Wellicht bekend bij diverse van dit forum: Sinds 1 maart is er een nieuw Co2 protocol geldig voor auto's zonder type goedkeuring. Eigenlijk bedoelt voor Co2 uitproestende SUV amerikanen.
Maar pas op: daarin word geen onderscheid gemaakt!!!!!!!!!!!
Alwel: Begin Maart is in Nederland aangekomen de 2e ALPINA B3 Biturbo ALLRAD in de kleur ALPINA GRUN II.
De nieuwe dagelijkse auto voor mijn vader ter vervanging van zijn E46 ALPINA B3s sedan handgeschakelt.
Wellicht bekend: in Heerhugowaard rijd de 1e ALPINA B3 ALLRAD van Nederland in het wit. Betreffende eigenaar heeft anderhalve maand geluk gehad!!!
De voorbereidingen voor de import zijn getroffen door ALPINA zelf. Auto heeft 1 dag op duits kenteken gestaan, dit om de bekende Fahrzeugbrief te verkrijgen. En de auto is op transport gezet. Tot nu toe geen problemen.
Toen kwam het probleem bij de keuring van het RDW inmiddels ongeveer 3 a 4 weken geleden. En wel het volgende: Op de TUV papieren staat geen omschrijving over de nieuw ingevoerde Co2 protocol.
Dit is een eis van de belastingdienst dat er bekend is wat de Co2 uitstoot is van elk een betreffende auto. Zoals bekend voor brandstoflabels waarover weer de BPM en de bijtelling gaat . Als ik jullie gedachte kan lezen denkt iedereen hier waarschijnlijk dat een reeds uitgevoerde Co2 test door bijv de TUV geld in Nederland. Niets is minder waar! Auto's zonder typegoedkeuring moeten een eigen Co2 test in Nederland krijgen. Testen zoals deze worden uitgevoerd door het TNO.
Toch is gedurende afgelopen weken iemand van het TNO bezig geweest om te onderzoeken op papier of de TUV ook in Nederland geldig zijn.
Helaas is dat niet het geval. MAAR, eigenlijk wat is wel het geval? Co2 testen en rijden? Dat is zelfs niet eens bekend! Niemand van zowel het TNO/DOUANE/Belastingdient/RDW weet wat er nu precies moet gebeuren. Het Co2 protocol is zelfs zo nieuw dat niemand van bureaucratisch Nederland weet wat er nu moet gebeuren.
Ik kan niet omschrijven wat de frustraties zijn van zowel wij als nieuwe eigenaar, onze dealer en Interstate in Delft.
Het is niet bekend welk traject er gevolgt moet worden. Het is niet bekend hoe lang het dus gaat duren. Het is niet bekend wat de BPM en bijtelling gaat worden. Het is niet bekend wat de uitkomsten zullen zijn ALS er een Co2 test uitgevoerd gaan worden.
Momenteel is het plan de desbetreffende persoon van TNO in gesprek gaat met heren van de douane. Om een plan op te gaan zetten voor deze auto. Ook zullen er waarschijnlijk Co2 testen uitgevoerd moeten gaan worden op een 4wd geschikte testbank. Als dat gaat lukken! Want anders zou van de ALLRAD zelfs een 2wd gemaakt moeten gaan worden.

DF Forummers, wat is dit voor een gang van zaken in Nederland? Ok ALPINA is apart en exclusief? Maar is ALPINA nou echt zo'n rare auto? Afgelopen weken heb ik bewust geen bericht gepost hierover. Maar nu na enkele weken nog niets bekend wat de gang van zaken is post ik dit bericht op dit forum. Dit om mede nederlanders frustraties te voorkomen om hun droom auto in te kunnen voeren totdat er wat bekend is. Daarom verzoek ik alleen met serieuze berichten hierop te antwoorden.