BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 30 jul 2009, 17:02

Naja, ik zal het vanavond eens op lage snelheid opstoken, hoeft natuurlijk niet met snelheden als 160. Ga gewoon even 10x van 100-20 remmen met halve kracht, dan moet het ook wel goed warm zijn lijkt me, herhaal ik dat het weekend nog eens en dan mag de boel lekker verder inslijten. Liever te laat vol op het pedaal vanaf 200 ofzo dan te vroeg en straks weer ellende hebben.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 30 jul 2009, 21:27

Ga je 9 Augustus mee Rody?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 31 jul 2009, 09:42

Misschien.. echter niet met de 328i op droog rijden, dat heeft toch geen zin. Als het dik gaat regenen ga ik wel denkik. Vertrouw het niet meer met DS2500 op de ring... voor sprintjes op straat prima maar geen risico meer. Knallen op droog doe ik liever met een rent-racecar, en dan buiten het weekend om, maandagmiddag dat soort dagen.

Is de voorspelling regen dan heb ik nog een kaart met 7 resterende rondjes liggen waarmee ik 150km kan driften :)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 31 jul 2009, 13:03

Hoe kan het dat je zo weinig vertrouwen in die remmerij hebt joh?

Wordt echt tijd dan voor iets anders hoor.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 31 jul 2009, 13:06

Hard rijden op een circuit kunnen standaard remmen gewoon niet tegen.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door RobS » 31 jul 2009, 13:47

Bert ///M3 schreef:Hard rijden op een circuit kunnen standaard remmen gewoon niet tegen.
Hard rjden wel, maar remmen niet :angel:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Macboy » 31 jul 2009, 14:09

haha Rob :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 31 jul 2009, 15:32

LOL... tsja, ik ben er wel een beetje klaar mee, iets beter dan standaard remmen is lekker voor op straat, sper is ook lekker voor op straat te klooien, standaard onderstel wel zo lekker voor het gemiddelde kutwegdek in nederland.

Wil je echt rijden op circuit/nordschleife dan gewoon een geprepareerde auto nemen/huren zodat je echt kunt sturen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 31 jul 2009, 17:06

Je hebt die BMW toch ook als 2e auto erbij?

Gebruikersavatar
Michel325ie36
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Michel325ie36 » 01 aug 2009, 13:01

Ik volg al een tijdje jullie gesprekken over de remmerij op een 325i e36. Zal mij even kort voorstellen: Kom uit Lelystad en heb sinds 4 weken een 325i e36 uit '91 voor circuitgebruik, wel kenteken en APK, verdere specs:
Verlaagd, schroefset
Rolkooi gelast
OMP racekuipjes + 3 punts
M3 bumpers en achterspoiler
Sparco deep dish
M3 fusees en rubbers
17II

De voorste schijven en blokken zijn "op" en moeten dus vervangen worden. Ik lees dat aan aantal van jullie M3 3.2 schijven met Ferodo ds3000 aanraden. Nu kan ik een M3 3.0 set (schijven, blokken, sensors, klauwen) gebruikt maar nog goed, kopen voor EUR 250,-. Alternatief is wat mij betreft nieuwe ATE powerdiscs (EUR 145,-) en Ferodo DS3000 (EUR 119,-). Welke keuze zouden jullie maken binnen dit budget, of wellicht toch nog een hele andere optie?

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door GarreTT » 01 aug 2009, 14:09

Stel je ook even voor in het juiste topic :wink: Bekende auto overigens :P
Ik ben zelf een setje M3 3 .2 remmen aan het monteren op dit moment. En ik verwacht dat dat een pak beter remt. Ik zou het altijd doen als je de auto alleen maar voor het circuit gebruikt.
En ik geloof dat het enige verschil tussen M3 3.0 en 3.2 remmen de schijven zijn. Dus je kunt altijd 3.2 schijven op 3.0 remmen monteren. (wel even verifieren) 3.2 schijven hebben een aluminium hart.

Gebruikersavatar
Michel325ie36
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Michel325ie36 » 01 aug 2009, 14:23

OK, zal ik doen :o Dank voor je reactie.

In mijn geval kan ik niet de 3.2 set maar de 3.0 schijvenset kopen voor EUR 250,- (met standaard M3 blokken). Is dat nog steeds beter dan de ATE powerdiscs met DS3000?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 aug 2009, 16:37

De M3 3.0 set is 315mm t.o.v. de 286mm die de E36 standaard heeft (volgens mij zelfs 316i t/m 328i). Enige wat anders is is dat de 3.2 schijven floating zijn, met een ander hart, je spaart dus je wiellager van extreme temperaturen.

Ben zelf de ATE schijven met DS2500 nog aan het inremmen. Had er nog geen goed gevoel bij om harder te gaan remmen van de 100+ snelheden dus ik ga voorlopig door met inremmen, matige pedaaldruk en niet vanaf te hoge snelheden. Als ik er meer kilometers op heb kan ik er pas wat zinnigs van zeggen als ik dan een keer goed in de ankers ben gegaan.

De standaard remset die ik op mijn M3 3.0 (GT) had was ook niet krom, remde voor mijn gevoel prima, alleen was na de eerste keer Zandvoort de boel versleten (indicator aan... en in tegenstelling tot de 328i waar ik nog 2000km mee door zou kunnen rijden was het bij de M3 meteen metaalgeluiden gebeuren).

