BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dutch

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Dutch » 25 mar 2009, 14:51

allen schreef:Hoho!!! Mijn onderst... Oh nee... :'(
Niks 'jouw' onderstel! Bas heeft de centen zelfs al binnen, dus technisch-financieel-juridisch gesproken is 't nu al van mij! :wink:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 25 mar 2009, 14:59

:lol: ^^

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2009, 15:27

Dutch schreef: Niks 'jouw' onderstel! Bas heeft de centen zelfs al binnen, dus technisch-financieel-juridisch gesproken is 't nu al van mij! :wink:
Geeft wel een fijn gevoel dat ondanks de discussie ik het zooitje straks keihard in handen heb!

Nu lekker met een laptoppie en umts in de trein, lekker sociaal 8)

Dutch, wetende dat ik de kofferbakmat stofzuig en schoonboen, zelfs de reservewielbak schoonmaak en een kleed achterin heb liggen mocht er wat vervoerd worden.... denk ik niet dat ik ook maar 1 gekke actie maak met die handel achterin, stel je voor dat er zandkruimeltjes af vallen :lol:

Zal wel kut worden in de file straks vanaf Oss terug om 17:30 ofzo...

Dutch

Bericht door Dutch » 25 mar 2009, 15:39

Knot schreef:Dutch, wetende dat ik de kofferbakmat stofzuig en schoonboen, zelfs de reservewielbak schoonmaak en een kleed achterin heb liggen mocht er wat vervoerd worden.... denk ik niet dat ik ook maar 1 gekke actie maak met die handel achterin, stel je voor dat er zandkruimeltjes af vallen :lol:
Knot, DF's wonderlijkste combinatie van poetser en veger. :mrgreen:

Goede reis en behouden vaart...

allen

Bericht door allen » 25 mar 2009, 15:42

Nou, pak dan maar eerst een sponsje, emmertje en de wax. Volgens mij had Bas ze zelf niet schoon gemaakt. Van mij hoeft Dutch het ook niet meer te verwachten. Is toch niet meer van mij? :mrgreen:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 25 mar 2009, 15:46

Dutch schreef:
Knot schreef:Dutch, wetende dat ik de kofferbakmat stofzuig en schoonboen, zelfs de reservewielbak schoonmaak en een kleed achterin heb liggen mocht er wat vervoerd worden.... denk ik niet dat ik ook maar 1 gekke actie maak met die handel achterin, stel je voor dat er zandkruimeltjes af vallen :lol:
Knot, DF's wonderlijkste combinatie van poetser en veger. :mrgreen:

Goede reis en behouden vaart...
Moet je hem a.s. zondag op Papenburg eens aan het werk zien dan is hij ook in de weer met het opruimen en vegen van andermans rotzooi, lees grind.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 25 mar 2009, 16:14

Daar willen we dan wel materiaal van zien Mathieu!!!!!!!

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2009, 16:22

Zal de handel straks eerst wel ff afspuiten dan voordat het in de kofferbak gaat, ook wel zo lekker voor degene die het weer gaat monteren.

Ben benieuwd hoe het zondag gaat op Papenburg, blijven altijd mensen die denken dat vegen niet nodig is omdat ze maar een klein beetje rotzooi op de baan gegooid hebben... zelf ben ik de kwaadste niet hoor, beetje vegen is goed voor de conditie.. en als ik het doe is dat tot het laatste steentje dus heeft de veroorzaker er meerdere ronden last van :)

Ben echt benieuwd straks, in 2006 waren mijn laatste gesperde bochtjes met eigen auto.... misschien kan ik t wel niet meer :roll:

Dutch

Bericht door Dutch » 25 mar 2009, 16:27

allen schreef:Nou, pak dan maar eerst een sponsje, emmertje en de wax. Volgens mij had Bas ze zelf niet schoon gemaakt. Van mij hoeft Dutch het ook niet meer te verwachten. Is toch niet meer van mij? :mrgreen:
:lol:

Nee, wees gerust, Knot. Er is mij toegezegd dat het als een net pakketje wordt ingepakt... Dus vies in een schone doos? :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2009, 16:31

Ben benieuwd... volgensn mij zijn ze zo druk met sleutelen dat ze niet eens tijd hebben om fatsoenlijk een broodje te happen :)

TBT heet dat ;)

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 25 mar 2009, 19:59

Mijne gaat vrijdag naar Bas. (Ook met de trein terug).

