Allrad ALPINA B3 BiTurbo, 20 stuks gemaakt

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Chris van S.

Allrad ALPINA B3 BiTurbo, 20 stuks gemaakt

Bericht door Chris van S. » 14 apr 2009, 20:13

Serieuze mededeling: ALPINA B3 BITURBO ALLRAD krijgt geen kenteken.

Wellicht bekend bij diverse van dit forum: Sinds 1 maart is er een nieuw Co2 protocol geldig voor auto's zonder type goedkeuring. Eigenlijk bedoelt voor Co2 uitproestende SUV amerikanen.
Maar pas op: daarin word geen onderscheid gemaakt!!!!!!!!!!!

Alwel: Begin Maart is in Nederland aangekomen de 2e ALPINA B3 Biturbo ALLRAD in de kleur ALPINA GRUN II.
De nieuwe dagelijkse auto voor mijn vader ter vervanging van zijn E46 ALPINA B3s sedan handgeschakelt.
Afbeelding
Wellicht bekend: in Heerhugowaard rijd de 1e ALPINA B3 ALLRAD van Nederland in het wit. Betreffende eigenaar heeft anderhalve maand geluk gehad!!!

De voorbereidingen voor de import zijn getroffen door ALPINA zelf. Auto heeft 1 dag op duits kenteken gestaan, dit om de bekende Fahrzeugbrief te verkrijgen. En de auto is op transport gezet. Tot nu toe geen problemen.
Afbeelding
Afbeelding

Toen kwam het probleem bij de keuring van het RDW inmiddels ongeveer 3 a 4 weken geleden. En wel het volgende: Op de TUV papieren staat geen omschrijving over de nieuw ingevoerde Co2 protocol.
Dit is een eis van de belastingdienst dat er bekend is wat de Co2 uitstoot is van elk een betreffende auto. Zoals bekend voor brandstoflabels waarover weer de BPM en de bijtelling gaat . Als ik jullie gedachte kan lezen denkt iedereen hier waarschijnlijk dat een reeds uitgevoerde Co2 test door bijv de TUV geld in Nederland. Niets is minder waar! Auto's zonder typegoedkeuring moeten een eigen Co2 test in Nederland krijgen. Testen zoals deze worden uitgevoerd door het TNO.
Toch is gedurende afgelopen weken iemand van het TNO bezig geweest om te onderzoeken op papier of de TUV ook in Nederland geldig zijn.

Helaas is dat niet het geval. MAAR, eigenlijk wat is wel het geval? Co2 testen en rijden? Dat is zelfs niet eens bekend! Niemand van zowel het TNO/DOUANE/Belastingdient/RDW weet wat er nu precies moet gebeuren. Het Co2 protocol is zelfs zo nieuw dat niemand van bureaucratisch Nederland weet wat er nu moet gebeuren.
Ik kan niet omschrijven wat de frustraties zijn van zowel wij als nieuwe eigenaar, onze dealer en Interstate in Delft.
Het is niet bekend welk traject er gevolgt moet worden. Het is niet bekend hoe lang het dus gaat duren. Het is niet bekend wat de BPM en bijtelling gaat worden. Het is niet bekend wat de uitkomsten zullen zijn ALS er een Co2 test uitgevoerd gaan worden.

Momenteel is het plan de desbetreffende persoon van TNO in gesprek gaat met heren van de douane. Om een plan op te gaan zetten voor deze auto. Ook zullen er waarschijnlijk Co2 testen uitgevoerd moeten gaan worden op een 4wd geschikte testbank. Als dat gaat lukken! Want anders zou van de ALLRAD zelfs een 2wd gemaakt moeten gaan worden. :shock:

DF Forummers, wat is dit voor een gang van zaken in Nederland? Ok ALPINA is apart en exclusief? Maar is ALPINA nou echt zo'n rare auto? Afgelopen weken heb ik bewust geen bericht gepost hierover. Maar nu na enkele weken nog niets bekend wat de gang van zaken is post ik dit bericht op dit forum. Dit om mede nederlanders frustraties te voorkomen om hun droom auto in te kunnen voeren totdat er wat bekend is. Daarom verzoek ik alleen met serieuze berichten hierop te antwoorden.
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 06 dec 2010, 13:07, 19 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Re: Serieuze mededeling: ALPINA B3 BITURBO krijgt GEEN kenteken

Bericht door steve smith » 14 apr 2009, 20:21

Hi Chris,

Vind het echt ontzettend kl*te voor jullie beiden dat dit op zo'n drama uitloopt! Dat ondanks veel touwtjestrekken de werksabholung niet gegund werd was tot daar aan toe, maar dat er nu niet eens een kenteken geregeld kan worden is wel ronduit belachelijk. Hoop dat ze snel iets gaan regelen!

