Exige met Speedster kern
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Exige met Speedster kern
Wat een gaaf ding! 8) En idd de perfecte woon/werkverkeer auto!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Exige met Speedster kern
:banaan: nice ride 

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Exige met Speedster kern
Schitterend! Ben ook erg benieuwd om 'm in het echt te mogen aanschouwen!
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:02
- Auto: E46 318TI, Smart Roadster
- Locatie: Oosterbeek
Re: Exige met Speedster kern
Nou, als je em in het egt ziet; HIJ IS BRUUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :twisted:
En laag
En laag

- Sander Prinsen
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:44
- Auto: Honda S2000 & Jaguar F-Type
Re: Exige met Speedster kern
ff dit topic omhoog schoppen.
Gisteren heb ik de eer gehad om mee te mogen rijden met dit beest op het Malmedy circuit. Wat een ongelofelijk bruut apparaat is het zeg, echt niet normaal! De acceleratie is bizar.. De beleving is echt heel gaaf! Voor veel mensen, en zeker voor mij, gewoon een droomauto!
Nogmaals bedankt Herman!
Gisteren heb ik de eer gehad om mee te mogen rijden met dit beest op het Malmedy circuit. Wat een ongelofelijk bruut apparaat is het zeg, echt niet normaal! De acceleratie is bizar.. De beleving is echt heel gaaf! Voor veel mensen, en zeker voor mij, gewoon een droomauto!
Nogmaals bedankt Herman!
- mdbijl
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 mar 2009, 15:13
Re: Exige met Speedster kern
Ik heb hem in Malmedy mogen aanschouwen. Prachtexemplaar. Het typische waste-gate geluidje was ook erg leuk om te horen. Jammer dat het circuit te klein was voor de auto 

- Herman Gast
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
- Locatie: Zeeland
Re: Exige met Speedster kern
Hier en daar te klein zelfs om op tijd te remmenmdbijl schreef:Ik heb hem in Malmedy mogen aanschouwen. Prachtexemplaar. Het typische waste-gate geluidje was ook erg leuk om te horen. Jammer dat het circuit te klein was voor de auto


Vrijdag/zaterdag lekker naar de circuitjes van Croix en Abbeville in Frankrijk 8) Een beetje temperatuur in de bandjes brengen

- Herman Gast
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
- Locatie: Zeeland
Re: Exige met Speedster kern
Spexige loopt nu lekker. Trekt goed door in de toeren.
Bijgaand filmpje 0-100 in 4.0sec. Kan nog wat sneller schakelen, deze run was met 99.9% volle (53l) tank, zware achterwielen en 'zware' deurtjes er in.
http://www.youtube.com/watch?v=Ir0Lmfqgpkc" onclick="window.open(this.href);return false;
(Wel even HQ aanklikken)
km/u sec distance(m)
00,00 0,00 00,00
10,00 0,42 00,60
20,00 0,78 02,07
30,00 1,13 04,50
40,00 1,46 07,72
50,00 1,78 11,74
60,00 2,18 17,89
70,00 2,81 29,11
80,00 3,20 37,28
90,00 3,57 46,17
100,00 4,00 57,43
Video-VBOX werkt prima. Nu nog uitzoeken hoe de CAN-bus info op 't display komt.
Bijgaand filmpje 0-100 in 4.0sec. Kan nog wat sneller schakelen, deze run was met 99.9% volle (53l) tank, zware achterwielen en 'zware' deurtjes er in.
http://www.youtube.com/watch?v=Ir0Lmfqgpkc" onclick="window.open(this.href);return false;
(Wel even HQ aanklikken)
km/u sec distance(m)
00,00 0,00 00,00
10,00 0,42 00,60
20,00 0,78 02,07
30,00 1,13 04,50
40,00 1,46 07,72
50,00 1,78 11,74
60,00 2,18 17,89
70,00 2,81 29,11
80,00 3,20 37,28
90,00 3,57 46,17
100,00 4,00 57,43
Video-VBOX werkt prima. Nu nog uitzoeken hoe de CAN-bus info op 't display komt.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Exige met Speedster kern
dat loopt wel vlot



