/offtopic
BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
-
Metchu
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: BMW E36 328i sedan
Martijn, get your facts right: Het is BERTIKIPEDIA
/offtopic
/offtopic
- FreudeamFahren
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW E36 328i sedan
Het chassis is hetzelfde. Alleen de ophangpunten van de subframes zijn versterkt maar die plaatjes zijn er zo in te bakken.
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Stabi's aan veerpoot ipv draagarm?
- FreudeamFahren
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW E36 328i sedan
Ja, maar dat is onderstel. Aandrijfassen zijn ook anders. Da's allemaal om te schroeven. In de basis is het chassis hetzelfde en dat was de vraag toch?
- MartijnGizmo
- Berichten: 13056
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E36 328i sedan
De vraag was meer wat er aan een E36 328i moet gebeuren om er motorisch/technisch grotendeels een nette M3 van te maken. 
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Wat ik bedoelde is, een standaard M3 heeft veel meer dan alleen het S50 blokje natuurlijk, auto is op zich een stuk beter in elkaar gezet.
Een 328i krijg je volgens mij hooguit op US m3 waarden, danwel met 200cc minder. Hebben we het wel eens over gehad. Inlaat, Uitlaat, nokkenasje, herprogrameren van de ECU etc. Veel verder dan 240pk zal je volgens mij niet/nooit komen zonder het blok (helemaal) open te trekken.
Een 328i krijg je volgens mij hooguit op US m3 waarden, danwel met 200cc minder. Hebben we het wel eens over gehad. Inlaat, Uitlaat, nokkenasje, herprogrameren van de ECU etc. Veel verder dan 240pk zal je volgens mij niet/nooit komen zonder het blok (helemaal) open te trekken.
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Kost ook nog is bulten 
Maar als het goed is moeten de TB's van een S50 passend te maken zijn op een M52 blok
Maar als het goed is moeten de TB's van een S50 passend te maken zijn op een M52 blok
- FreudeamFahren
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW E36 328i sedan
Radiateur, oliekoeler, blok, bak, spruitstuk, uitlaat, computer, tellerbak, cardanas, veerpoten compleet, subframeversterking voor & achter, aandrijfassen, diff... En dan ben je er zo ongeveerMartijn Koevoets schreef:De vraag was meer wat er aan een E36 328i moet gebeuren om er motorisch/technisch grotendeels een nette M3 van te maken.
Wat Knot zegt klopt: je kunt beter zelf een complete M3 kopen, tenzij je zelf gouden vingertjes hebt en de uren dus niet betaald. Vrij naar het adagium: "Auto modifizieren heisst Geld verlieren". Je stopt er altijd geld in dat je niet terug zult zien.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13056
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E36 328i sedan
En, al bekend wat je met het onderstel gaat doen? Je ging toch naar Bas vandaag?
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: BMW E36 328i sedan
Volgens mij wist hij het gisteren eigenlijk al wel 
-
indobesar
- Berichten: 9986
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW E36 328i sedan
GarreTT schreef:Volgens mij wist hij het gisteren eigenlijk al wel
Dus AST sportline II, S50 swap en HT10 blokken?
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Ben net terug... weer veel info vergaard.
Eerst remmen probleem oplossen, Bas vind het ook maar vaag en wil het zelf uitzoeken. Wat het euvel veroorzaakt vervangen we, daarna de setup 286mm ATE schijven, HT10 blokken, ATE racing blue remvloeistof en een set staalomvlochten remleidingen.
Onderstel toch maar de AST sportline, achter ook een coilover, die lage veren setup is eruit en was sowieso moeilijk af te stellen begreep ik. Kijken hoe lang de achterkant het volhoudt zonder in te scheuren. Straatveren zijn natuurlijk vriendelijker dan keiharde circuitveren dus we zien wel. Topmounts erop, graad of 2,5 a 3 leek me voldoende Voor meteen een OMP veerpootbrug erop om daar ook steun aan de veertorens te geven.