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 apr 2009, 20:22

Dju :shocking:

Ik begin met sterkte te wensen. Het moet niet gekker worden met de (milieu)regelgeving, die als eigenlijke doel alleen maar geld innen heeft. Over het hoe en wat weet ik niet zo heel veel, maar ombouwen naar 2wd lijkt me onzin. Er zijn toch genoeg 4wd banken in Nederland?!

Om er een paar te noemen: JD Engineering, Verhoeven, Beek

Stephan

Roy

Bericht door Roy » 14 apr 2009, 20:23

Hm, nog nooit hier in Heerhugowaard zien rijden. Eigenaar bekend? :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 apr 2009, 20:33

Soms kan de ontwikkeldheid van een land ook volledig doorslaan in onzin zoals dit. Het is toch van de zotten dat wij (jij die dit leest) en ik hier belasting voor betalen? Voor mensen die dit soort dingen bedenken.
Ongelofelijk, maar waar: het gebeurt gewoon... :shock:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 apr 2009, 20:42

Triest inderdaad..zoveel regeltjes in NL dat ze niet eens goed uitgedacht zijn en niet veel mensen weten wat te doen, een regel opstellen is eenvoudig maar op alle vlakken nakomen ingewikkeld zo blijkt.
In theorie zou dit verhaal via bv SBS6 aangehaald moeten worden en kamervragen, maja daar zitten jullie niet op te wachten...
Als de auto als BMW ingevoerd zou worden en dan in NL omgebouwd zou worden en dus niet Alpina ging heten maar BMW met Alpina spullen zou het dan wel kunnen?

moeilijke materie...helemaal met die nieuwe regels en nieuwe auto's, keep us posted hoe het afloopt....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 apr 2009, 20:46

Nederland ten voeten uit....................we gaan hier ten onder aan onze eigen regelgeving die te ver doorschiet, vul maar in welke kant op afhankelijk van de situatie..................

Hans

Bericht door Hans » 14 apr 2009, 20:50

Wie is er eigenlijk importeur van Alpina? Weet die niks te verzinnen? Want als die B3 van jou problemen geeft dan zullen alle andere Alpina's (ook de tweede hands Alpina's) die naar Nederland komen het zelfde probleem krijgen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 14 apr 2009, 21:07

Ik dacht BMW Den Haag cq Nederland import van Alpina's regelt. Was voorheen de taak van Hessels in Zoetermeer, maar ook Interstate.
Blijkbaar doet Interstate het nu nog steeds?

jaydee

Bericht door jaydee » 14 apr 2009, 21:23

Balen zeg! Sterkte.

Is het te voor de hand liggend om voor te stellen de oude regel toe te passen nu ze niet weten hoe dat met de nieuwe regel moet?

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 14 apr 2009, 21:30

In deze zijn het inderdaad hele stomme regels. Het is ingevoerd voor bijv .de Amerikaanse SUV die nutteloos zijn op de wegen hier in NL wat ik persoonlijk geen slechte gedacht vind. Maar de vraag is: Hoe vaak komt een case als dit voor? Hoe vaak word er een nieuwe ALPINA in Nederland ingevoerd per jaar? Een handjevol per jaar is al veel...! Daarom is de Nederlandse markt is GEEN markt. ALPINA.de vind zich in deze daardoor totaal geen partij.
Hun verweer: de auto is immers compleet TUV gekeurd incl. papieren.
Importeur is halfofficieel Interstate. In elk geval wel voor deze auto. En geloof mij, desbetreffende verantwoordelijke (dealer + interstate) zit boven op de zaak tot hoofdpijns aan toe. Dus die zijn druk met verzinnen. :?

@GTRene: De publiciteit opzoeken is het laatst wat wij willen natuurlijk. Ik vraag me af of dat tot een snelle oplossing van de zaak komt.

Hans

Bericht door Hans » 14 apr 2009, 21:39

XR5Turbo schreef:In deze zijn het inderdaad hele stomme regels. Het is ingevoerd voor bijv .de Amerikaanse SUV die nutteloos zijn op de wegen hier in NL wat ik persoonlijk geen slechte gedacht vind.

Dat vinden andere weer van jou Alpina. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 apr 2009, 21:41

XR5Turbo schreef: @GTRene: De publiciteit opzoeken is het laatst wat wij willen natuurlijk. Ik vraag me af of dat tot een snelle oplossing van de zaak komt.
Snap ik, en ja dan duurt het ook en tijdje...het kan een pressie middel zijn in hoe bepaalde regelgeving niet overal toepasbaar is en wat ze dan moeten doen, bv oude wetgeving toepassen of overnemen wat Duitsland immers ook EU zegt? maja ze durven natuurlijk niet alleen te beslissen en dit moet van hogerhand komen uiteindelijk...diegene die daar over mag beslissen en de verantwoording draagt (wordt moeilijke zaak voor zoiets kleins eigenlijk, maja moet wel waterdicht zitten anders krijgen ze bonje als anderen het te horen krijgen :roll: )
lastig dus.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 14 apr 2009, 21:42

