BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Naja, ik zal het vanavond eens op lage snelheid opstoken, hoeft natuurlijk niet met snelheden als 160. Ga gewoon even 10x van 100-20 remmen met halve kracht, dan moet het ook wel goed warm zijn lijkt me, herhaal ik dat het weekend nog eens en dan mag de boel lekker verder inslijten. Liever te laat vol op het pedaal vanaf 200 ofzo dan te vroeg en straks weer ellende hebben.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Ga je 9 Augustus mee Rody?
- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Misschien.. echter niet met de 328i op droog rijden, dat heeft toch geen zin. Als het dik gaat regenen ga ik wel denkik. Vertrouw het niet meer met DS2500 op de ring... voor sprintjes op straat prima maar geen risico meer. Knallen op droog doe ik liever met een rent-racecar, en dan buiten het weekend om, maandagmiddag dat soort dagen.
Is de voorspelling regen dan heb ik nog een kaart met 7 resterende rondjes liggen waarmee ik 150km kan driften
Is de voorspelling regen dan heb ik nog een kaart met 7 resterende rondjes liggen waarmee ik 150km kan driften

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Hoe kan het dat je zo weinig vertrouwen in die remmerij hebt joh?
Wordt echt tijd dan voor iets anders hoor.
Wordt echt tijd dan voor iets anders hoor.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Hard rijden op een circuit kunnen standaard remmen gewoon niet tegen.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: BMW E36 328i sedan
Hard rjden wel, maar remmen nietBert ///M3 schreef:Hard rijden op een circuit kunnen standaard remmen gewoon niet tegen.

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW E36 328i sedan
haha Rob 

- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
LOL... tsja, ik ben er wel een beetje klaar mee, iets beter dan standaard remmen is lekker voor op straat, sper is ook lekker voor op straat te klooien, standaard onderstel wel zo lekker voor het gemiddelde kutwegdek in nederland.
Wil je echt rijden op circuit/nordschleife dan gewoon een geprepareerde auto nemen/huren zodat je echt kunt sturen.
Wil je echt rijden op circuit/nordschleife dan gewoon een geprepareerde auto nemen/huren zodat je echt kunt sturen.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Je hebt die BMW toch ook als 2e auto erbij?
- Michel325ie36
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52
Re: BMW E36 328i sedan
Ik volg al een tijdje jullie gesprekken over de remmerij op een 325i e36. Zal mij even kort voorstellen: Kom uit Lelystad en heb sinds 4 weken een 325i e36 uit '91 voor circuitgebruik, wel kenteken en APK, verdere specs:
Verlaagd, schroefset
Rolkooi gelast
OMP racekuipjes + 3 punts
M3 bumpers en achterspoiler
Sparco deep dish
M3 fusees en rubbers
17II
De voorste schijven en blokken zijn "op" en moeten dus vervangen worden. Ik lees dat aan aantal van jullie M3 3.2 schijven met Ferodo ds3000 aanraden. Nu kan ik een M3 3.0 set (schijven, blokken, sensors, klauwen) gebruikt maar nog goed, kopen voor EUR 250,-. Alternatief is wat mij betreft nieuwe ATE powerdiscs (EUR 145,-) en Ferodo DS3000 (EUR 119,-). Welke keuze zouden jullie maken binnen dit budget, of wellicht toch nog een hele andere optie?
Verlaagd, schroefset
Rolkooi gelast
OMP racekuipjes + 3 punts
M3 bumpers en achterspoiler
Sparco deep dish
M3 fusees en rubbers
17II
De voorste schijven en blokken zijn "op" en moeten dus vervangen worden. Ik lees dat aan aantal van jullie M3 3.2 schijven met Ferodo ds3000 aanraden. Nu kan ik een M3 3.0 set (schijven, blokken, sensors, klauwen) gebruikt maar nog goed, kopen voor EUR 250,-. Alternatief is wat mij betreft nieuwe ATE powerdiscs (EUR 145,-) en Ferodo DS3000 (EUR 119,-). Welke keuze zouden jullie maken binnen dit budget, of wellicht toch nog een hele andere optie?
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: BMW E36 328i sedan
Stel je ook even voor in het juiste topic
Bekende auto overigens
Ik ben zelf een setje M3 3 .2 remmen aan het monteren op dit moment. En ik verwacht dat dat een pak beter remt. Ik zou het altijd doen als je de auto alleen maar voor het circuit gebruikt.
En ik geloof dat het enige verschil tussen M3 3.0 en 3.2 remmen de schijven zijn. Dus je kunt altijd 3.2 schijven op 3.0 remmen monteren. (wel even verifieren) 3.2 schijven hebben een aluminium hart.