- Herman Gast
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
- Locatie: Zeeland
Re: Exige met Speedster kern
Je V8 zal toch ook wel lekker vlot uit de startblokken gaan? Wel eens aan gemeten?GTRene schreef:dat loopt wel vlot![]()
- PeerH
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:34
- Locatie: Veghel - 106 Rallye S1
Re: Exige met Speedster kern
Ziet er gelikt uit met die VideoBox, maar vooral erg snel 

- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Exige met Speedster kern
Als je een keertje wil meten René, dan stuur je maar een berichtje. Dan kom ik wel even buurten met mijn PerformanceBoxHerman Gast schreef:Je V8 zal toch ook wel lekker vlot uit de startblokken gaan? Wel eens aan gemeten?GTRene schreef:dat loopt wel vlot![]()

Stephan
- Herman Gast
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
- Locatie: Zeeland
Re: Exige met Speedster kern
Nieuwe verbouwplannen in de maak.
Geplande aanpassingen herfst 2010:
- Bochtje op gasklep (High-Flow Intake-Plenum ) en verplaatsen water-injector
- Grotere gasklep (van 57 naar 62mm)
- Inlaatspruitstuk (Spaltsaugrohr Z20LEx)
- Motor check en wellicht remap
- Doel is 465pk, de GT2871R moet daarvoor vervangen worden door GT307xR.
- Wellicht een andere chargecooler?
Geplande aanpassingen winter 2010 / voorjaar 2011:
- Lexan zijruitjes, Xenon eruit
- Verwarming eruit, stoelen verlagen
- Schakelaar voor 2e fan
- Aluminium uprights (Nitron) en stuurarmen
- Remkoeling voorzijde (Nitron)
- Motorsteunen en aluminium draagarm
- Overtollige massa uit deuren
- Toe link kit (Nitron 1.8kg)
- Bedrading opruimen
- Reparatie linker koplamp, is deels uit karosserie gescheurd (door downforce bij 250+)
- Kleinere charge-cooler tank (van 4l naar 0.5l)
Doel is 25 tot 30 kilo (!) gewicht besparen en de auto weer eens helemaal strak en opgeruimd krijgen.
_________________
2010 target: 465pk/ 865kg
Geplande aanpassingen herfst 2010:
- Bochtje op gasklep (High-Flow Intake-Plenum ) en verplaatsen water-injector
- Grotere gasklep (van 57 naar 62mm)
- Inlaatspruitstuk (Spaltsaugrohr Z20LEx)
- Motor check en wellicht remap
- Doel is 465pk, de GT2871R moet daarvoor vervangen worden door GT307xR.
- Wellicht een andere chargecooler?
Geplande aanpassingen winter 2010 / voorjaar 2011:
- Lexan zijruitjes, Xenon eruit
- Verwarming eruit, stoelen verlagen
- Schakelaar voor 2e fan
- Aluminium uprights (Nitron) en stuurarmen
- Remkoeling voorzijde (Nitron)
- Motorsteunen en aluminium draagarm
- Overtollige massa uit deuren
- Toe link kit (Nitron 1.8kg)
- Bedrading opruimen
- Reparatie linker koplamp, is deels uit karosserie gescheurd (door downforce bij 250+)
- Kleinere charge-cooler tank (van 4l naar 0.5l)
Doel is 25 tot 30 kilo (!) gewicht besparen en de auto weer eens helemaal strak en opgeruimd krijgen.
_________________
2010 target: 465pk/ 865kg

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Exige met Speedster kern
das wel een heel stoere target
het wordt dus nog meer een racer...verwarming eruit...heb je airco voor ontwazemen of heb je een voorruit met verwarming
eneuh kan dat gasklephuis nog groter

het wordt dus nog meer een racer...verwarming eruit...heb je airco voor ontwazemen of heb je een voorruit met verwarming

eneuh kan dat gasklephuis nog groter

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Exige met Speedster kern
Klinkt niet verkeerd! 

