Grandprix van China

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Joy

Bericht door Joy » 04 okt 2006, 20:06

Rebel schreef:Als de rest dan allemaal zulke B-rijders zijn, dan zeg je indirect dat de prestaties van Schumacher niet dusdanig overweldigend zijn.
Hij is de kampioen van de B-rijders dus.

Maar ff serieus, ik zou Schumacher, Alain Prost, Senna, Nelson Piquet, en nog een paar anderen, wel eens willen zien rijden in auto's uit hetzelfde tijdperk.
Ik denk, dat een aantal van Schumachers wereldkampioenschappen te danken zijn aan het gebrek van goede tegenstanders.

Kan me wel vinden in je opmerking dat Schumacher niet de beste tegenstanders heeft. In principe is er in de F1 een behoorlijke opschoning geweest waarmee veel oldies zijn opgestapt. Vrijwel alle rijders zijn bezig aan een verse samenwerking met hun team en zijn in verhouding onervaren. Denk dat Hakkinen de laatste 'echte' tegenstander was. Renault heeft een zeer goede auto gemaakt waar Ferrari een behoorlijke tijd voor nodig had om dat te evenaren. En dat duurde al vanaf vorig seizoen. Ferrari heeft dan gelukkig nog de kwaliteit in het bepalen van een goede tactiek en wist/weet daarmee veel goed te maken.
Laatst gewijzigd door Joy op 04 okt 2006, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

k33z

Bericht door k33z » 04 okt 2006, 20:12

Ik zou ook erg graag willen zien hoe de verschillende wereldkampioenen zich tov elkaar verhouden, maar dat zal nooit gebeuren.

Uiteindelijk kan je de tijden van toen en van nu niet vergelijken.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 okt 2006, 20:23

Nou, op een of andere manier heeft Schumacher altijd goede coureurs als teamgenoot gehad, die achteraf toch niet zo goed bleken te zijn en na een paar jaar (of races.... :roll:) vakkundig afgeserveert werden.
Dat is imho het teken van een topcoureur, maar noem het rijtje Patrese/Brundle/Piquet/Lehto/Verstappen/Herbert/Irvine/Barrichello/Massa maar niks. Stuk voor stuk mensen die in een goede auto races kunnen winnen of zelfs mee kunnen strijden voor een F1 kampioenschap (als Frentzen het al kan.... :roll:). Maar ook stuk voor stuk afgeserveerd.
Net als de Angelis/Berger/Andretti/Hill en nu ook Fisichella en Coulthard/Montoya/de la Rosa zich afvragen waarom kun auto minder hard loopt dat die van hun teamgenoot.

Eigenlijk is F1 pas echt interessant als twee (of drie) van die coureurs gelijktijdig in een goede auto de kans krijgen om met elkaar de strijd aan te gaan. Wie er dan wint zal me jeuken, zolang er maar tot het uiterste gestreden wordt. :)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 okt 2006, 21:23

Joy Jolliffe schreef:Denk dat Hakkinen de laatste 'echte' tegenstander was.
Daar zeg je wat. Dat Hakkinen ermee stopte dat vond ìk jammer.

Femme

Bericht door Femme » 04 okt 2006, 23:04

Ik vind het nogal makkelijk om te stellen dat sinds het afscheid van Senna en Prost opeens al het talent uit de Formule 1 is weggevloeid. De sport is veel professioneler geworden. De huidige coureurs strijden op een veel hoger niveau dan de concurrenten van Senna, Prost, Mansell en Piquet in de jaren '80.

Schumacher heeft tegen veel talenten moeten strijden (Hakkinen, Villeneuve, Raikkonen, Alonso) en hij heeft ze allemaal kunnen verslaan. Dankzij zijn ongeëvenaarde toewijding en de mensen die hij op zich heen heeft verzameld is Ferrari al bijna 10 jaar lang een topteam. Dat andere rijders daar niet in geslaagd zijn is hun probleem en is enkel bewijs van het feit dat Schumacher eenzaam aan de top staat.

