Nou heren. Gisteren toch één van de leukste Ringdagen ooit beleefd. Van tevoren had ik duidelijk gemaakt dat ik vroeg wilde vertrekken. Ik weet dat iedereen mij hier heeft uitgelachen, maar uiteindelijk lach ik toch als laatste.
Door om 06.25 uur in de auto te zitten konden we iets voor 9 uur al de baan op :banaan: En toen was het nog niet echt druk op de baan, ook niet er omheen en was er nog geen regen.
Maar goed. Ruud wachtte met Gerrit op mij in de Subaru Impreza met 650pk bij de Shell om 07.00 uur en zoals verwacht was er niemand anders bij. In een lekker tempo richting de Ring kunnen rijden. Gemiddeld 160 gereden, met een paar leuke uitschieters. Gerrit heeft ook nog even gereden in de Subaru en die zal zelf zijn bevindingen nog wel posten. Feit is dat ik nu met de GTI eindelijk een klein beetje kan meekomen met "de grote jongens".
Dit resulteerde er bijvoorbeeld in dat ik een lange tijd zo druk was met andere zaken, dat ik achterbleef op Ruud. Dit was na de 61 richting Trier, als je het dal in gaat komen. Ruud had een voorsprong van 2/3 kilometer denk ik. Uiteindelijk werd ik wakker, omdat ik in mijn spiegel een 964 aan zag komen en dacht: mooi, die ga ik even volgen. Zo gezegd, zo gedaan, snel aan kunnen haken (ik gaf natuurlijk meteen gas zodra ik dat ding zag) en zo samen 220/230 lopen blazen. En in de verte zag ik de Subaru van Ruud weer. We reden toen volgens mij 230. Gerrit reed op dat moment en Ruud vroeg nog waar Ilija bleef (@Bart: het is dus niet Iliya) en toen zei Gerrit dat ie een Porsche aan zag komen en dat Ilija er vermoedelijk wel achter zou rijden. Toen knalden we (de Porsche en ik ... ahum) redelijk vol Ruud en Gerrit voorbij en volgens mij was dat wel een leuk gezicht vanuit de Subaru om een zwarte elfer en dan een witte GTI te zien voorbij komen

