Dit is 't plan:
Mazda Mx5 / Miata project
Aanschaf:
Mazda Mx5 1.6 (Miata) U9 NA
Motorinhoud: 1.598 cc (DOHC)
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 116 pk
Koppel: 135 nm / 5500 tpm
Acceleratie 0-100: 8,7 sec
Doel: >155pk/1000 kilo = bijv. 135pk@850kg.
De auto moet onder de 4000rpm een prettige en zuinige “drivability” vertonen. Boven de 4000 rpm moet de auto sportief en direct zijn. De motor moet vlot in toeren kunnen klimmen en direct op ’t gas reageren, ook bij gaslos. De wegligging en balans wil ik helemaal maken zoals ik ’t graag zie, met ruimte voor een driftje hier en daar, voldoende comfort, een direct wegcontact, ook op (hele) slechte wegen en een bovengemiddelde bochtensnelheid. Daarnaast moet de auto mij kunnen vermaken tijdens trackdays. Dat laatste is geen must, aangezien ik de auto vooral in mijn vrije tijd ga gebruiken voor leuke ritten in de buurt en mooie gebieden met fraaie stuurmanswegen in binnen- en buitenland. Wel wil ik de auto dus af en toe inzetten voor een trackday, vooral omdat veel vrienden 't leuk vinden om mee te rijden, of om zelf eens instructies te krijgen.
De (Driving) Funfactor wordt bepaald door de fun-euro factor, de pk-gewichtsverhouding en de balans en grip. Aangezien de wegen waarop ik me doorgaans ga uitleven erg smal, hobbelig en bochtig zijn, wil ik de auto helemaal naar mijn hand kunnen zetten, zodat ik maximaal vertrouwen heb. Een 4 cylinder is daarbij voldoende, met als voordeel dat 't in 't dagelijks gebruik goedkoop blijft.
Als ik een leuke Mx5/Miata vind nadat alles met de 325 en 900 is afgehandeld, dan moet de auto in de basis goed genoeg zijn. Evt. laswerk of een klein mechanisch defect is niet erg, maar de auto moet in principe rijdbaar zijn. Een compressietest + grote inspectie bepalen dan of de basis goed genoeg is om ermee door te gaan.
Grote beurt:
- Olie + oliefilter en overige vloeistoffen verversen
- Oil catch tank (lees er wisselende verhalen over)
- Brandstofleidingen vervangen
- Brandstoffilter(s) e.d.
- Bougiekabels 8-9mm
- Bougies (Platina)
- Inlaat reinigen + IAC etc.
- Vacuumslangen preventief vervangen, incl. slangklemmen
- EGR verwijderen en afsluiten
- Motor afstellen/resetten motormanagement
Remmen:
- Schutbordversterking
- Dot 5.1
- Goodrich teflon remleidingen rondom
- Remklauwen ben ik nog niet helemaal uit, maar de Mx5 heeft als probleem dat de standaard remklauwen geen lucht doorlaten om te koelen.
- Upgrade naar 1.8 remmerij en mogelijk direct door naar 1.8 remtangen met brackets om 280mm VW Corrado 1,8 G60 remschijven te plaatsen, maar dan zit ik wel vast aan 15 inch 7J elgen. zie
http://02e4344.netsolstores.com/miatabi ... 02brk.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; en
http://forum.miata.net/vb/printthread.p ... 4272&pp=25" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Achter brackets om de 2001-2005 Mx5 remschijven uit ’t Sports Package te plaatsen.
- Rx7 ’89 remkrachtverdeler om meer bias achter te genereren.
- Remblokken V/A ntb. Hawk/Pagid of iets dergelijks.
- Hitteschild boven spruitstuk ivm warmte reductie remvloeistofreservoir
Om de remmen te huisvesten is minimaal 15 inch vereist. Daarop komen bijv. 205-50-15 Toyo R888 semislicks, of hoogwaardige straatbandjes.
Bak + Differentieel
- 1.8 differentieel met in een later stadium een 4.1 of 4.3 LSD (topsnelheid is niet van belang)
- Short shift
- Sportkoppeling
- Optie: 6-bak (eindreductie van 6e versnelling is korter dan 5e versnelling in 5-bak)
Motortuning:
Phase 1:
- Kop vlakken + ontsteking afstellen
- Verhoogde brandstofdruk zonder programmeerbare ECU
Phase 2:
- Kop reviseren met nieuwe klepseals, klepgeleiders (HLA’s)
- 2 snelle scherpe nokkenassen
- Grotere kleppen?
- Volvo B20 klepveren
- In/uitlaatpoorten polijsten
- Kleppen polijsten (HLA’s/klepstoters vervangen)
- Licht vliegwiel
Phase 3:
(Ind. Throttle bodies) + MAP + ECU (Megasquirt KDFi)
Luchtinlaat:
- Phase 1: Open luchtfilter + zelfbouw cold air intake
- Phase 2: Jackson cold air front intake
- Phase 3: ITB’s + MAP + ECU (Megasquirt KDFi)
Uitlaat:
- Spaghetti spruitstuk 4-2-1: Jackson Racing non-RVS of 4-1.
- Kat vervanger
- RVS tussen en einddempers
Onderstel
Veren/dempers: SPAX RSX of anders Bilstein/Eibach
- racing top mounts
- Dikkere stabilisator (verstelbaar) voor
- Dikkere (verstelbare) stabi achter
- Chassis braces (struttbar, en thv bak en diff)
- Polyrethane (Powerflex) bussen
- Uitlijnen met extra negatief camber en goede toe-in toe-out instelling
- Uitwegen
Gewichtsreductie:
- Stoelen + gordels eruit
- Bumperbalken eraf
- Airbag + alle bedradingen en sensors
- Dashboardkastje + middenconsole eruit
- Tapijt verwijderen
- Anti resonantiematten/bitumen + isolatie verwijderen
- Deurbekleding verwijderen + wegslijpen verstevigingen
- Kofferbakbekleding e.d.
- Demonteren niet noodzakelijke onderdelen + dremelen/wegslijpen beugels.
- Racestoelen (Sparco/Patko) FIA op bodem bevestigd door wegslijpen bevestiging oude frame.
- 5 punts gordels (FIA)
- Gelaccu (midden achterin kofferbak)
Rolkooi (toekomstplan, als de auto verder helemaal goed is):
- Of een simpel 6 punts kooitje met zijbeugels, maar liever een doorgelaste imv stijfheid naar veerpoten v/a. Ben ik nog niet uit. Zien we dan wel.
Aerodynamica:
- Frontlip met ducts
- Spoiler achter
- Hardtop
- Experimenteren, zonder looks en gewicht negatief te beïnvloeden
--------------------
De auto hoeft aan geen enkel reglement te voldoen, want ik ga er pertinent niet mee racen. Motortuning zal zich beperken tot Phase1 tot 't moment daar is dat Phase2 of 3 noodzakelijk is/binnen budget past. Phase 1 is erg low budget en kan ik vrijwel allemaal zelf uitvoeren. Daar ben ik wel even zoet mee.