Waar gaat het heen met "mijn" merk (BMW)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tristan

Re: Waar gaat het heen met "mijn" merk (BMW)

Bericht door Tristan » 23 sep 2009, 13:30

Tom schreef:Mee eens Robin maar zou jij een M3 kopen als daar een turbo in zou liggen (die minder rpm kan draaien dan je atmo 8,500rpm knallende V8?). Terwijl je voor 40k minder ook een (tzt doorontwikkelde) 335i kan halen die er qua vermogen bij in de buurt komt? Kun je zo'n flinke meerprijs nog goed praten naar jezelf? Nu koop je een M vanwege beleving, z'n unieke motor en om die toerenteller richting de 9k rpm te jagen.
M3 koop je niet alleen om de motor. Wat denk je aan de gewijzigde uiterlijk en qua onderstel e.d. :hmmm:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 sep 2009, 13:32

Tristan schreef:
Tom schreef:Mee eens Robin maar zou jij een M3 kopen als daar een turbo in zou liggen (die minder rpm kan draaien dan je atmo 8,500rpm knallende V8?). Terwijl je voor 40k minder ook een (tzt doorontwikkelde) 335i kan halen die er qua vermogen bij in de buurt komt? Kun je zo'n flinke meerprijs nog goed praten naar jezelf? Nu koop je een M vanwege beleving, z'n unieke motor en om die toerenteller richting de 9k rpm te jagen.
M3 koop je niet alleen om de motor. Wat denk je aan de gewijzigde uiterlijk en qua onderstel e.d. :hmmm:
Precies. Ik heb m'n post hiervoor gewijzigd.

Niet om er 'n M3 draadje van te maken, maar als daily vind ik dat electronische schokdempersysteem:GEWELDIG.
Ding is soepel voor alledag en lekker strak voor bochtenwerk etc met 2 drukjes op de knop, supersysteem.Buiten de 8400rpm beleving het indrukwekkendst aan de auto, overschat 'm btw niet want onder de 4000rpm is ie slapjes in mijn ogen, mij wat TE slapjes.

Tom

Bericht door Tom » 23 sep 2009, 13:46

Robin schreef:Tom, soms vind ik de M3 inderdaad veel te duur voor wat ie (niet) biedt, tov de 335i. Maar wat biedt 'n 997 Carrera dan meer tov een Cayman/Boxster? Wat biedt 'n R8 meer tov een M3, S5, RS4?
Dat zijn nog compleet andere auto's.

Wat ik bedoel is dat het prijsverschil tussen 335i en M3 groot is. Nu krijg je bij een M3 een prachtige hoogtoerige V8. Wil je hoogtoerig en vermogen in BMW, dan moet je bij M zijn. Als je de centen ervoor hebt en je wilt dat, dan is dat prijsverschil geen probleem.
Maar zoals het er nu naar uit ziet gaan ze ook M downsizen met turbomotoren. Terwijl ze al leuke turbomotoren hebben die qua vermogen bij M in de buurt komen. Normale modellen en M groeit dus naar elkaar toe. Is een groot prijsverschil het dan nog waard?

Tuurlijk heeft een M ook een sportpakket, beter onderstel, ander interieur. Erg leuk maar je praat over 40k prijsverschil.
Die verbeteringen klus je voor 10k ook in een 335i in de vorm van aftermarket onderstel en M of Performance uiterlijk en interieurspul.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 sep 2009, 14:23

Om te beginnen vind ik de openingspost van Rico geweldig. Zeker voor een leuke discussie als hier plaatsvindt.

Vroeger zus, vroeger zo. Nou wat was er dan vroeger ? Laten we zeggen 12 jaar geleden ? Toen had je de E36 M3 en de E39 M5 en de Z3 M. Dat was het. De 318i was bagger. De 518i was bagger. De Z3 1.8 was bagger. Niet anders dan nu. Ook de E36 M3 was te zwaar. Om over de E46 M3 maar te zwijgen. Dat was en is gewoon een "boot". Een hele gave ja, maar niet voor niets kwam daar de CSL.

