Beleggen in aandelen (en opties?)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Niels
Auto: Prius+

Re: Beleggen in aandelen (en opties?)

Bericht door Niels » 25 mei 2009, 13:09

Rob Schouten schreef:
Niels schreef:
Rob Schouten schreef:Even het stof van dit topic afblazen :P

Ben 3 weken geleden weer begonnen met wat fondsjes en zit nu al op %15,09 rendement. :beer:
Netjes Rob :shakeit:

Nu er ik weet niet hoeveel miljard van Shell aan beurswaarde is verdampt ben ik ingestapt in een aandelen spaarplan. Voor 100,- per maand koop ik voor 115,- aan aandelen. Gewoon leuk spaarpotje zeg maar.
Pas heel goed op met dit soort dingen, banken maken vaak enorm hoge kosten om jou aandeeltjes 'te beheren en de administreren' vaak blijft er maar weinig winst of zelfs helemaal geen winst over...

Ik heb m'n fondsjes bij Fundix, is onderdeel van ING, zonder transactiekosten.
Rob (en Rene), als werknemer bij Shell maak ik me daar geen zorgen om :wink: Het gaat niet via banken e.d. en je kunt hier alleen gebruik van maken als je op de loonlijst van Shell staat. Bij elke € die ik inleg wordt er voor 115% aan aandelen gekocht :shakeit: Het enig wat ik wel heb is de risico's die een beurs met zich meebrengt maar dat is logisch natuurlijk.

Overigens heb ik wel eens wat aandelen gedaan en ook wel opties maar dat kost gewoon zo ontzettend veel tijd als je het goed wil doen. Eerst van 1000,- in no-time naar 2000,- en dan nog sneller weer naar 0 :lol: Ben ik maar mee gestopt :oops:

RobS

Bericht door RobS » 25 mei 2009, 14:46

Niels schreef:
Rob (en Rene), als werknemer bij Shell maak ik me daar geen zorgen om :wink: Het gaat niet via banken e.d. en je kunt hier alleen gebruik van maken als je op de loonlijst van Shell staat. Bij elke € die ik inleg wordt er voor 115% aan aandelen gekocht :shakeit: Het enig wat ik wel heb is de risico's die een beurs met zich meebrengt maar dat is logisch natuurlijk.

Overigens heb ik wel eens wat aandelen gedaan en ook wel opties maar dat kost gewoon zo ontzettend veel tijd als je het goed wil doen. Eerst van 1000,- in no-time naar 2000,- en dan nog sneller weer naar 0 :lol: Ben ik maar mee gestopt :oops:
Ah oke :) Het was niet m'n bedoeling om belerend over te komen, mocht dat het geval zijn :)

Niels

Bericht door Niels » 25 mei 2009, 17:22

Ooh, nee zeker niet! Je moet goed uitkijken waar je je geld insteekt tegenwoordig :thumbup:

RobS

Bericht door RobS » 30 mei 2009, 10:40

Ben 3 weken geleden weer begonnen met wat fondsjes en zit nu al op %15,09 rendement. :beer:
16,15 %
:clap:

Niels

Bericht door Niels » 31 mei 2009, 00:50

Netjes :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jun 2009, 12:34

Heren,

Ik merk dat er hier wel wat mensen rond lopen die enigzins verstand hebben van aandelen. Nou speel ik al langere tijd met het idee om ook een klein beetje in aandelen te gaan.
De gouden regel is: Gebruik alleen geld wat je over hebt, gaat voor mij op met mijn studie financiering, deze bedraagt 90 euro per maand en deze kan ik prima missen. Maar nou is mijn vraag: Is dat bedrag hoog genoeg of heeft het dan weinig nut? Ik ben dus wel van plan om elke maand die 90 euro te gaan aanspreken.

Buco

Bericht door Buco » 03 jun 2009, 13:32

Tom, knoop die gouden regel goed in je oren, je hebt de laatste tijd kunnen zien en lezen welke vervelende gevolgen dat kan hebben.
Laat je overigens ook niet (mis-)leiden door verhalen van anderen die al gouden bergen in hun achtertuin hebben liggen. Want als het goed gaat op de beurs heeft 'opeens' iedereen aandelen...