- richardk
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
- Locatie: 0513
Re: Exige met Speedster kern
zou zelf niet voor de garret gt3076r gaan maar de nieuwe comp turbo's.. de Garrett is al behoorlijk verouderd alweer in de bouw en de comp turbo's zijn veel gerafineerder ( en tripple kogelgelagerd ipv dubbel), spoeltijd van de gt3076r is veel later dan de comp ct series..
daarnaast zijn ze niet meer oliegekoeld, maar watergekoeld, waardoor je hem overal neer kan planten
daarnaast zijn ze niet meer oliegekoeld, maar watergekoeld, waardoor je hem overal neer kan planten
- Herman Gast
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
- Locatie: Zeeland
Re: Exige met Speedster kern
Het schijnt dat een S1 voorruit met verwarming passend te maken is. Ander alternatief is hardcoated Lexan, dat mogelijk minder snel beslaat dan glas. Ventilatie blijft natuurlijk wel (anders geen APK meer).GTRene schreef:das wel een heel stoere target![]()
het wordt dus nog meer een racer...verwarming eruit...heb je airco voor ontwazemen of heb je een voorruit met verwarming![]()
eneuh kan dat gasklephuis nog groter
Het gasklephuis wordt niet grote, maar met 5mm uitgeboord. Van 57 naar 62mm effectief

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Exige met Speedster kern
er zijn dacht ik ook hardcoated lexan met verwarming? of heb ik dat verkeerd gelezenHerman Gast schreef:Het schijnt dat een S1 voorruit met verwarming passend te maken is. Ander alternatief is hardcoated Lexan, dat mogelijk minder snel beslaat dan glas. Ventilatie blijft natuurlijk wel (anders geen APK meer).GTRene schreef:das wel een heel stoere target![]()
het wordt dus nog meer een racer...verwarming eruit...heb je airco voor ontwazemen of heb je een voorruit met verwarming![]()
eneuh kan dat gasklephuis nog groter
Het gasklephuis wordt niet grote, maar met 5mm uitgeboord. Van 57 naar 62mm effectief

het kan soms behoorlijk condenzen tijdens regen en warm in de kar...een goed ruitendoekje kan ook wel wat ma toch.
lol, das slim/handig...gewoon opboren/honen/draaien? ik dacht al anders zit je wellicht ook aan ander aansluit spul wat waarschijnlijk groter moet, maar zo hoeft dat niet

alhoewel het makkelijker lijkt dan het is waarschijnlijk, immers soms zitten er kleine andere zaken in de weg ? maar weet zo niet hoe dat huis eruit ziet, neem aan dat je het al ergens hebt gelezen of gezien dat het kan.
- Herman Gast
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
- Locatie: Zeeland
Re: Exige met Speedster kern
"Er zijn 3 types Lexan voorruiten:GTRene schreef:Er zijn dacht ik ook hardcoated lexan met verwarming? of heb ik dat verkeerd gelezen![]()
het kan soms behoorlijk condenzen tijdens regen en warm in de kar...een goed ruitendoekje kan ook wel wat ma toch.
lol, das slim/handig...gewoon opboren/honen/draaien? ik dacht al anders zit je wellicht ook aan ander aansluit spul wat waarschijnlijk groter moet, maar zo hoeft dat niet![]()
alhoewel het makkelijker lijkt dan het is waarschijnlijk, immers soms zitten er kleine andere zaken in de weg ? maar weet zo niet hoe dat huis eruit ziet, neem aan dat je het al ergens hebt gelezen of gezien dat het kan.
- Sprint (hardcoated voor vormen gebruikt in btcc, hillclimb ed.
- Endurance (hardcoated na het vormen gebruikt in oa 24 hr lemans)
- Endurance fog coat (gebruikt in DTM met anti fog coat
Duurzaamheid hangt af van de behandeling, een flinke zandstorm kan net als bij een glazen ruit "zand in het eten gooien" en dan is de ruit afgeschreven. De meeste rijders doen 2 seizoenen met een ruit.
Er is eventueel ook een verwarmde voorruit beschikbaar (van glas)." (met dank aan Bas)
Voor een vergrote Throttle body voor de 2.0t is er 1 leverancier in Engeland die 'm al levert (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;) en Courtenay is een eigen ontwikkeling aan het testen. (http://www.courtenaysport.co.uk/index.p ... article=40" onclick="window.open(this.href);return false;).
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Exige met Speedster kern
mooi om te zien, thx for sharing
ziet er goed uit, doen ze mooi.
neem aan dat zo'n verwarmde vooruit wel iets meer weegt of lossen ze dat anders op...

ziet er goed uit, doen ze mooi.
neem aan dat zo'n verwarmde vooruit wel iets meer weegt of lossen ze dat anders op...
- R-developments
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 12 feb 2010, 23:15
- Locatie: Helmond
Re: Exige met Speedster kern
Het extra gewicht is te verwaarlozen. Zeker omdat je de kachel unit bij een dergelijke ruit kunt verwijderen. Zal binnenkort een topic openen met de beschikbare auto's. Oa. verkrijgbaar voor de meeste bmw's, honda's, subaru's, evo's etc etc.GTRene schreef:mooi om te zien, thx for sharing![]()
ziet er goed uit, doen ze mooi.
neem aan dat zo'n verwarmde vooruit wel iets meer weegt of lossen ze dat anders op...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Herman Gast
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
- Locatie: Zeeland
Re: Exige met Speedster kern
Je hebt gelijk, dan gewoon hier verder...GTRene schreef:genoeg lekker snoepgoed te krijgen voor die motor zo schijnt![]()
redelijke prijzen ook voor het extra vermogen, jij hebt wel heul veul...dus dikkere injectors een must zo te lezen ook op een tuning site, helemaal met het vermogen wat jij hebt.![]()
moet je hem dus schijnbaar ook weer inregelen, geen sterkere pomp nodig of drukregelaar? (weet niet hoeveel druk zo'n ding levert)
http://eds-motorsport.de/shop/en/4-x-550ccm-Injectors" onclick="window.open(this.href);return false;
wat bedoelen ze met onderstaande? dat die injectors met meer druk meer leveren? of dat je als je dikkere injectors erop zet je hogere drukregelaars nodig hebt...
oh....vervuilen het mettet draadje wel zo•550 ccm at 3.0 bar
•600 ccm at 3.5 bar
•635 ccm at 4.0 bar
•675 ccm at 4.5 bar
SOFTWARE UPDATE NEEDED
![]()
misschien ff naar jou draadje
De auto reageert fysiek op het vermogen, je voelt 'm zoeken naar grip, ook in 3e versnelling heb ik het gevoel dat het LSD moet ingrijpen. De 62mm gasklep en spruitstuk mogen blijven.
180-230 in IV met oude spruitstuk: 10,36s
180-230 in IV met nieuwe spruitstuk: 6,86s
Doel is is wat beter beschreven nu: "om de 'Spexige' maar eens boven de 500pk/ton te krijgen". Dat kan door gewicht- en/of motortuning. Lijkt me een redelijke en haalbare doelstelling voor deze winter.
Gewicht.
Ik zat al onder de 900kilo en er kan deze winter zeker 30kilo af:
- Spruitstuk (al gedaan) -2.5kg. (Zou evt. nog1.6kg af kunnen met CF spruitstuk)
- Buffer tank ChargeCooler -3kg (gepland voor de 12e)
- Stuurwiel (OMP carbon 335gram, al in huis) -1kg
- Verwarming eruit -12.5kg
- Lexan ruiten erin (zijruiten liggen hier al te stoffen) -10kg
- Bedrading opruimen -5kg
- Stoelrails in alu -1,5kg
- Motorsteun in aluminium -0,84kg (al in huis)
- Nitron uprights -4,7kg (onafgeveerd gewicht !)
- Ditjes en datjes -1kg
Sommige items uit dit 40kg lijstje hebben een belachelijke prijs-per-kilo-gewichtsbesparing en andere kosten bijna niets, maar onder de 870kg moet kunnen lukken.
Vermogen
Voor 500pk/ton wil ik op 870 kilo dus minimaal naar 435pk