Roy schreef:Hm, nog nooit hier in Heerhugowaard zien rijden. Eigenaar bekend? :)
De eigenaar van de witte Alpina is bekend ;)

Rnd

Bericht door Rnd » 14 apr 2009, 21:54

Ik zou toch eens informeren bij BMW Den Haag. Die hebben nu een Alpina B3 Biturbo in de showroom staan (zie http://www.bmw-denhaag.nl" onclick="window.open(this.href);return false; onder direct leverbaar en 3-serie). Het is geen 4wd, maar de motor zal hetzelfde zijn.

Wat een gave auto trouwens. Hopelijk heeft ie niet dat vreselijk lelijke rode interieur zoals die Alpina in Den Haag.

Groeten,

Arnoud

wjn

Bericht door wjn » 14 apr 2009, 22:06

Raar verhaal eigenlijk.
- Alpina moet toch ook voor elke auto een CO2 waarde afgeven, ivm. vlootverbruik geprodoceerde auto's. En dat is een binnen de EU geldige waarde.
- De Alpina heeft een typegoedkeuring voor Duitsland, geld dus ook voor de rest van de EU landen?
- En hoe doen ze het bij Amerikanen dan, SUV's zijn toch ook 4x4?

Iig succes ermee.

kejoba

Bericht door kejoba » 14 apr 2009, 22:09

Tja, wat zullen we zeggen........Nederland op z'n smalst? :hmmm:

(ik kom jou ook overal tegen heh!) :lol:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 14 apr 2009, 22:19

wjn schreef:Raar verhaal eigenlijk.
- Alpina moet toch ook voor elke auto een CO2 waarde afgeven, ivm. vlootverbruik geprodoceerde auto's. En dat is een binnen de EU geldige waarde.
- De Alpina heeft een typegoedkeuring voor Duitsland, geld dus ook voor de rest van de EU landen?
- En hoe doen ze het bij Amerikanen dan, SUV's zijn toch ook 4x4?

Iig succes ermee.
Antwoorden vanuit het CO2 protocol
1. Ja, maar de geldende regels en waardes moeten per land worden vastgesteld.
2. Ja, typegoedkeuring is inprincipe OK wat betreft het RDW. Maar het Co2 protocol is niet in orde.
3. Wie heeft daar antwoord op... :?

@arnoud: mooi rood is niet lelijk :P
Afbeelding
Afbeelding
foto's gemaakt met mobiel :oops:
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 14 apr 2009, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 14 apr 2009, 22:21

BELACHELIJK DIT!

Wat zou ik ontzettend balen.
Het liefst zou je tegen alle instanties willen zeggen dat je wel in het buitenland gaat wonen met al die klote onzin van ze.

Succes en houd ons op de hoogte

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 14 apr 2009, 23:45

U kunt de CO²-uitstootwaarde alleen aantonen aan de hand van:

de voor de auto verleende Europese typegoedkeuring
de individuele goedkeuring voor de auto door de RDW. Bij de keuring moet u dan het emissiecertificaat en/of het bijbehorende testrapport overleggen
het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO
het certificaat van overeenstemming (CVO)
of als het certificaat van overeenstemming (CVO) niet aanwezig is een goedkeuring waarin de CO²-uitstoot is vastgelegd. De meting van het brandstofverbruik moet dan volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00) zijn gedaan.

weet niet of je hier iets mee kunt ??

bron http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P468_41805" onclick="window.open(this.href);return false;

ding zal toch een Europese typegoedkeuring moeten hebben ??

Arjan

Femme

Bericht door Femme » 15 apr 2009, 00:04

Wat een onzin zeg.

Ik zou lekker op Duits kenteken gaan rijden in Nederland tot die apen het oplossen.

Joop

Bericht door Joop » 15 apr 2009, 00:10

Idd zeg....

....maar toont weer aan dat dit weer Nederland op z'n smalst is...

Overigens Ekris Veenendaal heeft voorheen (en wellicht nog naast BMW Den Haag die het nu doet echter het Alpina logo is wel van het briefpapier af) altijd de import Alpina's voor zijn rekening genomen; wellicht kun je daar eens informeren.

Batje///M3

Bericht door Batje///M3 » 15 apr 2009, 00:17

:mrgreen: Nederland weer .... daarom rij ik nu op duits kenteken :mrgreen:

Hunter

Bericht door Hunter » 15 apr 2009, 08:29

Tsja, wij hebben het er al veel over gehad Chris...
Onbegrijpelijk....

Slewey

Bericht door Slewey » 15 apr 2009, 08:47

Inderdaad onbegrijpelijk Chris! :(

Succes ermee in ieder geval

Plaats reactie