Ring: Zondag 11-oktober-2009

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Tim

Re: Ring: Zondag 11-oktober-2009

Bericht door Tim » 12 okt 2009, 15:32

Afbeelding

noaahh....zo dwars vond ik het niet Rody

:-)

Mooi weekend, listige E36 Knot! Knap dat je hem toch maar iedere keer weer opving. Zelf mijn eerste rondjes kunnen draaien. Smaakt naar meer :-)

Alexander

Bericht door Alexander » 12 okt 2009, 15:52

JP schreef:Begin 2 rondjes achter een NL'se zwarte Civic gereden, en we hadden een mooi tempo. HIj had duidelijk nog wat meer ervaring in de regen, zo kon ik mooi zijn lijnen volgen in de regen. Onderweg op de baan nog een paar Nl'ers gezien, waaronder een lichtblauwe M5
dat was ik dus, in het civicje, de boodschappenkar :wink:
waren leuke rondjes inderdaad :)

Verder gisteren weer ouderwetsch lekker rijden in heerlijk plensweer
:df:

JP

Bericht door JP » 12 okt 2009, 16:22

Alexander schreef:
JP schreef:Begin 2 rondjes achter een NL'se zwarte Civic gereden, en we hadden een mooi tempo. HIj had duidelijk nog wat meer ervaring in de regen, zo kon ik mooi zijn lijnen volgen in de regen. Onderweg op de baan nog een paar Nl'ers gezien, waaronder een lichtblauwe M5
dat was ik dus, in het civicje, de boodschappenkar :wink:
waren leuke rondjes inderdaad :)

Verder gisteren weer ouderwetsch lekker rijden in heerlijk plensweer
:df:
Las 'elders' al dat jij dat was... :thumbup: Op rechte stukken probeerde ik nog wat goed te maken, maar in de bochten is de Golf wat zwaar om jouw Civic goed te volgen. Met je 'boodschappenkar' zat er nog goed tempo bij oa. rechte stukken zoals oa. Flugplatz en Klostertal.

Later bij Breidschied nog ff een 4.5 rondekaart gepakt, en toen sprak me een Duitser aan met een Golf GT (170pk diesel) Die wou ook ff samen rijden (had nog nooit in regen gereden), maar die nam zo veel risico, dat ik hem maar heb laten lopen.

Die zwarte Panamera, mijn god wat reed die hard door de regen :shocking:

Marc R

Bericht door Marc R » 12 okt 2009, 16:27

Weet je welke hard reed in de regen......die Aston Martin...OH-MY-GOD!

JP

Bericht door JP » 12 okt 2009, 16:37

Die hebben er nog genoeg op voorraad staan op het industrieterrein... :mrgreen:

and som' don't.....
Afbeelding

Macboy

Bericht door Macboy » 12 okt 2009, 16:38

Nou heren. Gisteren toch één van de leukste Ringdagen ooit beleefd. Van tevoren had ik duidelijk gemaakt dat ik vroeg wilde vertrekken. Ik weet dat iedereen mij hier heeft uitgelachen, maar uiteindelijk lach ik toch als laatste.
Door om 06.25 uur in de auto te zitten konden we iets voor 9 uur al de baan op :banaan: En toen was het nog niet echt druk op de baan, ook niet er omheen en was er nog geen regen.

Maar goed. Ruud wachtte met Gerrit op mij in de Subaru Impreza met 650pk bij de Shell om 07.00 uur en zoals verwacht was er niemand anders bij. In een lekker tempo richting de Ring kunnen rijden. Gemiddeld 160 gereden, met een paar leuke uitschieters. Gerrit heeft ook nog even gereden in de Subaru en die zal zelf zijn bevindingen nog wel posten. Feit is dat ik nu met de GTI eindelijk een klein beetje kan meekomen met "de grote jongens".

