Autoverlichting overdag wordt verplicht

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Verplicht verlichting aan overdag een goed idee?

Ja
76
76%
Nee
24
24%

Totaal aantal stemmen: 100

Arthur
Auto: Nr.51

Re: Autoverlichting overdag wordt verplicht

Bericht door Arthur » 04 nov 2009, 11:18

steve smith schreef:Ja. Mits:

De functie stadslicht ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Dus stadslicht in de stad en in een file. Vind het dan volslagen onzin en ook gewoon storend om met 10.000x dimlicht aan in een rijtje te staan.
:shock: :lol: Dat ga je niet serieus menen toch? Die gloeiende spijkers vallen in de stad ook niet op, ook daar gewoon dimlicht gebruiken. Ik zou zeggen; functie stadslicht eraf gooien! Al die halve zolen die op standje gloeiende spijkers rondrijden zijn te triest voor woorden :bag: File stadslicht klinkt ook leuk totdat de boel weer gaat rijden en dan vergeet de helft het weer.

Remmie

Bericht door Remmie » 04 nov 2009, 11:30

Ik rijd altijd met verlichting aan. Is een gewoonte.
Instappen, starten, verlichting.
Ook tijdens een mooie zomerdag of een zonnige winterdag waarbij het zonnetje lager staat, ben ik blij
als de medeweg gebruiker ook ze verlichting aan heeft. Een auto kan door de zon slecht zichtbaar zijn en net met behulp
van de verlichting niet over het hoofd gezien worden.

:D

Rupie

Bericht door Rupie » 04 nov 2009, 11:38

Arthur schreef:
steve smith schreef:Ja. Mits:

De functie stadslicht ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Dus stadslicht in de stad en in een file. Vind het dan volslagen onzin en ook gewoon storend om met 10.000x dimlicht aan in een rijtje te staan.
:shock: :lol: Dat ga je niet serieus menen toch? Die gloeiende spijkers vallen in de stad ook niet op, ook daar gewoon dimlicht gebruiken. Ik zou zeggen; functie stadslicht eraf gooien! Al die halve zolen die op standje gloeiende spijkers rondrijden zijn te triest voor woorden :bag: File stadslicht klinkt ook leuk totdat de boel weer gaat rijden en dan vergeet de helft het weer.
:thumbup:

allen

Bericht door allen » 04 nov 2009, 11:39

Mijn ogen zijn nog goed. Die zogenoemde spijkers zie ik wel. :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 04 nov 2009, 11:46

In jouw geval heeft dat met je geestestoestand te maken. Maar dat wist je vast al :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 nov 2009, 12:12

Als het verplicht wordt is 't gewoon duidelijk.

Volgens mij denken veel mensen dat je geen daglicht mag voeren ofzo en sommigen daarvan zetten dan dus maar (illegaal) hun stadslicht aan. Anders kan ik 't niet verklaren hoor. Dat rijden met stadslicht aan zonder dimlicht is nog altijd beter dan geen verlichting voeren. Ook maak ik me minder druk om mensen met kapotte verlichting (peugeot of VAG meestal) of mistlampen en ik heb dan ook 't idee dat dat 10 jaar geleden een groter 'probleem' was dan nu, omdat er gewoon meer mensen zonder verlichting rijden dan die paar met kapotte verlichting of mistlampen aan. Vanmorgen ook weer, ik moet me er gewoon niet aan storen, maar met de schemer, regendruppels op ruiten en zijspiegels kan ik niet anders dan mij irriteren aan automobilisten die zichzelf onzichtbaar lijken te maken. Het is gewoon gevaarlijk. Liever iemand die 20km/u te hard rijdt met lampen aan, dan iemand die zich aan de snelheid houdt zonder verlichting.

De meest 'opvallende' auto's zonder verlichting:
Citroen, vooral de C3 Picasso (dashboardverlichting staat wel aan)
Ford Focus van nieuwste type
Toyota's die de afgelopen 5 jaar zijn gebouwd (dashboardverlichting staat net als in Citroen ook aan)
'Foute' Allochtonen (die knallen ook gewoon 's nachts zonder licht door de stad en over 's lands wegen.....) Dan liever een sjonnie met 300 watt of foute xenon en neon.
Bejaarden. Die denken kennelijk: als ik jullie niet zie, hoeven jullie mij ook niet te zien.
Huismutsen in SUV's en stations. Zolang de kinderen niet klagen dat de DVD is afgelopen op de achterbank.....
Bestelbusjes. Die denken dat ze wel opvallen met hun grote gevaar...