Ik zeg de M3 315mm set erop en daar lekker mee rijden. Andere blokken kan altijd nog, zo alleen dan altijd hoger gaan dan de DS2500 als je er serieus mee wil remmen, meteen Hawk HP+ of DS3000 erop en geduld hebben met inremmen, hoe langer hoe beter heb ik het idee.

Gebruikersavatar
Michel325ie36
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Michel325ie36 » 01 aug 2009, 17:14

Als je de M3 3.0 set na 1 keer op Zandvoort al hebt versleten, is dit voor mij dan wel een betere optie dan de ATE met DS3000?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 01 aug 2009, 20:48

Ik zou dan wel voor de 3,2 schijven gaan. Die kunnen net ff wat meer hebben dan die uitvoering van de 3,0

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 02 aug 2009, 11:31

Het was al redelijk versleten, maar wat ik wil zeggen, met minder dikke schijven, circuit pakken en dan nog niet krom worden, standaard 3.0 setje.... gelukken al 20.000km rustig ingeremd dus dat is waarschijlijk de truc.

Als de 3.0 schijven en blokken nog goed zijn zou ik niet meteen 3.2 schijven monteren, is een beetje zonde als de oude nog te gebruiken zijn... laat die zich eerst maar eens bewijzen!

Gebruikersavatar
Michel325ie36
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Michel325ie36 » 02 aug 2009, 13:10

Op mijn auto zitten op dit moment nog de standaard voorrremmerij (schijven + blokken) van een 325i en deze moet vervangen worden.

Ik heb mijzelf de keuze gegeven uit de volgende twee opties:

A. Gebruikte maar nog goede M3 3.0 remmen compleet + standaard blokken EUR 250,-
B. ATE Powerdisc + DS3000 EUR 280,-

Je zegt dus dat optie A beter is dan optie B?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 02 aug 2009, 13:13

Optie A doen.

Die standaard blokken wegflikkeren en PFC01 or Carbon Lorraine er in, goede remvloeistof en klaar.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 02 aug 2009, 13:13

ATE + DS3000 zal beter remmen dan standaard M3 lijkt me maar die 286 naar 315mm upgrade geeft je wel meer mogelijkheden voor de toekomst. Je kunt ook DS3000 op de M3 schijven zetten, ben je voor 350 ook klaar lijkt me. Boel netjes inremmen en dan moet ie ook wel remmen hoor!

Gebruikersavatar
Michel325ie36
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Michel325ie36 » 02 aug 2009, 13:25

OK Bert / Knot, thx voor jullie advies. Ga het opvolgen en ben benieuwd naar het resultaat. Vorige week heb ik voor het eerst serieus op Circuit Zandvoort gereden en kende het parcours nog onvoldoende. Gisteren dus de halve dag circuit zandvoort op de PS2 gereden (DTM3) om het uit mijn hoofd te leren. Dat zal de rondetijden ook wel ten goede komen denk ik!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 22 aug 2009, 13:26

Nou ik ben er inmiddels wel uit hoor, dikke 1000km erop zitten met de ATE en DS2500... het is kut. Heb netjes 200km matig geremd, toen 10x van 100 naar 20 geremd, af laten koelen op de snelweg, volgende dag nog een keer 10x geremd en af laten koelen, Van 200 naar 800km opbouwend geremd.

Tot de 100 is het goed, boven de 100 met lichte remdruk ook, maar trap je meteen hard of verhoog je de druk boven de 100 trilt het stuur (en de rest van de auto) lekker mee. Misschien zijn de ATE schijven niet krom maar is het die laag shit die de DS2500 op de schijf achterlaat die niet goed verdeeld is wat voor de trillignen zorgt. Ook bij remmen tot stilstand zachtjes een lichte piep hoorbaar, getuigt ook van trillingen.

Of het ligt aan mijn manier van inremmen, dat ik toch te hard rem de eerste kilometers, of je moet je toch 2000km als een wijf inremmen, maar voor mij geen DS2500 meer. Zonde om het weg te gooien nu dus ik ga er de 29e en 30e augustus gewoon mee de Nordschleife op, zal ik het eens goed heet stoken en dan wordt het OF nog 10x zo erg of de boel slijt nog een beetje bij.

Stel ik rij deze remblokken in zo'n 20.000km op dan gooi ik er bij 260.000 gewoon een set originele/oem schijven/blokken op van 90 euro + 50 euro, volgens mij doet dat het op straat gewoon beter dan die "net niet" spullen.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door ErikS » 22 aug 2009, 13:48

Echt heetstoken helpt bij mijn HT10 wel...

Die trillen nou ook weer als een gek, tijdje niet heet geweest....

Paar keer flink stampen en hoeken totdat de rook ervanaf klappert....
Kijk eens of ze het dan weer normaal doen! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 22 aug 2009, 14:01

HT10 is dan natuurlijk wel een echt goed blok... DS2500 zit natuurlijk meer aan de straat/wanabee trackday kant.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door FreudeamFahren » 22 aug 2009, 15:24

You get what you pay for. Had doorgespaard en gele Pagid genomen. Nergens last van... Ze piepen niet eens, al is dat een behoorlijke uitzondering schijnbaar.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door ErikS » 22 aug 2009, 15:27

Piepen is niks mis mee toch?
Was juist goed toch?

Waar is Bertikipedia? :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bokkepoot, Godspeed, GRzep en 11 gasten