Dit resulteerde er bijvoorbeeld in dat ik een lange tijd zo druk was met andere zaken, dat ik achterbleef op Ruud. Dit was na de 61 richting Trier, als je het dal in gaat komen. Ruud had een voorsprong van 2/3 kilometer denk ik. Uiteindelijk werd ik wakker, omdat ik in mijn spiegel een 964 aan zag komen en dacht: mooi, die ga ik even volgen. Zo gezegd, zo gedaan, snel aan kunnen haken (ik gaf natuurlijk meteen gas zodra ik dat ding zag) en zo samen 220/230 lopen blazen. En in de verte zag ik de Subaru van Ruud weer. We reden toen volgens mij 230. Gerrit reed op dat moment en Ruud vroeg nog waar Ilija bleef (@Bart: het is dus niet Iliya) en toen zei Gerrit dat ie een Porsche aan zag komen en dat Ilija er vermoedelijk wel achter zou rijden. Toen knalden we (de Porsche en ik ... ahum) redelijk vol Ruud en Gerrit voorbij en volgens mij was dat wel een leuk gezicht vanuit de Subaru om een zwarte elfer en dan een witte GTI te zien voorbij komen :) Uiteindelijk heb ik verderop zelf 270 op de teller gehaald van de Golf :!:

Mijn dag kon toen dus al niet meer stuk.

Op de Ring aangekomen vrij snel met Ruud 2 rondjes achter elkaar gereden. Het eerste stuk tot aan de Fuchsrohre kon ik Ruud redelijk bijhouden (let wel, Ruud ging alles behalve vol, verkenningsronde, mij erachter etc). Toen hebben we lekker ontbeten (nou ja, "we", "ik" in elk geval, de Farmer's Sandwich in het Devil's cafe --> best lekker, Gerrit en Ruud waren in elk geval behoorlijk jaloers). Toen snel een 3e ronde gereden en Gerrit bij mij in de auto. Helaas verpestte een motorrijder later ook wat langer samenrijden, omdat ik net door een Nederlandse E30 werd ingehaald en Ruud natuurlijk niet langer achter mij kon blijven.

Zelf was ik erg onder de indruk van de Golf. Zoals altijd heb ik redelijk rustig aangedaan. Ik ben natuurlijk geen Ringkenner als Ruud en anderen, maar ken de lijnen van de baan al wel redelijk goed, waardoor ik in een flow kan rijden, zonder de remmen te belasten. Ik rem redelijk rustig af. Achteraf hadden de remschijven achter een dubbel zo hoge temperatuur als de remschijven voor (Ruud heeft zo'n super handige laserwarmtemetergeneratorsondeapparaat) wat volgens Ruud betekent dat de schijven voor overbemeten zijn. Maar dit kan verder geen kwaad.

Al met al heb ik best veel auto's in kunnen halen en dat is toch een aparte gewaarwording als je langzamere auto's gewend bent. Ik heb er ontzettend van genoten en het ging al veel beter dan mijn eerste 2 rondjes maand geleden. Dit omdat ik opnieuw moet leren rijden. De rempunten liggen heel anders met de GTI omdat de aanloopsnelheid natuurlijk veel hoger is. Dat zorgt ervoor dat ik op één punt op de baan even opnieuw moet inschatten hoe ik aan moet remmen en sturen. Dat is met name de bocht voor miss-hit-misst. Daar rijd ik zoveel sneller dat ik er niet ineens doorheen durf te gaan, dus kort aanrem, maar door het remmen raakt de auto uit zijn balans. Niet dat dit tot gevaarlijke taferelen leidt, de auto heb ik onder controle en zoals gezegd rijd ik redelijk onder de grens, maar je voelt de onbalans van de auto dan. Maar dit ligt niet aan de auto, maar aan mij.

Ben wel keihard voorbij geblazen door een rode Leon. Erg leuk om te zien, kort voor Breidscheid. Die lag er later helaas af ... toch te veel risico misschien? Voor de rest heb ik het denk ik al redelijk onder de vingers en is het nu met name leren rijden met de GTI. Ik heb in elk geval zelf nog nooit zoveel plezier gehad in deze 3 rondjes ! Daarna even tanken en ik bleek inclusief de snelweg rit waar veelvuldig boven 200 werd gereden en bijna 70km op de Ring een verbruik van 1:7,8 ! Toch erg netjes vind ik !

Het was toen al snel 11.00 uur geworden en toen besloten om samen naar Adenauer Forst te gaan. Eindelijk. Mijn mogelijk favoriete plek bezoeken. Alleen kon ik niet vermoeden dat dit een ware uitputtingsslag zou worden voor iemand met mijn gewicht en zero conditie. De hel op aarde bleek het te zijn. Hoewel Ruud en Gerrit aanvankelijk op me wachtten elke 10 meter, heb ik ze toch moeten laten gaan: "Laat mij maar hier, red je eigen hachje!". 24 minuten nadat Ruud en Gerrit aankwamen kwam ik ook boven aan. De baan was toen al lang dicht ... De foto's van deze zware klim van de Torrazza de Novazzano volgen nog.