Ik ben benieuwd hoe Alonso het bij McLaren gaat doen, maar gezien zijn uitspraken van de laatste tijd gaat hij buiten het stuurwerk weinig toegevoegde waarde bieden voor McLaren. Alonso manifesteert zich de laatste tijd alleen nog maar als klaagkonijn dat voortdurend afgeeft op de prestaties van zijn team.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 okt 2006, 00:26

De enige toegevoegde waarde die McLaren hard nodig heeft is betrouwbaarheid en die kan Alonso natuurlijk niet brengen, dat kon Kimi ook niet. Niet mijn favoriet, maar ik heb best medelijden met hem.. :)

Dutch

Bericht door Dutch » 05 okt 2006, 09:20

k33z schreef:Iemand die zich vanuit een kansloze positie op deze manier terugvecht en weer volop meedoet voor het kampioenschap heb ik meer respect voor dan voor iemand die in het begin alles makkelijk wint omdat de competitie in de winter heeft liggen slapen.

Natuurlijk ligt de fout van de slechte seizoensstart ook bij Schumacher zelf, hij heeft de auto niet genoeg ontwikkeld blijkbaar, maar het is moeilijker om gedurende het seizoen een gat te dichten dan een voorsprong te consolideren.

Gedurende het seizoen werd Ferrari sneller en ging Alonso zijn schade proberen te beperken. Ik zie liever iemand harder strijden, dan iemand die rekent en 2e wordt.

Ik snap ook wel dat Alonso dat doet en dat hij wel gek zou zijn om onnodige risico's te nemen, maar ik vind dit een mindere prestatie.
Mwah, ook dat is allemaal maar arbitrair. Of het ontwikkelwerk nu in de winter of in de zomer wordt gedaan, maakt dat wat uit? Voor wat Renault in de winter heeft gepresteerd, heb ik evenveel respect als voor wat Ferrari in de zomer heeft laten zien.

En schadebeperking? Man, die gasten rijden sowieso altijd de ballen uit hun broek totdat het moment komt dat het verstandiger is om de motor voor de volgende race te sparen, zoals Schumacher afgelopen zondag ook deed. Alonso is echt niet langzamer gaan rijden dan hij kan om de 'schade te beperken'. Hij had liever al die races gewoon gewonnen, hoor. En strijden kun je ook als je auto niet de beste is, zoals Alonso op Monza deed. Dat was misschien z'n beste race van het seizoen.

Die auto ging gewoon niet harder, vooral toen de FIA de massadempers verbood die al anderhalf jaar gewoon waren toegestaan.

In feite was dat het keerpunt van het seizoen: Renault moest zijn auto in de zomer helemaal opnieuw uitvinden terwijl Ferrari lekker op stoom lag met zijn ontwikkelingsprogramma. De rol van de 1e coureur wordt daarin trouwens schromelijk overschat: daar werken honderden mensen aan, met in dit geval vooral Kovalainen en Badoer die de eerste feedback geven.

Dutch

Bericht door Dutch » 05 okt 2006, 09:28

Overigens mogen zelfs de Schumacher-fans Alonso dankbaar zijn. Dankzij hem zien we in het laatste seizoen van de oude vos weer de vintage-Schumi, met alles wat erbij hoort.

Sterker nog, het seizoen 2006 is bijna een soort samenvatting van Schumachers totale carrière. Alles zat erin: de dominante overwinningen (USA, Duitsland), de overwinningen uit de hoge hoed (China), de titanenstrijd (diverse races), maar ook de kansloze dag (Maleisië), de controverse (Monaco) en het strijdend ten onder gaan (Hongarije).

We hebben alleen nog geen teamorder-rel gehad, maar dat kan uiteraard nog komen... :lol:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 05 okt 2006, 13:05

Dutch, had Ferrari niet ook massa-dempers?
Meen ergens gelezen te hebben dat die er zelfs nog een race mee doorgereden hebben toen Renault ze al van de auto afgehaald had om eventuele straffen te voorkomen (Hockenheim dacht ik).

