Vortech super chargerRingmazda schreef:Wat zijn de plannen ?Downforce Bjorn schreef:en die M3 pakken... Daar wordt zeer naarstig aan gewerkt
Onderstelmodificaties ?
DOWNFORCE MOTORSPORT
-
BrianV
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16
Re: Downforce Motorsport
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Re: Downforce Motorsport
Ton,Ringmazda schreef:Wat zijn de plannen ?Downforce Bjorn schreef:en die M3 pakken... Daar wordt zeer naarstig aan gewerkt
Onderstelmodificaties ?
Nu we weten dat de auto's redelijk mee kunnen en in elk geval zonder aanpassingen betrouwbaar zijn, kunnen we verder bouwen. De ervaringen met de foute 130i die we vorig jaar hebben aangeschaft, maken wel dat we met "verbeteringen" zeer voorzichtig omgaan. Voor je het weet raak je in een keten van problemen verstrikt. Uitrijden is en blijft het hoogste doel dit jaar.
Wat verbeteringen betreft denken we eerst aan iets meer vermogen (open uitlaat?). Dan een korter differentieel. Pas later aan een ander onderstel. Komende week gaan de auto's op de rollenbank. Van daaruit gaan we verder.
We richten ons uiteraard op de nummer een: de E36-M3 van JR Motorsport. Laurens rijdt beter dan die beide coureurs, maar zijn auto komt duidelijk vermogen en koppel te kort. Mijn grove schatting is dat we zo'n 2 a 2,5% te kort komen op rondetijden. Hiervan compenseert Laurens ongeveer de helft; zijn rondetijden zijn constanter. We moeten dus zeker technische verbeteringen aanbrengen willen we voor eerste plaatsen gaan. Waarbij ik sterk let op kosten/baten. Voordat we aanpassingen doen wil ik steeds (tenminste indicatief) weten welke rondetijdverbetering deze kunnen opleveren. Daarover moet dus nagedacht worden en dat is nu precies wat het spelletje in dit stadium zo leuk maakt.
Goede ideeen zijn uiteraard van harte welkom!
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Downforce Motorsport
Zoals Laurens het beschrijft kom hij alleen aan rechte lijn snelheid te kort = vermogen. Dus misschien is het een optie om bv. snellere nokkenassen inc. airbox en gewijzigd uitlaatsysteem te gebruiken om net die 20 a 30pk extra te krijgen naar ca. 300pk. Onderstel technisch gezien zal het wel goed zitten met de 130i cup auto.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Downforce Motorsport
Verschilt dit ook niet per circuit? Ik begrijp dat je vermogen tekort kom op Spa want dat is gewoon een snel circuit, maar op Zandvoort moet het toch wel lukken om dichterbij te komen?DownforceJan schreef:Ton,Ringmazda schreef:Wat zijn de plannen ?Downforce Bjorn schreef:en die M3 pakken... Daar wordt zeer naarstig aan gewerkt
Onderstelmodificaties ?
Nu we weten dat de auto's redelijk mee kunnen en in elk geval zonder aanpassingen betrouwbaar zijn, kunnen we verder bouwen. De ervaringen met de foute 130i die we vorig jaar hebben aangeschaft, maken wel dat we met "verbeteringen" zeer voorzichtig omgaan. Voor je het weet raak je in een keten van problemen verstrikt. Uitrijden is en blijft het hoogste doel dit jaar.
Wat verbeteringen betreft denken we eerst aan iets meer vermogen (open uitlaat?). Dan een korter differentieel. Pas later aan een ander onderstel. Komende week gaan de auto's op de rollenbank. Van daaruit gaan we verder.
We richten ons uiteraard op de nummer een: de E36-M3 van JR Motorsport. Laurens rijdt beter dan die beide coureurs, maar zijn auto komt duidelijk vermogen en koppel te kort. Mijn grove schatting is dat we zo'n 2 a 2,5% te kort komen op rondetijden. Hiervan compenseert Laurens ongeveer de helft; zijn rondetijden zijn constanter. We moeten dus zeker technische verbeteringen aanbrengen willen we voor eerste plaatsen gaan. Waarbij ik sterk let op kosten/baten. Voordat we aanpassingen doen wil ik steeds (tenminste indicatief) weten welke rondetijdverbetering deze kunnen opleveren. Daarover moet dus nagedacht worden en dat is nu precies wat het spelletje in dit stadium zo leuk maakt.