Nu even weer iets serieuze. Na een kleine 20 minuten stonden we in elk geval boven. Om 11.31 was ik aangekomen en om 15.00 uur ging ik pas weer weg :shock: Zo gaaf vond ik het daar. En wat heb ik er van genoten. Ik had mijn bergschoenen aan en een paraplu, maar tot 13.00 uur was dit niet nodig. Geen regen. Dat betekent dat ik heb kunnen genieten van alle gave auto's. Vooral de Porsche’s klonken toch fraaier dan ik altijd dacht, maar de Ferrari’s die er reden waren ook geweldig. Een F430 stradale en een witte F430 Scuderia. Niet normaal dat geluid.

Wat ik het meest imponerend vond was het uitlaatgeluid van een Nederlandse E60 M5. Geen idee wie dat was, maar dat ding was alles behalve standaard. Helaas maar één ronde voorbij gekomen in dat tijdsbestek. Maar dat geluid vergeet je de rest van je leven niet meer. Klonk magistraler dan welke Ferrari dan ook !!! En ook de nieuwe witte Subaru Impreza met zwarte velgen van een Engelsman klonk geniaal.

Wat een heerlijk punt zeg. Ik vond dit zo gaaf dat ik er 3,5 uur heb gestaan. Erg genoten van de driftende Ringtaxi’s en vooral de Ring Aston Martin was briljant. Echt geweldig hoe hij elke keer driftend voorbij kwam. Ook leuk om Ruben en Elmar beiden één ronde te zien.

Daarna begon het te regenen. En ik dacht, nu gaat het gebeuren ! KNOT ! Maar helaas heb ik hem niet gezien (en ook na afloop gehoord waarom niet). Gelukkig kwam Ruud nog wel na 13.15 uur voorbij, maar helaas niet in een drift. Wat hij ook tegen je zegt, geloof hem niet, het was niet eens het begin van een drift. Daarna niet meer gezien. Vreemd, want hij had 8 rondjes gekocht en dus nog 4 rondes over. Om 13.45 maar gesmst waar hij bleef en om 14.15 uur smst hij terug dat hij op de parkeerplaats staat. Ik verder geen antwoorden gehad. Om 15.00 uur besloot ik maar te vertrekken naar beneden (wat véél makkelijker ging, geen idee waarom eigenlijk) en toen bleek Ruud dus 3x voorbij te zijn gekomen. De hufter. Niet even bellen. Hij had wel gesmst zegt hij, maar als je dan geen bevestiging van me krijgt bel je toch even ? Erg jammer, zeker vanaf dit unieke punt ... :?

Maar goed, Berthil in zijn Mini en JP in zijn Golf V maakten veel goed. Zij kwamen wel steeds lang. Bijna alle Porsches waren verdwenen maar de Ferrari’s reden nog wel steeds. Heel bijzonder, omdat die meestal als poetsers worden gezien :)

Zoals JP ook aanhaalt ging met name de zwarte Panamera knetter- maar dan ook knettersnoeihard over de natte Ring :shock: Erg imponerend hoeveel mechanische grip dat ding heeft. Niet te geloven. En ook bij vol uit accelereren het rechte stuk op geeft de auto geen krimp, terwijl de chauffeur al voor het uitkomen vol het gas erop gooide.

Ook een kever met volgens mij 200pk was mooi om te zien.

Dat maakt de Adenauer Forst bochtenserie ook de meest bijzondere. Auto’s komen ervoor redelijk hard aanrijden en hebben dan een scherpe bocht naar links. Daar moet dus afgeremd worden en uit de dikke uitloopstrook kun je wel opmaken dat dit niet altijd gebeurt. Dat dit tot hilarische taferelen leidt zal niemand verbazen :) Maar voor de kenners betekent dit ook de beste mogelijkheid tot het zetten van een goede drift en contra drift. Subliem stuk. En als klap op de vuurpijl ook nog eens een lang stuk waar uitaccelereren mogelijk is, zodat je het uitlaat geluid prima kunt horen.

Wat geweldig was in de regen de Ringtaxi’s en de Aston Martin, hoewel dat op droog eigenlijk nog spectaculairder was, maar met name de rode Nederlandse Ascona met zwarte Nederlandse E30 M3 waren subliem aan het driften. Ging bijna de Ascona elke keer subliem, bij de M3 ging het perfect tot aan de 2e bocht. Heel erg gaaf om dit te zien.