Overigens kan je de term 'beleggen' ook tweeledig opvatten, dat (dag-)handelen op korte termijn is i.m.o. meer speculeren dan beleggen. Beleggen doe je voor de lange(re) termijn!! Op korte termijn willen we allemaal snel vermogend zijn.

Of het nuttig is hangt een beetje af welk doel je nastreeft om te beleggen, de termijn die je daarbij het kapitaal kunt missen en welk risico je daarbij wenst te lopen. Vergeet niet dat je ook het beginsel risico hier kan tweedelen: financieel risico en emotioneel risico. Je gaf zelf al aan dat je het kapitaal kunt missen zonder daar andere dingen voor te laten indien het onverhoopt toch mis zou gaan, dus je financieel risico is laag. Je emotioneel risico (is de lastigste) houdt in in hoeverre je rustig kan slapen bij beursschommelingen/crashes/dips etc. Geloof me, er zijn genoeg mensen die de afgelopen periode (en nog) in de zenuwen hebben gezeten en het beleggen hebben afgezworen.

In die periode dat ik bezig ben met beleggen, heb ik maar (heeeel) weinig mensen gezien/gekend die een lange tijd succesvol bezig konden zijn met het korte termijn handelen in individuele aandelen. 'You win some and you lose some'!!! Wil je met kleinere bedragen gaan beleggen (dus langere termijn) dan loont dat zeker, maar zou ik dat in jou situatie via beleggingsfondsen doen. Met beleggingsfondsen loop je, net als in individuele aandelen, marktrisico, maar heb je veel minder het specifieke/individuele risico. Met beleggingsfondsen heb je een betere spreiding, lagere kosten en niet iedere keer hoofdbrekens wanneer je een aandeel moet oppikken/of van de hand doen. Voor de langere termijn loont dat zeker, wat je bijv. kan doen is iedere maand een vast bedrag aankopen in bepaalde fondsen, zo koop je zowel op hogere als lagere momenten op de beurs. Normaliter geld simpelweg, hoe eerder je met 'beleggen voor later' begint hoe hoger het rendement zal wezen.

Ik heb een aantal pagina's terug een aantal fondsen genoemd die voor de komende periode erg interessant kunnen wezen.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Succes,
Peter

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jun 2009, 14:06

Heey Peter bedankt!

Heb net een folder aangevraagd van Alex en Binck dus ga me er voorlopig eerst even in verdiepen!

RobS

Bericht door RobS » 03 jun 2009, 22:06

Tom Westendorp schreef:Heey Peter bedankt!

Heb net een folder aangevraagd van Alex en Binck dus ga me er voorlopig eerst even in verdiepen!
Kijk ook even op http://www.fundix.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, daar heb ik mijn fondsjes lopen, grote voordeel is dat alles gratis is :) Meld je ook even aan op http://www.morningstar.nl" onclick="window.open(this.href);return false; hier kun je evt een fictieve portefeuille aanmaken.

Buco

Bericht door Buco » 03 jun 2009, 22:09

Jep, Morningstar is DE site voor fondsen, gebruik die ook regelmatig!!!

Gr.
Peter

RobS

Bericht door RobS » 04 jun 2009, 15:58

Aberdeen Gl. Eur. High Yld Bnd
DWS Invest Russia
Intereffekt India Warrants
Intereffekt Chinese Warrants
Delta Deelnemingen Fonds
JPMorgan Glb Natural Resources
Dit is mijn portefeuille, Buco, doe er eens een uitspraak over als je wil ;)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 jun 2009, 14:45

Ik had eergisteren een informatie map aangevraagd van Binck en van Alex, en deze zaten gisteren al bij de post! Erg nette service!

Buco

Bericht door Buco » 05 jun 2009, 15:43

Rob Schouten schreef:
DWS Invest Russia
Delta Deelnemingen Fonds
Op zich kan ik er weinig van zeggen!! Maar zal een kleine poging wagen, het hangt namelijk van meer factoren af om er iets zinnigs over te kunnen zeggen zoals van welke gewichten de fondsen hebben in de portefeuille, en de bekende termen zoals horizon, en welk risico & rendement je nastreeft!!! Als je deze portefeuille al langere tijd hebt, dan heb je het afgelopen jaar geen best jaar gehad, de afgelopen 2,5 maand was het natuurlijk feesten, zelfs met fondsen kan dat, .zoals ik al eerder aangaf :mrgreen: !!! Ben benieuwd wat je rendement van 1 jan. tot heden geweest is, maar dat zal niet verkeerd wezen denk ik.