Hoe komen jullie erbij dat er vroeger zoveel goeds was en nu niet meer ? Ook toen was 90% van het modellengamma gewoon bagger, maar dan bagger met al dan niet leuke koets met een dikke motor en RWD. Maar meer niet. Echt niet veel meer gave modellen dan nu.

En alsof het BMW gamma nu niet wat is ?

Je hebt de 125i coupe, de 130i, de 123d, de 135i :!:, 330i, 335i, de 330d, 335d, de M3, de 535d, de 550i, de M5, de 650i, de M6, 760li ...

Wat is er mis met dit gamma ?

Er komt een gave Z2 aan, mogelijk een 1-serie CSL. De nieuwe Z4 is ook prachtig (te zwaar mogelijk, maar wordt opgevangen door de Z2). De GT wordt afgezeken terwijl bijna niemand hem in het echt heeft gezien.

Daarnaast vergeten de meesten dat het uiteindelijk gaat om gemiddeld CO2 uitstoot. Naast de sportieve modellen zal BMW dus ook veel zuinige moeten maken om de balans in evenwicht te brengen. Al die eco-shit is dus pure noodzaak en het leggen van een lattenbodem voor de toekomstige CSL-en.

De rest van het gamma is ongewijzigd. In mijn ogen is BMW er alleen maar op vooruit gegaan. Ook vroeger was de gemiddelde leeftijd van de koper van een BMW gewoon 48+. Waarom zou BMW dan alleen kleine M-modellen verkopen als de verkopen van grote M-modellen voor ouderen veel beter loopt ? Het is toch winst maken ? Dus je maakt datgene wat de klant wil.

Daarnaast moet je natuurlijk zorgen voor wat exclusieve dingen om je merkidentiteit op peil te houden. Een 1-serie CSL zal het echt geweldig doen. Denk ook wel dat er zoiets zal gaan komen, maar een 125i coupe met 218pk 6-cilinder geeft eigenlijk al heel goed het BMW gevoel weer. Die auto krijgt veel te weinig aandacht. Het echte BMW 6-cilinder geluid met voldoende pk in een compacte auto. Om over de 135i maar te zwijgen.

Een 3 liter biturbo met 306pk in een kleine achterwielaandrijver ... nee BMW is echt de verkeerde kant aan het opgaan :?

PS In het overzicht miste ik alleen nog de 325tds: wat een geweldige motor was dat destijds !!

k33z

Bericht door k33z » 23 sep 2009, 14:32

Goede post Ilija!

Tristan

Bericht door Tristan » 23 sep 2009, 14:40

Eigenlijk is er best wel veel keus. :shock:

Klein, groot, 6 in-lijn, V8, V10 atmo of N/A, coupe, sedan, cabrio etc etc. Dus voor elk wat wils. :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 23 sep 2009, 14:45

Rico z'n post gaat ook meer over wat BMW in de toekomst gaat doen en niet over wat we vandaag hebben (waarbij we nog maar aan het begin van het groene gebeuren staan). Zie ook de topictitel!
3 cylinder basismotoren in een 3 serie, geen hoogtoerig atmo in M's, meer hoge (X-serie) dan lage modellen, berichten/geruchten over fwd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 sep 2009, 15:18

Vooralsnog is er niets wat ik boven mijn huidige kar zou prefereren........................

Voor wat een M3 dan niet biedt en te duur is ( Mooie zin Robin) ...............................tov de concurentie is dan toch het goedkoopste alternatief, maar zeker niet de minste................

Hoe dan ook, een M zal er wel blijven daar in München...........................