Zal even duren voordat het eronder zit allemaal maar dan zou het toch wel ietswat beter moeten rijden. Op straat wellicht minder maar dan concentreren we wel op de avondjes sturen als iedereen slaapt en op de circuitdagen.
Heb het ook nog over vermogen gehad maar Bas vond dat zonde, beter meteen een M3 kopen dan ipv naar 286 of 321pk toe sleutelen wat veel tijd en 2x zoveel geld kost en je vervolgens nog niet die koppel en vermogensafgifte hebt die je zou hebben met een basic M blok.
Voorlopig even in een 316i sedan cruisen. Merk je wel hoor, echt een tam blokje, klinkt niet (bmw moet een 6 in lijn zijn) maar ik kom van a naar b. Grappig dat je toch wel voelt ondanks al het klagen hoe slecht het is dat deze auto zonder M sportonderstel af fabriek gewoon nog slechter op de weg ligt. Ook de 15inch ballonbanden merk je meteen, stuurt veel minder direct in dan mijn auto op 17inch. Grappig om weer eens zo'n vergelijk te krijgen met een echte basic e36.
Eerst remmen probleem oplossen, Bas vind het ook maar vaag en wil het zelf uitzoeken. Wat het euvel veroorzaakt vervangen we, daarna de setup 286mm ATE schijven, HT10 blokken, ATE racing blue remvloeistof en een set staalomvlochten remleidingen.
Onderstel toch maar de AST sportline, achter ook een coilover, die lage veren setup is eruit en was sowieso moeilijk af te stellen begreep ik. Kijken hoe lang de achterkant het volhoudt zonder in te scheuren. Straatveren zijn natuurlijk vriendelijker dan keiharde circuitveren dus we zien wel. Topmounts erop, graad of 2,5 a 3 leek me voldoende Voor meteen een OMP veerpootbrug erop om daar ook steun aan de veertorens te geven.
Zal even duren voordat het eronder zit allemaal maar dan zou het toch wel ietswat beter moeten rijden. Op straat wellicht minder maar dan concentreren we wel op de avondjes sturen als iedereen slaapt en op de circuitdagen.
Heb het ook nog over vermogen gehad maar Bas vond dat zonde, beter meteen een M3 kopen dan ipv naar 286 of 321pk toe sleutelen wat veel tijd en 2x zoveel geld kost en je vervolgens nog niet die koppel en vermogensafgifte hebt die je zou hebben met een basic M blok.
Voorlopig even in een 316i sedan cruisen. Merk je wel hoor, echt een tam blokje, klinkt niet (bmw moet een 6 in lijn zijn) maar ik kom van a naar b. Grappig dat je toch wel voelt ondanks al het klagen hoe slecht het is dat deze auto zonder M sportonderstel af fabriek gewoon nog slechter op de weg ligt. Ook de 15inch ballonbanden merk je meteen, stuurt veel minder direct in dan mijn auto op 17inch. Grappig om weer eens zo'n vergelijk te krijgen met een echte basic e36.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13056
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E36 328i sedan
Zou iedereen af en toe moeten doen, in de basisuitvoering van zijn eigen auto rijden, waardeer je weer wat je hebt.
Ben benieuwd hoe het nieuwe onderstel je gaat bevallen! Komen er dan ook driftfilmpjes van de 328i?
Ben benieuwd hoe het nieuwe onderstel je gaat bevallen! Komen er dan ook driftfilmpjes van de 328i?
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW E36 328i sedan
Joh, integendeel. Je moet wat voorzichtiger zijn bij drempels (niet door de hoogte maar doordat het wat stugger is) maar verder geeft het alleen maar meer plezier. En je kunt er nog makkelijk dagelijkse meters mee maken.Knot schreef: Zal even duren voordat het eronder zit allemaal maar dan zou het toch wel ietswat beter moeten rijden. Op straat wellicht minder maar dan concentreren we wel op de avondjes sturen als iedereen slaapt en op de circuitdagen.
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Tom,
Had jij nog de lage veren achter op de draagarm of ook al coilover? Dat is eigenlijk het enige waar ik een beetje een dubbel gevoel bij heb. Misschien wel moeilijk afstellen die lage veren kwa hoogte (niet stelbaar/schroefbaar) maar wel minder kans op doorscheuren...
