Bericht
door Knot » 25 mar 2009, 23:12
Toch wel weer een goed gevoel dat het beestje weer in bezit is en voor de deur staat en ik er weer een stuk in gereden heb zeg. Nog even met Bas en Vincent staan babbelen over de aanpak van de auto en wat algemene zaken.
Wat er is uitgevoerd:
- wiellagers achter vervangen
- draagarmen voor vervangen
- draagarmrubbers voor (rear bush) vervangen
- draagarmrubbers achter (trailing arm front bush) vervangen
- remvloeistof vervangen
- 2,93 open diff er onder vandaan en een 3,15 sper gemonteerd
- nog wat klein materiaal als pakkingen en boutjes etc vervangen wat nodig was
- uitlijnen
- aircon controle
Ik wist dat de vorige eigenaar een steekas vervangen had omdat de eigenaar daarvoor iets niet goed had vastgezet....... nou kan het toevallig de andere kant zijn maar Bas ontdekte dus een niet geborgde as linksachter, die heeft de naaf en het wiellager gesloopt. Moest dus een nieuwe naaf in linksachter maar gelukkig nog redelijk makkelijk te herstellen schade. Duidelijk verklaarbaar nu dat ik een geluid hoorde vanaf 5km/u tot ongeveer 100km/u.
Draagarmrubbers voor zijn M3 rubbers in gegaan, iets anders gemonteerd, pijltje naar boven of beneden verhaal ipv naar binnen zodat je wel de hardheid hebt maar niet de draagarmstand.
Draagarmrubbers achter zijn zwarte powerflex geworden, dat zou het beste moeten zijn.
Fusee rechtsvoor had speling, daar stond ik voor de keuze alleen de draagarm rechtsvoor te vervangen voor een originele of links en rechts voor e30 draagarmen zonder rubbers. Heb het laatste gedaan, geen rubbers, geen speling, strakker sturen dus. Nou ben ik daar nog niet helemaal over uit, oke, het stuurt zeker anders, misschien ook omdat de auto meteen uitgelijnd is maar ik weet niet of het helemaal mijn ding is. Moet eerst maar wat kilometers hiermee maken denkik maar ik vind het wat nerveus en apart sturen. Heb een beetje het gevoel zoals het "tegensturen" op de motorfiets. Als je naar links draait aan het stuur lijkt de auto kort een klein beetje naar rechts uit te wijken om vervolgens linksaf te gaan, dat was voorheen niet. Zelfde voor rechtsaf uiteraard.
Remvloeistof zat toch al wat vocht in en dat vindt het systeem niet lekker, vervangen voor standaard vloeistof, geen ATE blue oid gezien ik toch met standaard schijven en blokken rij tot die versleten zijn, daarna zien we wel weer wat dat gaat worden.
Dat er een M3 3.0 3,15 sper in het rek lag was mooi meegenomen toen ik de auto kwam brengen, eerst had Bas niets liggen maar er was toevallig wat binnen komen waaien. Diff is open geweest, zitten nieuwe sperplaten in en nieuwe olie (de 75w140). Helaas nog geen schuivers kunnen maken omdat Dutch zn handeltje nog achterin lag maar dat komt wel goed deze week. Wel duidelijk merkbaar is het verschil tussen de 2,93 en de 3,15 overbrenging. Waar ik een aantal mensen heb horen zeggen dat het nauwelijks merkbaar is vind ik de auto een stuk feller reageren bij inzetten van de acceleratie, pakt voor mijn gevoel echt stukken beter op!
Het stuiteren tijdens mijn paar drifts met open diff zou volgens Bas aan het onderstel liggen en niet zo zeer aan eventueel versleten rubbers. De dempers kunnen de wielen gewoon niet goed genoeg op straat houden bij lichte oneffenheden en dan gaat de boel stuiteren. Een AST sportline 2 set a 1400 euro leek mij/ons geen optie omdat ik de auto ook als daily cruiser gebruik en de auto daar veel te hard van wordt. Denk dat er over een tijdje een Bilstein B14 set onder gaat (die nu dus ook in de kofferbak ligt, kijken hoe hij bevalt bij Dutch), net was minder stug, toch een stuk beter dan een 225.000km oud bmw sportonderstel en met ongeveer 800 euro ook nog eens beter geprijsd. Wat ik beslist niet wil is de auto (te ver) verlagen, alleen maar problemen met drempels etc. De B12 set gaat 30mm omlaag, waar mijn auto met standaard bmw sportonderstel volgens mij 15mm verlaagd is... een extra 15mm kan er nog wel vanaf maar het moet niet veel meer worden. De B14 set gaat volgens mij sowieso 40mm omlaag vanaf standaard nivo.
Inscheuren van de diffophanging is gecontroleerd, zag er bij mijn auto allemaal nog netjes uit, schijnt rechtsvoor te beginnen met inscheuren en vervolgens linksachter erachteraan met inscheuren. Hier kan je delen in laten lassen wat bij de M3 af fabriek gedaan is. Probleem is dat de kunststof brandstoftank ernaast zit en de hele achteras er dus onder vandaan moet... al met al een duur klusje door de tijd die erin gaat zitten. Voorlopig dus gewoon met kwalitatief mindere banden op nat asfalt driften dan loopt het allemaal niet zo'n vaart voordat de achteras op straat ligt.