Lotus Exige

Dit is ons algemene autoforum.
allen

Re: Lotus Exige

Bericht door allen » 03 nov 2009, 11:46

Rene, gewoon een m12 pakken en 10k reserveren voor bugfixes. Heb je uiteindelijk alsnog een leuk stuurhok voor rond de 25-30k.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 nov 2009, 12:07

allen schreef:Rene, gewoon een m12 pakken en 10k reserveren voor bugfixes. Heb je uiteindelijk alsnog een leuk stuurhok voor rond de 25-30k.
dat is ook zo, echter de M400 is al veel verbeterd denk ik? met de laatste stand der techniek, bovendien top of the line en zeldzamer, dus uiteindelijk zal ie waarschijnlijk weer meer opbrengen bij verkoop en heeft meer power :bag: beetje handelen als je zo'n ding koopt en voor een redelijke prijs een erg fraaie auto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo, ff Noble M400 spammen :spam: :popcorn:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 nov 2009, 16:32

Capo_Miel schreef:Ja de 135R van Stephane heeft er ook wat meer als de std. 135, dat is ook echt wel nodig, maar dan loopt het ook eindelijk eens. Fijne van de K serie is dan wel dat ie overal trekkracht heeft.
Wat dat betreft dit weekend nog wat zitten filosoferen over een en ander. Binnenkort ga ik de nieuwe klepstoters bij Beek laten monteren. Daarna overweeg ik aanschaf van een Emerald om die door Beek ook nog goed af te laten stellen. Dan kunnen we gelijk zien wat er uitkomt. Dat gaat voor mij letterlijk over tunen: goed afstellen van de motor. Verder ben ik erg te spreken over hoe het blok loopt. Op Croix-en-Ternois kwam er nog een Engelse kerel naar me toe om te vragen wat ik met mijn blok had gedaan omdat hij 'spent a fortune on my engine, but I just couldn't keep up with your car'. Dat vond ik toen wel grappig :)

Over de Exige S2: vriend van mij is ongeveer 1,90m maar wel vrij fors van postuur en hij past wel achter het stuur, maar schakelen lukt niet omdat de pook tegen zijn been aankomt. Hij kan er dus met moeite in rijden en al helemaal niet op het circuit.

Emiel

Bericht door Emiel » 03 nov 2009, 16:49

Stéphane schreef:
Capo_Miel schreef:Ja de 135R van Stephane heeft er ook wat meer als de std. 135, dat is ook echt wel nodig, maar dan loopt het ook eindelijk eens. Fijne van de K serie is dan wel dat ie overal trekkracht heeft.
Wat dat betreft dit weekend nog wat zitten filosoferen over een en ander. Binnenkort ga ik de nieuwe klepstoters bij Beek laten monteren. Daarna overweeg ik aanschaf van een Emerald om die door Beek ook nog goed af te laten stellen. Dan kunnen we gelijk zien wat er uitkomt. Dat gaat voor mij letterlijk over tunen: goed afstellen van de motor. Verder ben ik erg te spreken over hoe het blok loopt. Op Croix-en-Ternois kwam er nog een Engelse kerel naar me toe om te vragen wat ik met mijn blok had gedaan omdat hij 'spent a fortune on my engine, but I just couldn't keep up with your car'. Dat vond ik toen wel grappig :)

Over de Exige S2: vriend van mij is ongeveer 1,90m maar wel vrij fors van postuur en hij past wel achter het stuur, maar schakelen lukt niet omdat de pook tegen zijn been aankomt. Hij kan er dus met moeite in rijden en al helemaal niet op het circuit.
Jou Elise loopt gewoon gruwelijk. Korte bak, snel blok en het lijkt alsof het blok over de hele linie gewoon presteert.

Een auto die snel aan voelt is vaak traag, vaak zitten er vermogens dipjes in en dergelijke, jou auto voelde voor mij niet snel maar ondertussen liep hij echt wel goed. Vermoed dat we best nog wel eens verbaasd kunnen staan over wat hij nu al presteert.