Had jij nog de lage veren achter op de draagarm of ook al coilover? Dat is eigenlijk het enige waar ik een beetje een dubbel gevoel bij heb. Misschien wel moeilijk afstellen die lage veren kwa hoogte (niet stelbaar/schroefbaar) maar wel minder kans op doorscheuren...
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: BMW E36 328i sedan
Rody: is ie klaar over 3 weken om te ringen?
Begin wel nieuwsgierig te worden, zeker in verhouding tot mijn oude 328 toen.
Begin wel nieuwsgierig te worden, zeker in verhouding tot mijn oude 328 toen.
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Hoop het wel, de AST set kon misschien even duren op bestelling maar ik vermaak me wel met de 316i sedan met 99pk'tjes hoor 8)
Twijfelde nog even gister of ik toch niet een set Weitec verlagingsveren moest met dikkere stabi's enz... maar moet er maar mee leren leven dat de topmounts (uniball) ooit gaan klapperen en dat de achterkant misschien gelast moet worden straks door de coilovers.
Als ie maar lekker gaat sturen straks. Ringweekendje moet ie wel klaar zijn lijkt me, kan ik daar mooi ff spelen met de demperafstelling.
Twijfelde nog even gister of ik toch niet een set Weitec verlagingsveren moest met dikkere stabi's enz... maar moet er maar mee leren leven dat de topmounts (uniball) ooit gaan klapperen en dat de achterkant misschien gelast moet worden straks door de coilovers.
Als ie maar lekker gaat sturen straks. Ringweekendje moet ie wel klaar zijn lijkt me, kan ik daar mooi ff spelen met de demperafstelling.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW E36 328i sedan
Ik heb ook coilovers achter, in combinatie met de versterkte torens en de topmounts. Geen geklapper na tig 1000 km's.Knot schreef:Tom,
Had jij nog de lage veren achter op de draagarm of ook al coilover? Dat is eigenlijk het enige waar ik een beetje een dubbel gevoel bij heb. Misschien wel moeilijk afstellen die lage veren kwa hoogte (niet stelbaar/schroefbaar) maar wel minder kans op doorscheuren...
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Topmounts achter weet ik, alleen versterkte torens achter snap ik niet zo. Bedoel je dat daar al versteviging in/aan gelast is door Bas?
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW E36 328i sedan
Yes, die krijgen dan grotere draagkracht.
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Misschien is dat omdat je een touring hebt dan. Bij mij wilde hij het volgens mij eerst zo proberen en wanneer het zou scheuren de boel pas op/dichtlassen.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW E36 328i sedan
Is voorkomen niet beter dan genezen Rody?
Als het gaat scheuren en je hebt 't niet 1-2-3 in de gaten kan het weer gaan roesten..
Lijkt mij niet zoveel werk om ze te verstevigen.
Als het gaat scheuren en je hebt 't niet 1-2-3 in de gaten kan het weer gaan roesten..
Lijkt mij niet zoveel werk om ze te verstevigen.
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Ik laat het aan Bas, wat hij wil. Hij dacht dat het met straatveren (70kg) niet zo'n vaart zou lopen volgens mij. Met volledige circuitsterkte veren (meer dan 100kg was gebruikelijk dacht ik) was het een ander verhaal.
-
indobesar
- Berichten: 9986
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW E36 328i sedan
Rody,
Je had ook voor een AC-Schnitzer RS onderstel kunnen kiezen. Zijn in de aanbieding. 8)
Je had ook voor een AC-Schnitzer RS onderstel kunnen kiezen. Zijn in de aanbieding. 8)
Productnaam: Onderstel E36 RS
Artikelnummer: 31313629
Productomschrijving: 320i - 328i ( Sedan en Coupe.)
Prijs: van € 2046,80 voor € 1069,81
- FreudeamFahren
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW E36 328i sedan
Knappe knoop om door te hakken Rody. Het komt allemaal goed. Behalve dan met 't echte slachtoffer van dit verhaal...

