lightweight cars, talk and video's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
GTRene

Re: lightweight cars, talk and video's

Bericht door GTRene » 20 okt 2009, 20:45

goed idee Allen :lol: , nu je het daarover hebt, daar heb ik al over gesproken met een engelsman die dat soort aparaten bouwt in een S1 chassis maar dan verengt e.d. laag gewicht dikke LS3 erin (LS7 kan ook maar duurder) :mrgreen: :wink:

trouwens een Duratec of Zetec in jou sigaar zou ook geen overbodige luxe zijn :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 20 okt 2009, 20:48

Sterker nog. Ik wil de k-series atmosferisch naar 185-205 paardjes brengen, afhankelijk van de kosten. Moet het alleen eerst nog even betrouwbaar blijven in de huidige staat. :'( :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 20 okt 2009, 20:51

Zou je niet eerst ondersteltechnisch en wat op het bandenvlak gaan doen Allen? Vermogen moet JIJ wel kunnen gebruiken he :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 20 okt 2009, 20:53

de sigaar wordt straks een raket met die extra power, dan blijkt die rover motor toch niet zo betrouwbaar en dan is ie weer de sigaar :mrgreen: :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 20 okt 2009, 20:54

Dat open rijden wordt 'm toch iets te veel denk ik. Hij probeert het tot een minimum te beperken :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 20 okt 2009, 20:56

Ruben schreef:Zou je niet eerst ondersteltechnisch en wat op het bandenvlak gaan doen Allen? Vermogen moet JIJ wel kunnen gebruiken he :mrgreen:

Ik ben je alweer een stap voor, maar dat hoor je tzt wel. :jenna:

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 20 okt 2009, 21:00

Lightweight talk.... Nee... Je moet er hier niet te zwaar aan tillen! :mrgreen:

Wat een forum toch... :lol:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 okt 2009, 21:01

allen schreef:Graag voor erbij:

Afbeelding

Ik denk toch wel de mooiste Lotus.

----------
edit: Hans, dat viel mij ook op de laatste tijd. Lotus lijkt wel te denken dat de wagens een soort van Swatch zijn. :mrgreen:
:love:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 okt 2009, 21:10

allen schreef:Sterker nog. Ik wil de k-series atmosferisch naar 185-205 paardjes brengen, afhankelijk van de kosten. Moet het alleen eerst nog even betrouwbaar blijven in de huidige staat. :'( :mrgreen:
Tunen betekend lagere betrouwbaarheid. Gezien jij moeite hebt met het vervangen van een hitteschildje en je broer om hulp moet vragen, is een Honda K20a of S2000 blok niet wat? Anders T-sport blokje wat ook in de Exige zit. 8)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 20 okt 2009, 21:23

Het ziet er wel leuk uit met die 6 cylinder in de lotus en specs 300 pk.
Maar wat ik me afvraag is dat hij wel heeeeeel erg rustig met het vermogen omgaat en ik niet het idee heb dat de lightweight door die 300 pk word afgeschoten.
Het vermogen komt er heeeeeel vloeiend uit en denk dat het komt doordat hij met een fluwelen voetje gas geeft.
Volgens mij is dat ding niet echt lekker ruig driveable. :hmmm:

Tommy

Bericht door Tommy » 20 okt 2009, 21:58

sowieso moet je met een lightweight niet "ruig" rijden, dan gaan ze stuk. Of je crasht ermee :)
Zuivere lijntjes, weinig stuurinputs. Voor flink beesten aan het stuur zijn en 4 WD's en andere heavyweights.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 20 okt 2009, 22:09