De keuze van de fondsen ogen naar mijn mening allemaal aan de zeer agressieve/offensieve kant, het zijn zowat de aggresiefste in hun soort. Hiervoor ben je de afgelopen 2,5 maand waarschijnlijk uitzonderlijk goed voor beloond, mede omdat je in de goede sectoren/regio's bent vertegenwoordigt, hoewel er wel enkele ontbreken i.m.o, zoals o.a. Brazilie/Turkye/Financials. Je belegt glob(a)al gezien maar in een beperkt aantal (veelbelovende opkomende) markten, hiervoor ben je dus ruimschoots beloond, maar je loopt met deze portefeuille dus wel meer risico. Hoeveel meer, hangt met name af van de spreiding over de fondsen in de portefeuile. Het feit dat je portefeuille (waarschijnlijk) een zeer hoog risico heeft, ga je zeker merken als de koersen gaan dalen, dan gaat het ook weer sneller dan wanneer je een bredere spreiding aanneemt door ook meer te beleggen in volwassen markten. Wellicht voor de komende termijn een mooie gevoelige portefeuille, maar tijden kunnen veranderen, opletten dus!!!! Als je minder risico zou willen lopen (dan ook iets lager rendement) zou je iets meer breed gespreide fondsen kunnen toevoegen zoals Lux-o-rente en/of ING Global Growth/Fortis Obam/Robeco Emerging Stars. Maar nogmaals ik ken de gewichten over de fondsen niet, misschien is wel 95% in de High Yield Obl. belegt en 5% in de aandelen, of andersom....

Gr.
Peter

Niels

Bericht door Niels » 05 jun 2009, 18:06

Aardig geanalyseerd :wink:
Rob Schouten schreef:

16,15 %
:clap:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 jun 2009, 20:09

Had ik hier nu een paar maanden geleden nog de naam Pharming laten vallen? 8)

Buco

Bericht door Buco » 05 jun 2009, 20:36

@Niels, dank u!
Rob Schouten schreef:
G Kolkman schreef:@Rob: zonder transactiekosten als in de bank rekent er niks voor maar je betaald nog wel de standaard aankoopfee's of wat anders
Nee, je betaald helemaal niets..!

Wellicht dat achter de deur afspraken zijn gemaakt met diverse fondshuizen over een vergoeding om op deze wijze bepaalde fondsen van een 'fondshuis' beter in de markt te plaatsen. Zou mij niet verbazen dat ze een deel van de beheer-/managementfee afstaan aan de distributeur. Zal vast wel ergens in de kleine lettertjes staan tegenwoordig uit hoofde van 'transparantie'. Ze verdienen er altijd wat aan, ook al lijkt het ogenschijnlijk niets, voor niets gaat de zon op. Heerlijk dat sommige dingen gewoon blijven zoals ze zijn :mrgreen:.

Overigens als je wil weten wat er totaal aan kosten berekend wordt in een beleggingsfonds kan je kijken naar de T.E.R. (Total Expense Ratio), hoe hoger deze is, des te hoger de totale kostenbelading in zo'n fonds. Dat wordt dus ingehouden (zonder dat je het direct ziet in de koers).

Gr.
Peter

Matthijs

Bericht door Matthijs » 05 jun 2009, 21:31

interessant, je hoort altijd dagelijks hoe de DJIA is gesloten maar als bedrijven als GM AIG etc hier deel van uit maken (maakten) (ook al is het een kleine weging) is dit toch niet echt gunstig voor de index.

Stock Market Dissonance: Why the Stock Market no Longer Reflects Main Street Economics. The Dow Jones Industrial Average.

http://www.doctorhousingbubble.com/stoc ... l-average/

:shock:
These are just a few examples. First, you’ll notice that Microsoft and Intel (big companies no doubt) where added at a bubble point for technology stocks. So when the tech bubble burst, the index took a much bigger hit because of these additions. Next, we have the timely addition of Bank of America on February 2008!

