Beleggen in aandelen (en opties?)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Beleggen in aandelen (en opties?)

Bericht door Maus335i » 23 feb 2008, 11:42

Wie is er eigenlijk bezig met de aandelenhandel? Ik heb vorige week donderdag besloten om als beginner in te stappen in TomTom. Naar aanleiding van de prima jaarcijfers over 2007 en de goede vooruitzichten voor het komende jaar snel om half 9 een pakketje aandelen gekocht.

Tot en met 1 seconde voor 9 was het rustig op de beurs, waarna de hel losbrak om 1 seconde óver 9 en in nog geen 20 seconden tijd het aandeel TomTom naar -12% zakte. Reden: beleggers vonden de vooruitzichten niet positief genoeg (maar dat flikt TomTom al 3 jaar en 3 jaar lang overstijgen ze de eigen verwachtingen, wat dus goed is).

Ik moet nog een hoop leren :D

Rupie

Bericht door Rupie » 23 feb 2008, 12:09

Blind instappen is moeilijk. Mijn advies is voordat je dat doet om meerdere signalen te hebben. Beleggen is vooral veel informatie inwinnen. Als je op korte termijn belegd is dat nog belangrijker. Bij lange termijn moet je kijken naar algemene marktontwikkelingen en indicatoren als koers/winstverhouding tov concurrenten (in binnen- en buitenland) en de branche. Er valt veel geld te verdienen maar wil je het goed doen dan kost het wel veel tijd, durf en reactievermogen. Bepaalde beleggingsfondsen vind ik vaak een goede optie kijkend naar hun resultaten in het verleden. Probleem daarbij is de beperkingen in de handel. Slechts 1 tijdstip per dag op het moment volgens mij waardoor je achter de feiten aan kan lopen. Een (middel)lange beleggingshorizon is hier dan ook van belang. Ik maak overigens mijn geld op het moment op en beleg dus niet. Mijn idee van de huidige markt is overigens dat er te veel geld is. Oh, turbo's vind ik ook leuk speelgoed maar de verhandelbaarheid ligt lager dan opties.

Een van de informatiebronnen die ik wel prettig vind: http://www.analist.nl/index.php?page=koersdoelen . Alle lopende adviezen van de verschillende banken zijn hierin verwerkt.

En een beetje de futures in de gaten houden: http://www.bloomberg.com/markets/stocks/futures.html .

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 feb 2008, 10:03

Thanks voor de sites! Ik ben de afgelopen dagen al druk bezig met informatie winnen op allerlei websites. Op Eurobench.com heb je een heel actief (Nederlands) forum, maar eigenlijk kan je er betrekkelijk weinig mee. Veel mensen prijzen hun eigen aankoop/aandeel de hemel in om de aankoop te rechtvaardigen. Ze praten daarom altijd positief over het betreffende bedrijf, ook al is dat op weinig feiten berust. Je moet het kaf van het koren scheiden, maar dat is best lastig.

Neem nu als voorbeeld Corp Express. Van de week 40% in de plus gegaan door een overnamebod van Staples. Bijna 90% van de beleggers is er van overtuigd dat Staples een nieuw bod deze week gaat doen, maar niemand lijkt te durven vertellen waarom ze dat denken. Als je het mij vraagt is het gewoon uit de lucht gegrepen en kan je helemaal niets met die info. Net zoals veel mensen voorspellingen durven te doen over de waarde van het aandeel TomTom of ING volgende week. Waar is dat op berust? Wordt nooit gezegd.

Veel vragen nog :D Welke link heeft de Dow Jones met de AEX. Het aandeel TomTom steeg afgelopen vrijdag bijna 5% naar 36,25 (voor mij bijna tijd om te verkopen) tot de Dow Jones open ging. Binnen 5 minuten stond het aandeel al weer een euro lager, en dook de AEX van bijna een half procent in de plus naar een procent in de min.

Ik merk dat ik nog erg veel moet leren, maar dat vind ik wel leuk. De bedoeling is toch om uiteindelijk zoveel kennis op te doen dat ik "later" wat solide beleggingen kan doen.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 24 feb 2008, 15:52

Les 1: Beleggen alleen met het geld wat je over hebt. Klinkt heel simpel maar je zal verbaasd staan hoeveel mensen deze les "negeren".

Ik ben eind vorig jaar uit alle financials gestapt en heb op de Nasdaq / Dow Jones een aantal posities genomen. Zodoende probeer ik te profiteren van de (hoop ik ;)) positieve koerswijzigingen en van de wisselkoers. Want ik denk dat de euro niet veel hoger dan 1.50 komt en na de verkiezingen richting de 1.30/1.35 gaat. 2 x winst dus! (nogmaals; hoop ik ;))

Ik heb overigens veel baat bij een adviseur bij een bank. Ik ga er zelfs helemaal vanuit het Oosten voor naar Den Haag...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 feb 2008, 17:53

Helemaal mee eens Sjoerd. Het probleem wat je hebt met geleend geld is dat je ook nog eens de rente er uit moet zien te halen, lastige klus.

Feit wil dat je tegenwoordig gemiddeld 3 tot 3,5% rente krijgt bij de bank. Als je de inflatie en eventuele vermogensbelasting er af haalt schiet je er jaarlijks bijna geen rotcent mee op. In zo'n geval is het het risico wel waard om te gaan beleggen met een deel van je vermogen.

Ik heb niet het doel om tig procenten rendement te halen, met alle risico's van dien. Gewoon lekker rustig beleggen en een beetje daytraden. Deels hobbymatig, deels bedoeld om een iets hoger rendement dan bij de bank te halen.

Op dit moment heb ik een pakketje ING en TomTom. Zit er over na te denken om maandagochtend nog wat ING te kopen. Door de goede afsluiting van de Dow Jones afgelopen vrijdag kon dat nog wel eens interessant zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2008, 18:18

Maurice, heb je nu een korte of lange termijn visie?

Als je een korte termijn visie hebt, dan heb een andere insteek dan ik Maurice. Na een hoge sluiting verkoop ik alles snel (als ik aandelen heb, op dit moment heb ik niets).

En ik koop juist na een dag met dalingen. De dag erna herstel de beurs zich vaak. Verschil van inzicht of visie? Ik weet 't niet, maar ik weet wel dat je in 9 van de 10 keer méér kans hebt op scoren als je echt op hele korte termijn handelt (in kwartieren rekenen zeg maar).

Als je daar eens mee wilt oefenen adviseer ik je een fictieve portefeuille. Je zult zien dat 't kan werken als je er voldoende tijd in steekt.

Als je een lange termijn visie hebt zou ik niet op 2 aandelen focussen.

Roel

Bericht door Roel » 24 feb 2008, 18:48

ik ben me ook een beetje aan het orienteren op beleggen.

Wat ik vaak tegenkom is de 10% regel.

In het kort wil dit zeggen dat je nooit meer als 10% van je kapitaal moet investeren in 1 fonds of bedrijf. Ook als dit fonds heel snel stijgt en dus meer als 10% van je totaal geinversteerde vermogen gaat uitmaken is het advies verkopen tot 10% en de achterblijvers bijkopen om het weer gelijk te trekken. Een tip die je moet toepassen op lange termijn inversteringen verwacht ik.

Verder lijkt mij het onintressant om aandelen die nu hoog staan te kopen voor lange termijn investering. In een aandeel zit altijd een golf lijn(conjunctuur) Als die heel hoog staat zakt die altijd weer waarnaar die vervolgens weer gaat stijgen. In de regel stijgt een aandeel wel gestaag. Misschien dat een plaatje meer duidelijkheid kan geven.
[img:601:341]http://www.vanakere.nl/beurs.jpg[/img]

Op aankoop van de aandelen op punt A sta je sneller winst als op aankoop van aandelen op punt B. En in dit voorbeeld moet je nog maar afwachten hoelang het duurt voordat je weer op dezelfde hoogte bent als je in Mei 2007 Aandelen hebt gekocht. Daar kan goed 5 jaar overheen gaan. En dan heb je nog niet je rente verlies terug.

Natuurlijk is het altijd moeilijk om nou te bepalen wanneer je echt in een dal zit. Maarja anders is het wel heel makkelijk geld verdienen :D

Arne

Bericht door Arne » 24 feb 2008, 18:54

Turbo's :twisted:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 24 feb 2008, 18:59

Optie's, goedkoop kwa investering en mooi rendement mee te behalen. Ik adviseer om je aan te melden bij een broker (persoonlijk Alex of Binck) en naar bijeenkomsten te gaan. Heb goede ervaringen met seminars van Andre de Vries(niet die scheurneus), Alex, IEX en ABN Amro.

RobS

Re: Beleggen in aandelen (en opties?)