Goede ideeen zijn uiteraard van harte welkom!
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Re: Downforce Motorsport
@Hans: Je hebt gelijk dat dit per circuit verschilt. Spa maakt wat dat betreft het verschil ook het duidelijkst, maar ook op een klein circuit als Rockingham komen we tekort. Er moet dus echt wel iets gebeuren. Die M3 mannen hebben het nu echt te gemakkelijk. En, we mogen nog 2 keer naar Spa. Dan moeten we er toch echt wel staan.
het eerste wat nu meot gebeuren is dat we met kg/pk precies op de grens gaan zitten. Dan bocht-uit verbeteren d.m.v. korter differentieel. Helaas heeft Dunlop geen band met kleinere wielomtrek voor de 130i. Pirelli heeft die wel en die band werd dan ook in de 130i cup gebruikt.
het eerste wat nu meot gebeuren is dat we met kg/pk precies op de grens gaan zitten. Dan bocht-uit verbeteren d.m.v. korter differentieel. Helaas heeft Dunlop geen band met kleinere wielomtrek voor de 130i. Pirelli heeft die wel en die band werd dan ook in de 130i cup gebruikt.
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Re: Downforce Motorsport
Klopt helemaal. De kunst is nu tegen minimale kosten, maximaal effect te bereiken. Aan de motor sleutelen doen we voorlopig liever niet. Andere uitlaat is zeker een optie. Daar valt volgens de kenners nog wel een pk of 20 te winnen. Ik moet dat overigens nog zien.Tristan schreef:Zoals Laurens het beschrijft kom hij alleen aan rechte lijn snelheid te kort = vermogen. Dus misschien is het een optie om bv. snellere nokkenassen inc. airbox en gewijzigd uitlaatsysteem te gebruiken om net die 20 a 30pk extra te krijgen naar ca. 300pk. Onderstel technisch gezien zal het wel goed zitten met de 130i cup auto.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Downforce Motorsport
Jan,
Daar heb ik nog wel een mooie anekdote over. Carel Godin de Beaufort (mijn held) ging ooit naar zijn monteurs om te klagen dat zijn Porsche motor te langzaam was. Die gasten hebben na lang aandringen net gedaan alsof ze heel hard sleutelden en uiteindelijk zeiden ze: je hebt gelijk, we missen 20 pk en die hebben we gevonden. Carel blij en verdomd hij reed meteen een veel snellere rondetijd. De grap was dat die monteurs niets hadden gedaan aan de motor.
Ik denk echter dat Laurens daar niet in trapt.... een open uitaat en korter diff zijn dan al hele goede upgrades. Ook een klein verschil in rolomtrek verklaart een verschil ten opzichte van de 130i cup, op Zandvoort over een paar weken kun je dan mooi de rondetijden uit de cup als benchmark pakken en die vergelijken met je eigen tijden en die van de M3 gasten. Dat lijkt me een uitermate boeiend weekend worden om te zien waar jullie dan staan. Soms zijn het inderdaad die kleine aanpassingen die 't hem doen. De volgende stap worden dan de remmen, want als je met hogere snelheid over 't rechte stuk dendert en nu al last hebt van de clio's en lotussen met remmen, dan kun je daar ook wat winnen.... dan worden je voorbanden weer warmer etc. etc. je bent wel even bezig dit jaar, maar volgens mij zijn jullie op de goede weg. En wat je zegt: uitrijden is belangrijker.
Daar heb ik nog wel een mooie anekdote over. Carel Godin de Beaufort (mijn held) ging ooit naar zijn monteurs om te klagen dat zijn Porsche motor te langzaam was. Die gasten hebben na lang aandringen net gedaan alsof ze heel hard sleutelden en uiteindelijk zeiden ze: je hebt gelijk, we missen 20 pk en die hebben we gevonden. Carel blij en verdomd hij reed meteen een veel snellere rondetijd. De grap was dat die monteurs niets hadden gedaan aan de motor.