Uiteindelijk heb ik verderop zelf 270 op de teller gehaald van de Golf :!:
Mijn dag kon toen dus al niet meer stuk.
Op de Ring aangekomen vrij snel met Ruud 2 rondjes achter elkaar gereden. Het eerste stuk tot aan de Fuchsrohre kon ik Ruud redelijk bijhouden (let wel, Ruud ging alles behalve vol, verkenningsronde, mij erachter etc). Toen hebben we lekker ontbeten (nou ja, "we", "ik" in elk geval, de Farmer's Sandwich in het Devil's cafe --> best lekker, Gerrit en Ruud waren in elk geval behoorlijk jaloers). Toen snel een 3e ronde gereden en Gerrit bij mij in de auto. Helaas verpestte een motorrijder later ook wat langer samenrijden, omdat ik net door een Nederlandse E30 werd ingehaald en Ruud natuurlijk niet langer achter mij kon blijven.
Zelf was ik erg onder de indruk van de Golf. Zoals altijd heb ik redelijk rustig aangedaan. Ik ben natuurlijk geen Ringkenner als Ruud en anderen, maar ken de lijnen van de baan al wel redelijk goed, waardoor ik in een flow kan rijden, zonder de remmen te belasten. Ik rem redelijk rustig af. Achteraf hadden de remschijven achter een dubbel zo hoge temperatuur als de remschijven voor (Ruud heeft zo'n super handige laserwarmtemetergeneratorsondeapparaat) wat volgens Ruud betekent dat de schijven voor overbemeten zijn. Maar dit kan verder geen kwaad.
Al met al heb ik best veel auto's in kunnen halen en dat is toch een aparte gewaarwording als je langzamere auto's gewend bent. Ik heb er ontzettend van genoten en het ging al veel beter dan mijn eerste 2 rondjes maand geleden. Dit omdat ik opnieuw moet leren rijden. De rempunten liggen heel anders met de GTI omdat de aanloopsnelheid natuurlijk veel hoger is. Dat zorgt ervoor dat ik op één punt op de baan even opnieuw moet inschatten hoe ik aan moet remmen en sturen. Dat is met name de bocht voor miss-hit-misst. Daar rijd ik zoveel sneller dat ik er niet ineens doorheen durf te gaan, dus kort aanrem, maar door het remmen raakt de auto uit zijn balans. Niet dat dit tot gevaarlijke taferelen leidt, de auto heb ik onder controle en zoals gezegd rijd ik redelijk onder de grens, maar je voelt de onbalans van de auto dan. Maar dit ligt niet aan de auto, maar aan mij.
Ben wel keihard voorbij geblazen door een rode Leon. Erg leuk om te zien, kort voor Breidscheid. Die lag er later helaas af ... toch te veel risico misschien? Voor de rest heb ik het denk ik al redelijk onder de vingers en is het nu met name leren rijden met de GTI. Ik heb in elk geval zelf nog nooit zoveel plezier gehad in deze 3 rondjes ! Daarna even tanken en ik bleek inclusief de snelweg rit waar veelvuldig boven 200 werd gereden en bijna 70km op de Ring een verbruik van 1:7,8 ! Toch erg netjes vind ik !
Het was toen al snel 11.00 uur geworden en toen besloten om samen naar Adenauer Forst te gaan. Eindelijk. Mijn mogelijk favoriete plek bezoeken. Alleen kon ik niet vermoeden dat dit een ware uitputtingsslag zou worden voor iemand met mijn gewicht en zero conditie. De hel op aarde bleek het te zijn. Hoewel Ruud en Gerrit aanvankelijk op me wachtten elke 10 meter, heb ik ze toch moeten laten gaan: "Laat mij maar hier, red je eigen hachje!". 24 minuten nadat Ruud en Gerrit aankwamen kwam ik ook boven aan. De baan was toen al lang dicht ... De foto's van deze zware klim van de Torrazza de Novazzano volgen nog.
Nu even weer iets serieuze. Na een kleine 20 minuten stonden we in elk geval boven. Om 11.31 was ik aangekomen en om 15.00 uur ging ik pas weer weg

Zo gaaf vond ik het daar. En wat heb ik er van genoten. Ik had mijn bergschoenen aan en een paraplu, maar tot 13.00 uur was dit niet nodig. Geen regen. Dat betekent dat ik heb kunnen genieten van alle gave auto's. Vooral de Porsche’s klonken toch fraaier dan ik altijd dacht, maar de Ferrari’s die er reden waren ook geweldig. Een F430 stradale en een witte F430 Scuderia. Niet normaal dat geluid.
Wat ik het meest imponerend vond was het uitlaatgeluid van een Nederlandse E60 M5. Geen idee wie dat was, maar dat ding was alles behalve standaard. Helaas maar één ronde voorbij gekomen in dat tijdsbestek. Maar dat geluid vergeet je de rest van je leven niet meer. Klonk magistraler dan welke Ferrari dan ook !!! En ook de nieuwe witte Subaru Impreza met zwarte velgen van een Engelsman klonk geniaal.
Wat een heerlijk punt zeg. Ik vond dit zo gaaf dat ik er 3,5 uur heb gestaan. Erg genoten van de driftende Ringtaxi’s en vooral de Ring Aston Martin was briljant. Echt geweldig hoe hij elke keer driftend voorbij kwam. Ook leuk om Ruben en Elmar beiden één ronde te zien.
Daarna begon het te regenen. En ik dacht, nu gaat het gebeuren ! KNOT ! Maar helaas heb ik hem niet gezien (en ook na afloop gehoord waarom niet). Gelukkig kwam Ruud nog wel na 13.15 uur voorbij, maar helaas niet in een drift. Wat hij ook tegen je zegt, geloof hem niet, het was niet eens het begin van een drift. Daarna niet meer gezien. Vreemd, want hij had 8 rondjes gekocht en dus nog 4 rondes over. Om 13.45 maar gesmst waar hij bleef en om 14.15 uur smst hij terug dat hij op de parkeerplaats staat. Ik verder geen antwoorden gehad. Om 15.00 uur besloot ik maar te vertrekken naar beneden (wat véél makkelijker ging, geen idee waarom eigenlijk) en toen bleek Ruud dus 3x voorbij te zijn gekomen. De hufter. Niet even bellen. Hij had wel gesmst zegt hij, maar als je dan geen bevestiging van me krijgt bel je toch even ? Erg jammer, zeker vanaf dit unieke punt ...
Maar goed, Berthil in zijn Mini en JP in zijn Golf V maakten veel goed. Zij kwamen wel steeds lang. Bijna alle Porsches waren verdwenen maar de Ferrari’s reden nog wel steeds. Heel bijzonder, omdat die meestal als poetsers worden gezien
Zoals JP ook aanhaalt ging met name de zwarte Panamera knetter- maar dan ook knettersnoeihard over de natte Ring