Het is gewoon tijd voor actie. :)

Rupie

Bericht door Rupie » 04 nov 2009, 12:18

Bejaarden. Die denken kennelijk: als ik jullie niet zie, hoeven jullie mij ook niet te zien.
:o

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 nov 2009, 12:46

Verplichte autoverlichting overdag lijkt mij onzinning. Ik zie de auto's in het verkeer prima overdag zonder verlichting. Maar dat is maar mijn mening. Als blijkt uit onafhankelijke waarneming dat het verkeer veiliger is wanneer iedereen de lichten overdag ook aan doet, dan lijkt mij dat een prima idee. Maar soms (of eingelijk heel vaak :) heb ik het gevoel dat productenbelangen altijd meespelen bij dit soort wetgeving.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 04 nov 2009, 14:25

Ik heb er totaal geen last van...

Alleen tijdens donker schemer en flinke regenbuien. Dimlicht automatisch aan ben ik geen voorstander van. Heb eens in een mist gezeten die zo dicht was dat het zicht beter was met alleen mistlichten. De dimlichten weerkaatsten namelijk op de mist. Tja, dan zijn tegelijkertijd ook de mistlampen aan.

Waarom mensen mistlampen voeren terwijl het zicht gewoon heel goed is heb ik helemaal nooit begrepen...

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 04 nov 2009, 14:35

Ben tegen, als je overdag al geen auto's kunt zien wat doe je dan achter het stuur.
Bovendien is het een extra belasting voor het milieu, of wordt dit weer gecompenseerd met een extra tax voor de automobilist? :roll:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 04 nov 2009, 14:45

Arthur schreef: :shock: :lol: Dat ga je niet serieus menen toch? Die gloeiende spijkers vallen in de stad ook niet op, ook daar gewoon dimlicht gebruiken. Ik zou zeggen; functie stadslicht eraf gooien! Al die halve zolen die op standje gloeiende spijkers rondrijden zijn te triest voor woorden :bag: File stadslicht klinkt ook leuk totdat de boel weer gaat rijden en dan vergeet de helft het weer.
:thumbup:

Waar ik me wel over verbaas zijn de vele auto's met defecte verlichting op de 80km-wegen. Rij naar mijn werk 40 km over zo'n saaie weg (om 6.30u en dan is het best donker) en vanochtend uit verveling eens even geteld: 21 wagens met een defecte koplamp :shock: Kom natuurlijk dagelijks dezelfde wagens tegen en sommigen rijden er al meer dan een week mee rond. Merken ze het niet of zijn ze te lam om het lampje te vervangen :hmmm: En wat nu als het andere lampje ook kapot gaat? Dan wordt het pas echt spannend.

Ben er een voorstander van om altijd dimlicht te voeren. Al die argumenten van overdag is het niet nodig etc. raken kant nog wal. Als ik nu naar buiten kijk is het hier pikkedonker door een onweersbui die er boven Den Bosch hangt. Bij een snelle blik naar buiten zie je gewoon dat wagens met verlichting aan veel meer opvallen dan zonder. Ik durf de stelling wel aan dat dat altijd zo zal zijn.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 04 nov 2009, 14:59

Gebeurt veel te vaak dat mensen zelf geen lampje kunnen vervangen bij hun auto en het dan maar uitstellen.
Of gewoon lampen nooit controleren/lampjes op dashboard niet begrijpen.

Mack

Bericht door Mack » 04 nov 2009, 15:02

Ik vind 't het zoveelste regeltje van een betuttelende overheid om alles voor te kauwen ipv mensen aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 22:56

niet verplichten, anders moet ik de hele dag met openstaande klaplampen rijden. Meer luchtweerstand -> meer verbruik -> slechter voor milieu :bag:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 nov 2009, 10:37

Mack schreef:Ik vind 't het zoveelste regeltje van een betuttelende overheid om alles voor te kauwen ipv mensen aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid.
Wel een (klein) beetje mee eens, echter kijk ik er hier wat anders tegen aan dan bv waar ze nu weer over willen praten in de kamer. Hoorde laatst op de radio dat de regering wil dat op de TomTom automatisch de goedkoopste benzinepompen verschijnen... Maar misschien is het persoonlijk, het boeit me voor geen meter waar die pomp is. Wel dat ik iemand zie omdat 'ie z'n lichten aan heeft :wink:

Plaats reactie