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 sep 2009, 15:21

Tom schreef:Rico z'n post gaat ook meer over wat BMW in de toekomst gaat doen en niet over wat we vandaag hebben (waarbij we nog maar aan het begin van het groene gebeuren staan). Zie ook de topictitel!
3 cylinder basismotoren in een 3 serie, geen hoogtoerig atmo in M's, meer hoge (X-serie) dan lage modellen, berichten/geruchten over fwd.
Kom maar eens met een volume merk die daar in de toekomst geen last van gaat hebben. Mercedes heeft zelfs al eerder de stap naar FWD gemaakt(met de A en B koekblikjes). BMW heeft dat tot nu toe af weten te wenden door MINI in te zetten, maar daar kun je maar een beperkt palet aan auto's onder scharen. Enige optie om het niet te doen is het kopen van een ander merk en ze zijn net van de koude Rover-kermis terug, dus ze bedenken zich wel twee keer. Je op laten kopen is ook nog een optie, maar dat vind ik erger dan die enkele FWD die je gerust links kan laten liggen(net als de 3 cilinders trouwens). Het was zo mooi te zeggen dat er nog nooit een (productie) FWD BMW gemaakt is, als dat een keer ophoudt is dat ondertussen geen schande meer. Bijvoorbeeld Volvo, Alfa en Mercedes hebben die strijd al veel eerder verloren. Zelfs wat niet zelfstandig is komt met een FWD.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 23 sep 2009, 16:04

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 sep 2009, 17:23

Ik kan me ook niet aan het idee onttrekken dat de V10 zo populair was omdat dat toen het enige F1 engine format was. Nu dat afgelopen is denk ik dat velen weer terugzakken naar V8(waarschijnlijk wel met turbo(s)) of gelijk de V12 kiezen. Voor(en zelfs bij) de introductie van de Viper was het eigenlijk iets heel aparts. Het is volgens mi ook een gevalletje omdat-het-kan want de V8 en V12 hebben volgens mij op zichzelf meer voordelen, zeker voor straatgebruik.

Brava

Bericht door Brava » 23 sep 2009, 17:27

Mari Oh Oh! schreef:Ik kan me ook niet aan het idee onttrekken dat de V10 zo populair was omdat dat toen het enige F1 engine format was. Nu dat afgelopen is denk ik dat velen weer terugzakken naar V8(waarschijnlijk wel met turbo(s)) of gelijk de V12 kiezen. Voor(en zelfs bij) de introductie van de Viper was het eigenlijk iets heel aparts. Het is volgens mi ook een gevalletje omdat-het-kan want de V8 en V12 hebben volgens mij op zichzelf meer voordelen, zeker voor straatgebruik.
Volgens mij hebben ze dat indertijd bij BMW zelfs toegegeven. Daarom waren zijn ook grote tegenstanders van de 2,4 V8.

Femme

Bericht door Femme » 23 sep 2009, 20:14

Waarom schroeft BMW niet twee turbo's op de V8 van de M3 voor de volgende M5? Dat lijkt me een veel sportievere combinatie dan de vrachtwagenmotor die in de X5M en X6M (max. vermogen bij 5900 toeren) geleverd wordt.

McLaren geeft het goede voorbeeld met de hoogtoerige turbomotor in de MP4-12C.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 sep 2009, 20:21

Iedereen roept alweer voor zijn beurt..............................

Ik weet zeker dat ze wel een nieuw, lekker M3 blokje uit de hoge hoed toveren, eentje die weer maatgevend zal zijn..................................

RVV

Bericht door RVV » 23 sep 2009, 23:21

Tom schreef:Rico z'n post gaat ook meer over wat BMW in de toekomst gaat doen en niet over wat we vandaag hebben (waarbij we nog maar aan het begin van het groene gebeuren staan). Zie ook de topictitel!
Precies Tom ! Dat is waar het mij persoonlijk qua imago/merk beleving omgaat, dat een ander daar anders over denkt dat respecteer ik ook. Opmerkingen dat het bij Mercedes, Audi niet veel beter is, snap ik ook, maar dat boeit me als BMW liefhebber niet, dan reed ik wel een Audi of Mercedes. (verder no offence).

Om het in een bepaald perspectief te plaatsen, ik ben ook een groot liefhebber van het merk Rolex. Stel dat Rolex zijn productie zou uitbesteden naar een land als India, en het zwaartepunt komt te liggen op quarzhorloge's met een zonnepaneel op de wijzerplaat dan zou mijn liefhebberij voor Rolex als sneeuw voor de zon verdwijnen..

