Tesla Model S

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
GTRene

Re: Tesla Model S

Bericht door GTRene » 27 mar 2009, 22:44

Hoorde ook al op een programma dat eerst de olielanden om gevochten werd of gebruikt wordt en straks de landen die grondstoffen hebben voor batterijen :lol: leuk is dat, komt een hele verschuiving, er zijn geloof ik maar een paar landen waar veel van dat spul in de grond zit, die grondstoffen kun je misschien goed in beleggen.
Echter denk dat ze ook binnenkort wel een chemisch goedje kunnen maken daarvoor in de plaats zodat elk land z'n eigen voorraad kan maken? :roll:
anyway, best apart dit "nieuwe" wereldje maar verbaast hoe snel het om kan slaan na eerst tegen gehouden te worden.

Snipe

Bericht door Snipe » 27 mar 2009, 22:56

Downforce Hans schreef: In wezen is de auto van Honda ook een elektrisch voertuig alleen wordt de elektriciteit door de waterstof motor geladen.
Dat betekend dus dat je gewoon snel en vlot kan tanken na 400 km en daarna gewoon weer verder.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de 500 techneuten van Honda dan de 5 bij tesla maar daar zal jij het ongetwijfeld niet mee eens zijn. :nah:
Daarbij komt ook dat de auto van honda al rijd in de states(florida) en dat hij nu al minder dan de helft van de Tesla gaat kosten. :thumbup:
Honda heb ik sowieso wel redelijk wat vertrouwen in qua motoren. En zo'n elektroding heeft een actieradius van niks. Nee, Hans, je zit er naast dit keer: ik ben het wél met je eens :mrgreen:

(En de hik is weer over over.)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 mar 2009, 22:57

Dat erover 10 jaar 1 miljoen elektrische auto`s rondrijden geloof ik helemaal niets van....... :nah:

Luco

Bericht door Luco » 27 mar 2009, 23:00

Al die enrgieleveranciers roepen over groene stroom, slap gelul.
Ik heb hier een dak van ruim 200m2 op het zuiden, maar geen van allen willen ze er zonnepanelen opleggen :bag:

frankv

Bericht door frankv » 27 mar 2009, 23:17

ik wil ook zeker geen pessimist zijn, maar de stroominfrastructuur die nodig is om auto's snel op te laden is gigantisch

ik heb laatst uitgerekend dat je als je 200km wilt afleggen en je je auto in 2 uur bij wilt laden, je 2 uur lang met 289 Ampere moet laden (bij 240V)

als je er 4 uur over mag doen, kan dat dus de helft zijn, nog steeds 145 Ampere, 4 uur lang, dat heeft toch niemand liggen?

mijn berekening in een emailwisseling met een vriend was de volgende:

Laten we de doelen niet zo hoog stellen en er van uit gaan dat je
Nederland niet uit hoeft, 200km gegarandeerde energie in twee uur laden.

Dan kun je naar terneuzen rijden, daar in twee uur opladen bij een
kopje thee en weer terugrijden.

Ik lees dat benzine 32MJ per liter levert, dus voor 200km heb je zeg
even 15liter nodig, is 500MJ energie. Aangezien 1W=1J/sec en je
7200seconden laadtijd hebt, moet je dus twee uur lang met 69,4
kiloWatt laden om de 200km weer terug te kunnen rijden...

Er even van uitgaand dat een electrische auto evenveel energie nodig
heeft om te rijden als een benzineauto, want waarom zou dat niet zo
zijn.

Bij 240V is dat 289 ampere, 2 uur lang! Wie heeft dat nu liggen? Wat
is de oplossing?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 27 mar 2009, 23:48

Dat merk doet echt alles goed...

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 28 mar 2009, 13:15

SteV6 schreef:TIjd voor forse inzet op zonne-energie mbv zonnepanelen dus ... :bag:

Stephan
Helaas is de prijs per kWh dan zo hoog dat het niet rendabel is. Ook is het rendement van een zonnepaneel nog erg, erg laag...
Downforce Hans schreef:Dat erover 10 jaar 1 miljoen elektrische auto`s rondrijden geloof ik helemaal niets van....... :nah:
't Is toch een behoorlijk realistische schatting. Uiteraard worden eerst de kleine woon-werk auto's vervangen met laadpalen bij bedrijven etc. Dan is het probleem van lange laadtijden niet aanwezig.

Ik zit er midden in en ik denk dat als de ontwikkelingen zich zo doorzetten als op dit moment dat 1.000.000 auto's in 2020 niet zo'n heel groot probleem zal zijn...

Michel P

Bericht door Michel P » 28 mar 2009, 13:20

Erg fraai ontwerp.

Roadster is ook al een groot succes, accu techniek gaat steeds sneller.

Michel

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 28 mar 2009, 13:56

Youp schreef:
SteV6 schreef:TIjd voor forse inzet op zonne-energie mbv zonnepanelen dus ... :bag:

Stephan
Helaas is de prijs per kWh dan zo hoog dat het niet rendabel is. Ook is het rendement van een zonnepaneel nog erg, erg laag...
Downforce Hans schreef:Dat erover 10 jaar 1 miljoen elektrische auto`s rondrijden geloof ik helemaal niets van....... :nah:
't Is toch een behoorlijk realistische schatting. Uiteraard worden eerst de kleine woon-werk auto's vervangen met laadpalen bij bedrijven etc. Dan is het probleem van lange laadtijden niet aanwezig.

Ik zit er midden in en ik denk dat als de ontwikkelingen zich zo doorzetten als op dit moment dat 1.000.000 auto's in 2020 niet zo'n heel groot probleem zal zijn...
Tot 2020 betekend dat dus 100.000 auto`s per jaar.
Op dit moment wordt er buiten de tesla (is die al te koop?) niks aan geboden.
De eerste 3 jaar zullen er nog geen 50.000 auto` verkocht worden dus de rest van die miljoen auto`s moet in de periode 2013 tot 2020 verkocht gaan worden.
Ik geloof daar dus helemaal niks van dat dat gaat lukken :nah:

Grtz hanz06 :wink:

ErikS

Bericht door ErikS » 28 mar 2009, 15:26

Zolang er maar genoeg aandacht aan word besteed denk ik het wel.
Mischien dat er nog véél meer gunstige regelingen worden getroffen,

Dan is die 1 met 6 nullen zo on-realistisch nog niet!

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 28 mar 2009, 16:47

Downforce Hans schreef:
Youp schreef:

Stephan

Tot 2020 betekend dat dus 100.000 auto`s per jaar.
Op dit moment wordt er buiten de tesla (is die al te koop?) niks aan geboden.
De eerste 3 jaar zullen er nog geen 50.000 auto` verkocht worden dus de rest van die miljoen auto`s moet in de periode 2013 tot 2020 verkocht gaan worden.
Ik geloof daar dus helemaal niks van dat dat gaat lukken :nah:

Grtz hanz06 :wink:
Een aantal auto's die nu al productieklaar zijn:

Mitsubishi MiEV
Mini E (welliswaar maar 500 stuks, BMW komt volgend jaar met een ander volledig elektrisch voertuig)
Tesla Roadster
Venturi Fetish (ok, wel heel erg duur)
Th!nk

Dit is echter maar een kleine greep uit het aanbod vandaag. Ik mag niet te veel (zeg maar gerust geen) details vrijgeven over onze opdrachtgever en hun ontwikkelingen, maar je kan er van op aan dat ieder automerk bezig is met hun invulling van dit verhaal. ;)
Erik Stoffelsen schreef:Zolang er maar genoeg aandacht aan word besteed denk ik het wel.
Mischien dat er nog véél meer gunstige regelingen worden getroffen,

Dan is die 1 met 6 nullen zo on-realistisch nog niet!
En dat gaat dus ook gebeuren. Het is de bedoeling dat het elektrisch rijden drastisch goedkoper gaat worden dan rijden op fossiele brandstoffen. En dat is nu al mogelijk (welliswaar woon-werk-boodschappen-etc. en geen enorm lange afstanden).