Als je Briatore mag geloven ligt de inhaalslag van Ferrari puur en alleen aan een zeer grote financiële injectie die Fiat er nog eens ingepompt heeft, om het kampioenschap maar zeker te stellen.
De Fiat Panda Michael Schumacher 8x edition zal wel al klaar staan om gepresenteerd te worden. ;)

Nou is het de vraag in hoeverre je op de verhalen van Briatore af kunt gaan, maar ergens lijkt het me wel logisch dat ze er in het rode kamp alles aan doen om het laatste jaar van Schumacher met een kampioenschap af te sluiten; dat zorgt voor genoeg publiciteit om een extra investering wel te kunnen rechtvaardigen.

Dutch

Bericht door Dutch » 05 okt 2006, 13:21

Peter Tunissen schreef:Dutch, had Ferrari niet ook massa-dempers?
Nee, dat was Red Bull.

Ferrari was juist enórm tegen de mass dampers...

http://www.autosport.com/news/report.php/id/53588

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 05 okt 2006, 13:25

Ah ok, dan hebben ze daar ergens Ferrari van gemaakt.
Ik lees écht te veel Nederlandse F1 sites af en toe..... ;)

allen

Bericht door allen » 05 okt 2006, 15:20

Mari Oh Oh! schreef:...dat Alonso naar McLaren vertrekt èn Kimi naar Ferrari...
Maw, als Alonso dit jaar geen wereldkampioen wordt, wordt hij het nooit meer. Om wereldkampioen te worden moet je dacht ik beginnen met het halen van de eindstreep. :twisted:

Kimi for president dan maar. :wink:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 okt 2006, 15:27

Ik weet niet wat (hij na) McLaren gaat doen, maar die kans is best aanwezig. Volgend jaar zie ik het hem in elk geval niet worden. Het zou een superprestatie zijn als McLaren nu opeens Ferrari en Renault kon verslaan.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 05 okt 2006, 18:36

Peter Tunissen schreef:Nou is het de vraag in hoeverre je op de verhalen van Briatore af kunt gaan, maar ergens lijkt het me wel logisch dat ze er in het rode kamp alles aan doen om het laatste jaar van Schumacher met een kampioenschap af te sluiten; dat zorgt voor genoeg publiciteit om een extra investering wel te kunnen rechtvaardigen.
Maar alles er aan doen zullen ze natuurlijk ook wel in het Renault kamp doen. Van keigoeie races tot en met huilen stampvoeten en drammen aan toe.
Ferrari dient protesten in, Briatore roept tegen iedereen dat "hie wasse parkieng the car!"
Er worden in ieder geval geen kadootjes weg gegeven, maar wel fouten gemaakt in beide kampen. Kan niet wachten tot de volgende race.

En zo hoort F1 te zijn. Is lang geleden dat het zo was. Nu een meer gelijkwaardig veld en slicks en we zijn er. :wink:

Ruud.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 okt 2006, 02:11

Mari Oh Oh! schreef:Ik weet niet wat (hij na) McLaren gaat doen, maar die kans is best aanwezig. Volgend jaar zie ik het hem in elk geval niet worden. Het zou een superprestatie zijn als McLaren nu opeens Ferrari en Renault kon verslaan.
Nu ook nog niet...
Hij is weer flink aan het afgeven op Michelin, Renault en Fisichella.
Dan gaat er meestal iets niet goed...
Dat hoor(de) je Schumacher niet doen, voor zover ik weet.
Die is super geconcentreerd bezig.
Als ik m'n geld moest inzetten deed ik dat op Schumacher.

Dutch

Bericht door Dutch » 06 okt 2006, 11:08

Ach, dat is allemaal mediahetze, vreselijk opgeklopt. Pitpass heeft er gelukkig een nuchtere kijk op:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=29559

Plaats reactie