Nee voor mij is Adenauer Forst de ultieme kijkplek ... nu alleen nog een traktor zien te kopen en stallen om boven te komen ...

Daarna dus afgedaald naar de Ring en Elmar en Ruben nog even gesproken. Ruben ging helaas weg maar met Bart en Goran en Elmar even gepraat. De Ring was toen vanaf 15.15 uur dicht dus uiteindelijk besloten om met zijn vieren naar Manthey te gaan. Helaas hek dicht dus weinig gezien. Ja en toen toch maar de Macboy-route gereden, waar we weer van genoten hebben. Toch apart om te zien dat Duitsers gewoon aan de kant gaan op zo’n kleine weg, daar waar NL gewoon nooit aan de kant zouden gaan. Heel leuk om te zien.

Uiteindelijk bij Hotel Zum Ahrbogen heerlijk Schnitzel gegeten met gebakken aardappelen (behalve Elmar met zijn frites) en needless to say dat dit een geweldige afsluiting was van een voor mij geweldige Ringdag.

En last but not least: Bart en Goran hebben daadwerkelijk gedacht dat de snelste manier om van Brünchen naar Adenauer Forst te komen te voet is :roflol: Wat een prutser die Bart, heerlijk gelachen om de 3 Duitsers die hem die weg hebben aangewezen ! Dat terwijl ik duidelijk had uitgelegd hoe hij daar moest komen (precies volgens de beschrijving van Paskal Morrien). En door de baanafsluiting heeft Bart ook geen ronde kunnen rijden.

En dáárom mijne heren DF-ers, de volgende keer dus vroeg je nest uit !

Tot de volgende keer maar weer en u weet, oogjes dicht en snaveltjes toe !

Knot

Bericht door Knot » 12 okt 2009, 16:53

Mooi verhaal man!

Volgende keer iets langer blijven, laatste geopende uurtje heb ik het helemaal goed gemaakt :)

Metchu

Bericht door Metchu » 12 okt 2009, 17:01

Wat een verhaal! Lang niet zo leuk als mijn ringverhalen, maar leuk verhaal. Ik keek erg uit naar een uitgebreid verslag van het etentje bij zum arschbogen, maar dat viel dan weer tegen. Wat ik heb geleerd van zondag? Gewoon sochtends vroeg met Macboy meegaan :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 12 okt 2009, 17:01

Goed verhaal Mac, jij hebt wel genoten :mrgreen:

dat die Porsche zo hard kan daar in de regen, bijzonder auto dus eigenlijk...een nwe Ring Taxie maar dan van Porsche :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 12 okt 2009, 17:24

Goed verslag Macboy! :thumbup:

Volgende keer ga ik er ook proberen bij te zijn :)

Tom

Bericht door Tom » 12 okt 2009, 17:34

Macboy schreef:
Het was toen al snel 11.00 uur geworden en toen besloten om samen naar Adenauer Forst te gaan. Eindelijk. Mijn mogelijk favoriete plek bezoeken. Alleen kon ik niet vermoeden dat dit een ware uitputtingsslag zou worden voor iemand met mijn gewicht en zero conditie. De hel op aarde bleek het te zijn

Nee voor mij is Adenauer Forst de ultieme kijkplek ... nu alleen nog een traktor zien te kopen en stallen om boven te komen ...
http://www.grapheine.com/bombaytv/movie ... 13c1d.html" onclick="window.open(this.href);return false;

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 12 okt 2009, 18:28

LOL @ Macboy, ik liep herstellende van een gebroken knie nog als een gazelle naar boven met m'n 100kg, inclusief detour door het bos... :lol:

allen

Bericht door allen » 12 okt 2009, 18:41

een aantal willekeurige foto's hier

Joy

Bericht door Joy » 12 okt 2009, 18:45

Leuke verslagen JP, Knot en Macboy. Leest lekker weg. Mooi dat je plezier van het onderstel hebt Rody. Ik zat al te hopen dat je zou doorzetten en een keer even flink de portemonnee zou trekken, want het verschil is er ook zeker. Ilija 270 :shock: , gevaarlijk voor begrensde M3's :D
Ik had ook wel meegereden maar de auto moest naar Dick om remmen te laten monteren. Volgende keer beter.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 12 okt 2009, 19:16

allen schreef:een aantal willekeurige foto's hier
waarom zet je daar nou weer een foto van mij tussen :hammer:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 12 okt 2009, 19:17

Zelfgemaakt dude? :shock:

allen

Bericht door allen » 12 okt 2009, 19:21

Patrick van Wijngen schreef:
waarom zet je daar nou weer een foto van mij tussen :hammer:
Omdat je altijd zit te klagen dat jij nooit op de foto komt op het circuit. :mrgreen:

@Ion: ja :bag:

indobesar

Bericht door indobesar » 12 okt 2009, 19:24

Respect Allen :thumbup: Wist niet dat je overweg kon met een fototoestel. :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 12 okt 2009, 19:27

Het is meer dat het toestel met Allen overweg kan :wink:

Joy

Bericht door Joy » 12 okt 2009, 19:28

Ion, dat is niet waar. Allen drukt alleen maar achteloos een knop in en de camera doet de rest, maakt niet uit wat voor stumper je zelf bent. Ik heb foto's gezien van achteloos uit het raam van een rijdende auto fotograferen en die waren beter dan je met een gemiddelde camera met een statief en geduld zou kunnen maken. Dus prijs de camera maar :D

allen

Bericht door allen » 12 okt 2009, 19:32

:protest: :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 12 okt 2009, 19:37

:nana:

indobesar

Bericht door indobesar » 12 okt 2009, 19:44

Joy schreef:Ion, dat is niet waar. Allen drukt alleen maar achteloos een knop in en de camera doet de rest, maakt niet uit wat voor stumper je zelf bent. Ik heb foto's gezien van achteloos uit het raam van een rijdende auto fotograferen en die waren beter dan je met een gemiddelde camera met een statief en geduld zou kunnen maken. Dus prijs de camera maar :D
Ik tracht hem wat credits te geven...blijkbaar (as usual) onterecht? :wink:

JP

Bericht door JP » 12 okt 2009, 19:55

Macboy schreef:......

Wat ik het meest imponerend vond was het uitlaatgeluid van een Nederlandse E60 M5. Geen idee wie dat was, maar dat ding was alles behalve standaard. Helaas maar één ronde voorbij gekomen in dat tijdsbestek. Maar dat geluid vergeet je de rest van je leven niet meer. Klonk magistraler dan welke Ferrari dan ook !!!.......

Ja, dat was deze;

Afbeelding

Misschien wel een beetje té.....

Gerrit Vrugteveen

Bericht door Gerrit Vrugteveen » 12 okt 2009, 20:48

Hier dan maar even mijn verhaaltje van de dag, s'morgens om 6 uur vertrokken uit Deventer, afgesproken bij Ruud, waarna wij om 7 uur met Ilija hadden afgesproken bij de Shell bij Zevenaar, Ilija was op tijd :hosanna: Mooi met elkaar opgereden naar de Ring, nog een stuk in de Subaru gereden, wat een monster van een auto :D op een bepaald moment waren we Ilija kwijt, even op het gas en we waren al ver vooruit, Ruud vroeg of Ilija nog in beeld was, nee dacht ik, dus maar even een beetje inhouden, zie ik achter ons opeens een zwarte Porsche, met pal daarachter een witte GTI, waren behoorlijk aan het knallen :mrgreen:

Bij de Ring aangekomen mijn Ringdoop gelijk maar gedaan, met 2 ronden in de Subaru, Ruud kan lezen en schrijven met de Sub dat is niet normaal, en de baankennis van hem is fantastisch.

Daarna een ronde met Ilija in de GTI, toch onder de indruk geraakt van de GTI, en de stuurmanskunsten van Ilija.
Afbeelding

Toen moest Ilija er toch maar aan geloven, de ultieme conditie test, de klim naar Adenauer Forst.

Afbeelding

Afbeelding

Ilija wilde daarna gewoon boven blijven :whistle: Wat ik me wel kon voorstellen, na die uitputtingsslag voor hem.

Toen Allen even gebeld, en met hun afgesproken, poster afgegeven ,daarna zijn we nog snel even een ronde gaan rijden,(was wel een drift Ilija, maar ja als je ook maar even met je ogen knippert, is het alweer voorbij :roflol: )

In de middag begon het te regenen, was het teken voor Ruud om nog even de baan op te gaan, heerlijk rustig, paar mooie drifts neergezet,( die Ilija heeft gemist :shithappens: ) en daarna richting huis.

Ruud, Ilija dank jullie voor een fantastische dag, en natuurlijk de Ringdoop, (ben slecht in namen, maar ik heb in ieder geval nog een foto van Ruben kunnen vinden)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding