Allrad ALPINA B3 BiTurbo, 20 stuks gemaakt

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
allen

Re: ALPINA B3 BiTurbo Allrad Switchtronic (pics pag 7)

Bericht door allen » 02 jun 2009, 09:55

Snipe schreef:Dan is het weer niet logisch dat hij dat megavervolgverhaal op de kofferklep heeft laten zitten.
Voordat een klant op de helft is van die hele regel tekst, zal z'n pa al wel weg zijn. :mrgreen:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 02 jun 2009, 09:57

Ik vind het allemaal wel meevallen. Mn pa en ik zijn logo fetishisten dus die bijbelteksten zullen wel blijven staan. :bignews:
Ook hebben we een hoop commentaar gehad bij de teksten van deze. Toch heeft mn pa daar 5 jaar mee rondgereden. :df:
Afbeelding

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 02 jun 2009, 10:06

Snipe schreef:
Downforce Hans schreef: P.s. ik rij ook BMW :thumbup:
Aangezien het hier over een Alpina gaat, kun je beter zeggen dat jij wél BMW rijdt dan dat jij óók BMW rijdt 8)
Ben je al lang wakker of al veel koffie op, wel scherp :thumbup: :mrgreen:

P.s ik heb wel Alpina velgen, hoor ik er dan niet een beetje bij?

Snipe

Bericht door Snipe » 02 jun 2009, 10:08

Lang wakker én veel koffie op zelfs :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 02 jun 2009, 12:29

Ik zou er ook gewoon alles op laten zitten. Als je het niet wilt. dan koop je gewoon een logo loze 335Xi INDIVIDUAL met Schnitzer chip.. heb je ook 360pk klaar.

Elke letter en cijfer zit terecht op de achterzijde en voorzijde van die auto, dat doet ALPINA al sinds 1834 ofzo.

Een BMW is zo average.. met een ALPINA laat je zien dat je net even dat extra wil.. beetje Italiaanse flair in een Duitse jas. Je doet de auto onrecht aan als je de logo's er af zou laten.

Verder is dit toch net even wat aparter dan een standaard 335i.. dat er wat meer aandacht aan deze auto word besteed vind ik best terecht. Je leest er toch niet alledag over.

Snipe

Bericht door Snipe » 02 jun 2009, 12:40

Bij de E46 misstaat het niet. Bij de E90 zit het naar mijn smaak wat te ver naar binnen.
Heet zo'n auto bij Alpina eigenlijk ook E46 en E90?
Alpina, het levert veel boeiende vraagstukken op :mrgreen:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 02 jun 2009, 13:12

@Snipe: In de teilekatalog (wat dus de ALPINA delen zijn op de auto) word de auto aangeduid als E9x (met de x van sedan/touring/cabrio enz enz )

@Xave30: Remschijven staan niet in die teilekatalog. Dus ik ga ervan uit dat het 335i remmen zijn. Net als bij de E46 B3s (330i)

Snipe

Bericht door Snipe » 02 jun 2009, 13:20

Weer wat geleerd :banaan:

raymondw

Bericht door raymondw » 02 jun 2009, 13:25

Hoi Chris,

Blijft een hele mooie auto. Ik ga er stiekum vanuit dat ik deze in een niet met naam genoemd bergdorp in Oostenrijk wel ene keer zie. Gebeurde een paar jaar geleden met de B3s ook, al had je pa dat niet in de gaten :mrgreen:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 02 jun 2009, 19:28

@Raymond, daar heb jij toch nog een foto van????
En dat hij je niet ziet: Don't take it personal... :wink:

raymondw

Bericht door raymondw » 02 jun 2009, 23:43

XR5Turbo schreef:@Raymond, daar heb jij toch nog een foto van????
En dat hij je niet ziet: Don't take it personal... :wink:
Nee, ik reed op dat moment alleen in de auto van de lift terug naar het appartement en had het fototoestel bij mijn vrouw gelaten. Was destijds met de A6 en niet met de S2 waarmee ik toen een keer met Stevie bij jullie was.