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 25 mar 2009, 20:10

Al updates?

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2009, 20:19

Ben net pas thuis.... dacht wandel ff door de woonwijk naar Bas, kunnen hun verder, toch maar een klein stukje... totdat ik er halverwege achter kwam dat ik aan de verkeerde kant van een weg/vogelgebied zat... pda natuurlijk leeg enz, dus ben ff 35min opgelopen.... dacht ff af te snijden en het wel uit mn hoofd te weten ... dusss :)

Maargoed eerst ff douchen en eten en dan de ervaringen....

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2009, 23:12

Toch wel weer een goed gevoel dat het beestje weer in bezit is en voor de deur staat en ik er weer een stuk in gereden heb zeg. Nog even met Bas en Vincent staan babbelen over de aanpak van de auto en wat algemene zaken.

Wat er is uitgevoerd:

- wiellagers achter vervangen
- draagarmen voor vervangen
- draagarmrubbers voor (rear bush) vervangen
- draagarmrubbers achter (trailing arm front bush) vervangen
- remvloeistof vervangen
- 2,93 open diff er onder vandaan en een 3,15 sper gemonteerd
- nog wat klein materiaal als pakkingen en boutjes etc vervangen wat nodig was
- uitlijnen
- aircon controle

Ik wist dat de vorige eigenaar een steekas vervangen had omdat de eigenaar daarvoor iets niet goed had vastgezet....... nou kan het toevallig de andere kant zijn maar Bas ontdekte dus een niet geborgde as linksachter, die heeft de naaf en het wiellager gesloopt. Moest dus een nieuwe naaf in linksachter maar gelukkig nog redelijk makkelijk te herstellen schade. Duidelijk verklaarbaar nu dat ik een geluid hoorde vanaf 5km/u tot ongeveer 100km/u.

Draagarmrubbers voor zijn M3 rubbers in gegaan, iets anders gemonteerd, pijltje naar boven of beneden verhaal ipv naar binnen zodat je wel de hardheid hebt maar niet de draagarmstand.

Draagarmrubbers achter zijn zwarte powerflex geworden, dat zou het beste moeten zijn.

Fusee rechtsvoor had speling, daar stond ik voor de keuze alleen de draagarm rechtsvoor te vervangen voor een originele of links en rechts voor e30 draagarmen zonder rubbers. Heb het laatste gedaan, geen rubbers, geen speling, strakker sturen dus. Nou ben ik daar nog niet helemaal over uit, oke, het stuurt zeker anders, misschien ook omdat de auto meteen uitgelijnd is maar ik weet niet of het helemaal mijn ding is. Moet eerst maar wat kilometers hiermee maken denkik maar ik vind het wat nerveus en apart sturen. Heb een beetje het gevoel zoals het "tegensturen" op de motorfiets. Als je naar links draait aan het stuur lijkt de auto kort een klein beetje naar rechts uit te wijken om vervolgens linksaf te gaan, dat was voorheen niet. Zelfde voor rechtsaf uiteraard.

Remvloeistof zat toch al wat vocht in en dat vindt het systeem niet lekker, vervangen voor standaard vloeistof, geen ATE blue oid gezien ik toch met standaard schijven en blokken rij tot die versleten zijn, daarna zien we wel weer wat dat gaat worden.

Dat er een M3 3.0 3,15 sper in het rek lag was mooi meegenomen toen ik de auto kwam brengen, eerst had Bas niets liggen maar er was toevallig wat binnen komen waaien. Diff is open geweest, zitten nieuwe sperplaten in en nieuwe olie (de 75w140). Helaas nog geen schuivers kunnen maken omdat Dutch zn handeltje nog achterin lag maar dat komt wel goed deze week. Wel duidelijk merkbaar is het verschil tussen de 2,93 en de 3,15 overbrenging. Waar ik een aantal mensen heb horen zeggen dat het nauwelijks merkbaar is vind ik de auto een stuk feller reageren bij inzetten van de acceleratie, pakt voor mijn gevoel echt stukken beter op!