Ik ben zelf een setje M3 3 .2 remmen aan het monteren op dit moment. En ik verwacht dat dat een pak beter remt. Ik zou het altijd doen als je de auto alleen maar voor het circuit gebruikt.
En ik geloof dat het enige verschil tussen M3 3.0 en 3.2 remmen de schijven zijn. Dus je kunt altijd 3.2 schijven op 3.0 remmen monteren. (wel even verifieren) 3.2 schijven hebben een aluminium hart.
- Michel325ie36
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52
Re: BMW E36 328i sedan
OK, zal ik doen :o Dank voor je reactie.
In mijn geval kan ik niet de 3.2 set maar de 3.0 schijvenset kopen voor EUR 250,- (met standaard M3 blokken). Is dat nog steeds beter dan de ATE powerdiscs met DS3000?
In mijn geval kan ik niet de 3.2 set maar de 3.0 schijvenset kopen voor EUR 250,- (met standaard M3 blokken). Is dat nog steeds beter dan de ATE powerdiscs met DS3000?
- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
De M3 3.0 set is 315mm t.o.v. de 286mm die de E36 standaard heeft (volgens mij zelfs 316i t/m 328i). Enige wat anders is is dat de 3.2 schijven floating zijn, met een ander hart, je spaart dus je wiellager van extreme temperaturen.
Ben zelf de ATE schijven met DS2500 nog aan het inremmen. Had er nog geen goed gevoel bij om harder te gaan remmen van de 100+ snelheden dus ik ga voorlopig door met inremmen, matige pedaaldruk en niet vanaf te hoge snelheden. Als ik er meer kilometers op heb kan ik er pas wat zinnigs van zeggen als ik dan een keer goed in de ankers ben gegaan.
De standaard remset die ik op mijn M3 3.0 (GT) had was ook niet krom, remde voor mijn gevoel prima, alleen was na de eerste keer Zandvoort de boel versleten (indicator aan... en in tegenstelling tot de 328i waar ik nog 2000km mee door zou kunnen rijden was het bij de M3 meteen metaalgeluiden gebeuren).
Ik zeg de M3 315mm set erop en daar lekker mee rijden. Andere blokken kan altijd nog, zo alleen dan altijd hoger gaan dan de DS2500 als je er serieus mee wil remmen, meteen Hawk HP+ of DS3000 erop en geduld hebben met inremmen, hoe langer hoe beter heb ik het idee.
Ben zelf de ATE schijven met DS2500 nog aan het inremmen. Had er nog geen goed gevoel bij om harder te gaan remmen van de 100+ snelheden dus ik ga voorlopig door met inremmen, matige pedaaldruk en niet vanaf te hoge snelheden. Als ik er meer kilometers op heb kan ik er pas wat zinnigs van zeggen als ik dan een keer goed in de ankers ben gegaan.
De standaard remset die ik op mijn M3 3.0 (GT) had was ook niet krom, remde voor mijn gevoel prima, alleen was na de eerste keer Zandvoort de boel versleten (indicator aan... en in tegenstelling tot de 328i waar ik nog 2000km mee door zou kunnen rijden was het bij de M3 meteen metaalgeluiden gebeuren).
Ik zeg de M3 315mm set erop en daar lekker mee rijden. Andere blokken kan altijd nog, zo alleen dan altijd hoger gaan dan de DS2500 als je er serieus mee wil remmen, meteen Hawk HP+ of DS3000 erop en geduld hebben met inremmen, hoe langer hoe beter heb ik het idee.
- Michel325ie36
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52
Re: BMW E36 328i sedan
Als je de M3 3.0 set na 1 keer op Zandvoort al hebt versleten, is dit voor mij dan wel een betere optie dan de ATE met DS3000?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Ik zou dan wel voor de 3,2 schijven gaan. Die kunnen net ff wat meer hebben dan die uitvoering van de 3,0
- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Het was al redelijk versleten, maar wat ik wil zeggen, met minder dikke schijven, circuit pakken en dan nog niet krom worden, standaard 3.0 setje.... gelukken al 20.000km rustig ingeremd dus dat is waarschijlijk de truc.
Als de 3.0 schijven en blokken nog goed zijn zou ik niet meteen 3.2 schijven monteren, is een beetje zonde als de oude nog te gebruiken zijn... laat die zich eerst maar eens bewijzen!
Als de 3.0 schijven en blokken nog goed zijn zou ik niet meteen 3.2 schijven monteren, is een beetje zonde als de oude nog te gebruiken zijn... laat die zich eerst maar eens bewijzen!
- Michel325ie36
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52
Re: BMW E36 328i sedan
Op mijn auto zitten op dit moment nog de standaard voorrremmerij (schijven + blokken) van een 325i en deze moet vervangen worden.
Ik heb mijzelf de keuze gegeven uit de volgende twee opties:
A. Gebruikte maar nog goede M3 3.0 remmen compleet + standaard blokken EUR 250,-
B. ATE Powerdisc + DS3000 EUR 280,-
Je zegt dus dat optie A beter is dan optie B?
Ik heb mijzelf de keuze gegeven uit de volgende twee opties:
A. Gebruikte maar nog goede M3 3.0 remmen compleet + standaard blokken EUR 250,-
