Exige met Speedster kern

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Hans R » 28 feb 2009, 10:03

Wat een gaaf ding! 8) En idd de perfecte woon/werkverkeer auto!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door GTRene » 28 feb 2009, 10:14

:banaan: nice ride :df:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Tom V » 28 feb 2009, 11:23

Schitterend! Ben ook erg benieuwd om 'm in het echt te mogen aanschouwen!

Racinggreen
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:02
Auto: E46 318TI, Smart Roadster
Locatie: Oosterbeek

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Racinggreen » 28 feb 2009, 12:47

Nou, als je em in het egt ziet; HIJ IS BRUUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :twisted:
En laag :df:

Gebruikersavatar
Sander Prinsen
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:44
Auto: Honda S2000 & Jaguar F-Type

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Sander Prinsen » 15 mar 2009, 09:57

ff dit topic omhoog schoppen.

Gisteren heb ik de eer gehad om mee te mogen rijden met dit beest op het Malmedy circuit. Wat een ongelofelijk bruut apparaat is het zeg, echt niet normaal! De acceleratie is bizar.. De beleving is echt heel gaaf! Voor veel mensen, en zeker voor mij, gewoon een droomauto!

Nogmaals bedankt Herman!

Gebruikersavatar
mdbijl
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mar 2009, 15:13

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door mdbijl » 23 mar 2009, 15:16

Ik heb hem in Malmedy mogen aanschouwen. Prachtexemplaar. Het typische waste-gate geluidje was ook erg leuk om te horen. Jammer dat het circuit te klein was voor de auto :mrgreen:

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Herman Gast » 24 mar 2009, 19:46

mdbijl schreef:Ik heb hem in Malmedy mogen aanschouwen. Prachtexemplaar. Het typische waste-gate geluidje was ook erg leuk om te horen. Jammer dat het circuit te klein was voor de auto :mrgreen:
Hier en daar te klein zelfs om op tijd te remmen :oops: Gelukkig grasveldjes aan de randen :| Glad baantje maar wel erg leuk om te doen.

Vrijdag/zaterdag lekker naar de circuitjes van Croix en Abbeville in Frankrijk 8) Een beetje temperatuur in de bandjes brengen :df:

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Herman Gast » 06 apr 2009, 19:39

Spexige loopt nu lekker. Trekt goed door in de toeren.

Bijgaand filmpje 0-100 in 4.0sec. Kan nog wat sneller schakelen, deze run was met 99.9% volle (53l) tank, zware achterwielen en 'zware' deurtjes er in.

http://www.youtube.com/watch?v=Ir0Lmfqgpkc" onclick="window.open(this.href);return false;
(Wel even HQ aanklikken)

km/u sec distance(m)
00,00 0,00 00,00
10,00 0,42 00,60
20,00 0,78 02,07
30,00 1,13 04,50
40,00 1,46 07,72
50,00 1,78 11,74
60,00 2,18 17,89
70,00 2,81 29,11
80,00 3,20 37,28
90,00 3,57 46,17
100,00 4,00 57,43

Video-VBOX werkt prima. Nu nog uitzoeken hoe de CAN-bus info op 't display komt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door GTRene » 06 apr 2009, 20:04

dat loopt wel vlot :mrgreen: :thumbup:

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Herman Gast » 06 apr 2009, 20:48

GTRene schreef:dat loopt wel vlot :mrgreen: :thumbup:
Je V8 zal toch ook wel lekker vlot uit de startblokken gaan? Wel eens aan gemeten?

Gebruikersavatar
PeerH
Berichten: 819
Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:34
Locatie: Veghel - 106 Rallye S1

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door PeerH » 06 apr 2009, 21:06

Ziet er gelikt uit met die VideoBox, maar vooral erg snel :clap:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door SteV6 » 07 apr 2009, 11:19

Herman Gast schreef:
GTRene schreef:dat loopt wel vlot :mrgreen: :thumbup:
Je V8 zal toch ook wel lekker vlot uit de startblokken gaan? Wel eens aan gemeten?
Als je een keertje wil meten René, dan stuur je maar een berichtje. Dan kom ik wel even buurten met mijn PerformanceBox :thumbup:


Stephan

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Herman Gast » 20 sep 2010, 22:13

Nieuwe verbouwplannen in de maak.

