Nieuw asfalt - sneller??

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Nieuw asfalt - sneller??

Bericht door Hans R » 11 sep 2009, 16:26

Vandaag lekker dagje gehad op Zandvoort met HARC, er werd goed gereden en leuk spul deed ermee (oa originele Austin Healey 3000 Works, fabrieksracer 8) ) en de 340 is toch sneller dan een 997 GT3 :mrgreen:
Maar goed, er ligt nieuw asfalt bij de Audi-s, Kumho en Bos uit.. heerlijk natuurlijk want het kon soms listig zijn.. maar ik heb niet het idee dat Zandvoort nu sneller is!? Wat zijn jullie ervaringen? Ik kwam niet verder dan een 2,07 :? (elke ronde verkeer is mijn excuus vandaag :P )

Tristan

Re: Nieuw asfalt - sneller??

Bericht door Tristan » 11 sep 2009, 16:28

Droog maakt het weinig uit, op nat is het wel sneller.

Oja, een GT3 op semi's rijdt sneller dan een 2.07 dus lag waarschijnlijk aan de bestuurder. :wink:

Hans R

Bericht door Hans R » 11 sep 2009, 16:32

Natuurlijk moet die GT3 sneller zijn.. maar zet een coureur in de Lotus en hij is ook sneller.. het is wel leuk om te horen dat die wel aan de kant moest want hij hield het niet bij :D

Luco

Bericht door Luco » 11 sep 2009, 16:47

ik vind dat nieuwe deel niet echt sneller inderdaad.

Hans R

Bericht door Hans R » 11 sep 2009, 16:51

Nee slechter is het zeker niet, maar volgens mij ook niet sneller en wat Tristan zegt misschien scheelt het alleen in het nat..
Maar goed ik dacht even vragen wat de echte coureurs hiervan vinden.. :wink:

Luco

Bericht door Luco » 11 sep 2009, 16:55

Dan moet je het niet hier vragen he :mrgreen: :whistle:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 sep 2009, 17:00

hehe :mrgreen:

Ligt er aan hoe lang het geleden is, maar normaal is nieuw asfalt volgens mij langzamer omdat er nog niet echt een rubber laagje op zit.

2.06 vs 2.07 kan allerlei andere oorzaken hebben, misschien deed je de keer ervoor net iets anders oid.

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2009, 17:23

Hans GP schreef:fabrieksracer 8) ) en de 340 is toch sneller dan een 997 GT3 :mrgreen:

Dus als ik het goed begrijp is een M5 sneller dan een 997 GT3 :whistle:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 11 sep 2009, 17:26

:popcorn: :whistle:

Hans R

Bericht door Hans R » 11 sep 2009, 18:04

In rechte lijn zal de M5 best wel sneller zijn Rico.. ouwe rechtuit blazer..

Michel P

Bericht door Michel P » 11 sep 2009, 18:13

Hans GP schreef:In rechte lijn zal de M5 best wel sneller zijn Rico.. ouwe rechtuit blazer..
:beer: :beer:

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 11 sep 2009, 18:49

Je ging idd. lekker Hans vanuit mijn punt gezien waarik stond vandaag. :thumbup:
Was leuk spul aanwezig op de baan , en er werdt netjes gereden.

Over 't asfalt , ik vindt bosuit meer grip hebben als vroeger voor m'n gevoel , maar of dat in sec. te meten is weet ik niet.

Groet Alex,

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 11 sep 2009, 20:25

Ik zal dit weekend tijdens de YTTC wedstrijden eens proberen of het uitmaakt. Tot op heden ben ik niet echt sneller geweest. Met name Audi S uit had ik wel verwacht eerder op het gas te kunnen.

RVV

Bericht door RVV » 11 sep 2009, 20:46

Hans GP schreef:In rechte lijn zal de M5 best wel sneller zijn Rico.. ouwe rechtuit blazer..
Grappig Hans, zijn de sarcasme sensoren stuk, oh wacht je was even vergeten dat ik je gewoon voor bleef,

Met een sleepkabel :jenna: :mrgreen:

Hans R

Bericht door Hans R » 12 sep 2009, 07:41

Jaja.. ik doelde op de rechtuit blazen filmpjes waar jij een harde plasser van krijgt.. :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 12 sep 2009, 08:28

Elke autoliefhebber spreekt op de een of andere manier rechtuit blazen aan, anders ben je geen autoliefhebber, jij gaat toch ook volle polle op de Tarzanbocht af, of is dat dan geen rechtuitblazen :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 12 sep 2009, 09:35

Hans GP schreef:Jaja.. ik doelde op de rechtuit blazen filmpjes waar jij een harde plasser van krijgt.. :mrgreen:
Die gewogen en te licht bevonden "coureurs/auto's" praten veel wat recht hoort (immers korste weg) krom en wringen zich graag in elke bocht :lol: :wink:

Luco

Bericht door Luco » 12 sep 2009, 11:23

Rico schreef:Elke autoliefhebber spreekt op de een of andere manier rechtuit blazen aan, anders ben je geen autoliefhebber, jij gaat toch ook volle polle op de Tarzanbocht af, of is dat dan geen rechtuitblazen :wink:
Rechtuitblazen is niks aan, geeft toch helemaal geen voldoening om iemand op het rechte stuk voorbij te blazen :bag:
Uitremmen en in de bocht inhalen dat geeft voldoening.