Het stuiteren tijdens mijn paar drifts met open diff zou volgens Bas aan het onderstel liggen en niet zo zeer aan eventueel versleten rubbers. De dempers kunnen de wielen gewoon niet goed genoeg op straat houden bij lichte oneffenheden en dan gaat de boel stuiteren. Een AST sportline 2 set a 1400 euro leek mij/ons geen optie omdat ik de auto ook als daily cruiser gebruik en de auto daar veel te hard van wordt. Denk dat er over een tijdje een Bilstein B14 set onder gaat (die nu dus ook in de kofferbak ligt, kijken hoe hij bevalt bij Dutch), net was minder stug, toch een stuk beter dan een 225.000km oud bmw sportonderstel en met ongeveer 800 euro ook nog eens beter geprijsd. Wat ik beslist niet wil is de auto (te ver) verlagen, alleen maar problemen met drempels etc. De B12 set gaat 30mm omlaag, waar mijn auto met standaard bmw sportonderstel volgens mij 15mm verlaagd is... een extra 15mm kan er nog wel vanaf maar het moet niet veel meer worden. De B14 set gaat volgens mij sowieso 40mm omlaag vanaf standaard nivo.

Inscheuren van de diffophanging is gecontroleerd, zag er bij mijn auto allemaal nog netjes uit, schijnt rechtsvoor te beginnen met inscheuren en vervolgens linksachter erachteraan met inscheuren. Hier kan je delen in laten lassen wat bij de M3 af fabriek gedaan is. Probleem is dat de kunststof brandstoftank ernaast zit en de hele achteras er dus onder vandaan moet... al met al een duur klusje door de tijd die erin gaat zitten. Voorlopig dus gewoon met kwalitatief mindere banden op nat asfalt driften dan loopt het allemaal niet zo'n vaart voordat de achteras op straat ligt.

Pim

Bericht door Pim » 25 mar 2009, 23:17

Wat fijn om te horen dat het uiteindelijk nog goed is gekomen.
Een hele nette 328i zo wat ik zo kan beoordelen :thumbup:

Heb zelf de autohobby even op een laag pitje gezet ivm studie en dergelijke. Komt wel weer :angel:

Dutch

Bericht door Dutch » 25 mar 2009, 23:47

Netjes! We wachten de filmpjes af... En misschien is dat nerveuze sturen gewoon een kwestie van wennen.
Knot schreef:Het stuiteren tijdens mijn paar drifts met open diff zou volgens Bas aan het onderstel liggen en niet zo zeer aan eventueel versleten rubbers. De dempers kunnen de wielen gewoon niet goed genoeg op straat houden bij lichte oneffenheden en dan gaat de boel stuiteren.
Heb ik ook gemerkt...

Tom V

Bericht door Tom V » 26 mar 2009, 00:30

Mooi en duidelijk verhaal, Knot.

Ben benieuwd naar je ervaringen met het sper, en dan eigenlijk voornamelijk met de overbrenging. Omdat je hem ook als daily gebruikt ben ik benieuwd hoe je het verhoogde toerental en verbruik gaat merken met normaal gebruik.

Tegen de tijd dat er bij mij het AST onder zit moeten we anders eens meeten, al zijn er hier ook al wel mensen die het al gemonteerd hebben zitten.
Laatst gewijzigd door Tom V op 26 mar 2009, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 26 mar 2009, 06:44

Vind het AST setje nog uit te houden voor op straat. Zolang je de demping niet te hard zet althans. De 328i is niet mijn daily maar rij er veel mee op straat. Ik erger mij veel meer aan het M3 GT zwaard. Hierdoor kan ik vrijwel geen drempel nemen. Heb al mloeite met mijn oprit op te rijden.
Laatst gewijzigd door Eric-328 op 26 mar 2009, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 26 mar 2009, 08:34

Eric,

Dat zwaard had ik laten monteren toen ik de GT kocht, maar heb het er meteen weer afgehaald, was gewoon geen doen!