Buco

Bericht door Buco » 05 jun 2009, 21:51

Matthijs, voor die index maakt het nu niet zo veel meer uit. Die ellende heeft de index al ondervonden afgelopen periode doordat deze aandelen fors in waarde zijn gedaald. De samenstelling van zo'n index vindt normaliter 1x per jaar plaats op basis van marktgewogen waarde geloof ik. Aangezien de waarde van Citigroup en GM al zowat nihil is heeft dit nu dus nog maar weinig effect op de index. Deze aandelen worden nu vervangen door resp. Cisco Systems en The Travelers Companies lees ik in dat zelfde stuk.. Die zullen dus op korte termijn wellicht kunnen gaan stijgen omdat veel instituten die conform een bepaalde benchmark (moeten) beleggen deze op zullen nemen in hun portefeuille, als ze hier al niet op hebben voorgesorteerd.

Zo'n index is altijd al een discussiepunt geweest, hetzelfde geldt in Nederland. De AEX bestaat uit 25 bedrijven die een weergave van de nederlandse economie zouden moeten zijn. Duidelijker voorbeeld was Finland een aantal jaar geleden met Nokia die toen zo profiteerde van de groeiop de GSM-markt, de Finse Index bestond toen op een bepaald moment voor ongeveer ca. 40% (of 60% ben het ff kwijt, maar 't was veel :mrgreen:) uit Nokia. Da's niet echt representatief dus.

Blijft altijd moeilijk zoiets, elke manier van 'wegen' heeft blijkbaar z'n voor- en nadelen.

Gr.
Peter

Matthijs

Bericht door Matthijs » 05 jun 2009, 23:39

bedankt voor je antwoord Peter.
Dus in principe kan je bepaalde trends wel zien aankomen positief dan wel negatief er van uit gaande dat een index zo sterk leunt op een bepaalde sector (voorbeeld finland en Nokia)

Moest even opzoeken hoe de weging hier in NL zit nl: naar de aandelen omzet.

Ben wel nieuwsgierig geworden naar the travelers companies vooral omdat dit een verzekeraar is, net even opgezocht en blijkbaar heeft dit bedrijf
niet veel kapitaal in de subprime leningen, dus zou dit bedrijf weleens een dominante positie kunnen krijgen in de financiële wereld.
eerst maar een zien hoe Geithner en Bernanke het financiele stelsel gaan hervormen, want bij dit bericht belooft het niet veel goeds:

Wall Street, Obama administration conspire to block financial regulation :http://wsws.org/articles/2009/jun2009/swap-j04.shtml

RobS

Bericht door RobS » 08 jun 2009, 16:04

Buco schreef:
Rob Schouten schreef:
DWS Invest Russia
Delta Deelnemingen Fonds
Op zich kan ik er weinig van zeggen!! Maar zal een kleine poging wagen, het hangt namelijk van meer factoren af om er iets zinnigs over te kunnen zeggen zoals van welke gewichten de fondsen hebben in de portefeuille, en de bekende termen zoals horizon, en welk risico & rendement je nastreeft!!! Als je deze portefeuille al langere tijd hebt, dan heb je het afgelopen jaar geen best jaar gehad, de afgelopen 2,5 maand was het natuurlijk feesten, zelfs met fondsen kan dat, .zoals ik al eerder aangaf :mrgreen: !!! Ben benieuwd wat je rendement van 1 jan. tot heden geweest is, maar dat zal niet verkeerd wezen denk ik.