Geplande aanpassingen herfst 2010:
- Bochtje op gasklep (High-Flow Intake-Plenum ) en verplaatsen water-injector
- Grotere gasklep (van 57 naar 62mm)
- Inlaatspruitstuk (Spaltsaugrohr Z20LEx)
- Motor check en wellicht remap
- Doel is 465pk, de GT2871R moet daarvoor vervangen worden door GT307xR.
- Wellicht een andere chargecooler?

Geplande aanpassingen winter 2010 / voorjaar 2011:
- Lexan zijruitjes, Xenon eruit
- Verwarming eruit, stoelen verlagen
- Schakelaar voor 2e fan
- Aluminium uprights (Nitron) en stuurarmen
- Remkoeling voorzijde (Nitron)
- Motorsteunen en aluminium draagarm
- Overtollige massa uit deuren
- Toe link kit (Nitron 1.8kg)
- Bedrading opruimen
- Reparatie linker koplamp, is deels uit karosserie gescheurd (door downforce bij 250+)
- Kleinere charge-cooler tank (van 4l naar 0.5l)
Doel is 25 tot 30 kilo (!) gewicht besparen en de auto weer eens helemaal strak en opgeruimd krijgen.
_________________
2010 target: 465pk/ 865kg :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door GTRene » 20 sep 2010, 23:32

das wel een heel stoere target :clap:

het wordt dus nog meer een racer...verwarming eruit...heb je airco voor ontwazemen of heb je een voorruit met verwarming :hmmm:

eneuh kan dat gasklephuis nog groter :mrgreen:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Petrolhead Tom » 20 sep 2010, 23:33

Klinkt niet verkeerd! :thumbup:

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door richardk » 21 sep 2010, 15:59

zou zelf niet voor de garret gt3076r gaan maar de nieuwe comp turbo's.. de Garrett is al behoorlijk verouderd alweer in de bouw en de comp turbo's zijn veel gerafineerder ( en tripple kogelgelagerd ipv dubbel), spoeltijd van de gt3076r is veel later dan de comp ct series..

daarnaast zijn ze niet meer oliegekoeld, maar watergekoeld, waardoor je hem overal neer kan planten

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Herman Gast » 21 sep 2010, 18:37

GTRene schreef:das wel een heel stoere target :clap:

het wordt dus nog meer een racer...verwarming eruit...heb je airco voor ontwazemen of heb je een voorruit met verwarming :hmmm:

eneuh kan dat gasklephuis nog groter :mrgreen:
Het schijnt dat een S1 voorruit met verwarming passend te maken is. Ander alternatief is hardcoated Lexan, dat mogelijk minder snel beslaat dan glas. Ventilatie blijft natuurlijk wel (anders geen APK meer).

Het gasklephuis wordt niet grote, maar met 5mm uitgeboord. Van 57 naar 62mm effectief :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door GTRene » 21 sep 2010, 18:44

Herman Gast schreef:
GTRene schreef:das wel een heel stoere target :clap:

het wordt dus nog meer een racer...verwarming eruit...heb je airco voor ontwazemen of heb je een voorruit met verwarming :hmmm:

eneuh kan dat gasklephuis nog groter :mrgreen:
Het schijnt dat een S1 voorruit met verwarming passend te maken is. Ander alternatief is hardcoated Lexan, dat mogelijk minder snel beslaat dan glas. Ventilatie blijft natuurlijk wel (anders geen APK meer).

Het gasklephuis wordt niet grote, maar met 5mm uitgeboord. Van 57 naar 62mm effectief :D
er zijn dacht ik ook hardcoated lexan met verwarming? of heb ik dat verkeerd gelezen :bag:
het kan soms behoorlijk condenzen tijdens regen en warm in de kar...een goed ruitendoekje kan ook wel wat ma toch.

lol, das slim/handig...gewoon opboren/honen/draaien? ik dacht al anders zit je wellicht ook aan ander aansluit spul wat waarschijnlijk groter moet, maar zo hoeft dat niet :D
alhoewel het makkelijker lijkt dan het is waarschijnlijk, immers soms zitten er kleine andere zaken in de weg ? maar weet zo niet hoe dat huis eruit ziet, neem aan dat je het al ergens hebt gelezen of gezien dat het kan. :nerd:

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Herman Gast » 22 sep 2010, 08:14