Ik denk echter dat Laurens daar niet in trapt.... een open uitaat en korter diff zijn dan al hele goede upgrades. Ook een klein verschil in rolomtrek verklaart een verschil ten opzichte van de 130i cup, op Zandvoort over een paar weken kun je dan mooi de rondetijden uit de cup als benchmark pakken en die vergelijken met je eigen tijden en die van de M3 gasten. Dat lijkt me een uitermate boeiend weekend worden om te zien waar jullie dan staan. Soms zijn het inderdaad die kleine aanpassingen die 't hem doen. De volgende stap worden dan de remmen, want als je met hogere snelheid over 't rechte stuk dendert en nu al last hebt van de clio's en lotussen met remmen, dan kun je daar ook wat winnen.... dan worden je voorbanden weer warmer etc. etc. je bent wel even bezig dit jaar, maar volgens mij zijn jullie op de goede weg. En wat je zegt: uitrijden is belangrijker.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Downforce Motorsport
Jan, waar gaan de auto's op de rollenbank? Kunnen ze daar ok afstellen (zoals in: chiptunen)? Als je een beetje rondkijkt op internet dan beloven al die chiptuners flink wat meer koppel en 285 tot zo'n 290 pk. Icm een open uitlaat kom je wellicht al bij die waarden en een verbeterde gasresponse e.d.. Is het een idee om bij de betere 'chiptuners' te informeren naar mogelijkheden? Ik kan me voorstellen dat 't voor hun exposure wel goed is als er een team is met 130i's die baat heeft bij die chips.
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Re: Downforce Motorsport
@Dennis: Laurens maak je niets wijs. Die weet er meer van dan wij. Hij is juist daarom voor ons van grote waarde. Wij bedoelen het goed, maar zijn kennis en ervaring is onmisbaar. Dat hij dan ook nog eens geweldig kan rijden, is dan mooi meegenomen. Overigens is Cor Euser daar inmiddels ook achter. Die volgt ons (Laurens dus....
) nu ook op de voet.
Ik ben wat de auto's betreft nu vooral geinteresseerd in de meetwaarden uit de rollenbanktest. Filosoferen is leuk, maar meten is beter. Voor mij komt de komende tijd dus het leukste facet van ons spelletje. Ik heb hier heel veel zin in. Die JR mannen zijn nog niet van ons af.
Ik ben wat de auto's betreft nu vooral geinteresseerd in de meetwaarden uit de rollenbanktest. Filosoferen is leuk, maar meten is beter. Voor mij komt de komende tijd dus het leukste facet van ons spelletje. Ik heb hier heel veel zin in. Die JR mannen zijn nog niet van ons af.

- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Re: Downforce Motorsport
Dennis, dat zal zeker kunnen. We hebben een raceuitlaten specialist hier in de Hoeksche Waard. Hij doet dit in combinatie met remapping. Dat zal naar mijn mening het beste resultaat gaan opleveren. Verder blijft het lopen op dun ijs; we moeten steeds oppassen voor noodloop-ellende waardoor ons feestje vorig jaar steeds werd vergald.Dennis Cavallino schreef:Jan, waar gaan de auto's op de rollenbank? Kunnen ze daar ok afstellen (zoals in: chiptunen)? Als je een beetje rondkijkt op internet dan beloven al die chiptuners flink wat meer koppel en 285 tot zo'n 290 pk. Icm een open uitlaat kom je wellicht al bij die waarden en een verbeterde gasresponse e.d.. Is het een idee om bij de betere 'chiptuners' te informeren naar mogelijkheden? Ik kan me voorstellen dat 't voor hun exposure wel goed is als er een team is met 130i's die baat heeft bij die chips.
P.S. Bedankt voor je inbreng. Ik ga nu nog even een paar uur werken. Ook belangrijk.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Downforce Motorsport
Niet te moeilijk doen jongens. De DSC heeft eigen regels om het tekort aan 1e plaatsen op te lossen. Na verloop van tijd heeft die JR auto zoveel strafseconden dat er vanzelf een 1e plaats voor Downforce Motorsport uitrolt.
Voor iedere rijder een prijsje, voor alle kinderen een ijsje!
Heel eventjes op een serieuze noot: Als je echt qua tempo met die ouwe gare E36 wilt meekomen dan moet je de 350+ pk van die auto ook gaan benaderen. Je moet dan aan andere nokkenassen of iets dergelijks gaan denken. In Duitsland moeten er al 130i's met 330 pk rondrijden. Onderstel en remmen kunnen dat met gemak aan. Kortere eindoverbrenging kan ook nooit kwaad. Misschien zelfs wel een must in combinatie met scherpere (piekerige) nokkenassen.