Bericht door RobS » 24 mei 2009, 08:35

Even het stof van dit topic afblazen :P

Ben 3 weken geleden weer begonnen met wat fondsjes en zit nu al op %15,09 rendement. :beer:

Marc R

Bericht door Marc R » 24 mei 2009, 10:05

Nu is de tijd iig....k heb prive wat aandeeltjes ING gekocht op €4.15.....

Sander

Bericht door Sander » 24 mei 2009, 19:07

Das netjes 4.15... Wouter Bos heeft er 5 euro per stuk voor betaald ;)
Misschien wil hij wel wat van je overnemen haha.

Maar ontopic, er zijn momenteel een aantal leuke fondsen welke nu goedkoop aan te kopen zijn.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 mei 2009, 19:16

Rob Schouten schreef:Even het stof van dit topic afblazen :P

Ben 3 weken geleden weer begonnen met wat fondsjes en zit nu al op %15,09 rendement. :beer:
Netjes Rob :shakeit:

Nu er ik weet niet hoeveel miljard van Shell aan beurswaarde is verdampt ben ik ingestapt in een aandelen spaarplan. Voor 100,- per maand koop ik voor 115,- aan aandelen. Gewoon leuk spaarpotje zeg maar.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2009, 20:04

ooow Niels, als ik het woord Spaarplan hoor krijg ik al de nare bankafschriften weer voor me....11 jaar meegedaan met zogenaamde winsten die we hierr nu horen,maar dat loopt dan lange tijd en zoals bij mij en velen (wist helemaal niet dat het aandelen waren maar dacht gewoon een goed belegd spaarplan) na 11 jaar inleg niks rente maar inder dan de helft van men inleg terug...(heb hem maar afgekocht, klopte niks van zoals ze het brachten destijds en nu nog betaal je veel aan verzekeringsgeld daar binnen)

dus kijk uit...als het vrij opneembaar is en zonder verzekering dan kun je zoiets wel doen....but better safe then sorry dus mijn geld komt alleen nog op de spaarbank..niet dat ik nog veel heb :'( en dan heh ik het nog niet eens over 2 polissen levensverz van 20 jaar al en die zijn ook op de helft van inleg maar die laat ik wel lopen, die lopen naast een destijds afgesloten hypotheek, maja weinig waarde nog... :hammer:

verder hoop ik dat korte termijn aandelen handel helemaal weg gaat en verboden wordt, dus minimaal 1 jaar vast aan je aandelen anders snoepen graaiers overal geld uit en zo wordt alles weer duurder bijwijze van en moet er nog meer geld komen en zo gaat het door en door...ja loopt wel anders maar toch...het moet eerlijker verdiend zijn, dus meer ruil of koop en verkoop van produckt en niet van papier en of Internet, maar dus echt wat in handen hebben....geen snelle winsten meer uit aandelen, maar minimaal jaar eraan vast, dan zijn ze weer waar ze voor bedoeld waren, niet uitzuigen van geld maar investeren in.(ja zoiets)

indobesar

Bericht door indobesar » 24 mei 2009, 20:14

GTRene schreef:
verder hoop ik dat korte termijn aandelen handel helemaal weg gaat en verboden wordt, dus minimaal 1 jaar vast aan je aandelen anders snoepen graaiers overal geld uit en zo wordt alles weer duurder bijwijze van en moet er nog meer geld komen en zo gaat het door en door...ja loopt wel anders maar toch...het moet eerlijker verdiend zijn, dus meer ruil of koop en verkoop van produckt en niet van papier en of Internet, maar dus echt wat in handen hebben....geen snelle winsten meer uit aandelen, maar minimaal jaar eraan vast, dan zijn ze weer waar ze voor bedoeld waren, niet uitzuigen van geld maar investeren in.(ja zoiets)
Zullen we ook weer melk gaan ruilen tegen aardappelen en vlees tegen brood? :bag:

Heb hier nog 1.5Kg Bintjes staan, ruilen tegen de One and Only?

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2009, 21:42

:lol: wie weet in de toekomst als goederen geen waarde meer hebben maar eten en drinken tig maal over de kop gaan :mrgreen: en dan zou ik er nog een nachtje over moeten slapen :roflol:

Buco

Bericht door Buco » 24 mei 2009, 23:43

Koersdaling! Bij TomTom is het afwachten of ze kunnen herfinancieren. Veel banken zijn momenteel voorzichtig (natuurlijk) om grote leningen te verstrekken. Dat maakt beleggers afwachtend en niet happig om nu te kopen. Speculatief dus! Veel rendement/koerstijging mogelijk indien definitief geherfinancierd kan worden.