Ik heb met de 192 pk exige van Michel gereden op Malmedy en de Nordschleife en vond dat dat apparaat op beide manieren goed te besturen was.
Van superstrakke nette lijnen tot gewoon snoeihard de buitenbocht ingooien om een porsche of mercedes in te halen, het kon allebei.
Maar wat ik er eigenlijk meer mee bedoel is dat ik die power ook op de rechte stukken er gewoon te vlak vind uitkomen. 300PK!!!!! met zo'n laag gewicht.....
Dat moet echt vooruit brullen en in het filmpje zijn gewoon porkers die bij hem weg accelereren. En dat komt volgens mij gewoon omdat de exitsnelheid door dat zware blok achterin te laag is.
Porsche heeft dat truucje al jaren voor elkaar en met een Lotus lijkt het een beetje op het wiel opnieuw uitvinden om er een 6 cylinder in te proppen.
Het is gaaf en het is uniek. Maar ik zou voor een andere optie kiezen en er is in lotusland genoeg voor handen om het anders of beter te doen. :roll:

Tommy

Bericht door Tommy » 20 okt 2009, 22:15

Ah ok, als het om snelheidssensatie gaat denk ik dat een supercharged duratec je dan wel de power geeft waar je even van moet slikken op een elise MK1.

SteV6

Bericht door SteV6 » 20 okt 2009, 22:19

Ruud, er komt minimaal 100-120kg aan motorgewicht bij. En zoals ik al schreef, de 3.2 heeft een zeer mooi oplopende vermogenscurve. Dus geen klap of plotselinge duw. En zo te zien houdt hij de Porsches in rechte lijn gewoon bij. Dat lukt je met een standaard Lotus niet.

En als je echt gaat gooien en smijten met een Elise, Exige of Speedster dan zal de auto vroeg of laat een keer terugbijten. En een knappe chauffeur die dat zonder schade kan oplossen ...

Stephan

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 20 okt 2009, 22:21

allen schreef:Sterker nog. Ik wil de k-series atmosferisch naar 185-205 paardjes brengen, afhankelijk van de kosten. Moet het alleen eerst nog even betrouwbaar blijven in de huidige staat. :'( :mrgreen:
Is jouw blok hetzelfde als de mijne? anders gewoon een Emerald nemen en meer niet als je hem heel wilt houden..

allen

Bericht door allen » 20 okt 2009, 22:26

SteV6 schreef:En als je echt gaat gooien en smijten met een Elise, Exige of Speedster dan zal de auto vroeg of laat een keer terugbijten. En een knappe chauffeur die dat zonder schade kan oplossen ...
Persoonlijk denk ik dat dit hardstikke meevalt. Je moet uiteraard wel even weten hoe zo'n wagen reageert, maar daarna kun je gerust gooien en smijten. Op baantjes als Abbeville en Ecuyers kun je dat dan weer mooi oefenen.
Uiteindelijk verrast iedere wagen je wel een keer als je even niet oplet.

@Hans:
Ja, dezelfde. DVA Power schijnt zo ongeveer een k-series goeroe te zijn, dus mijn planning is andere nokjes, itb's, emerald en een kopbewerking. Beslis ik dat ik meer wil dan 185, dan moet ik maar even kijken wat er intern aangepast moet worden. :oops:
Feit is iig dat ik m'n itb's wel mis.

Tommy

Bericht door Tommy » 20 okt 2009, 22:39

wtf...
http://kengine.dvapower.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 20 okt 2009, 22:50

Tommy schreef:wtf...
http://kengine.dvapower.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
zow..wat een lijst en mogelijkheden...las al ergens dan als je meer dan 170pk wilde dat et dan al verstandig was andere zuigers / drijfstangen? te gebruiken...maar stel dat je dat allemaal zou doen en zeg 205pk wil...vraag maar eens eerst wat dat grapje gaat kosten, misschien ben je goedkoper en betrouwbaarder uit met een Duratec of Zetec 2.0 of 2.3 :hmmm: en caterham gebruikt die ook dus ook nog eens redelijk origineel :roll: maja weet ook niet wat dat kost en wat of duurder/beter is :hmmm:

JP

Bericht door JP » 20 okt 2009, 22:50

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 21 okt 2009, 00:02

Die mogen ze hier wel afleveren, wat een bak :clap:

Herman Gast

Bericht door Herman Gast » 21 okt 2009, 08:45

SteV6 schreef:...
Overigens wil Herman volgens mij ook de turbo+compressorroute gaan volgen met zijn Spexige. Tenminste hij heeft er wel eens wat over geschreven.
Hmm, deze route staat voorlopig in de ijskast. Het extra rendement is laag en de kosten zijn extreem (vooral veel research). Het lage rendement komt doordat de compressor veel vermogen kost (30 tot 50pk) en je die eerst moet wegwerken voordat het extra vermogen oplevert. Plan was om de compressor bij hoge toeren uit te zetten en alleen op turbo te rijden maar dat gaat ten kosten van een zware koppeling.
Nieuwe plan is om een extra 10% pk's te winnen met een ander inlaatspruitstuk en nog eens 25kg eruit te werken (waarvan 8kg onafgeveerd :thumbup: ). Beide zijn goed te doen.
Als ik boven de 3500 rpm blijf, valt het turbogat wel mee en met >444pk en <888kg niet veel meer te klagen.

Gewicht:
Nitron ALU uprights: 4x -2kg
Verwarming eruit: -10kg
Lexan ruitjes: 2x -2.5kg
Bedrading opruimen: -5kg
Xenon eruit:: -2kg
Stoelbevestiging: 2x -1kg
Versterkte toe-link: +3kg

allen

Bericht door allen » 21 okt 2009, 09:33

Zo'n duratec heeft het spruitstuk aan de andere kant van het blok. Dus dan moet je de wagen voorzien van een verse laag alu en een spuitbeurt. Verder ben ik wel tevreden over het k-series blok. Klinkt lekker en haalt prachtig door.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 okt 2009, 10:44

allen schreef:Zo'n duratec heeft het spruitstuk aan de andere kant van het blok. Dus dan moet je de wagen voorzien van een verse laag alu en een spuitbeurt. Verder ben ik wel tevreden over het k-series blok. Klinkt lekker en haalt prachtig door.
dan kun je een zetec plaatsen toch? ja ik wist dat ook niet wat het verschil was, maar schijnt dat een duratec en een zetec net andersom zijn :hmmm:
Duratec has exhaust on right hand side of car
Zetec has exhaust on left hand side of car

Main difference on series 1+2 & 3 are: Series 3 has a horizontal oilfilter attached to the engine block
Series 1+2 use an removable alloy pump in front of engine.
Series 1+2 use hydraulic tappets for the cam, series 3 use mechanical

Original Series 3 use a different type of sump (2 or 3 pieces) and different waterpump
Zetec engines use the old clutch/bellhousing pattern Duratec dont.

Duratec
Afbeelding

Zetec (Silver) Series 1 & 2

Afbeelding

Zetec (Blacktop) Series 3

Afbeelding

http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?p=1610747" onclick="window.open(this.href);return false;

nog wat duratec stuff

http://www.cosworthusa.com/store/pc/vie ... ategory=20" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

hm...hier gaan ze al tot 300pk NA met een 2.0 ...

http://www.dunnellengines.com/duratec_engines.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Rupie

Bericht door Rupie » 21 okt 2009, 11:17

GTRene schreef: Afbeelding

hm...hier gaan ze al tot 300pk NA met een 2.0 ...
Geil.

Emiel

Bericht door Emiel » 21 okt 2009, 11:26

Als een k-serie heel blijft is het een geweldig blok met een super mooi koppel gebied. Dus ik snap Allen zijn keuze wel.
Maar dan wel met ARP studs zoals turbotechnics die gebruikt om het zweven van de kop grotendeels te voorkomen.
Voordeel is ook dat je die kan hergebruiken, dus als de kop keer zweeft of koppakking de geest geeft is het kop eraf, pakking er tussen en gas geven. Geen nieuwe bouten bestellen en dat soort dingen.

Plaats reactie