Diegene met de dikste geldbuidel loopt het hardste op het rechte eind.

RVV

Bericht door RVV » 12 sep 2009, 11:34

Rechtuit blazen op gelijkblijvende snelheid.. of dit nou 200 km/h of 300 km/h uur is ook weinig aan,, maar zo snel als mogelijk is naar die snelheid toegaan en de versnelling ook daadwerkelijk voelen.. en dan moet je wel een beetje power hebben dat is gewoon kicken.. uitremmen.. is alleen van toepassing in een race... mag hopen dat er geen gekken rondlopen die op een trackday de dikste ballen in de broek denken te hebben omdat ze het hardst een ander er uit willen remmen.

Om zo hard mogelijk een bocht door te gaan.. hoef je natuurlijk niet hard op een bocht aan komen te rijden.. en toch doen alle circuitrijders dat.. omdat het rechtuitbranden op het rechte stuk ook gewoon een kick bied..

En wie beweerd dat het niet zo is geloof ik gewoon niet.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 sep 2009, 12:17

daarom, een grote kick is ook de acceleratie, en of dat nu van bocht tot bocht is of van 30 naar 160 dat maakt niet veel uit wat dat deel van de kick betrefd.

natuurlijk is een strakke lichtgewicht super om hard de bocht in te smijten en laat te remmen, maar ook weer makkelijker dan bv een M5 dus wie heeft dan de grootste ballen? de dikke M5 die hem hard de bocht indrukt of een zeg Lotus die hem hard de bocht in drukt...ik zeg de M5, en ja de Lotus is natuurlijk fijner/beter om de bocht in te smijten, maar met zeg een M5 heb je echt grotere ballen nodig :hosanna: :df:

Luco

Bericht door Luco » 12 sep 2009, 12:52

Nou spannend hoor, stuur recht houden en gas op de bodem :goodnight:

GTRene

Bericht door GTRene » 12 sep 2009, 13:12

luco hornsveld schreef:Nou spannend hoor, stuur recht houden en gas op de bodem :goodnight:
niks met echt spannend te maken maar die duw geeft wel een prettig gevoel, even verduidelijken, bv de M5 geeft meer kick als je het gas op de bodem stampt dan bv een ford ka met 55pk daar gaat dit stukje om, de rest snappen wij ook wel, trouwens als je een race rijd met een bv een Lotus Exige met 190pk of diezelfde Lotus maar dan zeg 280pk dan weet ik wel wie er sneller rond is/gaat, dat komt omdat je weer wat extra hebt op de stukken van bocht naar bocht, dus wat power is altijd welkom, en de kick is een mooie extra :df: :mrgreen:

zag laatst in een filmpje power is nothing without controll en daar gaat het een beetje om, de juiste balans....
weer een ander iemand een tuner vertelde, ook een leuke uitspraak, you never can get anough power, as long as grip levels are oke zoiets :mrgreen: eigenlijk komt dat op hetzelfde neer als de eerste uitspraak.

waar het om draait...de juiste balans voor auto/weg/bestuurder e.d.

L@urens

Bericht door L@urens » 12 sep 2009, 13:14

Rico schreef:mag hopen dat er geen gekken rondlopen die op een trackday de dikste ballen in de broek denken te hebben omdat ze het hardst een ander er uit willen remmen.
It takes two to tango. Het hangt van de trackday af of dit gebeurt. Als iemand mij persé voor de bocht voorbij wil, ben ik de 1e die daar ruimte voor maakt.

RVV

Bericht door RVV » 12 sep 2009, 13:37

Rene het gaat natuurlijk niet om de M5.. of om een Lotus.. (ook al zijn het de aangehaalde voorbeelden) punt wat ik wil maken is dat ook een rechte lijn acceleratie een petrolhead aanspreekt.. of dat nou wel of niet makkelijk is..

Bochten zijn prachtig, alleen zitten er wel rechte stukken tussen..

Zoals sommige het stellen... is het dus voldoende om vlak voor de bocht gas te geven, te remmen.. gas bijgeven vol de bocht door.. zodra de bocht gereden is kun je dan in principe gelijk van het gas gaan, want gas geven op de rechte stukken is feitelijk rechtuitbranden en dat is nu eenmaal niks aan...

yeah right :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 12 sep 2009, 13:44

Rico schreef:Rene het gaat natuurlijk niet om de M5.. of om een Lotus.. (ook al zijn het de aangehaalde voorbeelden) punt wat ik wil maken is dat ook een rechte lijn acceleratie een petrolhead aanspreekt.. of dat nou wel of niet makkelijk is..

Bochten zijn prachtig, alleen zitten er wel rechte stukken tussen..

Zoals sommige het stellen... is het dus voldoende om vlak voor de bocht gas te geven, te remmen.. gas bijgeven vol de bocht door.. zodra de bocht gereden is kun je dan in principe gelijk van het gas gaan, want gas geven op de rechte stukken is feitelijk rechtuitbranden en dat is nu eenmaal niks aan...

yeah right :mrgreen:
De rechte stukken horen er nu eenmaal bij, maar meer ook niet, vind het nou echt geen kick hoor.
De kick is zo laat mogelijk remmen (daar heb je nu eenmaal snelheid voor nodig) en zo hard mogelijk de bocht door

Plaats reactie