankwagen 250 km af en brengt men gemiddeld 140.000 weg in dezelfde tijd, vaak korter. Het is dus relatief duur voor de maatschappijen om dat te doen, plus dat de brandstofmaatschappijen elke KM als risico zien. Dus een 95 met een toevoeging met een tankje wat ze zo kunnen plaatsen op de depots is de beste oplossing. En Exellium of ander label is geboren, het aantal liters loopt niet of nauwelijks terug.
Nog een goede reden om 98 te tanken is trouwens dat er geen ethanol aan toegevoegd is, wat trouwens ook een reden is dat 98 aan het uitsterven is. Vanwege milieueisen stoppen brandstofmaatschappijen ook met 98.
http://www.utb.nl/k/n193/news/view/337/ ... nzine.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.utb.nl/k/n193/news/view/1805 ... RBAAR.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vooral met een wat oudere auto zou ik 98 blijven tanken aangezien niet alle auto's even goed tegen de ethanol toevoeging kunnen, er zijn trouwens ook wel wat problemen met recente auto's. Als men binnenkort aan de 10% ethanol toevoegen gaat beginnen (in Frankrijk doet men dat al) zijn er denk ik nog meer auto's die hier problemen mee krijgen.