Macboy

Bericht door Macboy » 03 jun 2009, 16:18

Nu graag een filmpje met het geluid van de motor van 0-200 (hoeft niet volgas ivm inrijden, puur voor geluid).

We zijn allemaal benieuwd naar het geluid :)

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 03 jun 2009, 17:58

Ja dat is wel is leuk om te doen. Nou moet ik zeggen dat er op youtube genoeg "optrek" filmpjes te zien en te horen zijn.
De koudstart is ook wel heel erg leuk:

Hier 2 filmpjes van de E46 B3s

Afbeelding

Afbeelding

Filmpjes stammen uit 2003.
De B3 biturbo maakt bij koudstart ongeveer hetzelfde geluid dus daar ga ik wel en filmpje van maken.

Slewey

Bericht door Slewey » 03 jun 2009, 21:52

Zie nu pas je foto's Chris, super wagen!

:clap:

Chris van S.

Re: Rijverslag ALPINA B3 BiTurbo (laatste pagina)

Bericht door Chris van S. » 19 jul 2009, 19:29

Rijverslag 19-07-09

Door vervelende omstandigheden heb ik afgelopen week een goede 2k met de B3 Biturbo kunnen rijden. Ik heb een klein verslagje gemaakt om deze week van mij af te zetten. En om nog na te genieten van een betere kennismaking met een kanjer van een auto.

Mijn ouders zijn op vakantie gegaan naar Oostenrijk met de auto. Echter na welgeteld 1 dag is mijn vader opgenomen in het ziekenhuis. De mensonterende details vermijd ik bewust in dit verhaal maar gelukkig is er in dit geval geen levensbedreigende situatie ontstaan. Als 1 van je ouders in een buitenlands ziekenhuis ligt is het hoe dan ook vervelend voor beide partijen, kinderen en ouders. Emotioneel, taaltechnisch, verzekeringstechnisch zijn er een hoop hobbels te nemen, neem dat van mij aan. Na 2 weken ziekenhuis, waaronder 1 heropname, wat medische fouten, 1 terugreis-uitstel en slapeloze nachten verder is gisteren mijn vader uit het ziekenhuis in Schwaz ontslagen. Gelijk is hij teruggebracht naar Nederland per Ambulance.

Afgelopen maandag had de dokter aangegeven dat mijn vader woensdag zou worden ontslagen uit het ziekenhuis. Dinsdagavond was ik al overgevlogen om de B3 woensdag terug te rijden. Reden hiervoor is omdat mijn moeder niet in staat is om langer dan 1 tot 2 uur te rijden met een auto. Door medische miscommunicatie bleek echter woensdagmorgen dat mijn vader toch nog te ziek was om te worden terugvervoerd. Conclusie; ik moest gedwongen in Oostenrijk blijven. Ik verbleef bij mijn moeder in een hotel in Seefeld. En uiteraard bleef de mogelijkheid om naar mijn vader te kunnen wat een geruststelling was voor zowel mijn vader als mijn moeder.

Maar goed, ondanks alle tegenslagen heb ik toch kunnen genieten van de ALPINA B3 Biturbo Allrad. De eerste dagen waren een feest om met de 4wd, de switchtronic en de koppelsterke 6cilinder de steile berghellingen op en af te rijden. Al is het wel wennen om de bak te laten doen wat jij wilt. De bak schakelt in elke omstandigheid zo snel mogelijk op naar de hoogste versnelling. Ook op momenten als je een versnelling vast wilt houden om de berghelling af te dalen. Is dit een Co2 uitstoot vriendelijke oplossing of wil de bak nog steeds wennen aan mijn rijstijl? Na een paar keer oefenen en proberen had ik alles onder de knie. Al had ik soms de indruk dat de bak zijn versnellingen langer vasthield wat ik prefereer.

