Vortech super chargerRingmazda schreef:Wat zijn de plannen ?Downforce Bjorn schreef:en die M3 pakken... Daar wordt zeer naarstig aan gewerkt
Onderstelmodificaties ?

Vortech super chargerRingmazda schreef:Wat zijn de plannen ?Downforce Bjorn schreef:en die M3 pakken... Daar wordt zeer naarstig aan gewerkt
Onderstelmodificaties ?
Ton,Ringmazda schreef:Wat zijn de plannen ?Downforce Bjorn schreef:en die M3 pakken... Daar wordt zeer naarstig aan gewerkt
Onderstelmodificaties ?
Verschilt dit ook niet per circuit? Ik begrijp dat je vermogen tekort kom op Spa want dat is gewoon een snel circuit, maar op Zandvoort moet het toch wel lukken om dichterbij te komen?DownforceJan schreef:Ton,Ringmazda schreef:Wat zijn de plannen ?Downforce Bjorn schreef:en die M3 pakken... Daar wordt zeer naarstig aan gewerkt
Onderstelmodificaties ?
Nu we weten dat de auto's redelijk mee kunnen en in elk geval zonder aanpassingen betrouwbaar zijn, kunnen we verder bouwen. De ervaringen met de foute 130i die we vorig jaar hebben aangeschaft, maken wel dat we met "verbeteringen" zeer voorzichtig omgaan. Voor je het weet raak je in een keten van problemen verstrikt. Uitrijden is en blijft het hoogste doel dit jaar.
Wat verbeteringen betreft denken we eerst aan iets meer vermogen (open uitlaat?). Dan een korter differentieel. Pas later aan een ander onderstel. Komende week gaan de auto's op de rollenbank. Van daaruit gaan we verder.
We richten ons uiteraard op de nummer een: de E36-M3 van JR Motorsport. Laurens rijdt beter dan die beide coureurs, maar zijn auto komt duidelijk vermogen en koppel te kort. Mijn grove schatting is dat we zo'n 2 a 2,5% te kort komen op rondetijden. Hiervan compenseert Laurens ongeveer de helft; zijn rondetijden zijn constanter. We moeten dus zeker technische verbeteringen aanbrengen willen we voor eerste plaatsen gaan. Waarbij ik sterk let op kosten/baten. Voordat we aanpassingen doen wil ik steeds (tenminste indicatief) weten welke rondetijdverbetering deze kunnen opleveren. Daarover moet dus nagedacht worden en dat is nu precies wat het spelletje in dit stadium zo leuk maakt.
Goede ideeen zijn uiteraard van harte welkom!
Klopt helemaal. De kunst is nu tegen minimale kosten, maximaal effect te bereiken. Aan de motor sleutelen doen we voorlopig liever niet. Andere uitlaat is zeker een optie. Daar valt volgens de kenners nog wel een pk of 20 te winnen. Ik moet dat overigens nog zien.Tristan schreef:Zoals Laurens het beschrijft kom hij alleen aan rechte lijn snelheid te kort = vermogen. Dus misschien is het een optie om bv. snellere nokkenassen inc. airbox en gewijzigd uitlaatsysteem te gebruiken om net die 20 a 30pk extra te krijgen naar ca. 300pk. Onderstel technisch gezien zal het wel goed zitten met de 130i cup auto.
Dennis, dat zal zeker kunnen. We hebben een raceuitlaten specialist hier in de Hoeksche Waard. Hij doet dit in combinatie met remapping. Dat zal naar mijn mening het beste resultaat gaan opleveren. Verder blijft het lopen op dun ijs; we moeten steeds oppassen voor noodloop-ellende waardoor ons feestje vorig jaar steeds werd vergald.Dennis Cavallino schreef:Jan, waar gaan de auto's op de rollenbank? Kunnen ze daar ok afstellen (zoals in: chiptunen)? Als je een beetje rondkijkt op internet dan beloven al die chiptuners flink wat meer koppel en 285 tot zo'n 290 pk. Icm een open uitlaat kom je wellicht al bij die waarden en een verbeterde gasresponse e.d.. Is het een idee om bij de betere 'chiptuners' te informeren naar mogelijkheden? Ik kan me voorstellen dat 't voor hun exposure wel goed is als er een team is met 130i's die baat heeft bij die chips.
Echt waar?Joost Hermens schreef:Ik zou ook een e36 nemen
Haha, op fietspompjes wordt hij tweede of derde; we moeten alleen net genoeg aan die auto doen zodat hij wint, maar ook niet meer dan dat.Dennis Cavallino schreef:En een goed onderstel doet ook wonderen natuurlijk, nu zit er iets van een semi straat setje onder toch? Scheelt ook zo 3 tot 5 seconden (voor laurens iets minder. want die wint zelfs op fietspompjes nog...)
Gebruikers op dit forum: Alex en 14 gasten