Bericht
door Chris van S. » 19 jul 2009, 19:29
Rijverslag 19-07-09
Door vervelende omstandigheden heb ik afgelopen week een goede 2k met de B3 Biturbo kunnen rijden. Ik heb een klein verslagje gemaakt om deze week van mij af te zetten. En om nog na te genieten van een betere kennismaking met een kanjer van een auto.
Mijn ouders zijn op vakantie gegaan naar Oostenrijk met de auto. Echter na welgeteld 1 dag is mijn vader opgenomen in het ziekenhuis. De mensonterende details vermijd ik bewust in dit verhaal maar gelukkig is er in dit geval geen levensbedreigende situatie ontstaan. Als 1 van je ouders in een buitenlands ziekenhuis ligt is het hoe dan ook vervelend voor beide partijen, kinderen en ouders. Emotioneel, taaltechnisch, verzekeringstechnisch zijn er een hoop hobbels te nemen, neem dat van mij aan. Na 2 weken ziekenhuis, waaronder 1 heropname, wat medische fouten, 1 terugreis-uitstel en slapeloze nachten verder is gisteren mijn vader uit het ziekenhuis in Schwaz ontslagen. Gelijk is hij teruggebracht naar Nederland per Ambulance.
Afgelopen maandag had de dokter aangegeven dat mijn vader woensdag zou worden ontslagen uit het ziekenhuis. Dinsdagavond was ik al overgevlogen om de B3 woensdag terug te rijden. Reden hiervoor is omdat mijn moeder niet in staat is om langer dan 1 tot 2 uur te rijden met een auto. Door medische miscommunicatie bleek echter woensdagmorgen dat mijn vader toch nog te ziek was om te worden terugvervoerd. Conclusie; ik moest gedwongen in Oostenrijk blijven. Ik verbleef bij mijn moeder in een hotel in Seefeld. En uiteraard bleef de mogelijkheid om naar mijn vader te kunnen wat een geruststelling was voor zowel mijn vader als mijn moeder.
Maar goed, ondanks alle tegenslagen heb ik toch kunnen genieten van de ALPINA B3 Biturbo Allrad. De eerste dagen waren een feest om met de 4wd, de switchtronic en de koppelsterke 6cilinder de steile berghellingen op en af te rijden. Al is het wel wennen om de bak te laten doen wat jij wilt. De bak schakelt in elke omstandigheid zo snel mogelijk op naar de hoogste versnelling. Ook op momenten als je een versnelling vast wilt houden om de berghelling af te dalen. Is dit een Co2 uitstoot vriendelijke oplossing of wil de bak nog steeds wennen aan mijn rijstijl? Na een paar keer oefenen en proberen had ik alles onder de knie. Al had ik soms de indruk dat de bak zijn versnellingen langer vasthield wat ik prefereer.
Het onderstel is perfect afgestemd voor wegen en absoluut niet vergelijkbaar met alle andere (non M) E9x. Het grote verschil begint al bij de non runflat banden. Waar ik 2 weken terug nog met een 318d al stuiterend over korte hobbels over de wegen uit Engeland reed. Pakt de B3 dezelfde hobbels met een prettig korte of stevige schok op. De auto gaat onder geen beding stuiteren. Ook is de tractie geweldig van de 4wd; waar je verwacht dat de DTC zal ingrijpen, omdat de wielen hun grip door het koppel verliezen, blijft de auto trekken in 1 lineair lange streep. Er is totaal geen torque steer aanwezig. Wel is het zo als de bak onverwachts een kickdown geeft bij volgas, lijkt het net alsof je stuur ongrijpbaar ver weg is. Je word zo krachtig in je stoel gedrukt. Ook als je gaat verwachten dat de auto in een snelle lange bocht zal gaan ondersturen blijft de auto zijn lijn volgen. Solide en werkelijk lichtvoetig en voor mijn gevoel niet te vergelijken met het X systeem van de E46. De E46 X voelt veel zwaarder en is meer aanwezig zowel in het stuur als in het gehoor.
Gisteren toen eenmaal de MB Sprinter 518 Ambu richting nederland reed ben ik snel erachteraan gegaan en heb alle registers aan het werk gezet. De B3 verandert in dezelfde auto als zijn voorganger die ik gewend was geraakt, de ALPINA B3s. Bij die auto riep ik al dat het een E46 M3 met E39 onderstel was. Bijna net zo rap en wendbaar als een M3 maar zo comfortabel als een E39.
5 series voelen zich thuis op het moment als je een snelle V-gem. neer wilt zetten.
Ook de B3 Biturbo voelt bij 200+ dezelfde klap volwassener t.o.v. E60 als zijn E9x soortgenoten. Ook in dit geval werkt een heel stuk mee dat de er non runflat Michelins zijn gemonteerd.
De schokdempers zijn wel een tandje stugger t.o.v. de B3s maar nog voldoende comfortabel om met moeders naast je een v-gem neer te zetten waar Jan Modaal van mag dromen. Gisteren heb ik zeker een half uur lang achter elkaar boven de 200km/u gereden.
In samenwerking met het relatief lage toerental lijkt het in het interieur of je 100km/u rijd.
Bij 200km/u draait het toerental van de motor nog geen 3750 t/pm. Wetende dat je dan nog 4000toeren lucht overhebt, al zal het maximale toerental niet worden bereikt bij v-max, heb ik het vermoeden dat deze Biturbo toch een aardig potente machine is.
Om te kijken wat de killersmentaliteit is van B3 t.o.v. de hoge koppeldiesels (A6en, 5-series, E-klasse etc) liet ik bij het “vrijvallen” van de linkerbaan de bak geen kick-down geven maar de bak in de hoogste versnelling staan. Je voelt de lock opkomen in de koppelomvormer en het stijgen van het motortoerental zorgt voor een streep van een acceleratie. Terwijl mijn moeder rustig naast mij bleef zitten werd de brandende linkerknipperlicht van mijn gretige achtervolger in mijn achteruitkijkspiegel miraculeus kleiner.
Uiteraard is de bediening van de functies hetzelfde als bij een E9x zuster. Maar deze keer heeft ALPINA niet alleen een andere tacho kleur gemonteerd. Het is een pracht van een tellerunit. Ten eerste word de olie temperatuur aangegeven in plaats van het benzine verbruik. Voor de sportieve rijder is dat a must have, zeker icm de welbekende toerental beperkingverlichting vanaf koudstart. De kilometer teller word per 30km/u aangegeven wat alleen op de franse autoroute goed bruikbaar is. Maar ALPINA heeft doorgedacht door in de boordcomputer een digitale snelheidsmeter (V=xxx) functie te programmeren. Ook de brandstofverbruik festishisten worden verbruikt door een interactieve digitale brandstofverbruiksmeter. Echter mijn voorkeur lijkt mij duidelijk, zeker op DF autobahn dag…..
Ondanks mijn verhaal dat de motor zo mooi rustig blijft ondanks zijn torenhoge koppelafgifte.
De soundengineers van ALPINA zijn wat mij betreft helden. Je oor word getrakteerd met de vreugdige brom van een M20 2.5 bij constant rijden. Als je stapvoets rijd krijg je het geluid wat neigt naar het huilen van een S50. Bij stationair draaien is het net een N54B30 met een gematigde sportauspuff.
Conclusie van mijn verhaal; Ik heb afgelopen dagen 2000km echt fun gehad deze potente tractor. De reeds hier besproken verlagings plannen hebben mijn vader en ik in het ziekenhuis letterlijk in de prullenbak gegooid. Het onderstel is simpelweg te goed om daar aan te rommelen. Aan het vermogen en onderstel hoef je echt niets te doen als je ritten permanent buiten het circuit plaats zullen vinden. Als je niets anders gewend bent dat je roert, is de Switchtronic een gewenning met name als je invloed wilt hebben op de gekozen versnelling.
Door het feit dat op mijn voorhoofd 3 doorzichtige letters staan gegraveerd en dus een verslag als deze als partijdig kan worden bestempeld heb goed nagedacht over mijn slotzin. Heb je de portemonnee voor de prijslijst van de groen/blauw’en, laat de wunschliste van de wit/blauw’en links liggen en zet per direct een handtekening onder het koopcontract.
Als laatste een gewetens vraag:
ALPINA B3 Biturbo (single driver + moeder) vs MB Sprinter 518 Ambu (2 chauffeurs + patient)
Welke van de 2 heeft de rit over 950km “gewonnen”?