Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Topfuel

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Topfuel » 15 jul 2009, 21:20

Zit hier zelf aan te denken als nieuwe klok. Zijn er hier mensen met ervaring m.b.t. Jaeger-LeCoultre?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de Reverso Sun Moon, gaaf is dat je hem om kunt draaien zodat je het schitterende binnenwerk ziet...

Hier nog de onbetaalbare Gyrotourbillon 2, meest gave techniek ooit in een klok imo:

Afbeelding

Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 jul 2009, 21:51

Robin, die weet er veel zo niet alles van...............................

Overigens, vierkante en rechthoekige klokken vind ik persoonlijk dan weer nergens naar staan.......................

Topfuel

Bericht door Topfuel » 15 jul 2009, 22:05

Ik neig op de een of andere manier vaak naar rechthoekig, vierkant of rond met hoeken (royal oak). Weet niet waarom maar vind het vaak erg mooi... Alhoewel mijn favo klok toch ook een ronde is, alleen jammer genoeg voor mij boven budget, echt een fantastische klok! Voor mij de 997 GT3 onder de horloges...

JLC Duometre :love:

Afbeelding

Afbeelding

dale vito

Bericht door dale vito » 15 jul 2009, 22:31

Jaeger-LeCoultre is een schitterend merk. Gezien de manufactuur-status vind ik veel modellen ook prettig geprijsd. De Reverso is natuurlijk op-en-top classic, vooral in een uitvoering waarin de Art-Deco lijnen nog mooi naar voren komen. Oorspronkelijk was het omklapmechanisme bedoeld voor Britse polospelers-in-den-vreemde, die zo hun horloge tijdens het spel konden beschermen tegen glasbreuk. Een écht sporthorloge dus ;) !

manufactuur wil uiteraard zeggen dat een merk (minstens) één uurwerk geheel zelf ontwikkeld heeft, al wordt daar weleens losjes mee omgegaan. Denk aan Hublot, die na het verlopen van de patenten een licht gewijzigde 7750 als manufactuur presenteert. JlC is echter een hele echte, met prachtige uurwerken, zowel in de basismodellen als in de grootse complicaties. Het merk leverde ook niet voor niets uurwerken aan zéér gerenomeerde fabrikanten, waaronder Panerai, Vacheron & Constatin en Audemars Piguet.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 jul 2009, 22:35

@Dale...is het zou ik heb laatst gelezen dat Breitling zijn eerste eigen uurwerk heeft ontworpen / gemaakt? dus die past nu pas in dat rijtje...

Ik ga ervan uit dat Oris niet een eigen"bouw" heeft?

dale vito

Bericht door dale vito » 15 jul 2009, 22:40

duifjes.com schreef:@Dale...is het zou ik heb laatst gelezen dat Breitling zijn eerste eigen uurwerk heeft ontworpen / gemaakt? dus die past nu pas in dat rijtje...

Ik ga ervan uit dat Oris niet een eigen"bouw" heeft?
klopt, breitling heeft op Basel een eigen uurwerk gepresenteerd. Een kolomwiel-chronograaf in de klassieke lay-out nog wel, mét datum. Dit itt tot de beroemde Rolex Daytona, die ze volgens een vriend van mij in hun dealer-info als grootste concurrent noemen. :hosanna:

Oris gebruikt ETA uurwerken.

ETA is een groot merk wat onder de SWATCH GROUP (o.a. Swatch, Omega, Tissot, Breguet, Blancpain, Jacquet Droz etc etc) valt. Zij produceren enorme aantallen uurwerken, waarvan een groot deel buiten de Swatch Group gebruikt wordt. Oris doet dat, maar IWC, Breitling en Panerai bijv. ook. Het Valjoux 7750 uurwerk wat nu een paar x genoemd is, is zo'n uurwerk. Veel merken (met name BREITLING!) gaven echter andere namen aan die uurwerkjes na een minimale of slechts cosmetische aanpassing, en vermeldde de afkomst verder nergens. Hier is Swatch echter een stokje voor aan het steken en de levering van dit soort uurwerken aan derden wordt ook steeds lastiger, vandaar dat je ook steeds meer andere namen (bijv. Selita in Bell&Ross) tegen komt.