Erg imponerend hoeveel mechanische grip dat ding heeft. Niet te geloven. En ook bij vol uit accelereren het rechte stuk op geeft de auto geen krimp, terwijl de chauffeur al voor het uitkomen vol het gas erop gooide.
Ook een kever met volgens mij 200pk was mooi om te zien.
Dat maakt de Adenauer Forst bochtenserie ook de meest bijzondere. Auto’s komen ervoor redelijk hard aanrijden en hebben dan een scherpe bocht naar links. Daar moet dus afgeremd worden en uit de dikke uitloopstrook kun je wel opmaken dat dit niet altijd gebeurt. Dat dit tot hilarische taferelen leidt zal niemand verbazen

Maar voor de kenners betekent dit ook de beste mogelijkheid tot het zetten van een goede drift en contra drift. Subliem stuk. En als klap op de vuurpijl ook nog eens een lang stuk waar uitaccelereren mogelijk is, zodat je het uitlaat geluid prima kunt horen.
Wat geweldig was in de regen de Ringtaxi’s en de Aston Martin, hoewel dat op droog eigenlijk nog spectaculairder was, maar met name de rode Nederlandse Ascona met zwarte Nederlandse E30 M3 waren subliem aan het driften. Ging bijna de Ascona elke keer subliem, bij de M3 ging het perfect tot aan de 2e bocht. Heel erg gaaf om dit te zien.
Nee voor mij is Adenauer Forst de ultieme kijkplek ... nu alleen nog een traktor zien te kopen en stallen om boven te komen ...
Daarna dus afgedaald naar de Ring en Elmar en Ruben nog even gesproken. Ruben ging helaas weg maar met Bart en Goran en Elmar even gepraat. De Ring was toen vanaf 15.15 uur dicht dus uiteindelijk besloten om met zijn vieren naar Manthey te gaan. Helaas hek dicht dus weinig gezien. Ja en toen toch maar de Macboy-route gereden, waar we weer van genoten hebben. Toch apart om te zien dat Duitsers gewoon aan de kant gaan op zo’n kleine weg, daar waar NL gewoon nooit aan de kant zouden gaan. Heel leuk om te zien.
Uiteindelijk bij Hotel Zum Ahrbogen heerlijk Schnitzel gegeten met gebakken aardappelen (behalve Elmar met zijn frites) en needless to say dat dit een geweldige afsluiting was van een voor mij geweldige Ringdag.
En last but not least: Bart en Goran hebben daadwerkelijk gedacht dat de snelste manier om van Brünchen naar Adenauer Forst te komen te voet is

Wat een prutser die Bart, heerlijk gelachen om de 3 Duitsers die hem die weg hebben aangewezen ! Dat terwijl ik duidelijk had uitgelegd hoe hij daar moest komen (precies volgens de beschrijving van Paskal Morrien). En door de baanafsluiting heeft Bart ook geen ronde kunnen rijden.
En dáárom mijne heren DF-ers, de volgende keer dus vroeg je nest uit !
Tot de volgende keer maar weer en u weet, oogjes dicht en snaveltjes toe !