De laatste Dyno-meting was 405pk, maar mogelijk had de tuner 'm daarna iets teruggeregeld uit voorzorg. Nu met het nieuwe spruitstuk, gasklep en 60mm inlaattraject zouden we daar ruim boven moeten komen. De originele brandstofpomp doet niets anders dan de brandstof zoveel mogelijk aan 1 kant van de tank houden. Daarvoor zit er een tussenschotje in om fuel-starvation te voorkomen. Een extra zware brandstofpomp levert voldoende druk (was al nodig vanaf zo'n 320pk). Het gebakje heeft nu 3bar op de rail en we kunnen daar wel wat meer op zetten, tot 4,5bar, maar beter om over te stappen op grotere 630ccm injectoren. Meteen handig als er wellicht een GT3076r op komt ipv de huidige GT2876r.
Per 12 november worden de nieuwe injectors gemonteerd en met aangepaste remap op de nieuwe Dyno van Vmax eens zien hoe ie loopt. Als ie (ruim) minder dan 435pk levert zou een andere turbo een optie zijn.
Maar dat zien we dan wel weer.
- Bijlagen
-
- Nippeltje plugje.jpg (77.39 KiB) 1497 keer bekeken
-
- TB's.jpg (36.22 KiB) 1497 keer bekeken
- Herman Gast
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
- Locatie: Zeeland
Re: Exige met Speedster kern
Heb het turbo-druk wijzertje weer aan de praat gekregen, heeft het bijna een jaar niet gedaan, was een los draadje
De druksensor loopt nu nog van 0-2.5bar. Die wordt vervangen door een sensor van -1 tot +2 bar zodat ik ook kan zien wat er in het onderdruk-gebied gebeurt.
Turbodruk in grafiekje en op kleine wijzerplaatje in filmpje loopt van 0 tot 1,62bar (6,5volt op 0-2,5 sensor met output in 10V range).
FYI, 0-100 (niet op dit filmpje) nu in ongeveer 3,8sec. (een keer zelfs 3,66 op de Vbox gezien). Na de remap nog maar eens meten.
In grafiekje is rood-snelheid, blauw-RPM, paars-Turbodruk en grijs-IAT (IntakeAirTemperature)
Je ziet het rode lijntje stijler worden naarmate de turbodruk oploopt (is een tukje grafiek waar ik de vrachtwagen voorbij rij).

De druksensor loopt nu nog van 0-2.5bar. Die wordt vervangen door een sensor van -1 tot +2 bar zodat ik ook kan zien wat er in het onderdruk-gebied gebeurt.
Turbodruk in grafiekje en op kleine wijzerplaatje in filmpje loopt van 0 tot 1,62bar (6,5volt op 0-2,5 sensor met output in 10V range).
FYI, 0-100 (niet op dit filmpje) nu in ongeveer 3,8sec. (een keer zelfs 3,66 op de Vbox gezien). Na de remap nog maar eens meten.
In grafiekje is rood-snelheid, blauw-RPM, paars-Turbodruk en grijs-IAT (IntakeAirTemperature)
Je ziet het rode lijntje stijler worden naarmate de turbodruk oploopt (is een tukje grafiek waar ik de vrachtwagen voorbij rij).
- Bijlagen
-
- Invoegen.jpg (90.92 KiB) 1490 keer bekeken
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Exige met Speedster kern
500pk per 1.000kg of elke 2kg 1 pk, is ook ooit mijn streven, zo'n gangmaker
wel leuk dat je de gewichts besparingen erbij hebt als je delen vervangt voor lichtere.
eerst maar eens afwachten wat ie doet met de juiste injectors en druk, zo op de video stormt ie rap weg
neem aan redelijk wat pk's meer met die vrije ademing vooral boven ene bepaald rpm als ie veel en snel lucht erin moet hebben
straks moet je nog een dikker uitlaatspruitstuk om die extra lucht zonder al te veel weerstand weg te pompen?

wel leuk dat je de gewichts besparingen erbij hebt als je delen vervangt voor lichtere.
eerst maar eens afwachten wat ie doet met de juiste injectors en druk, zo op de video stormt ie rap weg

neem aan redelijk wat pk's meer met die vrije ademing vooral boven ene bepaald rpm als ie veel en snel lucht erin moet hebben

straks moet je nog een dikker uitlaatspruitstuk om die extra lucht zonder al te veel weerstand weg te pompen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot] en 4 gasten