Tom,

De auto is lekker fel op het gas, dat wel maar ik merkte vanochtend al dat je toch duidelijk merkbaar hoger in de toeren zit, je zou denken valt toch mee, klein beetje van 2,93 naar 3,15, maar het is toch echt 7,5% verhoging. Probleem is dat er geen sperklok in het 2,93 diff past. De kortere overbrenging haalt wel iets van het 328i karakter weg, je schiet eerder naar 6000 toeren waar de auto zich eigenlijk fijner voelt tussen de 2500 en de 5000 zoals eerder beschreven.

Lopen we straks toch tegen het probleem aan... alles of niks. Eigenlijk had ik alleen de draagarm rechtvoor, de wiellagers achter en wat rubbers moeten vervangen, dan was het comfort gebleven. Nu zie ik straks toch een B14 onderstel en een complete M3 uitlaat eraan komen etc en is het idee om goedkoop een technisch goede, wat oudere auto te gaan rijden weer van de baan :roll:

Rickstah

Bericht door Rickstah » 26 mar 2009, 09:14

Knot schreef:Eric,

Dat zwaard had ik laten monteren toen ik de GT kocht, maar heb het er meteen weer afgehaald, was gewoon geen doen!

Tom,

De auto is lekker fel op het gas, dat wel maar ik merkte vanochtend al dat je toch duidelijk merkbaar hoger in de toeren zit, je zou denken valt toch mee, klein beetje van 2,93 naar 3,15, maar het is toch echt 7,5% verhoging. Probleem is dat er geen sperklok in het 2,93 diff past. De kortere overbrenging haalt wel iets van het 328i karakter weg, je schiet eerder naar 6000 toeren waar de auto zich eigenlijk fijner voelt tussen de 2500 en de 5000 zoals eerder beschreven.

Lopen we straks toch tegen het probleem aan... alles of niks. Eigenlijk had ik alleen de draagarm rechtvoor, de wiellagers achter en wat rubbers moeten vervangen, dan was het comfort gebleven. Nu zie ik straks toch een B14 onderstel en een complete M3 uitlaat eraan komen etc en is het idee om goedkoop een technisch goede, wat oudere auto te gaan rijden weer van de baan :roll:
Hehe, ik herken je probleem ;)
Ik dacht; 'nu ik een GT en E30 M3 heb hoef ik niet meer zoveel geld in de 320i te stoppen, maar sinds die g-power uitlaat moet eigenlijk alles vervangen worden' !!

:shithappens:

Knot

Bericht door Knot » 26 mar 2009, 12:40

Tsja, ik dacht alleen ff die wiellagers en fusee fixen etc voor max 500 euro.. totdat Bas zei.. ik heb toevallig een 3,15 sper liggen... en toen de tips over e30 draagarmen etc, dus 2 ipv 1 vervangen en dan blijf je gaan.

Maargoed, ik ga zo pleite op kantoor hier en na 15km warmrijden eens de eerste gesperde drift maken, dan ben ik die extra toeren en brandstofkosten voor de komende maanden weer vergeten denk ik :D

Joy

Bericht door Joy » 26 mar 2009, 12:58

Lijstje aanpassingen ziet er goed uit. Weer fris en fruitig. Over het B14 onderstel kan ik 1 ding zeggen, AST in soepele stand is comfortabeler :bag:

Dutch

Bericht door Dutch » 26 mar 2009, 13:18

Knot schreef:De B14 set gaat volgens mij sowieso 40mm omlaag vanaf standaard nivo.
30 tot 60 mm, volgens Bilstein zelf.

Afbeelding

Hij gaat bij mij ook op de hoogste stand...

Joy

Bericht door Joy » 26 mar 2009, 13:26

Bij Allen stond ie dacht ik op de laagste stand. Als het eronder zit moet je eens vertellen hoe het rijdt Dutch, ik ben benieuwd of de hoogte nog invloed heeft op de soepelheid van de demping.

Dutch

Bericht door Dutch » 26 mar 2009, 14:12

En zou dat wat jou betreft wel of niet moeten? :mrgreen:

Plaats reactie