Overigens kan je ook eens kijken naar fondsen zoals Fortis Obam, hoewel het een fonds is, is die de laatste 3 maanden toch ook al 20% gestegen.
Belegt met name in Azie (excl. Japan) waaronder India/China en Australie en daar moet je zijn.

Andere fondsen die de moeite waard zijn en behoorlijke schommelingen kennen zijn o.a.:

BlackRock World Mining Fund
Fidelity India Focus Fund
Robeco Commodities
Black Rock Latin America Fund
Fortis Turkey Equity Fund
Robeco Emerging Stars
ING Basic Materials

Op obligatie gebied is Robeco High Yield wel interessant, zeker als naar verloop van tijd de spreads steeds kleiner worden.

Gr.
Peter

RobS

Bericht door RobS » 25 mei 2009, 08:13

Niels schreef:
Rob Schouten schreef:Even het stof van dit topic afblazen :P

Netjes Rob :shakeit:

Nu er ik weet niet hoeveel miljard van Shell aan beurswaarde is verdampt ben ik ingestapt in een aandelen spaarplan. Voor 100,- per maand koop ik voor 115,- aan aandelen. Gewoon leuk spaarpotje zeg maar.
Pas heel goed op met dit soort dingen, banken maken vaak enorm hoge kosten om jou aandeeltjes 'te beheren en de administreren' vaak blijft er maar weinig winst of zelfs helemaal geen winst over...

Ik heb m'n fondsjes bij Fundix, is onderdeel van ING, zonder transactiekosten.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 mei 2009, 10:15

@Rob: zonder transactiekosten als in de bank rekent er niks voor maar je betaald nog wel de standaard aankoopfee's of wat anders

Algemeen: ik wil ook gaan instappen en dan dus eigen beheer (bv. via Alex). Zijn er naast Alex nog goede sites waarop je zelf kunt handelen? Want je geld in zo'n fonds stoppen met 10% rendenment of zoiets vind ik nog suffer dan je geld op een spaarrekening hebben staan.

indobesar

Bericht door indobesar » 25 mei 2009, 10:19

Kan ook via Binck. Alex is enkele jaren geleden ook door Binck overgenomen.

RobS

Bericht door RobS » 25 mei 2009, 10:54

G Kolkman schreef:@Rob: zonder transactiekosten als in de bank rekent er niks voor maar je betaald nog wel de standaard aankoopfee's of wat anders
Nee, je betaald helemaal niets..!

indobesar

Bericht door indobesar » 25 mei 2009, 10:56

Bepaald percentage van het "ingelegde" vermogen is niet ongewoon. De meeste brokers hanteren vaste transactiekosten+ 0,xxx% van het vermogen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 mei 2009, 11:07

In die veronderstelling was ik ook Ion, maar blijkbaar heeft Rob dus een toko gevonden die het voor nop doet (en nog ING is ook, which is good want daar zit ik met de 'bankzaken' ( :lol: ) ook al).

indobesar

Bericht door indobesar » 25 mei 2009, 11:26

Rob zuigt het niet uit zijn duim :lol:
Tarieven

Fundix rekent geen aan- en verkoopkosten, geen bewaarloon of andere onverwachte kosten. Uitzondering zijn de fondsen van Carmignac Gestion. Garmignac Gestion hanteert een selectief distributiebeleid en zij stellen eisen aan de distributie van de door hun gevoerde fondsen. Zo hanteren zij een strikt beleid ten aanzien van de aankoopkosten en daarom betaalt u voor aankopen in deze fondsen 1,00% aankoopkosten. U kunt zelf een afweging maken of deze aankoopkosten opwegen tegen de potentiële rendementen

Minimuminleg: € 100,-

Bewaarloon: Gratis

Portefeuille overzicht: Gratis

Terugmelding orders: Gratis

Transactie overzicht: Gratis

Rente: 2,8%

Fundix behoudt zich te allen tijde het recht voor om het rentepercentage aan te passen indien omstandigheden daartoe aanleiding geven

https://www.fundix.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

RobS

Bericht door RobS » 25 mei 2009, 12:01

Nee inderdaad, soms heb ik ook weleens gelijk :P

Ik denk dat ze hun verdienste halen uit het vasthouden van je geld na overboeken voor transactie, duurt meestal dag of 2~3. Voor mij een niet heel erg groot probleem :)

Plaats reactie