B. ATE Powerdisc + DS3000 EUR 280,-
Je zegt dus dat optie A beter is dan optie B?
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Optie A doen.
Die standaard blokken wegflikkeren en PFC01 or Carbon Lorraine er in, goede remvloeistof en klaar.
Die standaard blokken wegflikkeren en PFC01 or Carbon Lorraine er in, goede remvloeistof en klaar.
- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
ATE + DS3000 zal beter remmen dan standaard M3 lijkt me maar die 286 naar 315mm upgrade geeft je wel meer mogelijkheden voor de toekomst. Je kunt ook DS3000 op de M3 schijven zetten, ben je voor 350 ook klaar lijkt me. Boel netjes inremmen en dan moet ie ook wel remmen hoor!
- Michel325ie36
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:52
Re: BMW E36 328i sedan
OK Bert / Knot, thx voor jullie advies. Ga het opvolgen en ben benieuwd naar het resultaat. Vorige week heb ik voor het eerst serieus op Circuit Zandvoort gereden en kende het parcours nog onvoldoende. Gisteren dus de halve dag circuit zandvoort op de PS2 gereden (DTM3) om het uit mijn hoofd te leren. Dat zal de rondetijden ook wel ten goede komen denk ik!
- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Nou ik ben er inmiddels wel uit hoor, dikke 1000km erop zitten met de ATE en DS2500... het is kut. Heb netjes 200km matig geremd, toen 10x van 100 naar 20 geremd, af laten koelen op de snelweg, volgende dag nog een keer 10x geremd en af laten koelen, Van 200 naar 800km opbouwend geremd.
Tot de 100 is het goed, boven de 100 met lichte remdruk ook, maar trap je meteen hard of verhoog je de druk boven de 100 trilt het stuur (en de rest van de auto) lekker mee. Misschien zijn de ATE schijven niet krom maar is het die laag shit die de DS2500 op de schijf achterlaat die niet goed verdeeld is wat voor de trillignen zorgt. Ook bij remmen tot stilstand zachtjes een lichte piep hoorbaar, getuigt ook van trillingen.
Of het ligt aan mijn manier van inremmen, dat ik toch te hard rem de eerste kilometers, of je moet je toch 2000km als een wijf inremmen, maar voor mij geen DS2500 meer. Zonde om het weg te gooien nu dus ik ga er de 29e en 30e augustus gewoon mee de Nordschleife op, zal ik het eens goed heet stoken en dan wordt het OF nog 10x zo erg of de boel slijt nog een beetje bij.
Stel ik rij deze remblokken in zo'n 20.000km op dan gooi ik er bij 260.000 gewoon een set originele/oem schijven/blokken op van 90 euro + 50 euro, volgens mij doet dat het op straat gewoon beter dan die "net niet" spullen.
Tot de 100 is het goed, boven de 100 met lichte remdruk ook, maar trap je meteen hard of verhoog je de druk boven de 100 trilt het stuur (en de rest van de auto) lekker mee. Misschien zijn de ATE schijven niet krom maar is het die laag shit die de DS2500 op de schijf achterlaat die niet goed verdeeld is wat voor de trillignen zorgt. Ook bij remmen tot stilstand zachtjes een lichte piep hoorbaar, getuigt ook van trillingen.
Of het ligt aan mijn manier van inremmen, dat ik toch te hard rem de eerste kilometers, of je moet je toch 2000km als een wijf inremmen, maar voor mij geen DS2500 meer. Zonde om het weg te gooien nu dus ik ga er de 29e en 30e augustus gewoon mee de Nordschleife op, zal ik het eens goed heet stoken en dan wordt het OF nog 10x zo erg of de boel slijt nog een beetje bij.
Stel ik rij deze remblokken in zo'n 20.000km op dan gooi ik er bij 260.000 gewoon een set originele/oem schijven/blokken op van 90 euro + 50 euro, volgens mij doet dat het op straat gewoon beter dan die "net niet" spullen.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW E36 328i sedan
Echt heetstoken helpt bij mijn HT10 wel...
Die trillen nou ook weer als een gek, tijdje niet heet geweest....
Paar keer flink stampen en hoeken totdat de rook ervanaf klappert....
Kijk eens of ze het dan weer normaal doen!
Die trillen nou ook weer als een gek, tijdje niet heet geweest....
Paar keer flink stampen en hoeken totdat de rook ervanaf klappert....
Kijk eens of ze het dan weer normaal doen!

- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
HT10 is dan natuurlijk wel een echt goed blok... DS2500 zit natuurlijk meer aan de straat/wanabee trackday kant.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW E36 328i sedan
You get what you pay for. Had doorgespaard en gele Pagid genomen. Nergens last van... Ze piepen niet eens, al is dat een behoorlijke uitzondering schijnbaar.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW E36 328i sedan
Piepen is niks mis mee toch?
Was juist goed toch?
Waar is Bertikipedia?
Was juist goed toch?
Waar is Bertikipedia?