Het 'Valjoux' in Valjoux 7750 komt van de oorspronkelijke fabriek. Er zijn er meer, waarvan de bekendste Lemania en Unitas zijn. Dit valt tegenwoordig allemaal onder ETA en officieel heet zoiets nu een ETA 7750, maar zulke namen blijken lastig uit te roeien ;)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 jul 2009, 22:57

Oke...duidelijk weet toch er iets van 8)

Maar die ETA uurwerken zitten toch ook altijd / vaak in imitatie klokken dan lees ik Rolex met ETA 7750 uurwerk...hoe zit dat dan?

Als ik dat zo lees kan een Rolex ETA kwalitatief net zo goed zijn als een orginele Oris?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 jul 2009, 23:04

Oke...duidelijk weet toch er iets van 8)

Maar die ETA uurwerken zitten toch ook altijd / vaak in imitatie klokken dan lees ik Rolex met ETA 7750 uurwerk...hoe zit dat dan?

Als ik dat zo lees kan een Rolex ETA kwalitatief net zo goed zijn als een orginele Oris?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 jul 2009, 23:23

Dubbel bericht weet niet hoe het bij jullie was maar ik kon steeds geen contact maken met DF

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 jul 2009, 23:29

duifjes.com schreef:Dubbel bericht weet niet hoe het bij jullie was maar ik kon steeds geen contact maken met DF
Ik ook niet, speciaal gedaan voor jou. Zodat je niet gelijk een overdosis internet toegediend krijgt. ;)

dale vito

Bericht door dale vito » 16 jul 2009, 10:11

duifjes.com schreef:Oke...duidelijk weet toch er iets van 8)

Ik ben niet helemaal thuis in de replica wereld. De Swatch Group is echter vrij strikt, dus ik vermoed dat zo'n replica-fabriek niet zo 1-2-3 een lading ETA uurwerken kan krijgen. De meeste van die uurwerken worden echter ook gewoon nagemaakt in China, dus tegenwoordig zit er meestal zo'n uurwerk in. In de tijd van de 'Geneve Rolex' (wie kent ze nog, echt goud, nep uurwerk en NIET door Rolex gemaakt) was dat overigens wel anders; daar zaten naar ik weet vaak wel zwitserse uurwerken in.

Oh en vergeet niet:

Afbeelding

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 16 jul 2009, 17:07

Dat ETA verhaal blijft ik lastig vinden trouwens. Ik was/ben aan het kijken voor een ander horloge. Idee was een IWC Aquatimer Chronograaf, mooi horloge. Toch klonk het als een afknapper dat er een bewerkt ETA caliber in zit. Een Oris die de helft kost en er ook leuk uit ziet heeft ook een bewerkt ETA caliber.

Mijn leken beredenering is dat ik die 2,5k verschil dan maar liever in mijn zak houdt en in JLC fonds stop voor over paar jaar. Die gong van zo'n JLC met alarm is echt geweldig, dat wil ik :-).

Maar wat vinden de experts? Is zo'n vergelijk Oris vs IWC reel?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 jul 2009, 17:20

ORIS is top voor de money, JLC is de kroonprins voor mij.Top. Doorsparen dus.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jul 2009, 20:42

IWC heeft ook een eigen caliber, ook mooi, ook prijzig................................. :mrgreen:

dale vito

Bericht door dale vito » 17 jul 2009, 08:46

zegmaarboris schreef:Dat ETA verhaal blijft ik lastig vinden trouwens. Ik was/ben aan het kijken voor een ander horloge. Idee was een IWC Aquatimer Chronograaf, mooi horloge. Toch klonk het als een afknapper dat er een bewerkt ETA caliber in zit. Een Oris die de helft kost en er ook leuk uit ziet heeft ook een bewerkt ETA caliber.
dat is waarom steeds meer merken overstappen op eigen uurwerken. Klanten zijn de laatste tien jaar natuurlijk ook veel beter geïnformeerd en sommige dingen pikt/snapt men gewoon niet.

de ene bewerking is overigens niet de andere; IWC haalt bijvoorbeeld het hele uurwerk uit elkaar en zet het weer in elkaar volgens IWC-specs (technische en optische aanpassingen), waar Oris enkel de rotor verwisselt voor haar rode variant.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 18 jul 2009, 09:47

Nu ik me de laatste tijd er meer in verdiep moet ik toch ook eerlijk zeggen dat ik het steeds belangrijker vind wat er ín zit ipv er om heen. Wat ik ook bij erg veel klokken mis, is het feit dat je het uurwerk niet kan zien... Goed voorbeeld, Breitling Chronomat B01:

Afbeelding

Afbeelding

Dit moet je toch kunnen bewonderen:
Afbeelding

Met glas i.p.v. een volledig dicht deksel achterop had ik hem waarschijnlijk al gekocht, het geeft voor mij nét dat beetje extra aan een klok! Je kunt nog zo´n prachtige klok hebben zoals bv de jlc duometre, maar zonder af en toe een blik te werpen op de achterkant van het horloge zou ik hem misschien weer na een tijdje beu zijn..