Maar Emerald, ik zou daar niet aan beginnen. Lekker rijden en gewoon genieten. Tzt overstappen naar exige of keer duratec erin met 200pk. Ik zeg, niet sleutelen maar rijden :thumbup:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 nov 2009, 16:53

Mijn Emerald is helemaal top! Waarom zal je er niet aan beginnen? Hij loopt echt vele maler mooier dan standaard en alles staat nu goed afgesteld!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 nov 2009, 16:56

Hans GP schreef:Mijn Emerald is helemaal top! Waarom zal je er niet aan beginnen? Hij loopt echt vele maler mooier dan standaard en alles staat nu goed afgesteld!
Precies. Dat is ook wat mij daarover aan het denken heeft gezet.

Emiel

Bericht door Emiel » 03 nov 2009, 17:54

Emerald zou ik op een 190pk K-serie blok direct doen.
Ook van een bevriende belg veel positieve dingen gehoord over zijn Emerald. Zijn sport160 liep direct heeeel stuk beter.

Het motorvermogen zal echt wel beter eruit komen.

Het is niet dat ik iets tegen emerald heb ;) het is meer dat ik het geld aan de kant zou leggen voor andere upgrade. Exige of duratec blok.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 nov 2009, 20:29

Capo_Miel schreef:Emerald zou ik op een 190pk K-serie blok direct doen.
Ook van een bevriende belg veel positieve dingen gehoord over zijn Emerald. Zijn sport160 liep direct heeeel stuk beter.

Het motorvermogen zal echt wel beter eruit komen.

Het is niet dat ik iets tegen emerald heb ;) het is meer dat ik het geld aan de kant zou leggen voor andere upgrade. Exige of duratec blok.
Kan allebei toch. Het een sluit het ander niet uit.

Emiel

Bericht door Emiel » 03 nov 2009, 20:49

Zie vaak dat men hun auto compleet modificeerd , waardoor de waarde niet echt stijgt, en dan jaar later verkoopt. Das natuurlijk zonde, en gezien ik je al eerder exige heb zien typen zit ik te wachten tot je een exige koopt :mrgreen:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 nov 2009, 21:08

Capo_Miel schreef:Zie vaak dat men hun auto compleet modificeerd , waardoor de waarde niet echt stijgt, en dan jaar later verkoopt. Das natuurlijk zonde, en gezien ik je al eerder exige heb zien typen zit ik te wachten tot je een exige koopt :mrgreen:
Dan kun je lang wachten :D Ik ga geen Exige kopen. Deze Elise is goed en als er ooit wat anders komt dan weer een Elise. Exige is alleen maar zwaarder, je ziet minder en het kost meer moeite om je dak open te kunnen maken.

Staat nog wel een 135R op Pistonheads te koop :whistle:

JP

Bericht door JP » 03 nov 2009, 21:18

Staat die zwarte Elise 111r van 40k nog te koop op MP?

iets anders van mijn kant:

Hoeveel toeren draait zo'n 190pk toyotamotor in een Exige/Elise nu als je 120 rijdt in de 6e versnelling?

Edit; dank voor de uitleg Allen
Laatst gewijzigd door JP op 03 nov 2009, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 03 nov 2009, 21:19

Een 111R heeft een toyota blok met 190 pk
111s is een k-series met 160 pk.

Maik

Bericht door Maik » 03 nov 2009, 21:23

Over het passen van lompe lijven in een elisekloon, daar kan ik over meepraten :)
Ik ben zelf 1m94 en pas net aan in de speedster. De speedster lijkt qua ruimte meer op een S2 elise/exige dan een S1.
Bij mij is het meer de hoofdruimte die net aan is dan de ruimte voor mijn benen, die is namelijk prima. Maar ik heb dan ook vrij korte benen voor mijn lengte.
Heb je qua lengtemaat van je broek 34 of minder, dan moet het allemaal goed gaan komen, heb je maatje 36, dan is het helaas pindakaas en gaat je knie ruzie krijgen met je stuur en pook :wink:

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 nov 2009, 21:31

@ Joost,

Ik had ook het probleem dat als ik voor mij op ideale afstand van het stuur ging zitten mijn benen iets te ver moest krommen. Daardoor kwam ik bij sturen met de knokkels tegen mijn bovenbenen. Dat probleem heb ik opgelost door een op maat gemaakte spacer achter het stuur. Hierdoor komt het stuur 20mm verder het interieur in. En dus kan ik de stoel 1 klikje verder naar achteren zetten waardoor mijn benen iets minder hoog komen terwijl de afstand tot het stuur optimaal blijft.

