Bericht
door Downforce Dennis » 07 mei 2009, 12:59
Ivm het motortuning verhaal.
Zoals jullie ongetwijfeld weten spreken we hier over de N52 motor. Die motor heeft een dubbele vanos (variabele kleptiming op in en uitlaatnokkenas) maar ook valvetronic (variabele kleplifthoogte op beide kleptypes).
Valvetronic is mooi, maar heel kut bij het opvoeren.
Dus om even de bovenvernoemde opties in kaart te brengen:
- Carbon airbox: verval van Luchtmassameter, dus standalone Fuel management
- Standalone fuel management, er is nog geen enkele stand alone ECU die compatibel is bij de valvetronic.
- chiptuning is mooi op papier maar werkt in de praktijk voor geen meter. Dynamic mapping is the way to go, maar met een nagenoeg standaard blok heeft dat echt geen zin.
en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je snapt dat de N52 helemaal geen makkelijke motor is om op te voeren. Zoals Jan hierboven beschrijft hebben we bij de start van het seizoen onze focus op betrouwbaarheid gezet, en dat zal altijd zo blijven. Het is dus de kwestie om creatief te zijn met je vermogen aan de wielen. Korter diff, lichter vliegwiel (al gaat de motor daar ook van in een storing), lichtere wielen, etc is dus op dit moment het pad wat we willen bewandelen.
De shocks zijn idd fietspompjes, daar wordt dus aan gewerkt.
We willen niet in een spiraal van nutteloze modificaties terecht komen. Je kan gaan experimenteren met big brake kits, uniball ophanging, afstelbare stabi's, GTR bodykits met e46 M3 onderstellen, omgelaste veerpoten, etc... maar dat zijn kostelijke risico's die soms maar tienden of hondersten verschil maken. Daar moeten we het niet gaan zoeken. Eerst even het vermogen op de wielen opkrikken, zorgen dat we dempers hebben met verstelbare in- en rebound en dan zijn we al een heel stuk op weg. Zoals Hielke hier al subtiel opmerkt zit je nog altijd met die strafsecondenregel. Veel geld in een auto steken resulteert niet automatisch in een hoogste podiumplaats. Het maakt het wel interessant voor het publiek en de rest van het veld!
130i's met 330pk bestaan, maar no way dat die auto's betrouwbaar zijn. Daar komt onze hoofdgedachte weer in het spel.
bedankt voor het meedenken jongens, tips en adressen hoor ik graag! Over de uitslag op de rollenbank hou ik jullie op de hoogte!