Voor iedere rijder een prijsje, voor alle kinderen een ijsje!
Heel eventjes op een serieuze noot: Als je echt qua tempo met die ouwe gare E36 wilt meekomen dan moet je de 350+ pk van die auto ook gaan benaderen. Je moet dan aan andere nokkenassen of iets dergelijks gaan denken. In Duitsland moeten er al 130i's met 330 pk rondrijden. Onderstel en remmen kunnen dat met gemak aan. Kortere eindoverbrenging kan ook nooit kwaad. Misschien zelfs wel een must in combinatie met scherpere (piekerige) nokkenassen.
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Downforce Motorsport
Als ik al kijk naar het acceleratie verschil van mijn E36 tussen de oude 2,91 diff en huidige 3.73 diff lijkt het of ik 50pk extra heb. Maakt echt een groot verschil.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Downforce Motorsport
@Jan: duidelijk, komt goed! Werkze
@Hielke: ik heb wat lopen zoeken op die nokkenastuning, maar ik lees vooral dat BMW 't eigenlijk heel goed voor elkaar had. Wat Jan zegt, die noodloop ellende wil je niet hebben, dat kost je dan alsnog die 1e plek.
Peter zei net via msn ook dat er ook niet teveel pk's bij moeten, want dan zit je weer met je gewicht. Een betere oppak bij het uitaccelereren van bochten is op dit moment zo te lezen het beste streven, met een kort diff en uitlaat ben je dan al een end. Laurens krijgt dan vanzelf nog wel wat extra vleugels als ie zo'n m3 op kan jagen, en de rest van downforce klampt vanzelf aan. Dan is die M3 opeens 4e....
@Hielke: ik heb wat lopen zoeken op die nokkenastuning, maar ik lees vooral dat BMW 't eigenlijk heel goed voor elkaar had. Wat Jan zegt, die noodloop ellende wil je niet hebben, dat kost je dan alsnog die 1e plek.
Peter zei net via msn ook dat er ook niet teveel pk's bij moeten, want dan zit je weer met je gewicht. Een betere oppak bij het uitaccelereren van bochten is op dit moment zo te lezen het beste streven, met een kort diff en uitlaat ben je dan al een end. Laurens krijgt dan vanzelf nog wel wat extra vleugels als ie zo'n m3 op kan jagen, en de rest van downforce klampt vanzelf aan. Dan is die M3 opeens 4e....
-
OnlineJoost H.
- Berichten: 1953
- Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
- Locatie: Rosmalen
Re: Downforce Motorsport
Ik zou ook een e36 nemen 
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Downforce Motorsport
En een goed onderstel doet ook wonderen natuurlijk, nu zit er iets van een semi straat setje onder toch? Scheelt ook zo 3 tot 5 seconden (voor laurens iets minder. want die wint zelfs op fietspompjes nog...)
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Re: Downforce Motorsport
Echt waar?Joost Hermens schreef:Ik zou ook een e36 nemen
- Peter Tunissen
- Berichten: 8389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: Downforce Motorsport
Haha, op fietspompjes wordt hij tweede of derde; we moeten alleen net genoeg aan die auto doen zodat hij wint, maar ook niet meer dan dat.Dennis Cavallino schreef:En een goed onderstel doet ook wonderen natuurlijk, nu zit er iets van een semi straat setje onder toch? Scheelt ook zo 3 tot 5 seconden (voor laurens iets minder. want die wint zelfs op fietspompjes nog...)
Het moet wel een beetje een uitdaging voor hem blijven......
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Downforce Motorsport
Er zitten toch stevige sleepogen op die auto's? Misschien moet je dat aanhaken heeeel letterlijk nemen
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: Downforce Motorsport
Ivm het motortuning verhaal.
Zoals jullie ongetwijfeld weten spreken we hier over de N52 motor. Die motor heeft een dubbele vanos (variabele kleptiming op in en uitlaatnokkenas) maar ook valvetronic (variabele kleplifthoogte op beide kleptypes).
Valvetronic is mooi, maar heel kut bij het opvoeren.
Dus om even de bovenvernoemde opties in kaart te brengen:
- Carbon airbox: verval van Luchtmassameter, dus standalone Fuel management
- Standalone fuel management, er is nog geen enkele stand alone ECU die compatibel is bij de valvetronic.