De keuze van de fondsen ogen naar mijn mening allemaal aan de zeer agressieve/offensieve kant, het zijn zowat de aggresiefste in hun soort. Hiervoor ben je de afgelopen 2,5 maand waarschijnlijk uitzonderlijk goed voor beloond, mede omdat je in de goede sectoren/regio's bent vertegenwoordigt, hoewel er wel enkele ontbreken i.m.o, zoals o.a. Brazilie/Turkye/Financials. Je belegt glob(a)al gezien maar in een beperkt aantal (veelbelovende opkomende) markten, hiervoor ben je dus ruimschoots beloond, maar je loopt met deze portefeuille dus wel meer risico. Hoeveel meer, hangt met name af van de spreiding over de fondsen in de portefeuile. Het feit dat je portefeuille (waarschijnlijk) een zeer hoog risico heeft, ga je zeker merken als de koersen gaan dalen, dan gaat het ook weer sneller dan wanneer je een bredere spreiding aanneemt door ook meer te beleggen in volwassen markten. Wellicht voor de komende termijn een mooie gevoelige portefeuille, maar tijden kunnen veranderen, opletten dus!!!! Als je minder risico zou willen lopen (dan ook iets lager rendement) zou je iets meer breed gespreide fondsen kunnen toevoegen zoals Lux-o-rente en/of ING Global Growth/Fortis Obam/Robeco Emerging Stars. Maar nogmaals ik ken de gewichten over de fondsen niet, misschien is wel 95% in de High Yield Obl. belegt en 5% in de aandelen, of andersom....

Gr.
Peter
Ik heb de portefeuille sinds een klein maandje, ik wilde gaan voor de quick win in 3mnd tijd en dat lijkt redelijk te gaan lukken.

Dit zijn de gewichten:

Aberdeen Gl. Eur. High Yld Bnd 0.5
Delta Deelnemingen Fonds 2.2
Intereffekt India Warrants 3.4
JPMorgan Glb Natural Resources 1
Intereffekt Chinese Warrants 3.4
DWS Invest Russia 4.5
Totaal 15

Thanks voor je info!

Buco

Bericht door Buco » 13 jun 2009, 12:18

Hahah toevallig, andersom dus, 5% in obligaties en het overige in 'aandelen'(-soort). Portefeuille is dus zeer offensief/aggresief ingericht naar mijn idee, maar wel zeer effectief geweest dus voor de afgelopen periode :shock:. Nogmaals je bent beloond geweest voor het hoge risico wat je genomen hebt.

Succes in de komende periode :wink:
Peter

Buco

Bericht door Buco » 09 mar 2010, 20:36

Buco schreef: Overigens kan je ook eens kijken naar fondsen zoals Fortis Obam, hoewel het een fonds is, is die de laatste 3 maanden toch ook al 20% gestegen.
Belegt met name in Azie (excl. Japan) waaronder India/China en Australie en daar moet je zijn.

Andere fondsen die de moeite waard zijn en behoorlijke schommelingen kennen zijn o.a.:

BlackRock World Mining Fund
Fidelity India Focus Fund
Robeco Commodities
Black Rock Latin America Fund
Fortis Turkey Equity Fund
Robeco Emerging Stars
ING Basic Materials

Op obligatie gebied is Robeco High Yield wel interessant, zeker als naar verloop van tijd de spreads steeds kleiner worden.

Gr.
Peter

Had iemand toevallig nog een van deze fondsen gekocht??

HansD

Bericht door HansD » 09 mar 2010, 20:56

Ik werk op dit moment alleen maar met put- en callopties op de AEX. Gewoon snelle daghandel, ik vind het nog veel te onzeker vpor aandelen en/of fondsen.

Overigens mag de AEX deze week wel weer ff naar 325-330 zakken voor weer gestaag te stijgen :wink:

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 09 mar 2010, 22:40

HansD schreef:Ik werk op dit moment alleen maar met put- en callopties op de AEX. Gewoon snelle daghandel, ik vind het nog veel te onzeker vpor aandelen en/of fondsen.

Overigens mag de AEX deze week wel weer ff naar 325-330 zakken voor weer gestaag te stijgen :wink:
Opties, leuke instrumenten waarbij je met relatief lage investering leuke rendementen kan halen :D

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 10 mar 2010, 18:45

Vandaag heeft Binck haar tarieven fors verlaagd:

http://www.binck.com/nl/welkom/lage_tarieven/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor opties betaal je nu niet meer een minimum van 11,- per transactie ( alleen nog maar op basis van contracten ) dit maakt het voor mij wel weer interessant om me met opties bezig te houden.

Plaats reactie