GTRene schreef:Er zijn dacht ik ook hardcoated lexan met verwarming? of heb ik dat verkeerd gelezen :bag:
het kan soms behoorlijk condenzen tijdens regen en warm in de kar...een goed ruitendoekje kan ook wel wat ma toch.

lol, das slim/handig...gewoon opboren/honen/draaien? ik dacht al anders zit je wellicht ook aan ander aansluit spul wat waarschijnlijk groter moet, maar zo hoeft dat niet :D
alhoewel het makkelijker lijkt dan het is waarschijnlijk, immers soms zitten er kleine andere zaken in de weg ? maar weet zo niet hoe dat huis eruit ziet, neem aan dat je het al ergens hebt gelezen of gezien dat het kan. :nerd:
"Er zijn 3 types Lexan voorruiten:

- Sprint (hardcoated voor vormen gebruikt in btcc, hillclimb ed.
- Endurance (hardcoated na het vormen gebruikt in oa 24 hr lemans)
- Endurance fog coat (gebruikt in DTM met anti fog coat

Duurzaamheid hangt af van de behandeling, een flinke zandstorm kan net als bij een glazen ruit "zand in het eten gooien" en dan is de ruit afgeschreven. De meeste rijders doen 2 seizoenen met een ruit.
Er is eventueel ook een verwarmde voorruit beschikbaar (van glas)."
(met dank aan Bas)

Voor een vergrote Throttle body voor de 2.0t is er 1 leverancier in Engeland die 'm al levert (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;) en Courtenay is een eigen ontwikkeling aan het testen. (http://www.courtenaysport.co.uk/index.p ... article=40" onclick="window.open(this.href);return false;).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door GTRene » 22 sep 2010, 11:33

mooi om te zien, thx for sharing :thumbup:
ziet er goed uit, doen ze mooi.

neem aan dat zo'n verwarmde vooruit wel iets meer weegt of lossen ze dat anders op...

Gebruikersavatar
R-developments
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2010, 23:15
Locatie: Helmond

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door R-developments » 22 sep 2010, 12:39

GTRene schreef:mooi om te zien, thx for sharing :thumbup:
ziet er goed uit, doen ze mooi.

neem aan dat zo'n verwarmde vooruit wel iets meer weegt of lossen ze dat anders op...
Het extra gewicht is te verwaarlozen. Zeker omdat je de kachel unit bij een dergelijke ruit kunt verwijderen. Zal binnenkort een topic openen met de beschikbare auto's. Oa. verkrijgbaar voor de meeste bmw's, honda's, subaru's, evo's etc etc.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door GTRene » 22 sep 2010, 13:07

super :thumbup:

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Herman Gast » 24 okt 2010, 19:01

GTRene schreef:genoeg lekker snoepgoed te krijgen voor die motor zo schijnt :D
redelijke prijzen ook voor het extra vermogen, jij hebt wel heul veul...dus dikkere injectors een must zo te lezen ook op een tuning site, helemaal met het vermogen wat jij hebt. :mrgreen:
moet je hem dus schijnbaar ook weer inregelen, geen sterkere pomp nodig of drukregelaar? (weet niet hoeveel druk zo'n ding levert)

http://eds-motorsport.de/shop/en/4-x-550ccm-Injectors" onclick="window.open(this.href);return false;

wat bedoelen ze met onderstaande? dat die injectors met meer druk meer leveren? of dat je als je dikkere injectors erop zet je hogere drukregelaars nodig hebt...
•550 ccm at 3.0 bar
•600 ccm at 3.5 bar
•635 ccm at 4.0 bar
•675 ccm at 4.5 bar

SOFTWARE UPDATE NEEDED
oh....vervuilen het mettet draadje wel zo :hmmm:
misschien ff naar jou draadje :mrgreen:
Je hebt gelijk, dan gewoon hier verder...

De auto reageert fysiek op het vermogen, je voelt 'm zoeken naar grip, ook in 3e versnelling heb ik het gevoel dat het LSD moet ingrijpen. De 62mm gasklep en spruitstuk mogen blijven.
180-230 in IV met oude spruitstuk: 10,36s
180-230 in IV met nieuwe spruitstuk: 6,86s

Doel is is wat beter beschreven nu: "om de 'Spexige' maar eens boven de 500pk/ton te krijgen". Dat kan door gewicht- en/of motortuning. Lijkt me een redelijke en haalbare doelstelling voor deze winter.

