Om te beginnen vind ik de openingspost van Rico geweldig. Zeker voor een leuke discussie als hier plaatsvindt.
Vroeger zus, vroeger zo. Nou wat was er dan vroeger ? Laten we zeggen 12 jaar geleden ? Toen had je de E36 M3 en de E39 M5 en de Z3 M. Dat was het. De 318i was bagger. De 518i was bagger. De Z3 1.8 was bagger. Niet anders dan nu. Ook de E36 M3 was te zwaar. Om over de E46 M3 maar te zwijgen. Dat was en is gewoon een "boot". Een hele gave ja, maar niet voor niets kwam daar de CSL.
Hoe komen jullie erbij dat er vroeger zoveel goeds was en nu niet meer ? Ook toen was 90% van het modellengamma gewoon bagger, maar dan bagger met al dan niet leuke koets met een dikke motor en RWD. Maar meer niet. Echt niet veel meer gave modellen dan nu.
En alsof het BMW gamma nu niet wat is ?
Je hebt de 125i coupe, de 130i, de 123d, de 135i :!:, 330i, 335i, de 330d, 335d, de M3, de 535d, de 550i, de M5, de 650i, de M6, 760li ...
Wat is er mis met dit gamma ?
Er komt een gave Z2 aan, mogelijk een 1-serie CSL. De nieuwe Z4 is ook prachtig (te zwaar mogelijk, maar wordt opgevangen door de Z2). De GT wordt afgezeken terwijl bijna niemand hem in het echt heeft gezien.
Daarnaast vergeten de meesten dat het uiteindelijk gaat om gemiddeld CO2 uitstoot. Naast de sportieve modellen zal BMW dus ook veel zuinige moeten maken om de balans in evenwicht te brengen. Al die eco-shit is dus pure noodzaak en het leggen van een lattenbodem voor de toekomstige CSL-en.
De rest van het gamma is ongewijzigd. In mijn ogen is BMW er alleen maar op vooruit gegaan. Ook vroeger was de gemiddelde leeftijd van de koper van een BMW gewoon 48+. Waarom zou BMW dan alleen kleine M-modellen verkopen als de verkopen van grote M-modellen voor ouderen veel beter loopt ? Het is toch winst maken ? Dus je maakt datgene wat de klant wil.
Daarnaast moet je natuurlijk zorgen voor wat exclusieve dingen om je merkidentiteit op peil te houden. Een 1-serie CSL zal het echt geweldig doen. Denk ook wel dat er zoiets zal gaan komen, maar een 125i coupe met 218pk 6-cilinder geeft eigenlijk al heel goed het BMW gevoel weer. Die auto krijgt veel te weinig aandacht. Het echte BMW 6-cilinder geluid met voldoende pk in een compacte auto. Om over de 135i maar te zwijgen.
Een 3 liter biturbo met 306pk in een kleine achterwielaandrijver ... nee BMW is echt de verkeerde kant aan het opgaan
PS In het overzicht miste ik alleen nog de 325tds: wat een geweldige motor was dat destijds !!