Hoeveel mensen denk je dat er niet graag een elektrisch boodschappen hok zouden willen als ze daarmee goedkoper uit zijn in de vaste lasten en brandstofkosten? Niet iedereen geeft om brullende verbrandingsmotoren (ik wel, don't get me wrong). En je moet eens kijken hoeveel Toyota bultruggen je al ziet rijden en Honda Civic Hybrids. Er is dus echt wel een markt voor en 14% bijtelling doet veel... ;)

De enige grote maar zit hem in het accupakket dat toch al gauw zo'n 10.000 euro kost. De rest van de auto is vrij goedkoop te produceren. Maar we zijn hier al constructies voor aan het bedenken. :)

Youp

Bericht door Youp » 28 mar 2009, 16:51

frankv schreef:ik wil ook zeker geen pessimist zijn, maar de stroominfrastructuur die nodig is om auto's snel op te laden is gigantisch

ik heb laatst uitgerekend dat je als je 200km wilt afleggen en je je auto in 2 uur bij wilt laden, je 2 uur lang met 289 Ampere moet laden (bij 240V)

als je er 4 uur over mag doen, kan dat dus de helft zijn, nog steeds 145 Ampere, 4 uur lang, dat heeft toch niemand liggen?

mijn berekening in een emailwisseling met een vriend was de volgende:

Laten we de doelen niet zo hoog stellen en er van uit gaan dat je
Nederland niet uit hoeft, 200km gegarandeerde energie in twee uur laden.

Dan kun je naar terneuzen rijden, daar in twee uur opladen bij een
kopje thee en weer terugrijden.

zijn.

is de oplossing?
Hogere spanning is de oplossing. Het ampere verhaal is niet zo'n groot probleem, er is 10kV dekking door heel nederland dus wanneer we de spanning opvoeren is dat probleem getackeled. Wat wel een probleem is, zijn de vele kilowatts energie die nodig zijn om te laden. Een volgend probleem is het rendement van +-26% van brandstof in de centrale tot wiel.

Maar snelladen zal er voorlopig nog even niet in zitten, niet goedkoop althans... Technisch is het wel mogelijk.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 28 mar 2009, 23:38

Ik lees net een krant en wat staat daar "Elektrisch autorijden duurt nog veertig jaar".

Ze hebben het dan over het rijden op grote schaal en is onderzocht door het planbureau voor de leef omgeving.
Daar zullen ze best wel een paar jaar naast zitten maar binnen tien jaar zie ik het nog steeds niet gebeuren dat er 1 miljoen elektrische auto`s rondrijden.

frankv

Bericht door frankv » 29 mar 2009, 16:02

Youp schreef:
frankv schreef:heel lang verhaal van mezelf:

zijn.

is de oplossing?
Hogere spanning is de oplossing. Het ampere verhaal is niet zo'n groot probleem, er is 10kV dekking door heel nederland dus wanneer we de spanning opvoeren is dat probleem getackeled. Wat wel een probleem is, zijn de vele kilowatts energie die nodig zijn om te laden. Een volgend probleem is het rendement van +-26% van brandstof in de centrale tot wiel.

Maar snelladen zal er voorlopig nog even niet in zitten, niet goedkoop althans... Technisch is het wel mogelijk.
26% van brandstof tot wiel via electriciteit, dat is vast niet eens veel beter dan een diesel van brandstof tot wiel haalt?

electrische auto's zouden alleen moeten mogen rijden op duurzaam opgewekte energie (of op kernenergie) anders levert het nog niets op

frank

Youp

Bericht door Youp » 29 mar 2009, 20:31

frankv schreef:
Youp schreef:
frankv schreef:heel lang verhaal van mezelf:

zijn.

is de oplossing?

26% van brandstof tot wiel via electriciteit, dat is vast niet eens veel beter dan een diesel van brandstof tot wiel haalt?

electrische auto's zouden alleen moeten mogen rijden op duurzaam opgewekte energie (of op kernenergie) anders levert het nog niets op

frank

Klopt, een goede benzineauto of dieselauto heeft net zo veel (of weinig) rendement.

Maar een heel deel van de verliezen gaat hem ook zitten in de transport (hoogspanningsleidingen), transformeren naar andere voltages, laden van de accu, etc. Maar een van de grootste verliezen is dat een hele goede kolencentrale nu zo'n 45% rendement haalt. Helaas levert windenergie en zonneenergie ook haast geen rendement. Kernenergie is een uitkomst, maar met bijproduct. Het word maar eens tijd dat we de kernfusie onder de knie krijgen. ;)

Youp

Bericht door Youp » 29 mar 2009, 20:32

Downforce Hans schreef:Ik lees net een krant en wat staat daar "Elektrisch autorijden duurt nog veertig jaar".

Ze hebben het dan over het rijden op grote schaal en is onderzocht door het planbureau voor de leef omgeving.
Daar zullen ze best wel een paar jaar naast zitten maar binnen tien jaar zie ik het nog steeds niet gebeuren dat er 1 miljoen elektrische auto`s rondrijden.
Ze zullen er best een paar jaar naast zitten, het kunnen ook 15 jaar zijn. Maar over 40 jaar pas elektrisch rijden op grote schaal is lariekoek, dan ben ik mijn werk helemaal voor jan lul aan het doen. :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 mar 2009, 21:04

Youp schreef:
Downforce Hans schreef:Ik lees net een krant en wat staat daar "Elektrisch autorijden duurt nog veertig jaar".

Ze zullen er best een paar jaar naast zitten, het kunnen ook 15 jaar zijn. Maar over 40 jaar pas elektrisch rijden op grote schaal is lariekoek, dan ben ik mijn werk helemaal voor jan lul aan het doen. :)

Ehhhhh ja, ik wist ook eigenlijk niet hoe ik je het moest vertellen.......... :sealed: :mrgreen:

Youp

Bericht door Youp » 29 mar 2009, 22:51

Downforce Hans schreef:
Youp schreef:

Ehhhhh ja, ik wist ook eigenlijk niet hoe ik je het moest vertellen.......... :sealed: :mrgreen:
Hehehe... :mrgreen:

Tsjah ik ben er ook geen fan van, maargoed als we maar genoeg commuters in electromobielen krijgen is er meer benzine over voor ons zeg maar... ;)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 29 mar 2009, 23:07

Al enige tijd rijden in Den Haag een paar koeriersdiensten met Kangoo Electrique's.
Actieradius van niks, maar blijkbaar toch interessant voor het regiowerk.

http://www.deschoonsteauto.nl/content_ookvooru.html

Youp

Bericht door Youp » 29 mar 2009, 23:25

Er rijdt al heel veel, in 1997 had toyota al een EV RAV4 voor de Amerikaanse markt (tot 2002). Alleen die werd toen natuurlijk slecht verkocht in Amerika, omdat de benzine zo goedkoop is. Zelfde geld voor een Ford Rancher van 1998-2001 ofzo, maar dat was een bagger wagen.

De overheid wil ook 40.000 Mitsubishi's MiEV's in gaan zetten die vervolgens in Born bij de Nedcar geproduceerd moeten gaan worden, etc... Etc...

hanske

Bericht door hanske » 29 okt 2013, 01:29

Dat gaat lekker zo met de Tesla model S. :devil:

http://jalopnik.com/another-tesla-model ... 1453376349" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees vooral de reacties bij dit stuk. :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 okt 2013, 07:10

Nou, kan iemand me vertellen hoe hoog de teller staat betreffende de de elektrische auto?
Volgens mij zat ik er met mijn stelling niet zo ver naast en gaan we nog lang die miljoen elektrische karren niet halen........... :whistle:

Knot

Bericht door Knot » 29 okt 2013, 08:40

Je moet dat ding ook niet crashen :(

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 okt 2013, 18:43

Ik heb zelf een half jaartje geleden met zo'n apparaat een stukje kunnen sturen (snelste uitvoering)

Ding loopt echt serieus hard zeker van 0-100 dat icm achterwiel aandrijven in handen van een gemiddelde boomknuffelaar gaat denk ik nog wel wat crashes opleveren nu met nat en glad wegdek....

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 30 okt 2013, 19:57

Martijn_bmw schreef:Ik heb zelf een half jaartje geleden met zo'n apparaat een stukje kunnen sturen (snelste uitvoering)

Ding loopt echt serieus hard zeker van 0-100 dat icm achterwiel aandrijven in handen van een gemiddelde boomknuffelaar gaat denk ik nog wel wat crashes opleveren nu met nat en glad wegdek....
Je bedoelt dat ze zowel letterlijk als figuurlijk gaan boom knuffelen :mrgreen:

Plaats reactie