Afbeelding

De spacer is de alukleurige ring achter het stuur. Door het op maat laten maken ziet het er uit alsof het origineel is ;)

Stephan

Emiel

Bericht door Emiel » 03 nov 2009, 22:20

Stéphane schreef:
Capo_Miel schreef:Zie vaak dat men hun auto compleet modificeerd , waardoor de waarde niet echt stijgt, en dan jaar later verkoopt. Das natuurlijk zonde, en gezien ik je al eerder exige heb zien typen zit ik te wachten tot je een exige koopt :mrgreen:
Dan kun je lang wachten :D Ik ga geen Exige kopen. Deze Elise is goed en als er ooit wat anders komt dan weer een Elise. Exige is alleen maar zwaarder, je ziet minder en het kost meer moeite om je dak open te kunnen maken.

Staat nog wel een 135R op Pistonheads te koop :whistle:
Ah ok, dan zeg ik Emerald en nokkenassen en gas op dat ding :thumbup:

En nee, als het iets word dan een Exige S1 , maar voorlopig de evo nog ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 03 nov 2009, 22:58

@SteV6 mooie oplossing :clap:

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 nov 2009, 23:05

GTRene schreef:@SteV6 mooie oplossing :clap:
Over de prijs zullen we het maar niet hebben :wink:

Stephan

GTRene

Bericht door GTRene » 03 nov 2009, 23:07

SteV6 schreef:
GTRene schreef:@SteV6 mooie oplossing :clap:
Over de prijs zullen we het maar niet hebben :wink:

Stephan
dus geen standaard aftermarket prijsje zeg maar, maar maatwerk one off prijs...
maar dan heb je ook wat :mrgreen:

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 nov 2009, 23:13

Kleinserie uit massief alu gefreest en geanodiseert in dezelfde kleur als de "badkuip". En omdat het prima functioneert en er fantastisch uitziet vergeet je eigenlijk vrij snel hoeveel het gekost heeft :lol: € 160,- dacht ik

Stephan

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 nov 2009, 23:40

Mijn buurman had op zijn Exige S1 ook altijd zo'n spacer, maar daar kon je vrij goed aan zien dat het een spacer was zeg maar ;)

Fraaie oplossing Steve!

Joost

Bericht door Joost » 04 nov 2009, 00:00

Dat is misschien ook wel een optie.

Ik had in de Exige S1 dus precies hetzelfde als jij beschrijft, bij sturen raken mijn handen/armen m'n benen.

Misschien is een Speedster dus ook nog wel een optie.

Zag op marktplaats de witte speedster te koop staan, die hier ook een tijdje te koop heeft gestaan.
Mooi ding zo op het eerste gezicht, en een hoop aan gedaan.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 nov 2009, 00:10

SteV6 schreef:Kleinserie uit massief alu gefreest en geanodiseert in dezelfde kleur als de "badkuip". En omdat het prima functioneert en er fantastisch uitziet vergeet je eigenlijk vrij snel hoeveel het gekost heeft :lol: € 160,- dacht ik

Stephan
:mrgreen: ja, wel wat duurder :lol: maar dan heb je ook een "one and only" stukkie :hosanna: :wink:

Elise

Bericht door Elise » 04 nov 2009, 09:10

Instap is bij een S2 (Elise/Exige en ook de Speedster) een stuk makkelijker omdat er een "hap" uit de chassisbalk gehaald is.

Chassis van een S1
Afbeelding

Chassis van een S2
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 04 nov 2009, 11:30

grappig heb het zo nooit gezien, ja wel eens 1 apart :mrgreen: mooi zo het verschil te zien, echt alleen een stuk eruit gehaald...is dat dan niet minder torsie stijf in theorie?

en bij de S2 is toch ook een ander rear subframe geloof ik?

Elise

Bericht door Elise » 04 nov 2009, 13:20

Die stijfheid hebben ze weer opgevangen door die kokers met profielen te verstevigen (zie je ook de onderste foto deels zitten).

Subframe op een S2 is anders als op een S1, maar dat heeft ook weer met het gebruikte blok in de S2 (of de speedster) te maken.
Niet alleen het subframe is anders, maar ook b.v. de gebruikte schokdempers.
Zo heb ik Stéphane als eens gewaarschuwd geen S2 toyota dempers te kopen op zijn toenmalige S1 (daarop passen alleen de eerste dempers van de S2 met rover blok).

Plaats reactie