Gewicht.
Ik zat al onder de 900kilo en er kan deze winter zeker 30kilo af:
- Spruitstuk (al gedaan) -2.5kg. (Zou evt. nog1.6kg af kunnen met CF spruitstuk)
- Buffer tank ChargeCooler -3kg (gepland voor de 12e)
- Stuurwiel (OMP carbon 335gram, al in huis) -1kg
- Verwarming eruit -12.5kg
- Lexan ruiten erin (zijruiten liggen hier al te stoffen) -10kg
- Bedrading opruimen -5kg
- Stoelrails in alu -1,5kg
- Motorsteun in aluminium -0,84kg (al in huis)
- Nitron uprights -4,7kg (onafgeveerd gewicht !)
- Ditjes en datjes -1kg
Sommige items uit dit 40kg lijstje hebben een belachelijke prijs-per-kilo-gewichtsbesparing en andere kosten bijna niets, maar onder de 870kg moet kunnen lukken.

Vermogen
Voor 500pk/ton wil ik op 870 kilo dus minimaal naar 435pk :D
De laatste Dyno-meting was 405pk, maar mogelijk had de tuner 'm daarna iets teruggeregeld uit voorzorg. Nu met het nieuwe spruitstuk, gasklep en 60mm inlaattraject zouden we daar ruim boven moeten komen. De originele brandstofpomp doet niets anders dan de brandstof zoveel mogelijk aan 1 kant van de tank houden. Daarvoor zit er een tussenschotje in om fuel-starvation te voorkomen. Een extra zware brandstofpomp levert voldoende druk (was al nodig vanaf zo'n 320pk). Het gebakje heeft nu 3bar op de rail en we kunnen daar wel wat meer op zetten, tot 4,5bar, maar beter om over te stappen op grotere 630ccm injectoren. Meteen handig als er wellicht een GT3076r op komt ipv de huidige GT2876r.

Per 12 november worden de nieuwe injectors gemonteerd en met aangepaste remap op de nieuwe Dyno van Vmax eens zien hoe ie loopt. Als ie (ruim) minder dan 435pk levert zou een andere turbo een optie zijn.
Maar dat zien we dan wel weer.
Bijlagen
Nippeltje plugje.jpg
Nippeltje plugje.jpg (77.39 KiB) 1482 keer bekeken
TB's.jpg
TB's.jpg (36.22 KiB) 1482 keer bekeken

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door Herman Gast » 24 okt 2010, 19:51

Heb het turbo-druk wijzertje weer aan de praat gekregen, heeft het bijna een jaar niet gedaan, was een los draadje :hmmm:


De druksensor loopt nu nog van 0-2.5bar. Die wordt vervangen door een sensor van -1 tot +2 bar zodat ik ook kan zien wat er in het onderdruk-gebied gebeurt.

Turbodruk in grafiekje en op kleine wijzerplaatje in filmpje loopt van 0 tot 1,62bar (6,5volt op 0-2,5 sensor met output in 10V range).

FYI, 0-100 (niet op dit filmpje) nu in ongeveer 3,8sec. (een keer zelfs 3,66 op de Vbox gezien). Na de remap nog maar eens meten.

In grafiekje is rood-snelheid, blauw-RPM, paars-Turbodruk en grijs-IAT (IntakeAirTemperature)
Je ziet het rode lijntje stijler worden naarmate de turbodruk oploopt (is een tukje grafiek waar ik de vrachtwagen voorbij rij).
Bijlagen
Invoegen.jpg
Invoegen.jpg (90.92 KiB) 1475 keer bekeken

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Exige met Speedster kern

Bericht door GTRene » 24 okt 2010, 21:22

500pk per 1.000kg of elke 2kg 1 pk, is ook ooit mijn streven, zo'n gangmaker :df:

wel leuk dat je de gewichts besparingen erbij hebt als je delen vervangt voor lichtere.

eerst maar eens afwachten wat ie doet met de juiste injectors en druk, zo op de video stormt ie rap weg :D
neem aan redelijk wat pk's meer met die vrije ademing vooral boven ene bepaald rpm als ie veel en snel lucht erin moet hebben :mrgreen:
straks moet je nog een dikker uitlaatspruitstuk om die extra lucht zonder al te veel weerstand weg te pompen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, liquidpopcorn, MarcF, Reihen 6, SlowCo en 15 gasten