- chiptuning is mooi op papier maar werkt in de praktijk voor geen meter. Dynamic mapping is the way to go, maar met een nagenoeg standaard blok heeft dat echt geen zin.
en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je snapt dat de N52 helemaal geen makkelijke motor is om op te voeren. Zoals Jan hierboven beschrijft hebben we bij de start van het seizoen onze focus op betrouwbaarheid gezet, en dat zal altijd zo blijven. Het is dus de kwestie om creatief te zijn met je vermogen aan de wielen. Korter diff, lichter vliegwiel (al gaat de motor daar ook van in een storing), lichtere wielen, etc is dus op dit moment het pad wat we willen bewandelen.
De shocks zijn idd fietspompjes, daar wordt dus aan gewerkt.
We willen niet in een spiraal van nutteloze modificaties terecht komen. Je kan gaan experimenteren met big brake kits, uniball ophanging, afstelbare stabi's, GTR bodykits met e46 M3 onderstellen, omgelaste veerpoten, etc... maar dat zijn kostelijke risico's die soms maar tienden of hondersten verschil maken. Daar moeten we het niet gaan zoeken. Eerst even het vermogen op de wielen opkrikken, zorgen dat we dempers hebben met verstelbare in- en rebound en dan zijn we al een heel stuk op weg. Zoals Hielke hier al subtiel opmerkt zit je nog altijd met die strafsecondenregel. Veel geld in een auto steken resulteert niet automatisch in een hoogste podiumplaats. Het maakt het wel interessant voor het publiek en de rest van het veld!
130i's met 330pk bestaan, maar no way dat die auto's betrouwbaar zijn. Daar komt onze hoofdgedachte weer in het spel.
bedankt voor het meedenken jongens, tips en adressen hoor ik graag! Over de uitslag op de rollenbank hou ik jullie op de hoogte!
Zoals jullie ongetwijfeld weten spreken we hier over de N52 motor. Die motor heeft een dubbele vanos (variabele kleptiming op in en uitlaatnokkenas) maar ook valvetronic (variabele kleplifthoogte op beide kleptypes).
Valvetronic is mooi, maar heel kut bij het opvoeren.
Dus om even de bovenvernoemde opties in kaart te brengen:
- Carbon airbox: verval van Luchtmassameter, dus standalone Fuel management
- Standalone fuel management, er is nog geen enkele stand alone ECU die compatibel is bij de valvetronic.
- chiptuning is mooi op papier maar werkt in de praktijk voor geen meter. Dynamic mapping is the way to go, maar met een nagenoeg standaard blok heeft dat echt geen zin.
en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je snapt dat de N52 helemaal geen makkelijke motor is om op te voeren. Zoals Jan hierboven beschrijft hebben we bij de start van het seizoen onze focus op betrouwbaarheid gezet, en dat zal altijd zo blijven. Het is dus de kwestie om creatief te zijn met je vermogen aan de wielen. Korter diff, lichter vliegwiel (al gaat de motor daar ook van in een storing), lichtere wielen, etc is dus op dit moment het pad wat we willen bewandelen.
De shocks zijn idd fietspompjes, daar wordt dus aan gewerkt.
We willen niet in een spiraal van nutteloze modificaties terecht komen. Je kan gaan experimenteren met big brake kits, uniball ophanging, afstelbare stabi's, GTR bodykits met e46 M3 onderstellen, omgelaste veerpoten, etc... maar dat zijn kostelijke risico's die soms maar tienden of hondersten verschil maken. Daar moeten we het niet gaan zoeken. Eerst even het vermogen op de wielen opkrikken, zorgen dat we dempers hebben met verstelbare in- en rebound en dan zijn we al een heel stuk op weg. Zoals Hielke hier al subtiel opmerkt zit je nog altijd met die strafsecondenregel. Veel geld in een auto steken resulteert niet automatisch in een hoogste podiumplaats. Het maakt het wel interessant voor het publiek en de rest van het veld!
130i's met 330pk bestaan, maar no way dat die auto's betrouwbaar zijn. Daar komt onze hoofdgedachte weer in het spel.
bedankt voor het meedenken jongens, tips en adressen hoor ik graag! Over de uitslag op de rollenbank hou ik jullie op de hoogte!
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Downforce Motorsport
Inderdaad zoals Dennis zegt, denk ik dat je aan de motor zelf niet veel moet gaan veranderen, je komt dan van het ene probleem bij het andere.