Het onderstel is perfect afgestemd voor wegen en absoluut niet vergelijkbaar met alle andere (non M) E9x. Het grote verschil begint al bij de non runflat banden. Waar ik 2 weken terug nog met een 318d al stuiterend over korte hobbels over de wegen uit Engeland reed. Pakt de B3 dezelfde hobbels met een prettig korte of stevige schok op. De auto gaat onder geen beding stuiteren. Ook is de tractie geweldig van de 4wd; waar je verwacht dat de DTC zal ingrijpen, omdat de wielen hun grip door het koppel verliezen, blijft de auto trekken in 1 lineair lange streep. Er is totaal geen torque steer aanwezig. Wel is het zo als de bak onverwachts een kickdown geeft bij volgas, lijkt het net alsof je stuur ongrijpbaar ver weg is. Je word zo krachtig in je stoel gedrukt. Ook als je gaat verwachten dat de auto in een snelle lange bocht zal gaan ondersturen blijft de auto zijn lijn volgen. Solide en werkelijk lichtvoetig en voor mijn gevoel niet te vergelijken met het X systeem van de E46. De E46 X voelt veel zwaarder en is meer aanwezig zowel in het stuur als in het gehoor.

Gisteren toen eenmaal de MB Sprinter 518 Ambu richting nederland reed ben ik snel erachteraan gegaan en heb alle registers aan het werk gezet. De B3 verandert in dezelfde auto als zijn voorganger die ik gewend was geraakt, de ALPINA B3s. Bij die auto riep ik al dat het een E46 M3 met E39 onderstel was. Bijna net zo rap en wendbaar als een M3 maar zo comfortabel als een E39.
5 series voelen zich thuis op het moment als je een snelle V-gem. neer wilt zetten.
Ook de B3 Biturbo voelt bij 200+ dezelfde klap volwassener t.o.v. E60 als zijn E9x soortgenoten. Ook in dit geval werkt een heel stuk mee dat de er non runflat Michelins zijn gemonteerd.

De schokdempers zijn wel een tandje stugger t.o.v. de B3s maar nog voldoende comfortabel om met moeders naast je een v-gem neer te zetten waar Jan Modaal van mag dromen. Gisteren heb ik zeker een half uur lang achter elkaar boven de 200km/u gereden.
In samenwerking met het relatief lage toerental lijkt het in het interieur of je 100km/u rijd.
Bij 200km/u draait het toerental van de motor nog geen 3750 t/pm. Wetende dat je dan nog 4000toeren lucht overhebt, al zal het maximale toerental niet worden bereikt bij v-max, heb ik het vermoeden dat deze Biturbo toch een aardig potente machine is.
Om te kijken wat de killersmentaliteit is van B3 t.o.v. de hoge koppeldiesels (A6en, 5-series, E-klasse etc) liet ik bij het “vrijvallen” van de linkerbaan de bak geen kick-down geven maar de bak in de hoogste versnelling staan. Je voelt de lock opkomen in de koppelomvormer en het stijgen van het motortoerental zorgt voor een streep van een acceleratie. Terwijl mijn moeder rustig naast mij bleef zitten werd de brandende linkerknipperlicht van mijn gretige achtervolger in mijn achteruitkijkspiegel miraculeus kleiner.

Uiteraard is de bediening van de functies hetzelfde als bij een E9x zuster. Maar deze keer heeft ALPINA niet alleen een andere tacho kleur gemonteerd. Het is een pracht van een tellerunit. Ten eerste word de olie temperatuur aangegeven in plaats van het benzine verbruik. Voor de sportieve rijder is dat a must have, zeker icm de welbekende toerental beperkingverlichting vanaf koudstart. De kilometer teller word per 30km/u aangegeven wat alleen op de franse autoroute goed bruikbaar is. Maar ALPINA heeft doorgedacht door in de boordcomputer een digitale snelheidsmeter (V=xxx) functie te programmeren. Ook de brandstofverbruik festishisten worden verbruikt door een interactieve digitale brandstofverbruiksmeter. Echter mijn voorkeur lijkt mij duidelijk, zeker op DF autobahn dag…..

Ondanks mijn verhaal dat de motor zo mooi rustig blijft ondanks zijn torenhoge koppelafgifte.
De soundengineers van ALPINA zijn wat mij betreft helden. Je oor word getrakteerd met de vreugdige brom van een M20 2.5 bij constant rijden. Als je stapvoets rijd krijg je het geluid wat neigt naar het huilen van een S50. Bij stationair draaien is het net een N54B30 met een gematigde sportauspuff.

Conclusie van mijn verhaal; Ik heb afgelopen dagen 2000km echt fun gehad deze potente tractor. De reeds hier besproken verlagings plannen hebben mijn vader en ik in het ziekenhuis letterlijk in de prullenbak gegooid. Het onderstel is simpelweg te goed om daar aan te rommelen. Aan het vermogen en onderstel hoef je echt niets te doen als je ritten permanent buiten het circuit plaats zullen vinden. Als je niets anders gewend bent dat je roert, is de Switchtronic een gewenning met name als je invloed wilt hebben op de gekozen versnelling.

Door het feit dat op mijn voorhoofd 3 doorzichtige letters staan gegraveerd en dus een verslag als deze als partijdig kan worden bestempeld heb goed nagedacht over mijn slotzin. Heb je de portemonnee voor de prijslijst van de groen/blauw’en, laat de wunschliste van de wit/blauw’en links liggen en zet per direct een handtekening onder het koopcontract.

Als laatste een gewetens vraag:

ALPINA B3 Biturbo (single driver + moeder) vs MB Sprinter 518 Ambu (2 chauffeurs + patient)

Welke van de 2 heeft de rit over 950km “gewonnen”?

JP

Re: Rijverslag ALPINA B3 BiTurbo (P9)

Bericht door JP » 19 jul 2009, 20:37

Zwaar verhaal, met zowel ups en downs, sterkte voor je vader :thumbup:

Puur alleen op het rijgedeelte lijkt me het een schitterende auto, de looks heeft ie al mee :D

wbt gewetensvraag; Hoop dat je vader gewonnen heeft :| al dan alsnog wint

Shakes

Bericht door Shakes » 19 jul 2009, 20:44

Sterkte!

De rest van het verhaal heb ik overgeslagen

///Martin

Bericht door ///Martin » 19 jul 2009, 21:00

Sterkte met de gezondheid van je vader Chris.

steve smith

Re: Rijverslag ALPINA B3 BiTurbo (laatste pagina)

Bericht door steve smith » 19 jul 2009, 23:14

XR5Turbo schreef: ALPINA B3 Biturbo (single driver + moeder) vs MB Sprinter 518 Ambu (2 chauffeurs + patient)

Welke van de 2 heeft de rit over 950km “gewonnen”?
Degene met blauwe lampjes erop waarschijnlijk ;)

Hoop dat het snel beter gaat met Sr.

Wens hem sterkte!

raymondw

Bericht door raymondw » 20 jul 2009, 08:59

Ondanks de aanleidng, een mooi verslag Chris;

Wens je vader sterkte.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 jul 2009, 22:22

Sterkte met alles!

Henri28

Bericht door Henri28 » 21 jul 2009, 16:13

Gelukkig gaat het met je vader de goede kant op! Doe hem de groeten en wens hem beterschap. Als hij weer aan het werk is kom ik jullie een keertje opzoeken en :df: :df: om de BiTurbo eens van dichtbij te bewonderen.

Peric

Bericht door Peric » 21 jul 2009, 18:17

Sterkte met je vader..

leonard

Bericht door leonard » 21 jul 2009, 22:14

Sterkte met je pa chris.Doe hem maar de groeten van me!!

Ik word wel enthousiast van jouw verhaal. Ik ben al aan het dromen van een RS5 Sportback(als die er komt) maar de alpina heeft bij mij toch wel een speciaal plekje!!

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 22 jul 2009, 00:06

Leuk verslag, maar een duidelijk minder leuke aanleiding! Hoop dat vaders een beetje opknapt, sterkte iig!

Plaats reactie