Gr. TF

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 jul 2009, 10:48

Die Breitling is ook top inderdaad, maar je moet naar de functionaliteit van zo'n ding kijken vind ik, dit is 'n sportklok, mijn Rolex Oysters zitten potdicht met 'n reden, ik weet dat er 'n prachtig caliber in draait, maar het zijn tools/workhorses voor mij. M'n pa's JLC heeft 'n dichte achterkant, al z'n klokjes trouwens, hij vind die open achterkanten maar niks. Nu is 't wel zo dat hij ze wel 'ns loshaalt...

Macboy

Bericht door Macboy » 20 jul 2009, 09:33

Ja je vader opent ze, das een ander verhaal :)

Ik ben het helemaal met TF eens. Achterkant moet gewoonweg open zijn bij veel horloges. Tuurlijk, niet alle merken. Bij Breitling begrijp ik het ergens ook wel, het is inderdaad meer een sportklok waar funtionaliteit voor esthetiek staat. Maar je hebt er toch geen last van als het open zou zijn ?

En die JLC hierboven: oh my god je zou hem toch andersom willen dragen :shock:

Rupie

Bericht door Rupie » 20 jul 2009, 09:47

Open had ik wel fijn gevonden, zeker als ik zie hoe hier de nadruk op het uurwerk ligt. Zo steek je er nog niks van op :)

Macboy

Bericht door Macboy » 20 jul 2009, 09:53

Rolex laat soms de achterkant zien, maar meestal de voorkant :

Afbeelding

Afbeelding

En als je dit mist is het toch jammer he :)

dale vito

Bericht door dale vito » 21 jul 2009, 21:55

ik heb vaak liever een gesloten achterdeksel.

neem een van mijn betaalbare favorieten, de Oris Big Crown Pointerdate.. die ETA 2824 die daar in zit hoef ik niet zo nodig te zien, doe mij dan maar een mooie gesloten achterdeksel. Dat geldt overigens voor de meeste horloges tot zeg 3k. Grofweg. Ongeveer.

voor wbt rolex sluit ik me aan bij Robin, het is gewoon goed wat er in zit en het zijn idd werkpaarden, dus laat lekker dicht.

bij horloges als de Speedmaster hoort het gewoon, ook omwille van de extra stofkap die de open versies missen. Bij veel IWC's idem wegens de a-magnetische capsule die om het uurwerk zit.

Nu ik het er over heb; de IWC Ingenieur heet zo omdat hij altijd zeer geschikt was voor technisch werk in omgevingen met zware magnetische velden.. ook artsen etc. bijv.. Om dit te bewerkstelligen gebruikten ze een extra kooi (farraday etc), een weekijzeren kast, zodat het uurwerk hier beter bestand tegen was. Nu hebben ze bij een fors aantal modellen deze achterkant voorzien van een leuk ruitje en klopt het verhaal (ja ik ben een purist ;) ;) ) dus voor geen meter meer.

k33z

Bericht door k33z » 23 jul 2009, 15:07

Ik heb een Panerai die een jaar of 10 oud is. Is een 40mm klok met metalen band.

Horloge heeft een jaar of 6 geleden de eerste (en tevens laatste) service beurt gehad. Sinds een aantal weken stopt het horloge zeer snel met werken als ik hem stil leg. Na ongeveer 4 uur staat hij al stil, waar dit voorheen een aantal dagen duurde.

Tijd voor een servicebeurt? Horloge komt bij Steltman vandaan (Den Haag). Zou ik het horloge gewoon weer bij Steltman brengen of heeft iemand een beter advies?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 23 jul 2009, 15:13

@K33z...ff. naar Heerenveen @ Robin's

k33z

Bericht door k33z » 23 jul 2009, 15:14

Verwacht inderdaad ook wel een reactie van Robin (of komt hij niet meer op DF?).

Voor de kenners, het gaat om deze klok:

Afbeelding

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 23 jul 2009, 15:15

Erg gave klok.....wil er ooit 1tje hebben dan met een rubberband..ben gek op rubber :arrow:

Plaats reactie