Mensen die niks met Rolex hebben en dagelijks zich prima redden met een Seiko of Swatch (ook verder no offence).. denken ook.. who cares..

Ik ben van mening, dat BMW zijn kernwaardes, aan het afkalven is. Terecht of onterecht dat bepaald ieder maar voor. zich. Maar mij raken de nieuwe ontwikkelingen me niet. En dat als een BMW idioot van het eerste uur.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 24 sep 2009, 10:52

Tja en dan heb ik over een paar jaar de keuze om de M5 E60 te vervangen voor iets nieuws. Op dit moment lijkt me de Panamera Turbo erg fijn, maar ik hoor niemand klagen over die V8 turbo. Ik vind het prima als BMW een turboblok in de M5 lepelt. Mijn 135i heeft de bekende 6 cylinder turbo, maar ik merk (bijna) nooit dat het een turbo is, het lijkt net een "big block". Kan me alleen maar verheugen op een V8 twin turbo. Er gaan nog wel geruchten over een V10tt, maar ik moet dat nog zien. Voor mij geldt dan weer dat een turbo heerlijk te tunen valt. Je kunt vrij makkelijk 750pk halen, iest wat nu extreem kostbaar is. Ach en als straks de nieuwe M5 wordt geintroduceerd staan we allemaal weer fappend klaar, let maar op 8)

Snipe

Bericht door Snipe » 24 sep 2009, 10:58

Rico schreef:Maar mij raken de nieuwe ontwikkelingen me niet. En dat als een BMW idioot van het eerste uur.
Jij had deze aan de muur van je jongenskamertje hangen toch?

Afbeelding

Andre

Bericht door Andre » 24 sep 2009, 11:14

Als de turbo s in de nieuwe M worden als de 135i maakt elke M mij de pis ook niet meer lauw. Maar misschien krijgt M het voorelkaar top throttle response te creeeren maar toch twijfel ik nog daaraan.

Als ik geen emotie meer heb in het rijden van ///M dan koop ik het gewoon niet meer zo makkelijk is het dan.

RVV

Bericht door RVV » 24 sep 2009, 11:21

Snipe geen foto, maar ik heb wel een miniatuurtje van dat modelletje :D

Macboy

Bericht door Macboy » 24 sep 2009, 13:46

V10 is ook onzin. V8 voldoet prima.

Snipe

Bericht door Snipe » 24 sep 2009, 14:18

Rico schreef:Snipe geen foto, maar ik heb wel een miniatuurtje van dat modelletje :D
Serieus? Voor mij is zoiets toch echt wel een beetje te oud.

RVV

Bericht door RVV » 24 sep 2009, 14:56

Snipe schreef:
Rico schreef:Snipe geen foto, maar ik heb wel een miniatuurtje van dat modelletje :D
Serieus? Voor mij is zoiets toch echt wel een beetje te oud.
Snipe, mijn vader verzamelde indertijd BMW miniatuurtjes. Heb ik het over jaren 80/90.. gewoon van alles wat, waaronder ook dit model. Nu heb ik die miniatuurtjes.. voornamelijk emotionele waarde :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 24 sep 2009, 15:19

Ja, dat snap ik. Maar dat is wat anders dan als 12-jarige naar de winkel gaan en een modelletje van deze auto kopen.

RVV

Bericht door RVV » 24 sep 2009, 16:00

Dat klopt, maar het ging indertijd eigenlijk anders, elke zaterdagmiddag (eind van de middag) kwamen me pa en ik bij de BMW dealer, daar hadden ze dan weer net de laatste modelletjes binnen en standaard namen we elk nieuw model mee. Me pa kocht ze en zette ze in een vitrine neer. Ik vond dat natuurlijk gaaf al die BMW'tjes bij mekaar.

allen

Bericht door allen » 24 sep 2009, 16:44

Pfft, eigenlijk is Rico gewoon slachtoffer. :bag:

Plaats reactie