Alleen de uitlaat is denk ik een niet al te ingewikkelde en storings gevoelige stap.
Een korter Diff gaat denk ik ook minimaal een seconde schelen zeker op Spa, ik haal daar nu 6k rpm in 5, betekent dat je dus nog een versnelling en 1k rpm over houdt. Het mooiste zou zijn als ie daar net de laatste meter voor het aanremmen in de begrenzer loopt. Dan benut je alle versnellingen optimaal en wordt vooral je koppel aan de wielen groter.
Onderstel, tja in de bocht is het vershil met de JR bmw niet heel groot, maar ik denk dat met een goed onderstel ook op dat gebied nog wel wat te winnen valt, nadeel hiervan is dat dit in verhouding duurdere seconde's gaan worden, maar het is wel zo dat je dan zowel op droog als nat een goede afstelling kan hebben.
Voorlopig zullen uitlaat en diff relatief de goedkoopste tijdwinst opleveren imo.
Alleen de uitlaat is denk ik een niet al te ingewikkelde en storings gevoelige stap.
Een korter Diff gaat denk ik ook minimaal een seconde schelen zeker op Spa, ik haal daar nu 6k rpm in 5, betekent dat je dus nog een versnelling en 1k rpm over houdt. Het mooiste zou zijn als ie daar net de laatste meter voor het aanremmen in de begrenzer loopt. Dan benut je alle versnellingen optimaal en wordt vooral je koppel aan de wielen groter.
Onderstel, tja in de bocht is het vershil met de JR bmw niet heel groot, maar ik denk dat met een goed onderstel ook op dat gebied nog wel wat te winnen valt, nadeel hiervan is dat dit in verhouding duurdere seconde's gaan worden, maar het is wel zo dat je dan zowel op droog als nat een goede afstelling kan hebben.
Voorlopig zullen uitlaat en diff relatief de goedkoopste tijdwinst opleveren imo.
-
BrianV
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16
Re: Downforce Motorsport
Aangezien je aan geeft dat de N52 motor een moeilijk blok is om tevoeren *storings gevoelig*.
is het dan geen optie om de "Probleem" BMW tepakken en daar een ander blok in te lepelen?
En deze auto tot prototype tedoopen?
nevermind, ik vergat het koste plaatje wat er dan bij komt
is het dan geen optie om de "Probleem" BMW tepakken en daar een ander blok in te lepelen?
En deze auto tot prototype tedoopen?
nevermind, ik vergat het koste plaatje wat er dan bij komt
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Downforce Motorsport
Ik ben bang dat dat geen goedkope oplossing gaat worden...
Maar het is ook zo dat we geen honderden pk's erbij hoeven te hebben, willen we in de sportklasse blijven rijden..
Als je met een mooi gevecht net aan de eerste plaats weet te behalen geeft dat veel meer voldoening dan met 2 rondjes voorsprong.
En tja die straf seconden, JR moet volgende keer 55 seconde extra stilstaan maar ik 25 dus daar kan ik 30 seconden winnen.
Zoals de auto nu is is dat denk ik net niet genoeg, maar het zou al wel spannend kunnen worden.
Maar het is ook zo dat we geen honderden pk's erbij hoeven te hebben, willen we in de sportklasse blijven rijden..
Als je met een mooi gevecht net aan de eerste plaats weet te behalen geeft dat veel meer voldoening dan met 2 rondjes voorsprong.
En tja die straf seconden, JR moet volgende keer 55 seconde extra stilstaan maar ik 25 dus daar kan ik 30 seconden winnen.
Zoals de auto nu is is dat denk ik net niet genoeg, maar het zou al wel spannend kunnen worden.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Downforce Motorsport
Wanneer is de volgende wedstrijd?
- Peter Tunissen
- Berichten: 8389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: Downforce Motorsport
30 mei - 1 juni de Pinksterraces op Zandvoort.
-
Tom
- Berichten: 22488
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Downforce Motorsport
Als die motoren zo lastig te tunen zijn is het misschien een idee om de kofferbak (die gebruiken jullie toch niet voor boodschappen) te voorzien van een tweede motor. Dan kun je de voorste motor de voorwielen laten aandrijven en de motor in de kofferbak de achterwielen. Is ook een besparing op aandrijfverliezen die je nu hebt van voor naar achter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten

